Mijn naam is Jeroen en ben 27. Ik rij nu ongeveer 4 jaar op deze Tomos en heb deze toen der tijd voor 300 euro overgekocht van 2 jongens die als hobby Tomosjes opknappen, zei hadden hem weer overgekocht van een oudere dame waarvoor de Tomos te zwaar werd om uit de schuur te halen, zeiden ze

Ik ben niet heel erg technisch met brommers maar heb wel een goede dosis gezond verstand, zin en geduld om mijn Tomos op te gaan knappen. Ik heb voorheen wel al eens de achter vering met band en de ketting vervangen maar verder heb ik geen ervaring met brommers of scooters. Dit is mijn eerste brommertje maar rij wel al 9 jaar auto maar dat zegt natuurlijk verder ook vrij weinig dus ik ga maar eens over op mijn probleem en mijn ideeën hoe deze op te lossen.
Welke model tomos heb je? A35
uit welk jaar komt de tomos ? 2005 of ouder (staat 2005 op de kenteken papieren maar dat zegt niks)
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Altijd zo geweest
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Uitlaat & bougie
Wat is het probleem? Vanaf dat ik de Tomos heb of zolang als ik mij kan herinneren houdt de Tomos in als ik vol gas rijd. Je hoort en voelt dat er meer in zit maar hij begint wat te trillen en ratelen en soms als het warm is of als de brommer zelf goed warm gedraaid is dan gaat ie ook best snel en hoor je naar mijns inzien een goed draaiende motor. (Hoog geluid zonder geratel of andere gekke geluiden)
Toen ik de Tomos kocht was deze standaard maar nadat ik een keer een lekke band kreeg heb ik er een kleiner tandwiel op laten zetten, een 28. Een aantal maanden geleden trok de Tomos totaal niet meer op en duurde het soms wel 500 meter voor ie door ging naar zijn 2. Na wat speurwerk leek de uitlaat verkoold te zijn dus heb ik er een nieuwe onder gezet en mijn problemen waren heel even weg maar ze zijn weer terug.
Nu heb ik de afgelopen dagen enorm veel gelezen hier op het forum en ben met mijn busje deodorant naar m'n Tomos gegaan en zo'n beetje overal waar ik spray valt de motor vrijwel direct uit. Bij de carburateur valt ie direct uit en bij het membraan, de bougie en de linker en bovenkant van de cilinder stottert ie 2 tellen om vervolgens uit te vallen.
Naar mijn idee zijn dus zo'n beetje alle pakkingen kapot?
Nu weet ik ook dat het vraagteken veertje kapot is want de ketting slipt zo nu en dan door met optrekken en met achteruit uit de stalling rijden tikt de Tomos. Een vriend van me heeft dit in het verleden ook al eens gerepareerd en de handleidingen hier zijn duidelijk dus die vervangen moet wel lukken.
Nu komt de grote vraag aan jullie en mijn idee om mijn Tomosje op te knappen...ik wil de carburateur, cilinder en cilinderkop gaan vervangen. Ik heb van de week de carburateur eraf gehaald om het witte busje en rubber te vervangen om te kijken of dit als scheelde en zag dat er zand in de carburateur zat en het probleem werd er ook niet door verlopen want hij slaat nog steeds direct af als ik met deo aan het einde van het spruitstuk bij de carburateur spuit.
Nummer 39 & 40 heb ik vervangen

Vandaar dus de keuze voor een nieuwe carburateur. De cilinder wil ik ook vervangen omdat deze gewoon oud is en op het moment dat ik de pakkingen ga vervangen ik waarschijnlijk ook de zuiger wil vervangen en de kop moet afvlakken dus ik dacht doe geen moeite, nieuwe cilinder met nieuwe kop.
Het motorblok zelf lijkt mij verder nog in orde, heb altijd de olie netjes vervangen en bij de laatste keer vraagteken veertje vervangen is alles mooi schoongemaakt en zag alles er nog goed uit. Dit is inmiddels wel al 3 jaar geleden maar hij schakelt nog steeds wel goed door zonder rare geluiden en als m'n Tomos er zin in heeft en warm is hoor ik niets vreemds. Ook als de brommer stationair draait hoor ik niets raar uit het blok komen. Wel wil ik alles na lopen en schoonmaken als ik het vraagteken veertje ga vervangen en als ik alsnog wat tegenkom wil ik dit alsnog aanpakken.
Ik heb inmiddels zo'n beetje de gehele wiki van hier gelezen, filmpjes gekeken op Youtube en een boodschappenlijstje gemaakt met de volgende onderdelen:
- Carburateur Tomos A35 Dell'Orto 15/15mm incl. luchtfilter en sproeier maten 61, 62, 63, 64, 65. (15mm is overkill voor 50cc begreep ik maar wel het goedkoopste)
- Cilinder 50cc / 25km/h DMP Tomos a35. met pakking set, membraan pakkingen, naaldlager zuigerpen en nieuwe tap eindes
- 15mm Spruitstuk, onbegrensd
- Benzineslang met brandstoffilter
- 2x Pistonpen veer
- Standaard membraan (twijfel nog voor snel membraan maar las hier dat dat amper verschil maakt en is toch 15e duurder)
- Zuigerstop & vliegwieltrekker
- Cilinderkop Tomos. 50cc / 38mm. zwart - Snel - Hoge druk.
- Vraagtekenveer & pakking voor de carter
- Vloeibare pakking zwart. 85 Gram.
Nu komt de daadwerkelijke vraag, zie ik nog dingen over het hoofd in de onderdelen lijst en heeft deze setup überhaupt zin? Hij mag best wat harder lopen dan 25 maar het is niet de bedoeling dat ie straks ineens 60 loopt ofzo. Ik zelf dacht aan rond de 35 á 40 km/h maximaal en minimaal 30.
Ik heb trouwens een vrij nieuwe (2 maanden oud) standaard 'Speedy' uitlaat.
Ik wil een week verlof op nemen en hier zelf rustig aan sleutelen met alle handleidingen, tips en tricks dit hier en elders te vinden zijn.
Verder wil ik nog m'n achterband vervangen omdat deze een beetje glad is, het glaasje van m'n achterlicht en nieuw lampje en een nieuwe claxon plaatsen omdat deze al heel lang stuk/zoek is maar dit is niet heel erg relevant.
Ik hoop dat jullie een beetje door mijn lap tekst heen komen en mij verder kunnen adviseren of dit dus überhaupt een goed plan is, lees het geld waard, en of ik nog dingen over het hoofd zie. Misschien ook nog handig om te vermelden is dat het frame helemaal goed is op een enkel klein roestplekje na welke ik ook direct wil gaan aanpakken met wat schuur en spuit werk.