• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cilinder en carburateur veranderen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
72 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 mar 2016 13:34

Klink als een uiteindelijk geslaagde exercitie :)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 09 mar 2016 15:12

Ik heb nog wat zitten spelen met de stationair schroef en met sproeier 68 heb ik nu toch een mooie kleur maar iet wat aan de donkere kant of valt dat mee? 66 reed voor geen meter en 67 had de brommer winkel niet en die begonnen zich geloof ik ook al aan me te irriteren en zeiden maar als je hem langs brengt stellen wij wel wat voor je af.
Ja dat begrijp ik maar wil het zelf kunnen...:P

Deodorant test heeft ie doorstaan trouwens dus geen valse lucht meer voor zover ik kan inschatten.

Wel valt mij op dat de cilinder aan de warme kant wordt en als ik de bougie eruit haal kan ik deze amper beet houden, voelt in ieder geval niet comfortabel aan...Kan ik dan dus toch beter voor die koudere bougie gaan zoals jij al aangaf ief? Of is er toch meer aan de hand?

Ik las hier op het forum dat dit inderdaad van invloed kan zijn.
Op tomos-parts.nl geven ze wel aan dat het zou moeten kunnen maar de koudere ook.
Deze bougie is nu een aantal maanden oud toen ik nog niet eens wist dat er verschillende warmte gradaties zijn maar een bougie zijn de kosten niet en dan bestel ik meteen sproeier 67 mee :)

Afbeelding
Kleur van de bougie na 2x 5 à 10 minuten rijden

Oh en hij rijdt 36 met GPS gemeten tegen een windkrachtje 5 à 6 in :P
Wind mee durfde ik hem nog niet helemaal z'n gang te laten gaan omdat ik de cilinder dus aan de hete kant vind worden.
Laatst gewijzigd door RuffTeckM op 09 mar 2016 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 09 mar 2016 15:14

Kleur is ietsjes aan de donkere kant ja. Ik kan mijn bougie trouwens ook echt niet vasthouden na het rijden.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 09 mar 2016 15:54

Als je er een 6 instopt is je sproeier misschien ook wel goed zo. (6 is juist warmer trouwens)
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 10 mar 2016 07:08

Oké ik ga vanmiddag even die bougie halen en bestel direct nieuwe rem segmenten mee voor de achter rem want die is niet al te best meer.

Er is nog een ding wat ik totaal vergeten ben mee te nemen en dat is het achter tandwiel. Die is nu nog 28 maar ik denk dat ie wel een maatje kleiner mag naar 26 want de Tomos draait wel erg hoge touren. Of zou ik met deze setup up zelfs beter naar 24 kunnen gaan? Aan de voorkant zitten gewoon 26 tandjes.

Heb gister ook nog een fietscomputer gekocht bij de Gamma. Hij staat niet in het wel of niet storen lijstje op de wiki pagina dus ben benieuwd of ie het goed gaat doen.

Enigste jammere is dat ik vandaag ook weer gewoon moet werken, kon helaas geen verlof meer krijgen dus zal de laatste loodjes in de avond moeten gaan leggen.

Oh en nog iets, ik vind dat ie met het gaasfilter wel erg veel lawaai maakt.
Maakt ie met een powerfilter een stuk minder herrie of kan ik beter een nieuw element kopen voor de originele luchtfilter?
Lees wisselende verhalen over het powerfilter en de originele box. De een zegt origineel verlies je trek kracht ander zegt maakt geen drol uit, een zegt powerfilter maakt herrie ander zegt weer van niet... :lol:

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 10 mar 2016 09:22

Powerfilter maakt een tyfus herrie. originele luchtfilter ontgrenst heb je geen lawaai en in mijn ervaring dezelfde resultaten.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 10 mar 2016 09:51

Standaard lucht filter en het pijpje wat naar je frame in gaat uitboren ;)
Heb mijn filter(schuim brokkelde) vervangen door 3 lagen afzuigkapfilter van de action. Getest met de stofzuiger en laat de lucht goed door.

