• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Niet vooruit te branden!

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
7 berichten • Pagina 1 van 1
De Pyromaan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor De Pyromaan » 14 jan 2008 23:07

Het betreft hier een Tomos Quadro E-Start uit 2001. Het is moeilijk te geloven, maar het snorfietsje heeft slecht 65 km gereden. Kortom, gekocht, effe bereden en gevallen, trauma en vervolgens achter in de schuur gezet onder een dikke laag stof. De prijs kon niet beter. Ik mocht hem zo meenemen!8)

Ik heb inmiddels het standaard uitlaatje vervangen met een Promo GP. Begrenzer uit het spruitstuk gehaald en daarna de standaard carb. (14/9) vervangen met een Dellorto 15/15. Ook heb ik de ontsteking verzet van onderste streepje (snor) naar bovenste streepje (brom).

Zoals iedereen wel weet rijd zo'n apparaat standaard 25 kmpu, maar na de Promo GP erop gezet te hebben, haalde hij 35 en bergie af soms 40 kmpu. Het ding leek in te houden in de top. Vandaar dat ik besloot om een andere carb. erop te zetten en de ontsteking aan te passen. Hoe meer benzine/lucht en juist afgestelde ontsteking, hoe harder.. toch? Na de carb. en ontsteking te hebben gewijzigd, blijft mijn snor nu hangen op 30 tot 35 kmpu. Ik heb die standaard luchtdoos eraf gehaalt en de carb. gelaten zoals ik hem kocht. Met dat stalen filtertje en kapje. De ontsteking heb ik exact op het bovenste streepje gezet, dus niet iets ervoor of erna.

Wat doe ik fout? Is het gewoon een beetje spelen met de afstellingen op de carb. of ontsteking.. of mis ik gewoon een onderdeel, zoals bijv. een brom-kop of hd-kop.. ik noem maar wat!

Alvast bedankt

topleader
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor topleader » 14 jan 2008 23:13

een bromkop gaat zoizo helpen.
je tandwielverhouding kan je ook nog ff aanpassen.
heb je wel je spruitstuk ontgrenst?? anders heeft die carberateur ook niet veel nut.

poekelen
Admin
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 14 jan 2008 23:16

benzine / lucht verhouding wel afgestelt met de juiste sproeier?

timmans
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor timmans » 15 jan 2008 10:33

Verander je tandwielverhouding. Je zult nu denk ik nog de standaardverhouding hebben 26-33 of 26-31. Verander het achtertandwiel naar 28 of 26 en je zult sneller gaan en het inhouden op top zal ook weg zijn.

De Pyromaan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor De Pyromaan » 15 jan 2008 11:50

een bromkop gaat zoizo helpen. Je tandwielverhouding kan je ook nog ff aanpassen.
heb je wel je spruitstuk ontgrenst?? anders heeft die carberateur ook niet veel nut.
Oké, bromkop! Ik had dit al gevraagd aan mijn lokale scooter verkoper, maar die vertelde dat dat weinig verschil zou uitmaken. We zullen zien. Spruitstuk is inderdaad ontgrensd, dus alles gaat van 15 naar 15/15, zonder obstakels.
benzine / lucht verhouding wel afgestelt met de juiste sproeier?
Geen idee. Ik heb gewoon een carburateur gehaald en erop gezet. Ik denk dus een de standaard sproeiertje voor een Dellorto 15/15. Heb dus ook helemaal nog niets afgesteld. Ik verwacht eerlijk gezegd dat ik eerst de benzine/lucht verhouding eerst goed moet afstellen. Ook twijfel ik over die airbox. Ik heb hem nu eraf. Is dat een probleem. Kan hij daardoor valse lucht trekken of zo.. en dus, inhouden?
Verander je tandwielverhouding. Je zult nu denk ik nog de standaardverhouding hebben 26-33 of 26-31. Verander het achtertandwiel naar 28 of 26 en je zult sneller gaan en het inhouden op top zal ook weg zijn.
Mijn tandwiel verhouding is inderdaad standaard. Maar alvorens ik dat ga wijzigen, wil ik eerst begrijpen waarom het snorretje langzamer loopt nadat ik de carburateur heb vergroot en de ontsteking op brommer heb gezet. Hij zou toch harder moeten gaan, toch? Bigger is beter!

Ik ga eerst effe goed rommelen aan de brandstof verhouding. Als ik vol gas geef lijkt het alsof hij verzuipt of zo. Je hoort dan zo laag lui ondertoontje van "booooaaab, bopper de bopper de bob, bang!" (Sorry voor deze Tom&Jerry termen, maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen). Als ik vervolgens me gashendel een paar keer dicht en weer opendraai, voel ik hem soms ietsjes harder trekken en veranderd het geluid ook naar een regelmatige toon. Ik ga daarom eerst effe kijken of ik hem lekker kan laten draaien door de juist te brandstof verhouding te vinden. Mocht dat niet baten, ga ik shoppen voor nog meer zooi..

Ik ben allicht blij dat ik niet iets verkeerd heb gedaan aangaande uitlaat, ontsteking en zo.. onwijs bedankt voor de snelle reacties!

timmans
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor timmans » 15 jan 2008 14:46

je brommer rijd zachter omdat hij verzuipt. In die 15 mm carb zit standaard een sproeier 68. Die sproeier is te groot voor jou setup. Je zou sproeier 60 ongeveer moeten proberen. Hierna zal hij wel goed lopen.

De Pyromaan
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor De Pyromaan » 16 jan 2008 16:34

je brommer rijd zachter omdat hij verzuipt. In die 15 mm carb zit standaard een sproeier 68. Die sproeier is te groot voor jou setup. Je zou sproeier 60 ongeveer moeten proberen. Hierna zal hij wel goed lopen.
Je hebt helemaal gelijk. Ik had eerst om te testen, het sproeiertje uit mij standaard 14/9 carburateur in de 15/15 gezet. Hij ging gelijk harder.. rond de 35 á 40. Maar als ik gas terug nam, viel hij wel eens uit. Alsof hij effe geen benzine kreeg. Gashendel vol opentrekken, kwam hij weer tot leven.. maar soms heel erg moeilijk.

Ik ben toen naar de fietsenboer gegaan en heb daar een maatje 58, 60 en 62 gehaald. Zeg die duffe, "Je moet ook niet rotzooien aan een carburateur". Ik zeg "Toch lache, beetje rommelen aan zo'n dingetje?".. zeg die kwast "Nee, niet echt. Je blijft aan de gang". Wat een aap.. hij is foking fietsenmaker. Rommelen is zijn vak en hoe meer ik rommelen en dus zooi koop, hoe beter voor hem. Deze wereld wordt met de dag gekker en gekker!

In ieder geval, 'k heb de 60 erin zitten en hij rijdt nu tussen de 40 á 45. Ik ben helemaal blij. Ik ga ook nog die andere maatjes proberen en zal hierop later terugkomen.

Onwijs bedankt voor de adviezen. TOP!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
7 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen