• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos elek. start

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
20 berichten • Pagina 1 van 1
keesos
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 13 nov 2008 17:02

Hallo mensen :)
Ik rijd nu een quadro e-start snor. Zit blok onder met elektrische start, met groot (start)tandwiel etc op vliegwiel gewoon ori dat gedeelte :P . Eerst met standaard uitlaat starte hij REDELIJK elektrisch, ik moest gas helemaal dichthouden en dan 5sec lang startknop ingedrukt houden (vond hem toen al niet zo goed starten als mijn scooter). Nu heb ik een techno circuit uitlaatje en sindsdien is hij niet meer te starten (elektrisch) Startmotor ed zitten allemaal goed, en hij pakt het vliegwiel ook gewoon, toch krijg hij hem niet gestart :shock: hoe starten jullie je tomos elektrisch? vol gas? ofzo? of hoe doe je dit het beste? en weet iemand hoe dit zo kan, zou toch mooi zijn als alles het deed, het zit er niet voor niets op :roll:
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 13 nov 2008 17:40

kun je hem wel gewoon kickstarten?
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

keesos
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 13 nov 2008 17:42

jep heel best zelfs, tis ook zo als ik dus tijdje op de startknop heb gedrukt en dan ga ik kicken, start hij ook gewoon goed in 1x maar kicken gaat veel zwaarder> hij heeft benzine aangezogen/gekregen tijdens elek starten dus, en verzuipt bijna als ik hem bijv 10 sec ingedrukt houd (dat lijkt me wel normaal trouwens, bij scooter ook zo :P )
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє

TomosTuningWassenaar
Diehard
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 13 nov 2008 18:06

maar je startmotor doet het wel gewoon? dan lijkt mij dat je hem gewoon moet afstellen. als hij in 1 keer start met de kickstart zou hij ook gewoon met elec start moeten starten
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor

keesos
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 13 nov 2008 18:16

ja dacht ik ook :shock: maar is goed afgesteld, weet onderhand ook wel hoe dat moet :P maar bougie heeft mooi kleurtje, en trekt in mooie lijn door zonder stotteren/inhouden :) dik tevreden, maar snap ook echt niet waarom dat kreng niet aangaat met de startknop heeeel jammer :|
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє

kevin__90
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor kevin__90 » 13 nov 2008 19:49

als ik hem start met elektrische start dan moet je een klein beetje gas geven niet teveel, dan zou die als het goed is zo aan moeten slaan.

let op: bij mij gaat kicken ook makkelijker vooral als het wat kouder is met kickstart kan het dan zonder choke maar met elek start niet.
Tomos quadro E-start
2001
tecno gp
15/15
26-22
mijn tomos

keesos
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor keesos » 13 nov 2008 20:25

:x voel ik me nu dom? :P

ff jouw manier gedaan^ start in 1x :) wel ff choke derbij, want die gebruik ik ook met kickstarten.
kijk eerst deed ik vaak: startknop indrukken en dan gas open trekken (langzaam)
zonet: ff gas beetje open en dan startknop, hup direct lopen :D hoe dom dat ik dat niet zelf ontdekt heb :lol:

toch nog 1 vraagje: als hij warm is en je zet hem af, hoe start je hem dan weer? geen gas, beetje gas? of zelfs volgas?
Renault.
Createur d’automobiles

нαя∂¢σяє

Thomazzi
Oldschool
Oldschool
  • Citeer

Berichtdoor Thomazzi » 13 nov 2008 20:27

Naar mijn idee gewoon geen gas, omdat de motor al warm genoeg is om aan te slaan.
De beste Oldscool Moderator die je maar kan wensen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 nov 2008 00:33

Start hem gewoon met gevoel, soms iets meer gas dan anders. Maar het verhaal klinkt mij toch een beetje als een afstelprobleempje (sproeier). Als je Tos gewoon start en je hebt verder niet al teveel problemen ermee dat je moet gasgeven bij het starten zou ik het gewoon zo laten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

kevin__90
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor kevin__90 » 14 nov 2008 19:53

ook als ie warm is een klein beetje tot geen gas.
starten als ie op de 'bok' lees stander staat helpt ook wel (ook bij kickstart)
Tomos quadro E-start
2001
tecno gp
15/15
26-22
mijn tomos

