Actuele Setup:
Standaard 50cc + Bromzuiger + Snorkop
Dellorto 14/9 @ 50
Uitgedremeld 12mm spruitstuk (TIP!)
Ontsteking op bromstand
TWV 26-28
Topsnelheid: 50,0 km/h
Dag medeforummers!
Toen ik in maart mijn certificaat haalde, wilde ik niets liever dan rijden. Ik had gespaard voor een Piaggio Zip, maar ik vond een Tomos eigenlijk veel vetter. Na een tijdje zoeken vond ik een blauwe uit 2006. Dezelfde avond nog gebeld en de dag daarna kon ik hem ophalen. Gelijk een banaan erop gezet, met dit als resultaat:
Trekt op als een malle, gaat viertakten bij 33 km/h. Die handvatten waren het enige nadeel, die heb ik vervangen voor zwarte met chroom! Foto volgt
Ik vind hem echt gaaf, in de loop der tijd ga ik hem optisch naar mijn smaak maken!
09-06-2011
Een paar dagen geleden kapte mijn Tomosje er ineens mee. Op het moment staat ie bij Ping, daar gebeurt het volgende:
- Nieuwe cilinder komt erop.
- Bullet-uitlaat komt eronder.
- Spruitstukje wordt uitgeboord voor betere reactie.
- Ontsteking komt op bromstand.
- Achtertandwiel 28.
Hopen dat ie na deze wijzigingen weer tekenen van leven geeft!
Ping's werk:
Deel I
Oke ,hoewel ik er eerder op gerekend had heeft Stefan de Tomos gisteren( do 9-6-2011) gebracht met wat nieuwe onderdelen erbij .
Helaas moet ik er in etappes aan gaan werken omdat mijn kleine in het ziekenhuis is opgenomen.
Vandaag slaap ik thuis en heb bij thuiskomst een beginnetje gemaakt ( 45 minuten gespendeerd )
Bijna volle tank benzine afgetapt, Uitlaat verwijdert ,kop losgehaald , benzinekraan eruit , begrenzer eruit , cilinder eraf , zuiger losgehaald.
Hevige aanslag en iets wat lijkt op zandkorrels .
Cilinder met zuiger of teerput ?
duidelijk verhaal lijkt mij , zuigerveren doen hun werk niet naar behoren.
Lichte sporen in de cilinder en er was geen koppakking gebruikt maar wel vloeibare pakking.
uitlaatpoort kan niet meer roesten .
Als de eerste afbreekt , dan kijk je niet raar op als de tweede ook afbreekt.
Tot zover Deel 1, Stefan heeft er geen haast mee , hij doet sportief op de fiets
Deel II
We zitten niet stil.
Kop gereinigd en spruitstuk bewerkt.
Uitlaatpoort was niet mooi glad , dus ook maar bewerken , alle randen waren ook scherp.
16-06-2011Deel III ( niet compleet )
En ja, het leeft weer!UPDATE :
Alles in elkaar gezet , geen vonk , dus ook niet starten.
Ontsteking op bromstand gezet en toen zag ik roestige plekken in het vliegwiel en op de ontstekingsspoel.
Ik dacht aan waterschade of zoiets en ik vertrouwde de ontsteking dus niet.
We hebben mijn oude A35 blokkie erbij gepakt en de ontsteking daarvan bekeken ,
en die zag er ietsje anders uit , de pickup zat linksboven en bij Stefan rechtsonder.
We hebben de gok genomen om de ontstekingen om te ruilen , en hopen dat hij een vonk zou laten zien.
Zo gezegd zo gedaan , en bougie tegen de koelrib aangehouden , en jahoor vonken als een gek.
Alles terug gebouwd en jahoor de Tomos wilde weer starten.
Mooi , dat was voor elkaar , nu wisten we dat alle moeite niet voor niks geweest is , en
zijn we verder gegaan met de andere werkzaamheden die op het verlanglijstje stonden.
Achterrem nagekeken , functioneert weer
Digitale km-teller gemonteerd , die werkt nu ook.
Kleinere tandwiel gemonteerd van 33 naar 28 gegaan en ketting ingekort .
Carb was vuil van binnen en had een 49 sproeier , ik had geen zin om hem schoon te maken , dus heb ik er 1 van mij gepakt met een 50 sproeier erin.
Even testgereden en daarna heeft Stefan hem mee naar huis genomen om hem in te kunnen rijden.
Verdere uitspraken laat ik aan de eigenaar over
Hij heeft enkele foto's genomen terwijl ik aan het sleutelen was , deze komen er dus nog aan
Zoals Ping al zei was de ontsteking kapot. Deze is vervangen waardoor hij weer vonkt als een gek. Uiteraard gelijk de ontsteking op bromstand gezet. Even een rondje geblazen, en hij rijdt heer-lijk! Helaas ben ik vergeten foto's te maken hiervan
Bullet-uitlaat
De achterrem was een raar verhaal. Er zat een hele groef in de segmenten en in het achterwiel. Nu functioneert hij beter, een compleet nieuwe rem aanschaffen inclusief kabels en trommel lijkt me een goed idee voor in de toekomst.
ATW 28, dus de ketting moest ingekort worden.
Perfect toch?!
Ik kwam er na een tijdje achter dat ik het houdertje van de snelheidsmeter om moest draaien, waardoor hij het deed. De eerste 20 km staan er dus niet op, maar dat maakt niet zoveel uit! Ziet er strak uit naar mijn mening!
Hij rijdt nu als een gek. Hij reageert heel goed op het gas. Trekt nog redelijk goed op. Je levert wel veel trekkracht in met ATW 28, het plaatsen van een bromcilinderkop zal dit goedmaken. Vanaf 20 km/h trekt ie echt een sprint richting de 40 km/h, kan i.v.m. inrijden nog geen topsnelheid geven!
17-06-2011
Het totaalplaatje:
(Let niet op mn kentekenplaat, deze wordt zo snel mogelijk vervangen)
22-07-2011
Twee dagen geleden reed ik naar huis. Toen ik op een kruispunt moest remmen voor een uiterst gevaarlijke situatie, blokkeerde mijn voorrem door het grind en viel ik voorover met een snelheid van maar liefst 40 km/h. Ik ben er, godzijdank, vanaf gekomen met een paar hele grote schaafwonden. Mijn Tomosje heeft wat meer schade.
Let op de tramrails, als ik hier overheen had gereden met 50 km/h had ik mezelf gelanceerd. Wat doe je dan: REMMENN
10-08-2011
Helaas heb ik mijn juweeltje moeten verkopen. Het werd allemaal te duur, zeker na de valpartij mocht ik heel wat nieuwe onderdeeltjes kopen. Ik heb er een mooi prijsje voor gekregen. Ik heb nog spaargeld, over ongeveer anderhalve maand koop ik een nieuwe Tomos. Nieuwe ronden, nieuwe kansen!
Reacties en tips zijn altijd welkom!
Groeten, Stefan.