• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Prestatie verschil Snor – Bromzuiger

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
2 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 16 okt 2007 23:06

Geachte Forumlezers met tune wensen,

Ter algemene informatie: Op zoek naar een groter Koppel bij een laag toerental vond ik het niet onredelijk om gebruik te maken van de 2 ongebruikte spoelpoorten in de cilinder.
Nou kon ik natuurlijk zelf gaten maken in de Snor-zuiger, maar als je voor € 12,95 een nieuwe zuiger kan kopen, is het gauw beslist. ( Hoef ik ook niet alles uit te meten en te rekenen ) Na 3 uur werk had ik alles uitgebouwd – bekeken – gemeten – schoongemaakt – een hoop wijzer en weer zuiver ingebouwd. Na de 2e trap liep hij. (Het stationair cirquit is goed afgesteld)
{ Ik hoop dat jullie weten dat je grofweg 3 cirquits in je carburateur hebt. T.w. het stationair cirquit, het “tussengas” cirquit en het volgas cirquit }

Wel, hij sloeg snel aan, maar ik hoorde hem lopen (mechanisch). Dat had je vroeger ook bij nieuwe aluminium setjes op Kreidler en Zündapp. [Kwam geloof ik door het resoneren van de grote (“Breitwand” ) koelribben. (Later zaten er rubber blokjes tussen de koelribben)].
Toen even een blokje wezen rijden (rustig aan, maximum 25 – 30 Km). Nou het resultaat was niet denderend. Hij trok in ieder geval niet als een gek weg.
Later op de dag een grote proefrit wezen maken. Hij blijft nog steeds normaal wegtrekken.
(Er is niets met de koppeling gedaan, maar dat is en blijft mijn wens)
Bij 17Km schakelt hij over naar zijn 2, dan versnelt hij stabiel en gelijkmatig, maar pas bij 25 begint er vaart in te komen en loopt zijn vermogen rechtlijnig op naar een top van 52 – 53. Mochten de omstandigheden gunstig zijn, dan haalt hij de 55. [ATW 26]
Uiteraard heb ik ook de Brienenoordbrug proef gedaan. Dat is in wezen een koppeltest. Wel hij kwam op 49 en dat is beter dan voorheen (met de Snorzuiger). Toen liep hij 45 de brug op. Dus het koppel is duidelijk met die Bromzuiger verhoogd, alleen bij hogere toerentallen als door mij gewenst. Maar goed ik mag niet klagen. Er is namelijk nog een aspect, de zuiger/cilinder loopt een stuk mooier. Nou liep mijn Tomosje toch al erg gaaf, maar met de Bromzuiger loopt hij makkelijker naar een hoger toerental. Op volle toeren is het een genoegen om hem te horen zingen. [Dan hoor je de 3 andere mechanische geluiden niet. (gaan weg bij 47Km)]

Ergo : Het is zinvol om een Bromzuiger te kopen of te maken. (Als je een Snortomos hebt)
Ik zal zelf een papieren malletje maken om zo de Snortomos van mijn vrouw om te bouwen. Ik ben benieuwd wat daar mee gebeurd. Die zingt namelijk nu ook bij volgas (43).
[Ik heb daar nu mijn aangepaste luchtfilterkast op gemonteerd] Het gevolg daarvan is dat je nu met de Tomos van mijn vrouw met ½ gas net zo snel rijdt als met volgas. En hij trekt wel beter/sneller weg met vol gas. Niet verkeerd. En nog steeds 1 : 40 of hoger bij onze beide Tomosjes.

Tot zover mijn ervaring met de nieuwe zuiger.
Keeshaven

sicktuning
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor sicktuning » 27 okt 2007 21:46

Geachte Forumlezers met tune wensen,

Bij 17Km schakelt hij over naar zijn 2, dan versnelt hij stabiel en gelijkmatig, maar pas bij 25 begint er vaart in te komen en loopt zijn vermogen rechtlijnig op naar een top van 52 – 53. Mochten de omstandigheden gunstig zijn, dan haalt hij de 55. [ATW 26]

Er is namelijk nog een aspect, de zuiger/cilinder loopt een stuk mooier. Nou liep mijn Tomosje toch al erg gaaf, maar met de Bromzuiger loopt hij makkelijker naar een hoger toerental. Op volle toeren is het een genoegen om hem te horen zingen. [Dan hoor je de 3 andere mechanische geluiden niet. (gaan weg bij 47Km)]

[Ik heb daar nu mijn aangepaste luchtfilterkast op gemonteerd] Het gevolg daarvan is dat je nu met de Tomos van mijn vrouw met ½ gas net zo snel rijdt als met volgas. En hij trekt wel beter/sneller weg met vol gas. Niet verkeerd. En nog steeds 1 : 40 of hoger bij onze beide Tomosjes.

Tot zover mijn ervaring met de nieuwe zuiger.
Die ervaring is bij mijn tomos EXACT hetzelfde ik heb precies jou setup (alleen tecno cc uitlaat) maar die snelheden kloppen precies net als bij mijn tomos

Ergo : Het is zinvol om een Bromzuiger te kopen of te maken. (Als je een Snortomos hebt)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
2 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers