Hierbij een How-to voor het vervangen van je achterwiellagers , uiteraard is deze ook toepasbaar op je voorwiel
Wat heb je nodig ?
* Hamer
* Stevige slagvaste platte schroevendraaier
* Ijzerzaag
* Stuk draadeind / rond staal op de dikte van je as
* Verffohn
* Dop ( slagmoersleutel , of ratel )
* Nieuwe lagers , originele lagers hebben geen code maar vervangingslagers van SKF hebben de volgende code : 6201 2Z
de 6201 geeft de maten van de lager aan , de 2z de afdichting ( in dit geval een stalen plaatje , waardoor het lager stofdicht is zoals origineel ). een 2RSH codering kan ook , dan is het lager stof en spatwaterdicht ( zelfs nog beter als standaard )
Ik adviseer de lagers een nacht van te voren in de vriezer te doen , dit vergemakkelijkt de montage en scheelt tijd !
Wat te doen ?
Allereerst verwijder je het wiel waar je de lagers van wil vervangen , in mijn geval was dat het achterwiel
En hier gaat het om
Allereerst moeten we het oude lager verwijderen , dit doen we door middel van een hulpstuk te maken.
Pak een stuk draadeind of rond staal , die de dike heeft van je as.
Maak hier vervolgens een inkeping in , hier komt je schroevendraaier in
Klem de draad eind / rond staal in een bankschroef , en schuif hier het achterwiel over
Pak vervolgens de schroevendraaier , en ram deze goed diep in het draadeind / rond staal.
Deze zal nu uitzetten , en zich klemmen in de binnenring van het lager.
Als het draadeind / rond staal zich goed heeft vast geklemd , kan je door middel van aan de achterkant te meppen het lager eruit slaan.
Let op , er zit ook een stalen bus tussen de lagers deze niet vergeten ook weer terug te plaatsen !
Doe dit zelfde ritueel ook voor de andere kant.
Nu gaan we de nieuwe lagers plaatsen , ik adviseer om de nieuwe lagers een nacht van tevoren in de vriezer te leggen.
Zo worden deze kleiner , en zullen ze zich makkelijker laten plaatsen.
Stook met de verffohn de plaats waar het lager moet komen goed heet
Als deze goed warm is , pak je het lager uit de vriezer en plaats je deze op zijn plek.
Als het meezit valt deze goed op zijn plek , zo niet geef deze een paar klappen met behulp van een slagdop ( let op de dop moet op de buitenste lagerschaal rusten ! ).
Tik voor de zekerheid toch even het lager aan , zo weet je zeker dat deze goed op zijn plek zit.
Plaats nu de stalen bus in het achterwiel , en steek de as erdoorheen.
Zo word de bus op zijn plek gehouden , en kan je het nieuwe lager makkelijker plaatsen.
Tik ook dit lager nog eventjes na , voor een goede passing.