• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Cilinder en carburateur veranderen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
72 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 04 mar 2016 07:51

Ik zal mijzelf eerst even kort voorstellen.
Mijn naam is Jeroen en ben 27. Ik rij nu ongeveer 4 jaar op deze Tomos en heb deze toen der tijd voor 300 euro overgekocht van 2 jongens die als hobby Tomosjes opknappen, zei hadden hem weer overgekocht van een oudere dame waarvoor de Tomos te zwaar werd om uit de schuur te halen, zeiden ze :P
Ik ben niet heel erg technisch met brommers maar heb wel een goede dosis gezond verstand, zin en geduld om mijn Tomos op te gaan knappen. Ik heb voorheen wel al eens de achter vering met band en de ketting vervangen maar verder heb ik geen ervaring met brommers of scooters. Dit is mijn eerste brommertje maar rij wel al 9 jaar auto maar dat zegt natuurlijk verder ook vrij weinig dus ik ga maar eens over op mijn probleem en mijn ideeën hoe deze op te lossen.

Welke model tomos heb je? A35
uit welk jaar komt de tomos ? 2005 of ouder (staat 2005 op de kenteken papieren maar dat zegt niks)
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Altijd zo geweest

Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Uitlaat & bougie

Wat is het probleem? Vanaf dat ik de Tomos heb of zolang als ik mij kan herinneren houdt de Tomos in als ik vol gas rijd. Je hoort en voelt dat er meer in zit maar hij begint wat te trillen en ratelen en soms als het warm is of als de brommer zelf goed warm gedraaid is dan gaat ie ook best snel en hoor je naar mijns inzien een goed draaiende motor. (Hoog geluid zonder geratel of andere gekke geluiden)
Toen ik de Tomos kocht was deze standaard maar nadat ik een keer een lekke band kreeg heb ik er een kleiner tandwiel op laten zetten, een 28. Een aantal maanden geleden trok de Tomos totaal niet meer op en duurde het soms wel 500 meter voor ie door ging naar zijn 2. Na wat speurwerk leek de uitlaat verkoold te zijn dus heb ik er een nieuwe onder gezet en mijn problemen waren heel even weg maar ze zijn weer terug.

Nu heb ik de afgelopen dagen enorm veel gelezen hier op het forum en ben met mijn busje deodorant naar m'n Tomos gegaan en zo'n beetje overal waar ik spray valt de motor vrijwel direct uit. Bij de carburateur valt ie direct uit en bij het membraan, de bougie en de linker en bovenkant van de cilinder stottert ie 2 tellen om vervolgens uit te vallen.
Naar mijn idee zijn dus zo'n beetje alle pakkingen kapot?
Nu weet ik ook dat het vraagteken veertje kapot is want de ketting slipt zo nu en dan door met optrekken en met achteruit uit de stalling rijden tikt de Tomos. Een vriend van me heeft dit in het verleden ook al eens gerepareerd en de handleidingen hier zijn duidelijk dus die vervangen moet wel lukken.

Nu komt de grote vraag aan jullie en mijn idee om mijn Tomosje op te knappen...ik wil de carburateur, cilinder en cilinderkop gaan vervangen. Ik heb van de week de carburateur eraf gehaald om het witte busje en rubber te vervangen om te kijken of dit als scheelde en zag dat er zand in de carburateur zat en het probleem werd er ook niet door verlopen want hij slaat nog steeds direct af als ik met deo aan het einde van het spruitstuk bij de carburateur spuit.
Nummer 39 & 40 heb ik vervangen
Afbeelding

Vandaar dus de keuze voor een nieuwe carburateur. De cilinder wil ik ook vervangen omdat deze gewoon oud is en op het moment dat ik de pakkingen ga vervangen ik waarschijnlijk ook de zuiger wil vervangen en de kop moet afvlakken dus ik dacht doe geen moeite, nieuwe cilinder met nieuwe kop.
Het motorblok zelf lijkt mij verder nog in orde, heb altijd de olie netjes vervangen en bij de laatste keer vraagteken veertje vervangen is alles mooi schoongemaakt en zag alles er nog goed uit. Dit is inmiddels wel al 3 jaar geleden maar hij schakelt nog steeds wel goed door zonder rare geluiden en als m'n Tomos er zin in heeft en warm is hoor ik niets vreemds. Ook als de brommer stationair draait hoor ik niets raar uit het blok komen. Wel wil ik alles na lopen en schoonmaken als ik het vraagteken veertje ga vervangen en als ik alsnog wat tegenkom wil ik dit alsnog aanpakken.

