Je begint met het losdraaien van bougie en verwijderen van de carburateur.
Daarna in de kop zie je vier moeren zitten, die je los kan draaien met een dopsleutel 11 of pijpsleutel van dezelfde maat. Als deze eraf zijn liggen er vier ringen onder die komen mee als je de kop eraf trekt. Nu heb je zicht op de cilinder en zuiger.
Met de kickstart kun je de zuiger onderin je blok draaien (hiermee voorkom je dat je je drijfstang kromtrkekt als je cilinder eraf komt). Nu komt het moeilijke deel, want vaak is de boel vastgeroest op de tapeinden. Trek je cilinder over de tapeinden heen en let er op dat je zuiger ook uit de voet komt. Dit moet soepel en zonder geweld gaan. Mocht je deze er niet afkrijgen omdat je benzinekraan in de weg zit dan moet je je blok nog laten kantelen.
Ketting losmaken, twee bovenste bouten losdraaien en eruit en je kan het blok om de derde bout laten draaien.
Zuiger demontage: stop wat lappen in de opening bij je krukas, daarmee voorkom je dat er kleine dingen invallen of erger vuil. Maak met een circliptang de veertjes aan de zijkant los (let op deze springen snel weg!!). Vervolgens druk je met een passende stift de zuigerpen uit je zuiger totdat je de zuiger kan loshalen van de drijfstang. Tot zover demontage.
Monteren is omgekeerd. Let goed op de zuigerslotjes, die moeten naar de uitlaatpoortkant staan (let op het pijltje op de kop van de zuiger). Gebruik bij alles nieuwe pakkingen en maak de pasvlakken schoon van resten oude pakking door met een stanleymesje dit weg te krabben.
Suc6 ermee.
he askold waarom moet je je ketting demonteren?
toen ik me cil er af wilde halen was het alleen kop demonteren,
uitlaat demonteren, benzine eruit laten lopen, kraantje eraf,
carb eraf en ik kon hem los wrikken. (met een beetje gebeun)