• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

carter olie

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 23 okt 2006 01:03

hallo ik heb pas mn koppeling gemaakt, maar ik wil mn koppelings veren inkorte, maar dat kan ik thuis niet, ik wil nou naar mn opa rijde zondert carter olie, da is 5 minuutjes rijde of 10, kan da zoveel kwaad dan? anders moet ik weer olie aftappe enzo geen zin in, en scheelt een hoge druk kop veel? en ik heb een puch kop geld dat ook als hogedruk kop?

nearox
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor nearox » 23 okt 2006 08:11

als die puch kop gevlakt of hogendrukkop is wel jah zonder carterolie zou ik niet gaan rijden neej want koppeling slijt dan heel hard en als het go maar 5 a10 min duurt kenje tog ook ff lope :roll:
i don't drive fast i just fly low

Spinner T
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Spinner T » 23 okt 2006 11:18

Hmm je moet naar je opa zegje maar dan moet je ook weer terug (zonder bakolie) miss ff je ouders vragen of ze met je mee willen naar de plaatselijke bromshop om olie te halen ben je meteen van het gezeur af :wink: en dan nog wat snap nu ook wrom de ouderen ons jong EN lui noemen :P die paar minuutjes lopen is goed voor je been spieren man :P

Verder kalm an doen :lol:
Afbeelding

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 24 okt 2006 01:59

ik heb de veren ingekort merk niet echt een verschil tog 1.5 cm ingekort, nja nu lekt ie carter olie, is da te verhelpe met vloeibare pakking?

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 24 okt 2006 10:32

Waar lekt hij precies? Misschien dat de ondersye aftapbout een klein beetje lekt? dan moet je 'm wat vaster draaien

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 24 okt 2006 14:11

nee hij lekt bij een boutje wat ik al heel strak heb gezet

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 okt 2006 17:39

Heb je wel alle oude pakkingsresten verwijderd van de aanlegvlakken? Als je een nieuwe pakking monteert (ik ga er even vanut dat je dat gedaan hebt) en je maakt de pasvlakken niet goed schoon, dan kan de nieuwe pakking niet goed afsluiten. Schoonmaken dus!

Het is overigens ook verstandig om de bouten waarmee het deksel wordt vastgezet kruislings aan te draaien. Je begint voorraan bij de cylinder, vervolgens de achterste 2 dan onderaan 2 en tot slot de laatste bovenaan in het midden. Alles eerst handvast zetten, anders trek je je deksel krom (gaat ie ook van lekken!). Toto slot alles in dezelfde volgorde op gevoel aandraaien (want is maar aluminium) dan moet het lekken over zijn.

Suc6 :wink:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 25 okt 2006 20:21

ik weet wat er aan de hand is, 1tje is dol, hoe krijg ik da in gemaakt want alsik het uittap dan is alles weg zeg maar of kan het tog?

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 25 okt 2006 23:01

halllo?

Tossie
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Tossie » 25 okt 2006 23:57

Rustig, we zijn geen helpdesk :D

Maar je kan het opnieuw laten tappen ja, misschien een maatje groter.

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 26 okt 2006 00:14

welke maat is het nu dan? sorry daarvoor zit een beetje te stresse want mn moeder is niet zo blij met de olie op de tegels haha

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2006 17:50

Je zegt het onderste boutje. Indien dit degene is die aan de onderkant aan de binnenzijde van je blok weer naar buiten komt, kan je een langere M6 bout gebruiken en deze aan de andere kant vastzetten met een M6 moer. Ik heb ook zo van die dolgedraaide gaten en dit is een perfecte oplossing, vind ik. Ik zal eens kijken of ik vanavond wat foto's ervan kan maken hoe dat zit.

Als het één van de andere bouten is die in je blok eindigen heb je pech en zul je een soort schroefdraadbus in de bestaande opening (laten) zetten.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 26 okt 2006 23:40

hij gaat niet door het blok, moet ik het uitbore en dan een lange bout in zette met een moer?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 okt 2006 19:12

hij gaat niet door het blok, moet ik het uitbore en dan een lange bout in zette met een moer?
Nee, niet uitboren. Als de bout niet op een plaats zit waar deze door het blok kan (de voorste aan de cylinderzijde en degene onderaan voor de aftapplug) laat dan door een reparateur een bus in die opening zetten met nieuwe schroefdraad. Als je zelf gaat boren en je komt in de binnenkant van je carter terecht maak je meer stuk dan nodig en zal je Tos niet meer rijden!!!! Ik waarschuw zo vaak voor het niet te vast aandraaien van de carterbouten.

Misschien nog een tip: Probeer eens uit te vinden hoe diep of het gat is dat er nu gebruikt kan worden om een bout in te draaien. Meestal zitten (hoe dat kan weet ik niet) er te korte bouten in. Als je weet hoe diep het gat is kun je misschien en langere bout gebruiken die nog wel schroefdraad "pakt" achterin het gat. Let erop dat deze bout de juiste lengte heeft tov het gat.

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 28 okt 2006 02:07

en als het nou niet lukt met die langere bout, hoe moet ik dan dat ''busje'' met tapdraad erin zette? en hoeduur kost dat?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 28 okt 2006 12:12

Dat kan ik je niet vertellen, want ik heb dit zelf nog nooit gehad, maar de bromfietsenhandelaar/ reparateur kan je dit misschien wel vertellen. Wellicht heeft die ook nog wel een tip voor je als je daar het probleem voorlegd.

Edit: Probeer het eerst maar ipv door te vragen over als het niet lukt. Misschien valt het mee. :wink:

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 03 nov 2006 17:45

ik heb nu een langere bout geprobeerd, nou die kan er doorheen blijkbaar dus ik d8 zet er maar een moer achter nou lekt ie nog, kweetniet wat ik moet doen

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 nov 2006 17:51

ik heb nu een langere bout geprobeerd, nou die kan er doorheen blijkbaar dus ik d8 zet er maar een moer achter nou lekt ie nog, kweetniet wat ik moet doen
Heb je voordat je de nieuwe pakking en het carter monteerde alle oude resten weggehaald? Anders kan ie daarom lekken. Of je deksel is krom.

Probeer alle bouten kruislings (eerst handvast) aan te draaien, beginnend aan de voorzijde bij je cylinder, dan de twee achterste, vervolgens de twee onderaan enals laatste de middelste boven. Vervolgens draai je alle bouten steeds iets vaster in diezelfde volgorde. Misschien heb je aan één kant de bouten al te strak vastgezet waardoor je deksel krom is gaan staan.

bally
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor bally » 04 nov 2006 16:41

maakt het nog uit wat voor olie je erin doet?
ik had normale olie staan of moet je speciale carter olie hebben?

Boekbak
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Boekbak » 04 nov 2006 17:13

ja je moet ATF versnellingsbak olie hebben, kost 3 a 4 euro in de brommershop :wink:
*-Snor tomos 2005 Model Standard-*
*-70cc airsal (oud type)-*
*-26/24-*
*15/15 Dellorto*
*12mm Spruit*
*Hunter Sport High*
*-Power1 Powerfilter-*
Goed voor:
*-70+ echte km/h's-*

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
25 berichten