Korte beschrijving van je probleem:
Ongeveer een jaar geleden heb ik een Tomos Quadro in slechte staat gekocht als hobby project. Ik heb hem destijds probleemloos naar huis kunnen rijden. Daarna heb ik veel vernieuwd, zie verderop de belangrijke aanpassingen.
Ik heb afgelopen weken na lang niks doen alles weer in elkaar lopen zetten en opgeknapt. Tot groot succes: hij ziet er veel netter uit en hij loopt weer. Echter loopt hij niet geweldig: hij slaat af bij stationair lopen, en sinds mijn ketting erop zit slaat hij bij vol gas ook af. Ik heb getest met remmenreiniger of/waar de valse lucht zit. Die zit zonder twijfel bij de voetpakking aan de kant van het vliegwiel (dus zeker niet bij het inlaatspruitstuk).
Ik heb de cilinder eraf gehaald en gekeken welke spoelpoorten er op mijn brommer zitten, ik las op dit forum dat dat belangrijk is voor de soort pakking die je moet installeren. Nou heeft mijn carter grote spoelpoorten, en mijn cilinder (denk ik) kleine . Ik had eerst een voetpakking voor kleine spoelpoorten erop gezet, en daarna voor grote spoelpoorten. Beide zonder succes. De ene pakking sluit perfect aan op de carter, maar slecht op de cilinder, en de andere pakking precies andersom...
Nu de vragen:
1. Hoe ziet een cilinder met grote spoelpoorten eruit? Voorbeeld met linkje/foto zou top zijn
2. Hoe kan het dat er eerst geen valse lucht was (ik heb immers vorig jaar probleemloos teruggereden), en nu wel, terwijl ik dezelfde cilinder en hetzelfde type carters heb, en beide pakkingen heb getest?
Wanneer ontstond het probleem:
Na in elkaar zetten brommer.
Aanpassingen aan je tomos (als ja, dan welke?):
Motorische aanpassingen, andere lijken me niet nuttig:
- Nieuwe carterhelft aan kant van e-start
- Blok gereviseerd (o.a. zuiger met sleuven erop gezet)
- Hogedruk kop erop gezet
- Oliepomp verwijderd
Tomos quadro, bouwjaar 2011. Blauw kenteken, maar wel volledige brom setup nu (op groot tandwiel achter na).
Setup (carburateur/ luchtfilter/ ontsteking/ tandwielverhouding):
Carb: 14/12, verschillende sproeiers geprobeerd, er zit nu 52 op.
Standaard luchtfilter, ontsteking staat op brom.
Tandwielverhouding: voor:achter --> 26:33