Ik heb inmiddels zo'n beetje de gehele wiki van hier gelezen, filmpjes gekeken op Youtube en een boodschappenlijstje gemaakt met de volgende onderdelen:
  • Carburateur Tomos A35 Dell'Orto 15/15mm incl. luchtfilter en sproeier maten 61, 62, 63, 64, 65. (15mm is overkill voor 50cc begreep ik maar wel het goedkoopste)
  • Cilinder 50cc / 25km/h DMP Tomos a35. met pakking set, membraan pakkingen, naaldlager zuigerpen en nieuwe tap eindes
  • 15mm Spruitstuk, onbegrensd
  • Benzineslang met brandstoffilter
  • 2x Pistonpen veer
  • Standaard membraan (twijfel nog voor snel membraan maar las hier dat dat amper verschil maakt en is toch 15e duurder)
  • Zuigerstop & vliegwieltrekker
  • Cilinderkop Tomos. 50cc / 38mm. zwart - Snel - Hoge druk.
  • Vraagtekenveer & pakking voor de carter
  • Vloeibare pakking zwart. 85 Gram.
Bij de webshop wil ik de cilinder laten afwerken voor een kleine meerprijs daar ik de kennis en gereedschap niet heb om dat makkelijk te doen.

Nu komt de daadwerkelijke vraag, zie ik nog dingen over het hoofd in de onderdelen lijst en heeft deze setup überhaupt zin? Hij mag best wat harder lopen dan 25 maar het is niet de bedoeling dat ie straks ineens 60 loopt ofzo. Ik zelf dacht aan rond de 35 á 40 km/h maximaal en minimaal 30.
Ik heb trouwens een vrij nieuwe (2 maanden oud) standaard 'Speedy' uitlaat.

Ik wil een week verlof op nemen en hier zelf rustig aan sleutelen met alle handleidingen, tips en tricks dit hier en elders te vinden zijn.

Verder wil ik nog m'n achterband vervangen omdat deze een beetje glad is, het glaasje van m'n achterlicht en nieuw lampje en een nieuwe claxon plaatsen omdat deze al heel lang stuk/zoek is maar dit is niet heel erg relevant.

Ik hoop dat jullie een beetje door mijn lap tekst heen komen en mij verder kunnen adviseren of dit dus überhaupt een goed plan is, lees het geld waard, en of ik nog dingen over het hoofd zie. Misschien ook nog handig om te vermelden is dat het frame helemaal goed is op een enkel klein roestplekje na welke ik ook direct wil gaan aanpakken met wat schuur en spuit werk. :D

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 mar 2016 11:07

Ziet er uit als een doordacht plan, ik zou alleen niet de snor variant nemen kwa cilinder (zuiger eigenlijk) maar de brom.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 04 mar 2016 13:49

Oké en waarom als ik vragen mag?
Is het dan niet zo dat ie ook als een brommer gaat rijden? Ik wilde juist de snor cilinder om te voorkomen dat ie straks echt veel te hard gaat lopen, 40 is wel zo'n beetje de max die ik in gedachte had.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 mar 2016 17:09

Loopt gewoon fijner. Uitlaat en tandwielen bepalen vooral je eindsnelheid. Die zie ik niet staan, de uitlaat?
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 04 mar 2016 18:16

Dan heb je er overheen gelezen maar dat kan met zo'n lap tekst.
Deze heb ik 2 maanden geleden vervangen van een standaard naar een standaard speedy uitlaat.

Ik heb nog even met de webshop gebeld en zei adviseerden om de A kwaliteit cilinder te nemen omdat deze geen echte afwerking nodig heeft op even de braampjes controleren na en deze kwalitatief gewoon een stuk beter is dan de DMP en er zit al een pakking set bij dus uiteindelijk was deze nog een euro goedkoper ook hèhè.

Ik heb de spullen net besteld en opgehaald dus ik heb wat te doen van het weekend.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 04 mar 2016 18:35

Alleen die uitlaat brengt al zo'n 10 km per uur meer dus waarschijnlijk ga je nu wel wat harder als alles weer fris is. De snelheidstabel hier op het forum klopt wel behoorlijk goed. Misschien is een 'standaard origineel' een betere keuze en je kan nog wat fiedelen met de tandwielen, weer naar 31 dus indien nodig.

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 05 mar 2016 11:28

Ik heb de originele uitlaat nog al zal ik die denk ik moeten ontkolen. De brom winkel raadde mij aan om op 28 te blijven met het tandwiel omdat anders de motor te veel toeren zou maken.

Edit:
Ik zit zo is in die tabel te kijken... Wel leuk dat ie zo hard gaat lopen als alles goed gaat maar moet geen rollerbank tegen vrees is -P

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 05 mar 2016 14:07

Je zou ook nog die rubberen slurf uit het luchtfilter kunnen halen en de ontsteking op de bromstand zetten.

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 05 mar 2016 16:59

Ik heb een nieuwe carburateur gekocht met een luchtfilter met gaasje.
Ik ben vandaag begonnen met het uit elkaar halen en alles liep voorspoedig maar 1 tap einde gooit roet in het eten helaas.
Ik krijg hem met geen mogelijkheid los, heb er net een zooi WD40 op gespoten en ga morgen weer verder want was er nu even klaar mee.

Heb 3 moeren over elkaar gedraaid en straks gedraaid maar ik draai de onderste rond.
Ook met een dopsleutel over de moeren geprobeerd maar dan draai ik gewoon de moeren los dus ook dat werkte niet helaas.

Nu las ik iets over vlak vijlen en met een tang dus denk dat ik dat morgen ga proberen en anders wordt het uitboren ben ik bang...tenzij iemand nog tips heeft. :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 mar 2016 19:40

Afzagen op cm of 2, zeskant op vijlen, dop 6 er op slaan, blok verwarmen en met gevoel losdraaien, dat werkte bij mij verbazingwekkend goed (maar misschien mazzel :))

WD40 trok totaal niet naar binnen, week lang gedaan.

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 05 mar 2016 20:20

Ik heb net na het eten nog een poging gewaagd en denk dat de Wd40 naar binnen is getrokken want kreeg hem nu los. Morgen bij daglicht de resten van de pakking eraf halen en dan ga ik hem weer in elkaar zetten :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 mar 2016 20:22

Heb jij betere wd40 als ik ;)

O no, red pilled...

John1950
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor John1950 » 05 mar 2016 21:33

Hij heeft gewoon meer mazzel....

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 05 mar 2016 22:58

Lol, dat kan ook John :)

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 05 mar 2016 23:36

Hehe ja ik denk het. :P

Kom er alleen net achter dat ik geen kopervet heb dus als ik dat morgen niet ergens kan kopen heb ik alsnog minder mazzel :roll:

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 06 mar 2016 18:25

Oke ik heb vandaag de cilinder er opgezet en de Tomos loopt weer máár...bij vol gas nijgt ie af te slaan en ben al van sproeier 68 (standaard) naar 60 gegaan (wel tussen maten geprobeerd) maar dit mocht niet baten.

Als ik nu met deodorant spuit bij de carburateur valt ie ook uit dus ik ben het wel even zat hehe.

Ik heb dit spruitstuk en deze carburateur.

Als ik de carburateur op het spruitstuk zet kan ik deze ook niet helemaal door duwen naar achteren en de schroef om hem vast te maken zit goed straks. Er zit nog zo'n 2mm speling tussen het stuk waar het spruitstuk weer dikker wordt en de ingang van de carburateur.

De kleur van de bougie na een stukje rijden is mat zwart wat duid op een verkeerde verhouding brandstof/zuurstof volgens de handleiding of een bougie die niet heet genoeg vonkt (toch?). Ik heb deze bougie en dan de 7 versie welke dus goed zou moeten zijn?!

kinderbrueno
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor kinderbrueno » 06 mar 2016 18:42

Ik mag hopen dat dat gat voor de oliepomp op je spruitstuk wel dicht is?

wat dat 2mm spleetje betreft; ik heb het ook. Weet echter niet of het kwaad kan of niet.
Had Bruno het toch bij het rechte eind :)

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 mar 2016 18:51

Zolang als de carb er niet verder op kan is het geen probleem (kan je zo nameten), De 15 heeft een ander mofje bij gebrek aan beter woord dus wellicht dat dat van invloed is. Zolang ie geen valse lucht trekt is het goed. Bougie zou ik 6 nemen.

O no, red pilled...

RuffTeckM
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor RuffTeckM » 06 mar 2016 18:52

Die is dicht ja maar ben nog even verder gaan testen met deo en kan denk ik weer van voor af aan beginnen. Bij het membraan valt ie ook uit helaas. Dat verklaar dat wellicht ook de kleur van de bougie? Te veel lucht erbij.

ief
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor ief » 06 mar 2016 18:56

Gebruik je ook dat rare filtertje of origineel? Als niet origineel, denk je er dan ook aan dat de deo vrij makkelijk via dat filtertje de boel kan beinvloeden?

O no, red pilled...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
72 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki