Gewaardeerde Tomosrijders,
Hoe maak je nou op eenvoudige wijze, van je Snorzuiger nu een Bromzuiger.
Ik had eens rond gekeken, maar ik was dit item nog nergens tegen gekomen. Het is toch een eenvoudig karweitje. (Ik heb het zelf ook gedaan en de zuigers zitten nog steeds in mijn eigen Tomosje en die bij mijn vrouw) Om een ieder ten dienst te zijn, die dat wil en ter algemeen belang heb ik het hieronder staande artikeltje geschreven. Doe er mee wat je goeddunkt.
Het gaat als volgt.
Je moet twee gaten in je zuiger boren die ten behoeve zijn van de 2 extra spoelpoorten in je Tomos-cilinder.
Teken een rechte horizontale potloodlijn op de zuiger. En wel op 32 mm vanaf de onderzijde van de zuiger.
Leg een stukje papier voor je en zet de zuiger recht voor je neer, met de inlaatzijde naar je toe.
Bepaal nu het midden van de inlaatzijde van de zuiger.
Dat doe je als volgt :
Trek 2 potloodstreepjes, vanaf de spoelpoortinkepingen in de zuiger, naar voren toe.
Die 2 streepjes staan 30 mm uit elkaar. Deel die 30 mm in tweeën en zet een derde lijn.
Zet nu die derde lijn over op de zuiger, zodat je nu het midden van de inlaatzijde van de zuiger bepaald hebt. Als je het nu goed hebt gedaan, staat er een kruis op de zuiger getekend.
Zet nu op 6½ mm, links en rechts van de verticale lijn, nog een streepje op de horizontale lijn.
Nu staan er twee kleine kruisjes op de zuiger en op die plaatsen moeten de 7 mm gaten geboord worden.
Ter gemak heb ik er even een foto bij gedaan waar de potloodstrepen op staan.
Maar voordat je de boormachine ter hand neemt en het “effe” regelt, het volgende.
Neem wat precisie in acht. Sla eerst 2 kleine centers met een centerpons op de 2 kruisjes. Dit om uitschieters te voorkomen.
Neem nu de boormachine ter hand en boor even voor met een boortje van 2½ mm.
Boor daarna even het gat op met een boor 5 mm.
En als finishing touch met een boor van 7 mm na boren.
Als nabehandeling even de randen van de 7 mm gaten “breken” (afvijlen) met een rond sleutelvijltje. Daarna de zuiger met een kwastje goed schoon kwasten (binnenin). Vervolgens uitblazen met een fietspomp o.i.d. En als laatste de zuiger, aan de binnenkant, uitdoen met een vochtig doekje.
Natuurlijk kan je, gelijk de originele Bromzuiger, er sleufgaten in maken. Maar dat is aan je zelf. Zo werkt het ook, het ging tenslotte om de eenvoud.
Maar mocht je toch sleufgaten willen maken, dan moet je de 7 mm gaten 11 mm naar beneden doorhalen, zodat er 2 sleuven ontstaan.
Ook daar heb ik ter gemak even een foto er voor bij gedaan. Waar ook de potloodstrepen op staan.
{De zuiger die je ziet is een imitatie Bromzuiger. En ik heb even de achterkant gebruikt om jullie de potloodstrepen te tonen.}
Bij het boren heb ik werkhandschoenen aan gedaan en de zuiger gewoon in mijn hand gehouden. Maar ik kan niet instaan voor een ander zijn werkwijze. Mocht je het te gevaarlijk vinden, gebruik dan een bankschroef.
Als ook weet ik niet of jullie scherpe boren hebben en een varabel draaiende boormachine. Want met boortje 2½ en 5 kan je best toeren maken, maar met boor 7 moet je het toerental wel in acht nemen.
Wel, … tot zover mijn bijdrage, om op simpele wijze een semi Bromzuiger te creëren en zo wat meer power in je Tomosje te stoppen.
Wees secuur en het kost niet duur, met vriendelijke groet verblijf ik