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 nov 2008 01:08

Waarde Keesos,

Ik las net jou stukje. Wat ik nergens tegen kwam in de reactie`s is een opmerking over de beginfase.
Volgens mij is de startprocedure iets gewijzigt door het veranderen van je uitlaat. De spoeling is verandert, dus ook de gassamenstelling. En aangezien dat er ook een startcirquit in je carburateur bestaat, zal je daar ook rekening mee moeten houden.
Toen ik iets veranderde aan m`n brommertje moest ook het e.e.a. weer nagesteld worden.

En wat het starten aangaat. Als je geen valselucht probleem hebt, en je carb. is goed afgesteld met de juiste sproeier en stationair schroef, dan start je e-Tomosje (van uit een kelderbox (Temp. 16 graden)) zonder chocke en gas dicht in een keer.
Staat hij van ons een poosje buiten bij 6 - 8 graden dan moet de chocke er op. Starten zonder gas te geven. En hij loopt. (Kwestie van juist afstellen en het ontbreken van valse lucht)

Apropo: Voor m`n zwarte Tomosje geld een andere start procedure. Die start altijd bij de 2e trap. En daar moet de chocke er altijd op. (Als die uit de kelderbox komt) Maar loopt dan ook altijd. Doch voor de goede orde zei gemeld: Daar zit een andere kop op, de carb. is niet exact het zelfde (wel het model), een andere sproeier, de uitlaat is niet exact hetzelfde (wel het model). Dus je hoeft maar wat te veranderen en je kan het schip in gaan met het starten.

Moe is ook wel eens op de fiets gegaan. En toen ze thuis kwam kreeg ik te horen dat d`r brommertje het niet deed. Wel, ... dat kan natuurlijk niet bij mij. Ik naar beneden, standaard handelingen verricht en.... één druk op de knop, lopen dat ding. Gewoon een start procedure fout. Ze had hem verzopen.

Kijk de boel goed na en vind de procedure uit. En hij doet het altijd.

Groeten, want het is de hoogste tijd
Keeshaven

7P_
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 20 nov 2008 08:26

Ik moet met m´n standard altijd hoe dan ook vanuit een koude start 2x kicken mét choke en zonder gas :) met 1x kicken start hij alléén als hij al lekker warm is.

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 20 nov 2008 09:17

Met een halve kick met choke. Doet de mijne het al(koud 1 dag stil gestaan)
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 20 nov 2008 10:02

Daarom is het handig als je een carburateur hebt waar je het stationaire gas fijntjes kan afstellen met de stationairsproeier en/of luchtschroef. Ik weet trouwens niet eens hoe het wordt geregeld met de SHA carburateur? Waarschijnlijk gaat alles met de hoofdsproeier?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 20 nov 2008 10:11

Bij de sha gaat het met de stationair schroef
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 20 nov 2008 10:37

Ja, maar dat is geen mengsel afstellen, maar de hoeveelheid dat wordt aangezogen :p

Bedoel alleen maar, winter en zomer = verschillende buitentemperaturen.

Verschillende temperaturen (0 graden vs 30 graden) betekend veranderend mengsel. Dus kan het zijn dat hij s'winters wel goed start, en zomers bijvoorbeeld niet, of andersom...

En als je dat alleen maar kan afstellen met de hoofdsproeier dan kan het weer zo zijn dat je mengsel op topsnelheid weer wordt verwaarloosd. Maargoed...

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 20 nov 2008 21:32

Waarde mede Forummers,

Ik zat net even op een rustieke plaats en dacht over dit start verhaal. Maar we (ik) zijn weer iets vergeten.

Niemand schrijft er over, maar het is wel één van de belangrijkste zaken, want als dat niet goed zit heb je gegarandeerd een start probleem. [ Zelf maanden last van gehad (45jr geleden) ]

Wat dachten jullie van de bougie. Mijn ervaringen bij de Tomosjes is: a. Een warme bougie. b. De contactpunt afstand op 0.45 mm.
Dat zijn de absolute basis punten bij een niet zo goed startende Brommer. In een later stadia kan je daar altijd een verandering in aanbrengen, (Als je de kennis en kunde in huis hebt). Maar harder gaan ze er nooit van lopen.

Ik gebruik nog steeds Champion L86 (lopen ze het mooist op) en de K75 van Bosch of KLG.

Bij deze even mijn vergeten bijdrage. En met vriendelijke groet verblijf ik weer

Ps. 2 jr. geleden nog een jaar lang gemuts tijdens het rijden op m`n BMW naar mijn werk. Me rot gezocht, bleek simpel aan de bougie te liggen. ( Hij was te lang in gebruik 40.000 Km. Hij vonkte prima, maar op flinke snelheid liet hij het toch afweten ) Dus hier bleek weer de juiste bougie, maar wel op tijd vervangen. Doch 40.000 km met ons Tomosje zullen we niet rijden. {Ik maak ook fouten}
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 21 nov 2008 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

7P_
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor 7P_ » 20 nov 2008 23:06

^^ ja klopt, bougie maakt veel uit. Ik vervang het ding vaker dan nodig is.

En, om nog even verder te gaan over de stationairschroef. Die stel ik toch wel eens in de maand bij, mede door de geleidelijke afkoeling of opwarming van de buitentemperatuur. Ik stel hem altijd bij een warme motor, en dan zó dat de koppelingen nét niet gaan ratelen. Dan heeft hij precies nog een mooi toerental waarbij hij ook gemakkelijk blijft lopen met het starten. Ik kan me voorstellen dat dit bij iedereen een compleet ander verhaal is.

En dan nog wat onzinnigs; als je lang voor het stoplicht moet staan, en je ergert jezelf aan het geratel van je koppeling, zet je grootlicht dan ff aan :') het toerental daalt meteen een stukkie, en bij mij is het zo dat die ratel dan meteen weg is :lol:

Waar gaat het over zou je zeggen...

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 21 nov 2008 00:02

Waarde JP,

Een handige tip over het te niet doen van het geratel. (van de koppeling). Maar is het niet definitiever "even" een extra stukje latoenkoper van 0,1 of 0,2 mm op de koppelingnaaf te leggen. Werkt perfect en nog steeds naar behoren.
Het geheel staat in de FAQ afdeling.

Met vriendelijke groet verblijf ik,
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 21 nov 2008 09:19

Nog even een bijdrage, hoe minder ruimte tussen de twee bougie elektroden, hoe meer kans op een vonk. Hoe groter deze ruimte, hoe feller de vonk, maar hoe meer kans dat hij mis-fired.

Natuurlijk zal de brommer op stationair niveau niet zo veel omwentelingen maken, en kan het zijn dat er te weinig spanning is om de vonk te doen overslaan als deze te ver van elkaar staan.

Nog een toevoeging, de standaard regel 0.45mm of 0.5mm werkt waarschijnlijk als basisinstelling voor elke brommer, maar als deze ruimte groter kan zonder problemen, dan zou ik dat zeker verwijden naar >0.8mm

Zeker de Tomosjes met CDI ontsteking. Ook uit persoonlijke ervaring weet ik dat ik bijvoorbeeld bij een slecht afgestelde brommer qua mengsel vaak nog redelijk aan de praat kan houden door dit gat te verwijden. Mede door de krachtigere vonk is er meer kans dat het mengsel wat beter verbrand (Indien veels te arm, of veels te rijk, in een bepaald gashendel bereik) dus dit kan je toch een beetje compenseren.

Over het grootlicht en toeren verminderen; Ik hoor dit wel vaker bij mensen, is dat omdat de ontsteking en licht met 1 spoel worden geinduceerd of iets dergerlijks? Of dat ze gedeelt worden over 1 spoel? Niet echt efficient toch? Ik zie verder geen verband anders met het licht en de vonk-spoel behalve dat ze beide worden opgeladen door het vliegwiel dat ronddraaid.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
20 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij