• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Update!! Tomos naar Tsjechië - Scandinavië

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
78 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 13 jul 2009 15:33

Update:
Vorig jaar was een leuke trip, een 2000km naar Zweden met de Tomos en terug. Dit jaar besloot ik naar Tsjechië te gaan. Niet bij wijze van een road trip maar gewoon met de brommer als vervoermiddel.
Helaas heb ik niet zo veel foto's als vorige keer en ging het ook redelijk snel ;).
Deze keer was helaas dus alleen..

Dag 1. -Het vertrek-
Om 4 uur 's ochtends opgestaan, om 5 uur weggereden.

Afbeelding
Brommer volgepakt met benzine, gereedschap, kleding en overige nodige dingen. Ik heb vanalles meegenomen want stil komen te staan in het buitenland omdat er iets kapot/op was, daar had ik dus geen zin in.

Afbeelding
Tegen de tijd dat de zon op was had ik er al weer 120km op zitten en kwam langs dit bordje, had er maar al te graag heen gewild.

Afbeelding
Zo rond 9 uur 's ochtends reed ik Duitsland binnen, voor sommigen niet een hele prestatie, wel als je vanuit Utrecht komt.

Afbeelding
Een uurtje of 7 's avonds, in Duitsland. Het is een hele vreemde ervaring om 's ochtends op je brommer weg te rijden en 's avonds in heuvelachtig terrein te zitten.

Niet veel later besloot ik te stoppen voor die dag, m'n kickstart was afgebroken (het haakse stuk, vraag me niet hoe maar het kan..) waardoor kicken erg lastig werd en ik was (vermoedelijk op een weg waar ik niet mocht rijden, autoweg ofzo) m'n kentekenplaat verloren.
Aan dat eerste kon ik op dat moment niets meer doen, voor dat tweede was een bezoekje aan de Polizei voldoende. Met een verklaring van de Polizei op zak ging ik op zoek naar een hotel.

Afbeelding
Met het steenkolenduits "Ich suche etwes sehr billiges" kwam ik uiteindelijk hier terecht, een prima kamer voor €25.

Dag 2. -De Aankomst in Tsjechië-
Ondertussen was ik al een stuk van de geplande route afgeweken. De geplande route was 981km, ik zat op een kleine 15km van de route af. Gelukkig was dat niet het enige obstakel dat mij hinderde om snel verder te rijden, dat zou immers makkelijk zijn.
Om brandstofkosten te drukken had ik voor vertrek een atw22 er op gezet, in Nederland ging het prima, niets aan de hand.
Maar dan kom je in Duitsland en wordt het allemaal anders.

AfbeeldingAfbeelding
Dan kom je dit soort heuvels tegen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is uit de foto's maar dit waren redelijk steile heuvels, zo steil zelfs dat m'n arme Tomos het niet meer in de tweede versnelling trok, niet alleen had hij mij omhoog te sleuren (90kg), ook had ik een complete gereedschapsset, 10l benzine, 2l olie, 4l drinken, kleding en overige zooi bij me.
Dit soort hellingen zijn heerlijk om vanaf te rijden, ze zijn iets minder leuk om met 20km/u omhoog te rijden terwijl je eens in de zoveel tijd stopt omdat je bang bent dat je cilinder overvehit (het carter werd aan beide kanten warm genoeg dat water direct siste als het er op kwam) wat tot gevolg heeft dat je weer moet starten wat nogal een klus was (afgebroken kickstart weetjenog ;))

Maar, dit alles mocht de pret niet drukken en doorrijden was de enige nuttige oplossing, want met stil zitten en mopperen kom je ook nergens.

Afbeelding
Het was heerlijk weer in Duitsland, heuvels op de achtergrond, een prima plek om even pauze te nemen.
Ik zat nog geen 5 minuten van het weer, het uitzicht, het niet op m'n zadel te hoeven zitten en een drankje te genieten of er kwam iemand aangereden. Een man op een scooter. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik in gebrekkig steenkolenduits "Nederland" antwoordde viel z'n mond open van verbazing, zoiets had hij nog nooit gezien. Na wat gebabbel viel het hem op dat m'n kickstart niet helemaal was wat die hoorde te zijn en bood aan om mee te rijden naar zijn huis omdat hij daar een lasapparaat had en het mogelijk kon repareren. Met de gedachte "ach, zo slecht zijn die oost-duitsers niet en wat kan er nou helemaal fout gaan" ging ik met hem mee. Eenmaal aangekomen kwam zijn vrouw met de koffie en gingen we maar eens kijken of er het een en ander gerepareerd kon worden. Helaas, dit was niet mogelijk, het was niet te lassen (door hem, met zijn gereedschap etc), maar tijdens wat gebabbel kwam ter sprake dat hij ook een Tomos had. In een andere schuur stond een groene, nogal brakke, Tomos Flexer, met een complete, goede, kickstart.
Na enige uitleg te hebben gegeven over Tomosjes en de blokken hebben we zijn kickstart op mijn Tomos gezet en kon ik weer door, mits ik zodra ik weer in Nederland was de kickstart zou terugsturen, wat ik ook zal doen zodra m'n brommerboer weer open is na de zomerstop.

Uren en kilometers vlogen voorbij, Halle, Leipzig, Dresden, allemaal steden waar ik dwars doorheen gegaan ben.

Afbeelding
Eindelijk was het dan zo ver, om kwart over 6 's avonds zat ik in Tsjechië, het land van goedkope benzine (en andere vloeistoffen ;))

Helaas was het vanaf de grens nog een goede 200km rijden en met 35km per uur (en dat is nog optimistisch) zou het nog wel 6 uur duren. Vol goede moed reed ik Tsjechië in.
Tanken en olie bijvullen (oliekeerring vtw was kapot gegaan) en rijden maar, helaas de verkeerde kant op door de fantastische bewegwijzering. De verkeerde route die ik nam ging steil omhoog, nog meer rijden in de eerste versnelling dus; niets aan te doen helaas.
Na enig gecross over wegen waarvan je je afvraagt of er wel eens mensen rijden kwam ik uiteindelijk weer op de route, het werd inmiddels ook donker maar ik zou hoe dan ook die avond op de vakantielocatie aankomen.
Hoe verder oostwaards ik kwam, hoe mistiger het werd, ook straatverlichting was iets dat langs de weg niet zo veel voorkwam, ik ben door dorpen gereden die, zonder grap, maar 1 straatlamp hadden voor het hele dorp.
Toen ik ter hoogte van Jicin kwam, met nog 100km te gaan, begon de regen. Snel ben ik een tankstation in gevlucht, in de veronderstelling dat het nog wel droog werd. Niets was minder waar, ik kwam rond half 12 daar binnen en rond half 1 regende het nogsteeds. Ik besloot door te rijden, wetend dat het bij het vakantiehuisje droog was en hopend dat de regen binnen de heuvels bleef. (door de regen dus ook geen foto's meer, niet dat je veel kon zien in de nacht, maar het was mooi, donkere hemel, lichte mist, groot licht)
Na een uur door de ijskoude regen gereden te hebben, zonder regenkleding, hield de regen op. Bij het eerste het beste tankstation maar even snel de natte kleren uitgetrokken en droge kleren aangetrokken voor het laatste stuk.
Om 3 uur was het dan eindelijk zo ver, eindelijk op de plek die de komende week Thuis zou zijn.

Tussendoor ook even brommers


De terugreis Dag 1.
Na een week plezier en vertier was het tijd om terug te keren naar ons eigen platte land. De dag begon met regen en volgens het weerbericht zou de komende paar dagen de pleuris losbreken in Tsjechië met 13 graden celcius en veel regen door het hele land, ik MOEST weg.
Om 8 uur opgestaan, om 9 uur gingen 2 auto's weg en om half 11 ben ik maar op de brommer gestapt.
In het dorp naar de outdoor-store geweest en met gebaren duidelijk gemaakt dat ik een regenjas wou, de beste aankoop van de hele reis. Na een bakkie koffie om 11 uur, vrij laat, uiteindelijk weggereden.

De eerste paar uur had ik veel lichte regen, af en toe afgewisseld met zware regen, erg fijn dus.
Eenmaal in west Tsjechië begon het wat op te klaren, later die dag zou het daar ook gaan regenen.

Afbeelding
Ik moest wachten voor een trein (eerste trein die ik gezien heb in Tsjechië die niet op een station was) en besloot even een foto te maken van het lokale station, ja dat stukje beton dat nog net zichtbaar is achter de slagboom is "Het Station" :P

AfbeeldingAfbeelding
De Duits-Tsjechische grens, eindelijk weer in een land waar ik mensen begreep (soort van :P). Overigens was dit stuk wel erg planken want 220km in net 6 uur was ook voor mijn doen een belachelijk hoog gemiddelde, dit kwam waarschijnlijk doordat het veel heuvel af was en ik in Tsjechië m'n atw voor een 24 vervangen had (had m'n oude ketting en tandwielen ook maar meegenomen).

De blijdschap van het bereiken van Duitsland was van niet al te lange duur want er stonden nog 762 kilometers voor de boeg. Omdat het volgens het weerbericht ook in Duitsland vervelend weer zou gaan worden de dag er op ben ik maar weer als een gek doorgereden.

Afbeelding
Op een gegeven moment valt de avond en dan krijg je dit soort beelden, prachtig om te zien, heerlijk om door te rijden. Met dit mooie plaatje kwam ook de realisatie dat het te laat werd om een hotel te gaan zoeken, het was 8 uur en ik zat op nog een uur rijden van een grote stad, dus verstand op 0 en doorrijden, de nacht in.

Afbeelding
Anderhalf uur later om half 10 in Leipzig dacht ik heel even weer in Nederland te zijn..

Vanaf dat moment werd het heel snel heel koud, de Duitse nacht was erg koud en als je dan ook nog eens door heuvels langs rivieren gaat wordt het heel errug koud, maar dat maakte niets uit, ik moest en zou naar huis gaan, dat was het enige dat me op de been hield.
Het voordeel van 's nachts rijden is dat je geen Polizei tegenkomt (behalve die ene agent in dat ene dorpje waar heel toevallig een zone 30 was en waar je met 55 heuvelaf langsscheurt zonder kenteken 8))
Rond 4 uur was ik weer in West-Duitsland en liep de lokale jeugd weer terug naar huis na een avondje zuipen in een dorp verder, was wel even oppassen omdat ze midden op de weg liepen.
Rond 7 uur gingen de tankstations weer open, tijd voor een bak koffie dus, even iets van warmte proberen te vangen was wel lekker want oncontroleerbaar rillend op de brommer zitten is ook geen pretje.

Afbeelding
Om 11.50, bijna 25 uur na vertrek uit Tsjechië was het dan zo ver, Nederland. Ik was er bijna in 24 uur geweest maar een klein gevalletje "pech onderweg" gooide roet in het eten. Evengoed, Nederland, ik kon weer mensen verstaan, het landschap wat weer redelijk vlak is en de benzine die duur is.

Na enkele uren in de achterhoek te hebben rondgehangen (na zo veel uur, nederlandse wetgeving wat betreft brommers op de weg en wegbewijzering die niet altijd even handig is was ik even het spoor bijster) kwam ik uiteindelijk via Arhem weer op de
N244, de weg die me weer naar Utrecht zou leiden.

5 uur, eindelijk thuis...



Nawoord:
Ik moet zeggen dat het leuk is om te doen, maar ik iedereen afraad om zulke afstanden te rijden en vooral zo lang achter elkaar. Niet alleen word je moe, ook gaat je kont ongelofelijk pijn doen van dat Tomoszadel.
Verder, hulde voor het Tomos motortje! Het heeft vrijwel 30 uur volcontinu op vol gas gereden en vertoont geen kuren.

Problemenlijst
Geen enkele reis gaat zonder problemen, weescht hiervoor ook op uw hoede als u ook een reis wilt gaan maken:

- Lekke keerring achter het vtw.
- Slappe vering waardoor er nu een groef in mn band zit.'
- Afgebroken kickstart.
- Afgebroken motorscherm ophangpunt (vraag me niet hoe, dat weet ik niet).
- Doorgebrande koplamp (dimlicht is in het buitenland verplicht).
- Verloren kentekenplaat.
- Bagagetassen langs de weg geschuurd waardoor bagage en tassen beschadigd zijn.


Vorige reis in de spoiler ;)
Spoiler: show
Laat me me even voorstellen,
Mijn naam is Tycho en heb een Tomos A35 uit begin 2000.
Begin dit jaar kreeg ik samen met een vriend, Michiel (die een Tomos standard heeft), het idee om met de Tomosjes op reis te gaan na de examens. We zijn met 2 ongemodificeerde Tomosjes op pad gegaan en dit is onze reis:

Dag 1. -Het vertrek-
We vertrokken op vrijdag 19 Juni uit Utrecht.
Het weer was wel aardig, niet fantastisch maar ook niet slecht, we hadden niet echt te klagen.
Afbeelding
Hier staat mijn brommer, klaar voor vertrek.

Afbeelding
De twee brommers klaar om te gaan.

We zijn rond 8 uur 's ochtends vertrokken en rond een uur of 6 kwamen we uiteindelijk in de buurt van Lingen uit. Deze eerste dag hebben we het lekker rustig aan gedaan, niet al te veel kilometers maken en redelijk wat pauzeren om aan de brommers te wennen (zeker met zoveel bepakking). De eerste nacht hebben we bij een boer op z'n land gekampeerd, uiteraard na het vragen van toestemming :).
Afbeelding
Ons tentje voor de eerste nacht.

Dag 2. -halverwege Duitsland-
De tweede dag begon bagger. We stonden rond 8 uur op en rond een uur of 9 waren we klaar voor vertrek, ware het niet voor het feit dat het begon te regenen. Van 9 tot 10:30 hebben we moeten schuilen. Nu lijkt dit niet zo veel uit te maken maar als je kilometers wil maken en toch nog ergens leuk wil staan aan het eind van de dag is laat weggaan een ramp.

Afbeelding
Onderweg, het weer was grauw.

Omdat we redelijk laat vertrokken waren en zo halverwege de middag lekker konden rijden stopten we pas redelijk laat (uur of 7-8) voor een slaapplek in het plaatsje Wümme, tussen Bremen en Hamburg. Bij de eerste 4 boerderijen waar we aanbelden deed er niemand open en moed zakte in de schoenen. Bij nummer 5 deed er iemand open, we moesten maar aan haar man vragen of we op het land konden slapen. De boer bleek een uiterst vriendelijke man te zijn van wie we overal op z'n land ons tentje mochten opzetten.

Afbeelding
We zochten een plekje uit en begonnen met opbouwen en de boer kwam met 2 biertjes, als welkomstdrankje. Maar hier stopte de vriendelijkheid niet. De brommers mochten we in een schuur zetten, zodat ze niet nat zouden worden als het ging regenen of als de dauw kwam en zelf konden we ook in de hooischuur gaan slapen, als we dit wilden (eigenlijk een stomme vraag). Nadat we ons tentje weer hadden afgebroken en naar de hooischuur verkast waren werden we nog even binnen uitgenodigd voor wat te drinken. Daar vroegen we of er een reden was dat er verder niemand in de buurt was, wat bleek? Het jaarlijkse schuttersfeest was in het dorp ernaast..

Dag 3. -aankomst in Denemarken-
Op dag 3 zaten we rond 8 uur aan het ontbijt. Rond een uur of half 10 vertrokken we van de boerderij. Een uurtje later reden we door Hamburg.
Afbeelding
Het rijden door Hamburg was leuk, een mooie stad, maar ook traag. Het constante starten en stoppen is niet best voor je gemiddelde als je kilometers wil maken.
Toen we Hamburg uit reden leek alles goed te gaan. Het weer was niet slecht, we konden goed tempo maken en Puttgarden, waar de ferry naar Denemarken gaat, stond al op de borden. Alles ging goed tot:
Afbeelding
Gebroken schokbreker.
Hoe dit gekomen was weten we niet maar we konden nog rijden, heel voorzichtig alle hobbels en kuilen proberen te mijden en hopen ergens onderweg een vervangend onderdeel te kunnen vinden. We waren op de meeste problemen wel voorbereid, maar dit, dit was iets waar we zelfs niet aan gedacht hadden als mogelijkheid.
Afbeelding
Noodlot sloeg toe 1 kilometer voor de Fehmarnsundbrücke. We hadden één hobbel over het hoofd gezien. De veer was nu ook uit de schokbreker verdwenen en Michiel had vanaf dat moment een mono-shock :mrgreen:.

Afbeelding
Met een gehandicapte brommer zijn we naar de brug gegaan waar we wat metaal vonden wat we er maar tussen gepropt hebben, zodat niet alles aan een kant hing.

Afbeelding
En het hek waar het vandaan kwam :evil:.

Met dit toppunt van gebeun hebben we nog 20km gereden naar Puttgarden, waar de boot vertrok naar Denemarken.
We werden als fietsers gerekend ipv motoren dus dat scheelde ook weer redelijk wat eurie per persoon :).

Afbeelding
Afbeelding
Op de boot stond m'n brommertje dan. Achter me stonden Noren die toch wel heel vreemd keken toen ik de boot afreed in Denemarken (ik had even m'n dempertje eruit gehaald :mrgreen:).

Dag 4. -wakker worden in Denemarken en slapen in Zweden-
Afbeelding
Daar werden we dan wakker in Denemarken. Vanaf de boot zijn we direct een weggetje ingelopen om maar ergens op een braakliggend stukje land ons tentje op te zetten. Wat de foto niet toont is de spoorlijn waar we naaststonden (met diesellocs), het spoorweghuisje dat er verlaten uitzag maar waar toch licht brandde en het gebouw dat toch deed denken aan een crackpand.
Na 's ochtends snel ingepakt te hebben vertrokken we, te voet :shock:.
In het dichtstbijzijnde stadje Rødby vonden we een autogarage waar we vroegen of ze misschien iets hadden om de schokbreker tijdelijk mee te fixen, in de hoop dat we onderweg nieuwe zouden kunnen kopen. Toen ik voorstelde dat er mogelijk een buis opgezet kon worden ipv een veer glinsterde de ogen van de monteur, en hij ging aan de slag.
Afbeelding
Het ene moment is hij bezig.
Afbeelding
Het volgende moment heb je een noodoplossing die het nog meer dan 1800km zou houden 8).

Met deze oplossing zijn we gaan rijden.
In Køge zijn we even gestopt voor ontbijt en lunch. Bij de supermarkt kwamen we tot de ontdekking dat we geen Deense Kronen hadden en dat buitenlandse Maestro passen (ING betaalpas oa) niet geaccepteerd werden. Daar sta je dan oppeens, met genoeg geld maar niet beschikbaar. Euro's bleken ze gelukkig ook te accepteren, maar het wisselgeld was dan weer in Kronen, dus daar heb je niets aan (en je werd genaaid met de wisselkoers).

Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken, schijnt heel mooi te zijn. We reden er in een uur compleet doorheen en ik heb welgeteld 1 foto weten te maken van een of ander onbelangrijk kruispunt (tenzij iemand hier iets belangrijks herkent) :mrgreen:.
Afbeelding

In Helsingør hebben we weer de ferry gepakt, naar Helsingborg in Zweden. En zo waren we in nog geen 24 uur door Denemarken gereden. De boot kostte gelukkig al ons deense geld (omgerekend €2.43 per persoon) waardoor we daar ook weer vanaf waren.
Afbeelding
Ook hier moesten we wachten.
Afbeelding
De taal viel soms nog redelijk te begrijpen
Afbeelding
Zweden in zicht!
In Zweden raakten we eerst een uur verdwaald in Helsingborg en het omliggende land, waarna we uiteindelijk maar ergens op een stuk land gekampeerd hebben, wat in Zweden mag volgens het allemansrecht (zolang je maar alles opruimt en geen eigendom beschadigd).

Dag 5. -Zweden, de weg, het meer-
Na een matige nacht zijn we van onze slaapplaats vertrokken, in de hoop een idyllisch meertje te vinden om aan te kamperen. Eerst gingen we naar het noorden, toen het westen, toen weer zuidoost om uiteindelijk hemelsbreed 60km verderop een naar een VVV te gaan waar we informatie kregen over meertjes in de buurt.
Afbeelding
Dat Zweden een mooi land is werd wel duidelijk toen we stopten om te lunchen.
Afbeelding

Uiteindelijk zijn we nog wat kilometers doorgereden naar een ander meertje, waar we uiteindelijk ons tentje opgezet hebben.
Afbeelding
Ons tentje, de brommers.
Afbeelding
Avondeten met marshmellows toe.

Dag 6. -Nieuw meertje-
Halverwege de ochtend opstaan, een duik nemen in een meertje en vooral niets doen dat moeite kost. Dag 6 zou een relaxte dag worden waar we niet zo ver zouden rijden en het gewoon rustig aan zouden doen.
Na rustig ontbeten, gezwommen en opgeruimd te hebben zijn we weer op pad gegaan, richting het noordoosten om later weer richting het noordwesten af te buigen richting Göteborg.

Het tweede meertje waar we gestaan hebben was een stuk minder ideaal dan het eerste. Zo was er geen mooie oever waar je kon zwemmen en het stikte er van de muggen, maar het was wel puur natuur. We kwamen hier terecht na het volgen van een bospad (of 3) via onverharde paden en obscure weggetjes.
Afbeelding
Het was een mooie plek om te zien, maar minder om te staan. De bodem zat vol met stenen wat het niet gemakkelijk maakt een tent op te zetten.
Toen we 's avonds een vuurtje stookten om lekker bij te kunnen eten werden we oppeens verrast door een bezoekje van de lokale boswachter. Mensen aan de andere kant van het meertje hadden wat rook gezien en de boswachter gebeld die op zijn beurt weer kwam controleren of alles wel goed ging en dat het niet uit de hand kon lopen. Nadat hij had gezien dat we erbij waren en water hadden voor het geval dat vertrok hij weer.

Dag 7. -richting Göteborg-
Op dag 7 deden we het weer rustig aan, de boswachter kwam weer kijken of het vuur uit was en niet nasmeulde en zo rond het middaguur vertrokken we.
Rond een uur of 6 kwamen we aan in Borås, een middelgrote stad, waar we tot de ontdekking kwamen dat de weg waar we op reden snelweg zou worden en we er dus niet overheen zouden mogen.
Bij de lokale VVV hebben we toen informatie gevraagd over hoe we dan konden rijden en na dit zijn we doorgereden richting Göteborg.
Hadden we in heel Zweden (en Denemarken en Duitsland) over mooie grote wegen kunnen rijden moesten we nu oppeens op kleine achterafweggetjes die door alle dorpjes gingen, wat natuurlijk het tempo drukte.
Toen we uiteindelijk in Göteborg aankwamen bleek dat ook een ramp te zijn qua wegennetwerk. Snelwegen midden door de stad maakten het niet makkelijk om te komen waar we wezen moesten; een park aan de zuidoost-kant.
Afbeelding
Een van de weinige foto's die ik ik Göteborg kon nemen.

Na veel zoeken, vloeken en vragen kwamen we dan uiteindelijk toch in het park.
Afbeelding
Vanaf een van de heuvels had je er een prachtig uitzicht.
Het werd inmiddels erg laat waardoor we in het schemeren (het was daar om 1 uur 's nachts nogsteeds vrij licht) de tent moesten opzetten, moesten avondeten en alles voor de volgende dag voorbereiden.

Dag 8. -terug naar Denemarken-
Op dag 8 verlieten we Zweden (helaas) weer om terug te keren naar Denemarken. In eerste instantie hadden we het plan om de eerste boot naar Denemarken te pakken maar door verslapen (allebij de telefoons waren leeg) hadden we uiteindelijk de laatste boot van die ochtend.
Omdat m'n brommer door een paar keer omvallen toch olie had gelekt heb ik besloten om een complete oliewissel te doen in de haven van Göteborg toen we op de boot aan het wachten waren.
Afbeelding
Alles heb ik naderhand goed opgeruimd.

De boot van Zweden naar Denemarken was een stuk minder prettig dan de andere boten, de staat van het schip leek slechter dan eerdere ferries en aan boord was er alleen maar toeristische zooi. Wel zat er redelijk wat vrouwelijk schoon aan boord, jammergenoeg spraken wij geen Zweeds/Deens en zij geen Nederlands (en Engels was blijkbaar ook niet handig voor hen).
Op de boot hebben we nog wel even een leuke( 8)7:D) foto kunnen maken.
Afbeelding
(naar aanleiding van deze video)

Om 1 uur kwamen we aan in Frederikshavn, Denemarken.
Denemarken is alles behalve spannend dus daar zijn we maar zo ver mogelijk gereden om uiteindelijk om 8 uur maar ergens op een camping te eindigen.

Dag 9. -Terug naar Wümme, Duitsland-
Op dag 9 zijn we kilometers gaan maken. Van Skanderborg, waar de camping was, naar Wümme is met de auto over de snelweg al 300km, met de brommer over de provinciale wegen kan je er rustig 130km bij optellen.
We gingen weer terug door Hamburg om uiteindelijk 's avonds weer bij de boer te eindigen waar we op dag 2 ook geslapen hebben.
Afbeelding
Even inkopen doen
Afbeelding
Gratis ANWB kaartje, het uizicht dat ik 3 dagen gehad heb :').

Dag 10. -Home Sweet Home-
Dag 10 was eigenlijk hetzelfde als dag 9, rijden, rijden en nog eens rijden. We hebben in 1 dag dezelfde afstand afgelegd als in dag 1 en 2 van de reis. We vertrokken om 9 uur en kwamen zo rond een uur of 6 weer terug in Utrecht, een redelijke score lijkt me voor 1 dagtocht.

Eenmaal thuis zijn we eens gaan bekijken wat de brommers nu aan schade hadden. Mijn brommer had een lekke oliekeerring aan de voortandwielzijde waardoor het achterwiel lekker onder de olie zat en Michiel's brommer had op de schokbreker na eigenlijk niets.
We hadden voorbereid op veel lekke banden, uiteindelijk hebben we er geneen gehad :x.

Al met al was het een supertoffe reis die zeker goed te doen was met de Tomosjes :D.
Laatst gewijzigd door Sugi op 10 aug 2010 00:05, 4 keer totaal gewijzigd.
Omhoog


rossieking
Tomosforummer
Berichten: 157
Lid geworden op: 03 jan 2009 22:19
Locatie: Rijnsburg
  • Citeer

Berichtdoor rossieking » 13 jul 2009 15:51

haha beun style die schockdemper geniaal dat jullie zover zijn gekomen
geen beeld
Omhoog

v1nn13
Tomosforummer
Berichten: 98
Lid geworden op: 04 apr 2009 08:56
Locatie: Wassenaar
  • Citeer

Berichtdoor v1nn13 » 13 jul 2009 15:55

leuk hoor heb je veel moeten tanken:P zeker we;l grappig hoe je die schokbrekers vervangt :)
eens een tomos altijd een tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 13 jul 2009 16:04

leuk hoor heb je veel moeten tanken:P zeker we;l grappig hoe je die schokbrekers vervangt :)
Het tanken viel wel mee. We hadden onze eigen olie meegenomen (2takt olie van de action :mrgreen:) en ik moest eens per 140km tanken en Michiel eens per 230km. Ik denk dat het verschil er door kwam dat ik veel zware dingen op m'n brommer had waardoor ik constant volgas moest rijden en hij niet alleen in totaal lichter was (hijzelf + bepakking) maar ook een nieuwer model brommer heeft met meer vermogen (dus minder gas voor dezelfde snelheid).

Die schokbreker was wel grappig om te zien hoe die gedaan werd. Die monteur liep terug de werkplaats in en we horen oppeens gezaag, branders en gehamer en hij komt terug met dat ding :D
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 13 jul 2009 17:10

leuk om zo'n verslag te lezen :)
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 13 jul 2009 17:37

mooi!!
heb je verder echt geen problemen gehad?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
Mr. Horsepower
Diehard
Berichten: 1645
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:25
Locatie: Katwijk City
  • Citeer

Berichtdoor Mr. Horsepower » 13 jul 2009 17:39

Grappig dat jullie dit hebben gedaan, ik heb een hoop respect voor jullie! :D
In bezit:
*Zip 2000, 4-takt snor
*Honda MT5, Airsal 70, 20mm D'O etc.
*Volkswagen Golf MKII CL '91.
*Tomos A35 [Under Contruction]

Ex:
*Stuk of 15 Tomosjes
*Pitbike 110cc
*Puch Maxi
*3 minibikes
*Gilera Citta
Vast nog wel wat vergeten...
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 13 jul 2009 17:48

Waanzinnig man :)

Ik hoop dit ook echt nog eens een keer te doen, helemaal geweldig. Jullie hebben gedaan wat ik heel graag een keer wil :lol:

SUPER SUPER SUPER!
Omhoog

Gebruikersavatar
tamiya
Vastgeroeste forummer
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 mar 2008 16:43
Locatie: Friesland
  • Citeer

Berichtdoor tamiya » 13 jul 2009 18:03

Echt super vet wat je gedaan hebt! Ik wil deze zomer ook een weekje op m'n brommer weg, maar zweden zal het (helaas) wel niet worden :P.
Tomos (was)is toch wel even wat anders, totdat ze met scooters begonnen.....

Schoolbrommer, Zomer Snorrer & Revival
Zundapp 517-35 GTS 50 van 1975
Omhoog

adje
Diehard
Berichten: 1534
Lid geworden op: 25 nov 2007 12:39
Locatie: Hooglanderveen (UT)
  • Citeer

Berichtdoor adje » 13 jul 2009 18:19

Echt super :)

Ik zou mijn brommer hier nooit voor vertrouwen.

1 foto doet het alleen niet bij dag acht.
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 13 jul 2009 18:21

ahh ik de mijne wel hoor.
maar hoeveel km heb je in totaal gemaakt?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 13 jul 2009 18:32

Ja daar was ik ook wel benieuwd naar.

Een Tomos is ook echt wel de enige brommer die ik genoeg vertrouw om zo´n toch te maken. Dat ding van mij doet het werkelijk áltijd.
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 13 jul 2009 18:40

mijne deed het altijd, totdat ie vastliep. die van mijn broertje loopt ook altijd.
das tomos he:P
maar hoe kom je in 10 dagen heen en weer? hoeveel km legde je per dag af?
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 13 jul 2009 18:44

Leuk om al deze reacties te lezen :)

Wat betreft problemen onderweg.
Op dag 8 is het oogje van de "gefixte" schokbreker gebroken waardoor we em even moesten omdraaien, maar dat was geen noemenswaardig probleem. Verder had ik iets te veel olie in m'n blok zitten waardoor die zodra die warm werd niet meer vlot wou schakelen en ik even gas los moest laten om te schakelen.

In totaal hebben we meer dan 2300km gereden en 105 liter benzine verstookt, met z'n tweeën.

Wat JP_ ook al zegt, Tomosjes waren dus de brommers die we vertrouwden voor zo'n tocht, mede dankzij het feit dat ze in techniek niet zo heel erg moeilijk zijn en als er iets kapot gaat (zoals een schokbreker) dat je altijd wel iets kan fixen.

Reken maar uit, 2300/10 = 230 per dag gemiddeld ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
Babyduck
Tomosforummer
Berichten: 75
Lid geworden op: 06 jun 2009 16:30
Locatie: Nijmegen
  • Citeer

Berichtdoor Babyduck » 13 jul 2009 18:47

Mooie tocht :) .. Vast wel een hele opgave
Omhoog

7P_
Diehard
Berichten: 1218
Lid geworden op: 19 okt 2008 20:19
Locatie: Almere
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 13 jul 2009 18:48

Goud man, ik wil zoiets ook echt nog gaan doen. Misschien deze herfstvakantie als Administrator daar zin in heeft naar Duitsland/Winterberg of Ardennen ofzo. Dichterbij maar ook erg leuk :mrgreen:

Hadden jullie gloednieuwe banden onder jullie brommers zitten of niet?
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 13 jul 2009 18:48

ohh oke, das nog best veel.
een vraagje he: heb je veel volvo's gezien in zweden? niet dat het belangrijk is maar dat is mijn merk!!
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

Gebruikersavatar
Randy[R]
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 jan 2009 18:41
Locatie: Kerkrade (limburg)
  • Citeer

Berichtdoor Randy[R] » 13 jul 2009 18:53

wooow respect!
ben zelf ook van plan zon reis te maken 8)
tomos A35
50cc
tecnigas next
stage6 schuimfilet
15/15.
15mm spruitstuk
snelheid 63 op scoot teller
Omhoog

Gebruikersavatar
Sugi
Vaste forummer
Berichten: 375
Lid geworden op: 10 mei 2009 22:07
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 13 jul 2009 18:59

ohh oke, das nog best veel.
een vraagje he: heb je veel volvo's gezien in zweden? niet dat het belangrijk is maar dat is mijn merk!!
Wel redelijk wat, maar niet dat elke auto ofwel een Volvo of een Saab was :P
Goud man, ik wil zoiets ook echt nog gaan doen. Misschien deze herfstvakantie als Administrator daar zin in heeft naar Duitsland/Winterberg of Ardennen ofzo. Dichterbij maar ook erg leuk :mrgreen:

Hadden jullie gloednieuwe banden onder jullie brommers zitten of niet?
Mijn banden hadden er net 600km opzitten en op die andere brommer waren het al redelijk oude banden :P.
Leuk detail, we hadden ons voorbereid op lekke banden. Ieder 1 nieuwe binnenband bij ons, bandenplak sets XL, een voetpomp om alles terplekke te kunnen fixen. Geen enkele lekke band gehad :lol:. Een paar weken eerder was ik bij wijze van proefrit naar Antwerpen gereden (reisdoel Zeeuws-Vlaanderen maar zonder de tunnel of veerpont) en toen had ik 3 lekke banden, allemaal achter, terwijl de banden die er op zaten bijna nieuw waren :P. Wijze les daaruit: Als je een lekke band hebt, ga er niet een paar km mee lopen, je velg gaat in je band vreten en dan gaat je binnenband er aan.
Omhoog

jorgie_tomos_geakk
Tomosforummer
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 apr 2009 19:39
Locatie: Monster, Westland
  • Citeer

Berichtdoor jorgie_tomos_geakk » 13 jul 2009 19:34

respect man 8)
Kelly m'n liefste blijf altijd van je houden

Tomos blok te koop 90 euro exc. verzendkosten
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
78 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.