• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos kappen

Plaats hier uw tips en of problemen over het uiterlijk van de tomos
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 30 apr 2006 16:27

EY ik had ff un vraagje,ik ben dus van plan om over un tijdje mun brommer te spuiten en heb er al heel veel over gelezen op het forum,alleen ik zie heel veel info over je frame,achterbrug en voorvork,als het goed is had skoeddies un uitgebreid(of hoeje dat ook schrijft) verhaal geplaats over het spuiten van je brommer,alleen hoe ga je te werk bij het spuiten van je kapjes??moet je dan ook zoveel grondlagen en primere lagen aanbrengen of ga je bij je kapjes heel anders te werk omdat ze van plastic zijn????

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 30 apr 2006 17:51

je gaat bij kapjes schuren natuurlijk geen verf afbeit gebruiken en niet stralen ik zou het van grof naar heel fijn schuren en plastic primer(grijs) ( geen blank uit eigen ervaring, blank is bagger) en dan gewoon spuiten zoals op ijzer

mvg Ard

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 30 apr 2006 22:14

dus gewoon ff van grof naar fijn schuren en dan de primere(of hoeje da ook schrijft:Pkleur er op?(grijze zeg jij omdat da beter is) (en dan hoeveel lagen? bij het frame en zo word verteld tot dat de spuitbus leeg is) en vervolgens de secundaire kleur erop?en hoeveel lagen moet dat zijn (jah kmoet gewoon ZOVEEL mogelijk info hebben over het spuiten van je brommer want ik wil het HEEL graag leren :oops:

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 30 apr 2006 23:06

Ik deed altijd 2 lagen primer en 3 echte lak.

Probeer anders eerst op iets anders, een beetje de ''feel'' krijgen.
Dan kun je de goede afstand bepalen. En niet teveel op 1 plek, dan krijg je druipers.

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 01 mei 2006 00:01

Nou mensen laat ik dan maar een heleboel vragen gaan stellen,jullie zijn immers hier om mensen te helpen, alvast sorry voor de eventuele domme vragen maar ja ik moet dit gewoon even weten,dit gaat dus iig over de tekst die skoeddies over het spuiten had geplaatst(iedereen doet waarschijnlijk zijn of haar brommer op un andere manier spuiten maar ik hou gewoon ff deze uitgebreide(of hoeje dat ook schrijft)metehode aan,

1: Hoelang moeten alle schroeven in een badje van remmenreiniger en hoelang in de cola?

2:Wanneer je klaar bent met de verfafbijt en je overal een mooie ijzerkleur ziet en met de waterproof schuurpapier begint,moet je dan gelijk al het schuurpapier in het water dompelen of eerst droog schuren?

3:Wanneer je voor de 1e x de verfafbijt aanbrengt op het frame/voorvork of achterbrug en je 10 a 15 min gewacht hebt en vervolgens al de verf eraf hebt geschuurt met un staal of schuursponsje en je ziet dat er nog resten op je spullen zitten moet je dan weer 10 a 15 min wachten (dus bij de 2e laag verfafbijt???(en dan gewoon weer over het gehele oppervlak?)

4:Nadat je met de waterproof schuur papier alles goed geschuurt hebt moet je met thinner en een schone lap al je onderdelen GOED poetsen hoeveel x moet je ongeveer je onderdelen poetsen? (of zit daar geen limiet aan)

5: Hoeveel spuitbussen moet je in totaal kopen voor je frame+achterbrug+voorvork(want in die tekst van skoeddies word gezegt nadat je alles vetvrij gemaakt hebt dat je moet beginnen met het spuiten van de grondlaag(meerdere lagen) tot 1 spuitbus leeg is,maar ik heb un frame+achterbrug en voorvork(of moet je 1 spuitbus gewoon verdelen over deze 3 onderdelen)(en moeten alle spuitbussen benzinebestendig/2-komponenten lak zijn???

6:Moetje wanneer je klaar bent met je grondlaag(wanneer de spuitbus dus leeg is) en je eventuele druipers wegschuurt met je waterproof schuurpapier ook weer gelijk nat schuren of droog?

7:Als je je grondlaag gespoten hebt en je eventuele druipers weggeschuurt hebt hoevaak moet je de onderdelen dan weer vetvrij maken met thinner en een schone lap? Eenmaal, of ook een aantal keren?

8:Als je bij je uitgekozen laklaag ook druipers krijgt, moet je die dan gelijk wegschuren of gewoon er overheen spuiten en dan pas de volgende dag wanneer alles un nachtje heeft gestaan de eventuele druipers wegschuren?(en weer droog/nat?)

9: Nu je 1e spuitbus leeg is word gezegt dat je de onderdelen even een nachtje moet laten uitharden moet je dan de volgende dag wanneer je weer verder gaat weer alles vet en strof vrij maken of gelijk nadat de spuitbus leeg is(dus VOOR dat je de onderdelen laat uitharden(En hoevaak moet je de onderdelen dan weer vetvrij maken met thinner en een schone lap? Eenmaal, of ook een aantal keren?)

10:Moet je de laatste spuitbus hetzelfde gebruiken als met je 1e?? Steeds weer laagje voor laagje voor laagje of in 1 x opspuiten?,en wat te doen bij eventuele druipers (want dit is je eind laag)

11:Bij welke verfstructuur-soorten zoals: metallic, mat of glanzend kan/mag je (als je graag een wat betere glans wilt hebben) blanke lak erover heen spuiten, en als je besluit een blanke lak erover heen te spuiten wat te doen dan bij druipers??

12: Kan je de blanke lak ook gewoon achterwege laten en toch een mooie goede kleur op je brommer hebben?

13: Moet je alle benzine van te voren uit je tank laten lopen denk ut wel (stomme vraag ja sorry) en waarmee dek je dan je tankgat en benzine kraantje gaat af??(die moeten dan toch afgedekt worden lijkt mij?

14:En moet je wanneer je al deze spuitbussen leeg spuit,heel snel over het oppervlak spuiten,heeeeeeel rustig, of jah...gewoon normaal tempo??

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 01 mei 2006 06:28

Oh sorry ben er bij vergeten te melden dat ik natuurlijk ook dus mijn spatborden voor en achter + de kapjes moet spuiten, kom maar met alle info die je me kunt geven,wat ik bijvoorbeeld zker wel moet doen en zker moet laten ofzo

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 01 mei 2006 14:09

2. ik zou eerst je metaal waar je verfafbeit op zit goed schoonmaken en dan schuren gelijk met water met heel veel water

3.ja dan moet je weer 10/15 minuten wachten anders heeft het geen effect misschien korter omdat er al wat opzit van de vorige laag

4. er zit geen limit aan maar ik zou het 2 á 3 keer doen voor de zkr heid

5. ik heb voor mijn frame(2,5) en voorvork(1) en achter brug(0,5) en spatborden (0,75) en kapjes (1) en stuur (0,25) dus minimaal 6 bussen ik zou eerst 6 bussen kopen en dan kijken hoe ver je kom ik had wel bussen (acryl zwart van motip daar zat 25% meer in en dat moet simpele rekensom zijn voor kleinere bussen)

6. zo nat mogelijk met waterschuur papier en ik zou niet 1 bus gebruiken voor alles in grondverf te zetten

7. 2 keer nogmaals voor de veilig heid want straks zit je de pest evover in als je ziet dat het mis lukt is doordat je maar i 1 keer thinner heb gebruikt

8. als je druipers heb moet je ze later harder dus ook je lak gewoon dat alles droog is en dan schuren met nat schuurpapier

9. je hoef thet niet meer vet vrij te maken tenzij je met echt hele vieze vette vingers heb aan gezeten je moet het nu alleen nog maar stof vrij maken emt een goede doek die het goed op neemt zoals huis en thuin doeken katoenen stof doeken

10. je moet nooit je hele bus in 1 keer op te spuiten je moet allenmaal lagen doen dus niet denken van deze bus ga ik nu gebruiken en moet in een keer op dus niet blijven spuiten tot ie op is want hij krijgt op eht eind alleen maar spetters er uit en je "eindlaag" moet je nooit zo dik spuiten dan moet je echt zkr 30cm afstand houden. En na elke spuit beurt je spuitbus op de kop houden en spuiten zodat je verf in je dop niet op droogt (die spuit je er dan namelijk uit). Bij druipers altijd extra fijn schuren emt water schuurpapier korrel 1200(en anders 600)

11. Schuren met korrel 1200 met veel water

12. ja dat kan maar het is veel eerder kras gevoeliger je blanke lak geeft nog een extra glans en geeft het een mooie verstekende laag.

13. je moet je bezine er uit halen ja :wink: en bij je benzine kraantje meot ej er af draaien en dan een stukje doeke er in doen en dan een https://www.leafman.nl/images/2369.JPG om heen doen met doek er tussen en bij je tank dop moet je het af tapen met tape.

14. normaal tempo maar niet te langzaam want dan heb je kans op druipers en je moet ongeveer 20cm afstand en bij dan bij de laatste kleur lak 30cm afstand en bij je laatste verstevingende doorzichtige lak ook 30cm afstand

mvg Ard

9.

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 01 mei 2006 19:24

Ok dan alvast bedankt voor alle info die je mij gegeven hebt :D alleen dan heb ik nog un paar kleine vraagjes over jou antwoorden

5: Hoe weet ik dan wanneer ik klaar ben (jij geeft un schatting van hoeveel jij ongeveer nodig hebt,dus hoe weet ik wanneer ik klaar ben?)

6: Hoeveel bussen dan? (2,5 zoals je zei?

8: Krijg je dan beschadigingen?

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 01 mei 2006 22:30

5. ik zou ongeveer 4 á 5 of 6 lagen net wat je wil uit geven aan verf op je brommer doen.

6. en ik zou ongeveer 3 á 4 lagen grondlak doen

8. je moet zo fijn mogelijk schuren dus 1200 en dan moet je met water doen je krijgt als je neit te veel druk geen echte beschadiging want dat spuit je wel weer weg maar je moet gewoon niet te dicht op het oppervlak zitten en niet te langzaam bewegen

mvg Ard

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 01 mei 2006 23:33

Ok dus als ik het goed begrijp raad jij mij aan om 3 a 4 lagen te spuiten voor de grondlak(dus 3 a 4 lagen op het hele frame spuiten)??
En 4 a 5 a 6 laklagen???(de lagen voor je eindresultaat??
Corrigeer mij als ik het fout heb;)
(en als je zo vriendelijk zou willen zijn,om te vertellen hoeveel lagen jij dan voor de rest van de onderdelen gebruikt(achterbrug,voorvork,stuur,kapjes enz) in plaats van hoeveel van un bus:P(is wat precieser:D)

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 02 mei 2006 13:12

de grond verf(primer dus de hecht laag(geen kleur) die moet je 3 á 4 lagen.

4 á 5 á 6 kleur lagen voor dus de kleur die je hem spuit

en 3 á 4 lagen lak lagen ( dat is dus de doorzichtige lak "de vernis" dus voor bescherming en extra glans)

ik heb zelf voor al me onderdelen 5 á 6 bussen zwart ( die bussen waar + 25% erbij) gebruikt zonder me velgen want die is andere kleur voor me velgen heb ik geel bussen (niet + 25%) en daar heb ik er 3 gele bussen gebruikt en de blanke lak ( dat is dus de doorzichtige lak "de vernis" dus voor bescherming en extra glans)
heb ik er 4 bussen gebruikt voor alles.

ps. als je een acryl kleur koopt moet je het ook met acryl blanke lak (dat is dus de doorzichtige lak "de vernis" dus voor bescherming en extra glans) afmaken

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 02 mei 2006 14:21

Hey wat raar, in die tekst over spuite hier op het forum staat dit over de doorzichtige lak: ''Het spuiten met blanke lak is wel wat lastiger omdat je et niet meer weg kan schuren, en er best snel druipers ontstaan. Ook moet je de spuitbus in 1x leegspuiten, dus geen meerdere lagen.''

En aan de info die je me nu gaf was al un stuk precieser voor mij

3 a 4 lagen primer

4 a 5 a 6 lagen kleur

en ja van de lak weet ik het dus niet omdat in de tekst staat dat je hem in 1 x moet opspuiten en jij zegt 3 a 4 lagen:P

Maar dit wat hier nu staat dat gebruik jij iig alleen voor je frame???

En hoeveel lagen van primer en kleur en blanke lak spuit jij op de achterbrug,voorvork,kapjes,spatborden??? (sorry dat ik zoveel vraag alleen omdat ik het nog nooit gedaan heb moet ik het precies weten want un halve 0,50 voor un voorvork ofzo,dan weet ik zelf nog niks:P

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 02 mei 2006 15:14

ik heb medere lagen blanke lak gebruikt:P

maar ik heb voor achterbrug, voorvork, kapjes en spatborden 4 lagen lagen primer 5, lagen kleur en 4 lagen blanke lak. Voor voorvork en achterbrug en spatborden en kapjes heb je dan dus ongeveer 2,75 á 3 bussen nodig

mvg Ard

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 02 mei 2006 15:38

KIJK Dit bedoel ik nou :D dat is wat ik nodig heb

Dus ff samenvatting van alles

3 a 4 lagen primer (frame)
4 a 5 a 6 lagen kleur(frame)
3 a 4 lagen lak(frame)

4 lagen primer (achterbrug, voorvork, kapjes en spatborden)
5 lagen kleur (achterbrug, voorvork, kapjes en spatborden)
4 lagen lak (achterbrug, voorvork, kapjes en spatborden)

En je hebt 3 bussen ongeveer nodig zeg je voor dus de achterbrug, voorvork, kapjes en spatborden,(en wat versta je dan onder 3 bussen, 1 primer 1 kleur en 1 lak off??

Ik ben nu toch al met de samenvatting bezig (je hebt me iig HELE goede info gegeven) van hoeveel lagen per onderdeel, dus hoeveel bussen moet ik dan in totaal kopen voor ALLES???

Bussen primer,kleur en lak voor frame,achterbrug, voorvork, spatborden en kapjes alvast bedankt:D

freaky_Tomos
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 02 mei 2006 18:56

laat je et wel drogen in een warme (± 25 graden) kamer :wink:
dit is om de lak egt goed te laten uitharden
kreidler powur in et schuurtje

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 02 mei 2006 20:26

5 á 6 bussen primer voor alles.
6 bussen kleurlak voor alles.
4 á 5 bussen blankelak voor alles

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 02 mei 2006 23:37

Ey thanks man ik heb nu alle info gekregen van je die ik nodig had, ja op''hoelang moeten alle schroeven in een badje van remmenreiniger en hoelang in de cola?
Maar verder heb je me de perfecte info gegeven bedankt:D

Alleen kvind ut wel raar freaky_tomos zegt net laten drogen in un kamer van ongeveer +- 25 graden en in die tekst die hier op ut forum ergens staat over spuiten staat zoek goede temperatuur voor het spuiten ongeveer 15 a 20 graden en daarin staat ook dat je voor alles maar 3 bussen nodig hebt om te spuiten:P

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 03 mei 2006 10:13

ja hij zegt dat je je blanke lak moet op laten drogen in een kamer van 25 graden maar dat maakt niet uit je moet gewoon laten drogen in 20 graden kamer gewoon kacheltje bij zetten.

mvg Ard

wobbel
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor wobbel » 06 mei 2006 00:43

Ok dan...maar als ik het zo lees moet ik dus ongeveer 16 bussen halen (primer,kleur en lak)

Is da ni un beetje veel of moet je altijd zoveel bussen kopen?

TQ Rider
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor TQ Rider » 06 mei 2006 17:48

15 bussen ja ongeveer kost een hoop maar rekenmaar dat iedereen je na zal kijken en je kan trots op jezelf zijn:P :lol: :P

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Uiterlijk”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen