• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

nieuwe cilinder monteren

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
tomos tuner
Tomosforummer
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 apr 2007 22:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor tomos tuner » 09 jun 2007 19:44

ik rijd al een tijdje met mn standaars 50cc cilinder en ik vind het wel eens tijd voor een 70 cc ik ga van de week een 70cc DMP halen

maar ik weet niet hoe ik mn oude cilinder demonteer ik heb nog nooit een cilinder gedemonteerd dus kan iemand mij ff duidelijk uitleggen hoe je dit moet doen??

weten jullie trouwens ook wat een goeie uitlaat is voor 70cc DMP ik zat zelf te denken aan een DMP hand made maar ik hoor het graag :)
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jun 2007 12:12

Je begint met het losdraaien van bougie en verwijderen van de carburateur.

Daarna in de kop zie je vier moeren zitten, die je los kan draaien met een dopsleutel 11 of pijpsleutel van dezelfde maat. Als deze eraf zijn liggen er vier ringen onder die komen mee als je de kop eraf trekt. Nu heb je zicht op de cilinder en zuiger.

Met de kickstart kun je de zuiger onderin je blok draaien (hiermee voorkom je dat je je drijfstang kromtrkekt als je cilinder eraf komt). Nu komt het moeilijke deel, want vaak is de boel vastgeroest op de tapeinden. Trek je cilinder over de tapeinden heen en let er op dat je zuiger ook uit de voet komt. Dit moet soepel en zonder geweld gaan. Mocht je deze er niet afkrijgen omdat je benzinekraan in de weg zit dan moet je je blok nog laten kantelen.

Ketting losmaken, twee bovenste bouten losdraaien en eruit en je kan het blok om de derde bout laten draaien.

Zuiger demontage: stop wat lappen in de opening bij je krukas, daarmee voorkom je dat er kleine dingen invallen of erger vuil. Maak met een circliptang de veertjes aan de zijkant los (let op deze springen snel weg!!). Vervolgens druk je met een passende stift de zuigerpen uit je zuiger totdat je de zuiger kan loshalen van de drijfstang. Tot zover demontage.

Monteren is omgekeerd. Let goed op de zuigerslotjes, die moeten naar de uitlaatpoortkant staan (let op het pijltje op de kop van de zuiger). Gebruik bij alles nieuwe pakkingen en maak de pasvlakken schoon van resten oude pakking door met een stanleymesje dit weg te krabben.

Suc6 ermee.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Paul123
Pro Forummer
Berichten: 1111
Lid geworden op: 29 jan 2007 21:00
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 10 jun 2007 12:15

Aanvulling: Hou bij de demontage van de zuiger je drijfstang vast :wink:
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding
Omhoog

sicktuning
Vaste forummer
Berichten: 360
Lid geworden op: 24 sep 2006 16:31
  • Citeer

Berichtdoor sicktuning » 10 jun 2007 12:51

Je begint met het losdraaien van bougie en verwijderen van de carburateur.

Daarna in de kop zie je vier moeren zitten, die je los kan draaien met een dopsleutel 11 of pijpsleutel van dezelfde maat. Als deze eraf zijn liggen er vier ringen onder die komen mee als je de kop eraf trekt. Nu heb je zicht op de cilinder en zuiger.

Met de kickstart kun je de zuiger onderin je blok draaien (hiermee voorkom je dat je je drijfstang kromtrkekt als je cilinder eraf komt). Nu komt het moeilijke deel, want vaak is de boel vastgeroest op de tapeinden. Trek je cilinder over de tapeinden heen en let er op dat je zuiger ook uit de voet komt. Dit moet soepel en zonder geweld gaan. Mocht je deze er niet afkrijgen omdat je benzinekraan in de weg zit dan moet je je blok nog laten kantelen.

Ketting losmaken, twee bovenste bouten losdraaien en eruit en je kan het blok om de derde bout laten draaien.

Zuiger demontage: stop wat lappen in de opening bij je krukas, daarmee voorkom je dat er kleine dingen invallen of erger vuil. Maak met een circliptang de veertjes aan de zijkant los (let op deze springen snel weg!!). Vervolgens druk je met een passende stift de zuigerpen uit je zuiger totdat je de zuiger kan loshalen van de drijfstang. Tot zover demontage.

Monteren is omgekeerd. Let goed op de zuigerslotjes, die moeten naar de uitlaatpoortkant staan (let op het pijltje op de kop van de zuiger). Gebruik bij alles nieuwe pakkingen en maak de pasvlakken schoon van resten oude pakking door met een stanleymesje dit weg te krabben.

Suc6 ermee.
he askold waarom moet je je ketting demonteren?
toen ik me cil er af wilde halen was het alleen kop demonteren,
uitlaat demonteren, benzine eruit laten lopen, kraantje eraf,
carb eraf en ik kon hem los wrikken. (met een beetje gebeun)
Omhoog

frankey16
Tomosforummer
Berichten: 119
Lid geworden op: 31 mei 2006 11:15
  • Citeer

Berichtdoor frankey16 » 10 jun 2007 17:20

heb net me cilindertje er nog afgehaald ik haal het blok altijd even los en tik er een paar x op zodat hij iets daalt en je de cilinder er met gemak af kan halen zonder opstatkels en natuurlijk demonteer ik benzine kraantje,carbratuur van het spruitstuk af, TIP -- draai echt nooit het spruitstuk er van af als de cilinder nog aan je blok zit want dat is echt een geprichel van nix !! succes
Tomos Revival

63,7CC Airsal cil, 16.16 dellh Carbratuer, 15MM sprutistuk, TWV: V= standaard A= 24, uitlaat: Homoet 4P en Top= 75tot 80KM/h

Homoet zit eronder
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 jun 2007 21:48

he askold waarom moet je je ketting demonteren?
toen ik me cil er af wilde halen was het alleen kop demonteren,
uitlaat demonteren, benzine eruit laten lopen, kraantje eraf,
carb eraf en ik kon hem los wrikken. (met een beetje gebeun)
Thom, zoals je leest zeg ik misschien. Als je spruitstuk niet langs je benzinekraantje wil. Mijn opmerking sloeg hierop.
Mocht je deze er niet afkrijgen omdat je benzinekraan in de weg zit dan moet je je blok nog laten kantelen.

Ketting losmaken, twee bovenste bouten losdraaien en eruit en je kan het blok om de derde bout laten draaien.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

sicktuning
Vaste forummer
Berichten: 360
Lid geworden op: 24 sep 2006 16:31
  • Citeer

Berichtdoor sicktuning » 13 jun 2007 13:53

mijn excuses 8)
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.