Die sport filtertjes... Zie dat spul veel voorbij komen in de auto "tuning" mensen plaatsen hem strak naast het blok zonder koude lucht aanvoer. Zuigt dus warme lucht aan, warme lucht = minder zuurstof.

Zelf ben ik van mening dat filtertjes te dicht op het tomos blok zitten en teveel warme lucht aantrekken.

Met een recht spruitstuk en het filter buiten de kap heb je meer kans op winst.

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 10 mar 2016 10:10

Ook wel de hot air intake ipv cold :lol:

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 10 mar 2016 10:13

Oké duidelijk. Dan haal ik vanmiddag ook even een nieuw stuk schuim. En nog suggesties voor de tandwielen?

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 10 mar 2016 10:48

Verstandig. Denk niet dat het slim is op een 50cc met een 15mm ook nog eens een powerfilter te monteren.

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 10 mar 2016 20:03

Oke heb nu bougie 6 erin zitten en deze was mooi koffiebruin alleen aan het begin van het contact puntje zat een klein zwart puntje.
Ook heb ik het oude luchtfilter erin gezet en krijg toch de indruk dat ie wat minder kracht heeft maar heb dat gaatje nog niet uitgeboord.

Dan nog iets wat ik hoopte op te lossen met de bougie is dat het vrij lang duurt voordat ie op gang komt als ik net start, hij kickt ook niet in 1x aan maar moet wel 2 of 3x goed kicken. Als ik eenmaal op vaart ben en ga van half gas naar vol gas lijkt ie ook heel even iets te verzuipen. Ik ben al aan de slag geweest met de stationair schroef maar dit lijkt weinig effect te hebben. Na warm gereden te zijn draai ik hem terug totdat ie bijna uitvalt en dan een halve slag naar rechts, indraaien dus maar dan lijkt ie toch nog niet helemaal lekker dus een kwart slag er bij.
Als ik het gas rustig opbouw of als ie lijkt te verzuipen en even gas los laat en dan weer rustig gas bij geeft trekt ie wel nog door en op z'n top stottert of hapert of ratelt ie niet maar ik durf hem nog niet langer dan een halve minuut echt vol te laten draaien ivm het inrijden. Ik rij nu door telkens op en af te bouwen en niet te lang hetzelfde toerental te blijven rijden. Het is nu nog niet echt hinderlijk dus maar als ie straks goed ingelopen is zou dit wel eens erg irritant kunnen worden :P

Iemand suggesties? De deodorant test heeft ie doorstaan en er zit een nieuw membraan in. Kan het er mee te maken hebben dat het membraan nog wat soepeler moet worden?
Ik heb de klepjes van de membraan richting de cilinder gedaan zoals op de tekening.

Ik heb de ontsteking ongeveer 2mm van de brommer stand gezet, zou hier mee spelen nog verschil kunnen maken? Meer naar de brommer stand dus? Ik heb helaas te weinig tijd gevonden om hier wat uitgebreider mee te testen. Misschien kan ik morgen in m'n pauze nog even knutselen.
Het klinkt logisch in ieder geval, als de vonk net te laat is en hij krijgt een flinke slok benzine van de 15mm carburateur en spruitstuk dat ie ff zoiets heeft bekijk het maar.

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 10 mar 2016 21:01

Als je bij stationair draaien vol gas geeft en je hoort hem inkakken/smoren dan is waarschijnlijk je sproeier te groot

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 10 mar 2016 21:27

Oké maar de kleur van de bougie is goed en een kleinere sproeier verergerd het probleem lijkt het.

Edit:
Kan het misschien ook te maken hebben met de spanning van de gashendel?

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 mar 2016 22:44

Afstellen moet je gewoon even een tijdje voor uit trekken, met warme motor en je definitieve luchtfilter, bougie bekijken zegt wel wat maar dan moet je het wel goed doen.

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 10 mar 2016 22:48

Ja dat blijkt hèhè.

Bedankt voor de tips. Ik baal er alleen van dat ik m'n 66 sproeier kwijt ben en het kleinste wat ik daarna heb is 63 dus dat wordt weer nieuwe sproeiers halen vrees ik :P

Gerard.
  • Citeer

Berichtdoor Gerard. » 10 mar 2016 22:54

Als ik een tip mag geven stel hem af met je verlichting aan als je hoort dat hij het bij het aanzetten van de verlichting zwaar krijgt

Ik heb gisteren mijn tomos met warme motor afgesteld. Liep lekker rustig,
Tot ik mijn h4 55watt dimlicht aanzette, 10 sec draaien en hij viel uit.
Vanmorgen wou hij moeilijk starten, choke geen reactie dus toen maar gestart met gashendel open.

Dus afstellen is inderdaad niet zomaar even gefixt :p

De spanning op je gaskabel moet weinig uitmaken, tenzij je schuif te ver open blijft staan waardoor je lucht schroef geen functie meer heeft

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 10 mar 2016 23:05

Boor/ vijl het gat eerst maar ff wat op en knap luchtfilter element er in of zoals Gerard zei, dan kan je nl 1,2,3 of 4 van mijn part matjes pakken en daarmee een beetje finetunen.

T'is best lastig om om em overal goed/ acceptabel te krijgen (in mijn beleving iig)

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 11 mar 2016 07:05

Ik heb mijn verlichting altijd aanstaan. De schakelaar op m'n stuur is niet helemaal soepel meer dus laat de verlichting altijd aan staan.

Ik zet zo voor ik naar werk ga dat gaasfilter er weer even op om te kijken hoe ie dan rijdt. Ik heb dit weekend helaas geen tijd verder te tunen maar ik kan wel het originele filter vast uit vijlen.

Geduld is een schone zaak maar het gaat goed komen!

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 11 mar 2016 17:38

Ik heb vanmiddag in m'n pauze de ontsteking nu pal op de brommer ontsteking lijn gezet, het gaasfilter er weer in en de sproeier naar 67 veranderd en hij kakt nog steeds wel een beetje in maar al veel minder en heb nu de stationair schroef nog niet afgesteld. Na de rit naar huis was m'n bougie weer iets aan de donkere kant dus ga toch nog een keer sproeier 66 proberen, die had ik nog niet geprobeerd met deze bougie. Heb vanmiddag sproeier 64 t/'m 67 gekocht dus heb nu 60 t/'m 70 dus daar moet de goede toch wel tussen zitten.

Maar goed, druk weekend dus maandag weer verder en dan wil ik ook m'n tandwiel achter verkleinen naar 26 en de rem vervangen. Heb dit weekend wel tijd om de originele luchtfilter uit te boren of vijlen en ik zal om te testen ook even dat isolatie materiaal bij de action halen.

De Tomos loopt in ieder geval goed, op die inkak na doet ie geen rare dingen zoals 4 takken ratelen of inhouden dus ik durf te zeggen dat m'n valse lucht problemen verholpen zijn.

Ik merkte wel dat ie met deze bougie iets langzamer is op z'n top. Scheelt zo'n 2 a 3 km/h. Maar kan ook aan de meting liggen natuurlijk. Ik meet met m'n telefoon met GPS want het fietscomputertje ben ik niet aan toegekomen in m'n pauze maar dat heeft ook mindere prioriteit dan het afstellen natuurlijk. :-)

Al met al ben ik al best tevreden omdat dit mijn eerste keer was, op wat simpele dingen na, dat ik aan m'n Tomos sleutel. En ik kan er best bij vertellen dat zonder jullie tips en de vele informatie op dit forum mij dit nooit alleen gelukt was! Super leuk, denk dat ik er weer een nieuwe hobby bij heb haha.
Laatst gewijzigd door RuffTeckM op 11 mar 2016 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 11 mar 2016 20:28

Was koud vandaag met hoge luchtdruk, mijnes loopt zo perfect :) Misschien moet je een fractie rijker (of loopt ie het morgen wel weer)

Ps, ik weet niet wat je steeds met de stationair schroef wil doen maar die doet niets... anders dan je stationair regelen.

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
72 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar