Het betreft hier een Tomos Quadro E-Start uit 2001. Het is moeilijk te geloven, maar het snorfietsje heeft slecht 65 km gereden. Kortom, gekocht, effe bereden en gevallen, trauma en vervolgens achter in de schuur gezet onder een dikke laag stof. De prijs kon niet beter. Ik mocht hem zo meenemen!8)
Ik heb inmiddels het standaard uitlaatje vervangen met een Promo GP. Begrenzer uit het spruitstuk gehaald en daarna de standaard carb. (14/9) vervangen met een Dellorto 15/15. Ook heb ik de ontsteking verzet van onderste streepje (snor) naar bovenste streepje (brom).
Zoals iedereen wel weet rijd zo'n apparaat standaard 25 kmpu, maar na de Promo GP erop gezet te hebben, haalde hij 35 en bergie af soms 40 kmpu. Het ding leek in te houden in de top. Vandaar dat ik besloot om een andere carb. erop te zetten en de ontsteking aan te passen. Hoe meer benzine/lucht en juist afgestelde ontsteking, hoe harder.. toch? Na de carb. en ontsteking te hebben gewijzigd, blijft mijn snor nu hangen op 30 tot 35 kmpu. Ik heb die standaard luchtdoos eraf gehaalt en de carb. gelaten zoals ik hem kocht. Met dat stalen filtertje en kapje. De ontsteking heb ik exact op het bovenste streepje gezet, dus niet iets ervoor of erna.
Wat doe ik fout? Is het gewoon een beetje spelen met de afstellingen op de carb. of ontsteking.. of mis ik gewoon een onderdeel, zoals bijv. een brom-kop of hd-kop.. ik noem maar wat!
Alvast bedankt