Pagina 1 van 4

Stefan's Tomos A35 VERKOCHT

Geplaatst: 14 apr 2011 19:22
door StefanH
Updates onderaan!

Actuele Setup:
Standaard 50cc + Bromzuiger + Snorkop
Dellorto 14/9 @ 50
Uitgedremeld 12mm spruitstuk (TIP!)
Ontsteking op bromstand
TWV 26-28
Topsnelheid: 50,0 km/h

Dag medeforummers!

Toen ik in maart mijn certificaat haalde, wilde ik niets liever dan rijden. Ik had gespaard voor een Piaggio Zip, maar ik vond een Tomos eigenlijk veel vetter. Na een tijdje zoeken vond ik een blauwe uit 2006. Dezelfde avond nog gebeld en de dag daarna kon ik hem ophalen. Gelijk een banaan erop gezet, met dit als resultaat:

Afbeelding

Trekt op als een malle, gaat viertakten bij 33 km/h. Die handvatten waren het enige nadeel, die heb ik vervangen voor zwarte met chroom! Foto volgt :)

Ik vind hem echt gaaf, in de loop der tijd ga ik hem optisch naar mijn smaak maken!

09-06-2011

Een paar dagen geleden kapte mijn Tomosje er ineens mee. Op het moment staat ie bij Ping, daar gebeurt het volgende:

- Nieuwe cilinder komt erop.
- Bullet-uitlaat komt eronder.
- Spruitstukje wordt uitgeboord voor betere reactie.
- Ontsteking komt op bromstand.
- Achtertandwiel 28.

Hopen dat ie na deze wijzigingen weer tekenen van leven geeft! :)

Ping's werk: :mrgreen:

Deel I
Oke ,hoewel ik er eerder op gerekend had heeft Stefan de Tomos gisteren( do 9-6-2011) gebracht met wat nieuwe onderdelen erbij .
Helaas moet ik er in etappes aan gaan werken omdat mijn kleine in het ziekenhuis is opgenomen.
Vandaag slaap ik thuis en heb bij thuiskomst een beginnetje gemaakt ( 45 minuten gespendeerd )
Bijna volle tank benzine afgetapt, Uitlaat verwijdert ,kop losgehaald , benzinekraan eruit , begrenzer eruit , cilinder eraf , zuiger losgehaald.
Afbeelding
Afbeelding
Hevige aanslag en iets wat lijkt op zandkorrels .
Afbeelding
Afbeelding
Cilinder met zuiger of teerput ?
Afbeelding
Afbeelding
duidelijk verhaal lijkt mij , zuigerveren doen hun werk niet naar behoren.
Afbeelding
Lichte sporen in de cilinder en er was geen koppakking gebruikt maar wel vloeibare pakking.
Afbeelding
Afbeelding
uitlaatpoort kan niet meer roesten .
Afbeelding
Als de eerste afbreekt , dan kijk je niet raar op als de tweede ook afbreekt.
Afbeelding

Tot zover Deel 1, Stefan heeft er geen haast mee , hij doet sportief op de fiets :mrgreen:
Deel II

We zitten niet stil.
Kop gereinigd en spruitstuk bewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uitlaatpoort was niet mooi glad , dus ook maar bewerken , alle randen waren ook scherp.
Afbeelding
Deel III ( niet compleet )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
16-06-2011
UPDATE :

Alles in elkaar gezet , geen vonk , dus ook niet starten.
Ontsteking op bromstand gezet en toen zag ik roestige plekken in het vliegwiel en op de ontstekingsspoel.
Ik dacht aan waterschade of zoiets en ik vertrouwde de ontsteking dus niet.

We hebben mijn oude A35 blokkie erbij gepakt en de ontsteking daarvan bekeken ,
en die zag er ietsje anders uit , de pickup zat linksboven en bij Stefan rechtsonder.

We hebben de gok genomen om de ontstekingen om te ruilen , en hopen dat hij een vonk zou laten zien.
Zo gezegd zo gedaan , en bougie tegen de koelrib aangehouden , en jahoor vonken als een gek.
Alles terug gebouwd en jahoor de Tomos wilde weer starten.

Mooi , dat was voor elkaar , nu wisten we dat alle moeite niet voor niks geweest is , en
zijn we verder gegaan met de andere werkzaamheden die op het verlanglijstje stonden.

Achterrem nagekeken , functioneert weer
Digitale km-teller gemonteerd , die werkt nu ook.
Kleinere tandwiel gemonteerd van 33 naar 28 gegaan en ketting ingekort .
Carb was vuil van binnen en had een 49 sproeier , ik had geen zin om hem schoon te maken , dus heb ik er 1 van mij gepakt met een 50 sproeier erin.

Even testgereden en daarna heeft Stefan hem mee naar huis genomen om hem in te kunnen rijden. 8)

Verdere uitspraken laat ik aan de eigenaar over :mrgreen:
Hij heeft enkele foto's genomen terwijl ik aan het sleutelen was , deze komen er dus nog aan :wink:
En ja, het leeft weer!

Zoals Ping al zei was de ontsteking kapot. Deze is vervangen waardoor hij weer vonkt als een gek. Uiteraard gelijk de ontsteking op bromstand gezet. Even een rondje geblazen, en hij rijdt heer-lijk! Helaas ben ik vergeten foto's te maken hiervan o|O

Bullet-uitlaat O+
Afbeelding

De achterrem was een raar verhaal. Er zat een hele groef in de segmenten en in het achterwiel. Nu functioneert hij beter, een compleet nieuwe rem aanschaffen inclusief kabels en trommel lijkt me een goed idee voor in de toekomst.
Afbeelding

ATW 28, dus de ketting moest ingekort worden.
Afbeelding

Perfect toch?!
Afbeelding

Ik kwam er na een tijdje achter dat ik het houdertje van de snelheidsmeter om moest draaien, waardoor hij het deed. De eerste 20 km staan er dus niet op, maar dat maakt niet zoveel uit! Ziet er strak uit naar mijn mening!
Afbeelding

Hij rijdt nu als een gek. Hij reageert heel goed op het gas. Trekt nog redelijk goed op. Je levert wel veel trekkracht in met ATW 28, het plaatsen van een bromcilinderkop zal dit goedmaken. Vanaf 20 km/h trekt ie echt een sprint richting de 40 km/h, kan i.v.m. inrijden nog geen topsnelheid geven!

17-06-2011

Het totaalplaatje:
Afbeelding
(Let niet op mn kentekenplaat, deze wordt zo snel mogelijk vervangen)
Afbeelding

22-07-2011

Twee dagen geleden reed ik naar huis. Toen ik op een kruispunt moest remmen voor een uiterst gevaarlijke situatie, blokkeerde mijn voorrem door het grind en viel ik voorover met een snelheid van maar liefst 40 km/h. Ik ben er, godzijdank, vanaf gekomen met een paar hele grote schaafwonden. Mijn Tomosje heeft wat meer schade.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Let op de tramrails, als ik hier overheen had gereden met 50 km/h had ik mezelf gelanceerd. Wat doe je dan: REMMENN

10-08-2011

Helaas heb ik mijn juweeltje moeten verkopen. Het werd allemaal te duur, zeker na de valpartij mocht ik heel wat nieuwe onderdeeltjes kopen. Ik heb er een mooi prijsje voor gekregen. Ik heb nog spaargeld, over ongeveer anderhalve maand koop ik een nieuwe Tomos. Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

Reacties en tips zijn altijd welkom!
Groeten, Stefan.

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 14 apr 2011 19:33
door TheStealthSpy
Nieuw type voorvork kan ik zeker aanraden en het nieuw model velgen zien er ook niet slecht uit.

De hele Tomos spuiten moet je niet aan beginnen als je er nog niet veel van af weet, spuiten is een heel erg lang en moeizaam karwij, vind ik.

Ik vind wel dat je het stuur en de bagagedrager zwart moet spuiten, ook staan zwarte voorvorkrubbers mooier. (kopen dus)
Ook zien chromen schokbrekers er mooi uit. :P

Als je ongeveer 45 wil rijden raad ik je aan om deze onderdelen te monteren:
-Bromkop.
-Achtertandwiel 24.
-Tecno Circuit uitlaat.

Dan haal je de 45 km/h wel en dan trek je ook nog wel lekker op.

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 14 apr 2011 19:49
door StefanH
Achtertandwiel 24? De klere, ik heb een 28 boven liggen. Daar was ik totaaaaal niet tevreden over, omdat hij echt niet lekker trok. Met iemand achterop moest ik zelfs steppen om weg te rijden hahaha. Die lag er dus na 2 dagen weer af! Maar die bromkop zal dat wel goedmaken :-) Ik dacht er inderdaad al aan om alle witte delen zwart te maken, dus dat gaat er zeker van komen. Meivakantie is de perfecte tijd om te spuiten qua temperatuur toch?

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 14 apr 2011 20:18
door Jan de Lasser
als het droog is wel.

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 14 apr 2011 21:58
door StefanH
Perfect, dan weet ik wat me met mooi weer te doen staat! :-)

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 14 apr 2011 22:00
door Jan de Lasser
als de verf tijdens het opdrogen een witte waas geeft is het te koud

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 14 apr 2011 22:22
door StefanH
Hmm, dan lijkt binnen spuiten me een beter idee. Dat kan ik wel regelen, aangezien de vader van een maatje een autogarage heeft (: Ik heb overigens gekeken naar TheStealthSpy's idee over de Tecno Circuit uitlaat. Wat als ik die standaard snel laat zitten, en doorspaar voor een betere carburateur? :mrgreen:

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 15 apr 2011 14:00
door Steefz
Std snel is geen verkeerde uitlaat, alleen die cc heeft een hogere top en trekt veel sneller op.
Probeer een 2e hands 14/12 carb of een 15/15 carb te zoeken.

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 15 apr 2011 14:29
door tvdtomos
je zou eventueel ook nog je ontsteking kunnen verzetten op bromstand. Dat is gratis en je hebt meteen ook wat snelheid erbij.

Inderdaad tecno cc zou goed je beter kunnen nemen dan die standaard snel. Ik had m ook, maar na een tijdje wou je toch liever die andere. Kost maar 30/40 piek en je hebt een toch nog redelijke uitlaat gekocht. Pas wel op met de demper die zou nog wel eens bij de popnagels los kunnen raken. Ook is het dan handig je sproeiermaat te vergroten. Koop 1 of 2 maten groter.

Je sproeier kan je vinden in je carburateur, maarja dan moet je heel veel loshalen: luchtdemper en dan je carburateur en dan pas kan je je vlotterbakje (het zwarte bakje onder de carburateur) openen zodat je een sproeier erin kan doen. Dus als ik jou was zou ik een dellortho 15/15 carburateur met een 15mm spruitstuk kopen en je krijgt er een mooi gaasfiltertje bij. Je trekt beter op, maar je gebruik gaat ietwat omlaag. Maargoed veel succes verder :wink:

groet, :koning:

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 15 apr 2011 15:04
door TheStealthSpy
Dus als ik jou was zou ik een dellortho 15/15 carburateur met een 15mm spruitstuk kopen en je krijgt er een mooi gaasfiltertje bij. Je trekt beter op, maar je gebruik gaat ietwat omlaag. Maargoed veel succes verder :wink:

groet, :koning:
Wat er eigenlijk moet staan: Je trekt beter op, maar je benzineverbruik gaat wel omhoog!

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 16 apr 2011 00:23
door StefanH
Wat een goeie ideeën allemaal! Sproeier heb ik al eens gevonden bij het schoonmaken van mijn carburateur haha, dat is tot nu toe het enige wat ik eraan heb gesleuteld. Ik moet ook een nieuw luchtfilter hebben aangezien deze echt pik pikzwart is. Andere carb, 14:12, met mooi powerfiltertje voor het gezicht lijkt me wel een goeie :koning:

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 16 apr 2011 01:29
door tvdtomos
14/12 is een leuk carburateurtje, powerfilter klinkt leuk maar.........
enige minpunt is wat ik weet van een 14/12 is dat je dan een standaard luchtfilter van een tomos nodig hebt. oftewel elke keer als je iets aanpast, en je moet een sproeier veranderen, heb je die luchtfilter in de weg zitten en als je gewoon een 15/15 carburateur koopt heb je dat probleem niet + een mooi geluidje, en je hebt als je ( later eventuele) veranderingen wilt aanbrengen op je tomos: denk aan cilinder/uitlaat/cilinderkop, dan heb je tenminste een goede carburateur die bij je grotere cilinders passen. Ik zelf heb ook een 15/15 caburateur en het valt best mee met het zuipen, het leuke is dat je een zwaarder geluid krijgt omdat je luchtfilter kleiner is dan je standaard. Powerfilter zou ik niet nemen. Je hebt dan al een grotere carburateur (wat iets meer zuipt) en die powerfilter is alleen maar lastiger afstellen en je tossie zuipt er ook nog eens 10x meer door. Je moet namelijk als je een powerfilter monteert 5 maten sproeiers hoger doen. Onthoud deze: hoe groter je sproeier hoe meer je zuipt!!! en die powerfilter geeft niet de toegevoegde waarde waar je op hoopt. Als je echt hard wilt gaan koop dan een 50cc snel van airsal met een goede terugloper of die tecno cc houden. Of een 65cc van airsal met een goede terugloper, denk aan tecnigas next r. Kost wat maar denk eraan: goedkoop is duurkoop. En bij tomos is dat meestal het geval, en je hebt er later spijt van want dan voorkom je ook zinnen: had ik dit maar gekocht, en had ik zus maar gedaan.... die uitspraken ken ik, en doe ik jou en je portemonnee niet aan.

Maargoed, neem deze raad aan en neem sowieso alle tips en wijsheden van anderen aan en gebruik het in jouw voordeel.

Neem deze raad ook aan: Koop noooooit maar dan ook nooooit een cilinder van DMP. Is slechter afgewerkt en je krijgt er ook nog eens een zuiger bij van een snor (bij een 50cc dan).

Dus als je van plan een cilinder wilt kopen voor je tos, koop dan op jos dijkman.nl. Ik heb er goede ervaring mee en hij levert ook binnen 2 dagen altijd netjes. Als je niet thuis bent? De bezorger zet het wel in je achtertuin.

Oke even alles op een rijtje want je gaat het niet helemaal volgen na dit te hebben gelezen:

1. koop een 15/15 carburateur van Dell'orto.
2. koop een 15mm spruitstuk, anders heeft carburateur geen zin!
3. koop een fatsoenlijke uitlaat, probeer bij joren die mooie tecnigas next van hem over te kopen! (TIP!!)
4. koop eventueel een 50cc snelle cilinder van (AIRSAL!!) niet van dmp!
5. zet je ontsteking op bromstand!
6. verander je tandwielverhouding in maat 26 als voortandwiel en je achtertandwiel moet 22 tandjes tellen.

Als je niet iets drastisch wilt veranderen:
1. Zet je ontsteking op bromstand.
2. verander tandwielverhouding voor: maat 26. achter: 22.
3. buisje uit je spruitstuk halen: is dan ontgrenst maar heb hier geen ervaring mee! (heb brom)
4. boor gaatjes in je zuiger zodat je een bromzuiger hebt (op het forum staat vast wel uitgelegd hoe).
5. boor je spruitstuk uit tot 15mm zodat je een gratis 15mm spruitstuk hebt (hier staat ook een topic over hoe en wat).
6. Vlak je snorkop af zodat je een kleinere verbrandingskamer hebt. voor meer compressie = POWER!!!
7. vergroot je inlaat en uitlaat poort (moet je wel iemand kennen die ervaring heeft) Dit is trouwens verreweg de meest simpelste manier en tevens goedkoopste manier om je tomos op te voeren zonder dingen te kopen.
8. dat was het wel denk ik...

hopelijk heb je hier wat aan en haal er je voordeel uit!

groet, :koning:

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 18 apr 2011 09:24
door StefanH
Wow, dat is een hele lijst haha! 15/15 carb lijkt me dan een beter idee, ben ik dan ook van dat viertakten af? Soms trekt ie door en haalt hij makkelijk de 35 km/h, totdat ik het bekende prrrr geluid hoor. Dan rijden we ineens weer 30 km/h. Ik vind die tecno cc eigenlijk niet zo mooi, die dikke buis onder mn motor doet het hem.. Bullit vind ik wel netjes, ook al is de kwaliteit niet helemaal geweldig. Een terugloper is natuurlijk prachtig, maar er rijdt hier echt super veel politie. Dan heb ik geen zin om teveel aandacht te trekken, en mag ik hem na een weekje weer demonteren van oom agent. 15/15 carb + onbegrensd spruitstuk + bullit-uitlaat = knallen?

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 18 apr 2011 10:12
door brombertje
Die terugloper zullen ze niet zo heel veel over zeggen. Sinds ik een Tecnigas heb ben ik 2 keer aan de kant gezet. 1 keer omdat het erg laat was en ik zonder filter reed, en de 2e keer omdat ik geen licht aan had. Nooit wat gezegd over die uitlaat.
Ze zetten je eerder aan de kant vanwege het geluid van een powerfilter, dan iets anders. ;)

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 18 apr 2011 10:24
door tvdtomos
als je geen tecnigas wilt kan je eventueel deze kopen: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8680. Moet je wel even goed opletten bij die demper want popnagels willen wel eens loslaten, anders je tecno cc houden en niet te hard drempels ed nemen!

Koop deze: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... ductId=887 ga je lekker 60/65 mee met je 15/15 carburateur en een 15mm spruitstuk.

Je spruitstuk ontgrenzen zorgt er alleen voor dat het stukje waar het spruitstuk op je carburateur aansluit, daar 15 mm doorsnee is. Het knikje is dan nog steeds 12mm dus beter koop je ook deze: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8140

Er zit een openingetje in voor aparte mengsmering kabeltje. Deze zit alleen bij de e-luxe volgens mij, maargoed hier gewoon een boutje indoen met een ringetje erop en dan afsluiten. Trekt ook geen valse lucht en het is ook niet een soort van prop. Ik heb deze ook en doet het goed.

Over tecnigas, tecnigas is een opvallend uitlaatje inderdaad. En persoonlijk vind ik m ook lastig te monteren op mijn tomos a3 uit 2006 of 2008. iig kan ik niet goed die uitlaatbevestiging op het frame vast zetten. Aangezien mijne een euro2 norm heeft en de uitlaat past eigenlijk alleen maar op oud model :roll: . Maargoed, voor de rest een stil uitlaatje. En lekker optrekken en redelijke top.

Als je echt een uitlaat wilt hebben met een hoge top moet je die bullit kopen, of een homoet. Al zijn die homoets zeer duur, en bijna nergens te vinden.

Hopelijk heb je hier wat aan en koop gewoon hetgene wat ik hierboven heb gezet. Laat je niets anders wijsmaken door een of andere bromboer die denkt dat ie het weet, want ik heb ook dingen blind gekocht en dat ligt nu lekker te roesten in de garage :lol:.

Kost een beetje maar heb je ook weer wat.

Lijst met spullen die je moet kopen(!):

50cc airsal
tecnigas next r of tecno bullit, of je tecno cc houden.
15 mm spruitstuk halen.
je vertanding op bromstand dus 26 voor en 22 of 24 achter.
bromkop voor meer compressie (of je snorkop afvlakken, info staat in de faq)

sproeiermaat zou ik zo niet weten, kijk naar je bougie en als ie koffiebruin is, is de sproeier goed. Wit is te klein, en zwart is te groot. als je al deze dingen hebt aangeschaft, misschien 10 maten omhoog? iets van 60/66 daar tussenin denk ik

Groet, :koning:

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 18 apr 2011 21:46
door StefanH
Boodschappenlijstje is compleet, ik ga de boel bestellen als het salarisdag is :lol: Sinds 2 dagen rijdt ie ineens echt verrot overigens, trekt en start voor geen meter?! Iemand een idee met welk probleem ik nu te maken ga krijgen?

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 09 jun 2011 19:00
door StefanH
Lay-out is veranderd haha.

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 10 jun 2011 00:11
door Ping
Dag medeforummers!
09-06-2011

Een paar dagen geleden kapte mijn Tomosje er ineens mee. Op het moment staat ie bij Ping, daar gebeurt het volgende:

- Nieuwe cilinder komt erop.
- Bullet-uitlaat komt eronder.
- Spruitstukje wordt uitgeboord voor betere reactie.
- Ontsteking komt op bromstand.
- Achtertandwiel 28.

Hopen dat ie na deze wijzigingen weer tekenen van leven geeft! :)

Reacties en tips zijn altijd welkom!
Groeten, Stefan.
Deel I
Oke ,hoewel ik er eerder op gerekend had heeft Stefan de Tomos gisteren( do 9-6-2011) gebracht met wat nieuwe onderdelen erbij .
Helaas moet ik er in etappes aan gaan werken omdat mijn kleine in het ziekenhuis is opgenomen.
Vandaag slaap ik thuis en heb bij thuiskomst een beginnetje gemaakt ( 45 minuten gespendeerd )
Bijna volle tank benzine afgetapt, Uitlaat verwijdert ,kop losgehaald , benzinekraan eruit , begrenzer eruit , cilinder eraf , zuiger losgehaald.
1.jpg
2.jpg
Hevige aanslag en iets wat lijkt op zandkorrels .
3.jpg
4.jpg
Cilinder met zuiger of teerput ?
5.jpg
6.jpg
duidelijk verhaal lijkt mij , zuigerveren doen hun werk niet naar behoren.
7.jpg
Lichte sporen in de cilinder en er was geen koppakking gebruikt maar wel vloeibare pakking.
8.jpg
9.jpg
uitlaatpoort kan niet meer roesten .
10.jpg
Als de eerste afbreekt , dan kijk je niet raar op als de tweede ook afbreekt.
11.jpg
Tot zover Deel 1, Stefan heeft er geen haast mee , hij doet sportief op de fiets :mrgreen:

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 10 jun 2011 00:21
door Wolf1993
Toch handig die nieuwe cilinder :P

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Stefan's Tomos A35

Geplaatst: 10 jun 2011 00:29
door StefanH
Toch handig die nieuwe cilinder :P

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Best wel hè?! :lol: