Ik heb op vrijdag 19 maart 2010 een Tomos gekocht.
Omdat het een goedkoop brommertje was(qua verzekering, aanschaf en benzine)
Veel plezier met het lezen van mijn updates
Sorry als jullie vinden dat ik veel foto's plaats, maar 1 foto zegt meer als 1000 woorden
Zoals die was:
Zoals die is:
Updates staan onderaan
Foto's van vlak na de aankoop
Spoiler: show
Zo zag die er uit:
Spoiler: show
Moesten toch echt nieuwe banden op , Gelijk ook maar ff de velgjes gepoetst
2011-06-20
De achterband was na 5000km rijden toch wel aardig versleten, en ik wilde een bredere achterband.
Heb voor precies hetzelfde profiel gekozen, omdat deze het ook in de sneeuw het nog goed deed met 45kmh en dat is fijn als je elke dag met de brommer naar school gaat. Ook had ik met de band geen last van ijs op de weg of regen op de weg, dus vond het een goed bandje.
Breedte van de band heb ik 2,50 genomen gewoon omdat ik dat mooi vind, en het nog net fatsoenlijk gaat in een standaard achterbrug, ik moest de band niet acht leeg laten lopen om hem in de achterbrug te krijgen.
Naast de oude band
2011-06-20
De achterband was na 5000km rijden toch wel aardig versleten, en ik wilde een bredere achterband.
Heb voor precies hetzelfde profiel gekozen, omdat deze het ook in de sneeuw het nog goed deed met 45kmh en dat is fijn als je elke dag met de brommer naar school gaat. Ook had ik met de band geen last van ijs op de weg of regen op de weg, dus vond het een goed bandje.
Breedte van de band heb ik 2,50 genomen gewoon omdat ik dat mooi vind, en het nog net fatsoenlijk gaat in een standaard achterbrug, ik moest de band niet acht leeg laten lopen om hem in de achterbrug te krijgen.
Naast de oude band
Spoiler: show
Toen kwam het grootste tot nu toe, de schokbrekers verlengen (op eigen risico )
Buisjes gemaakt en gaatjes erin geboord:
Daarna vast hechten
Toen aflassen en glad slijpen, heel voorzichtig gedaan want het metaal van de schokbrekers is heel dun.
Gaatjes ff opgevuld door er lassen op te leggen.
Nog een keer slijpen
Toen gespoten en gemonteerd
Buisjes gemaakt en gaatjes erin geboord:
Daarna vast hechten
Toen aflassen en glad slijpen, heel voorzichtig gedaan want het metaal van de schokbrekers is heel dun.
Gaatjes ff opgevuld door er lassen op te leggen.
Nog een keer slijpen
Toen gespoten en gemonteerd
Spoiler: show
2010-05-19
Poosje geleden aan de slag gegaan met een beetje staal om een kettingkast te maken, zodat ik geen vieze broek meer krijg.
En mijn achterwiel mooi schoon blijft, is nu namelijk weer helemaal grijs-zwart van het vet.
Eerst begonnen met papier, had geen zin om het 2 keer te moeten maken van ijzer.
Toen alles weer uit elkaar gehaald, en overgetrokken op 1mm ijzer en uit het ijzer geslepen, en laten lassen door mijn vader.
Glad geslepen en met steuntje erbij voor het monteren.
Steuntje gelast en geslepen.
Op de brommer.
Tweede bevestigingspunt is hier te zien.(beetje donkere foto)
2010-07-14
De kettingkast is zwart!(al bijna 2 maanden ) En werkt goed! Hij is alleen wel vies ...
2010-09-06
Een poosje geleden de kettingkast in AluChrome gespoten en daarna blanke lak eroverheen. Heb gelijk ook de kettingspanners meegenomen(zagen er niet meer uit)
2011-01-10
Paar weken geleden kwam ik erachter dat heel het kettingkastje vanaf de achterkant was ingedeukt, en dat de ketting er tegen aanliep. Dus ik had hem even snel uitgedeukt en weer gemonteerd. Maar nu begon het toch wel erg te roesten, en aangezien ik nog een kettingkastje op een sloop-Tomos had zitten, die maar gepakt, en die is nu gespoten.(alleen door de kou is die matzwart geworden in plaats van hoogglans zwart, dus moet nog overnieuw gespoten worden.)
Boven elkaar(nog niets gespoten)
2011-01-14
Vandaag weer verder gegaan met spuiten.
In de hoogglans.
En gemonteerd.
Poosje geleden aan de slag gegaan met een beetje staal om een kettingkast te maken, zodat ik geen vieze broek meer krijg.
En mijn achterwiel mooi schoon blijft, is nu namelijk weer helemaal grijs-zwart van het vet.
Eerst begonnen met papier, had geen zin om het 2 keer te moeten maken van ijzer.
Toen alles weer uit elkaar gehaald, en overgetrokken op 1mm ijzer en uit het ijzer geslepen, en laten lassen door mijn vader.
Glad geslepen en met steuntje erbij voor het monteren.
Steuntje gelast en geslepen.
Op de brommer.
Tweede bevestigingspunt is hier te zien.(beetje donkere foto)
2010-07-14
De kettingkast is zwart!(al bijna 2 maanden ) En werkt goed! Hij is alleen wel vies ...
2010-09-06
Een poosje geleden de kettingkast in AluChrome gespoten en daarna blanke lak eroverheen. Heb gelijk ook de kettingspanners meegenomen(zagen er niet meer uit)
2011-01-10
Paar weken geleden kwam ik erachter dat heel het kettingkastje vanaf de achterkant was ingedeukt, en dat de ketting er tegen aanliep. Dus ik had hem even snel uitgedeukt en weer gemonteerd. Maar nu begon het toch wel erg te roesten, en aangezien ik nog een kettingkastje op een sloop-Tomos had zitten, die maar gepakt, en die is nu gespoten.(alleen door de kou is die matzwart geworden in plaats van hoogglans zwart, dus moet nog overnieuw gespoten worden.)
Boven elkaar(nog niets gespoten)
2011-01-14
Vandaag weer verder gegaan met spuiten.
In de hoogglans.
En gemonteerd.
Spoiler: show
2010-07-17
Vandaag even bezig geweest aan mijn brommer.
Ik ging van dit;
Naar dit;
En nu naar dit;
2011-01-14
Gaskabel schoot pas los, en toen ik probeerde mijn gashendel los te maken, sprong er ineens een stuk van de gashendel af , dus daar is een nieuwe voor besteld. En dit keer geen imitatie, maar origineel Tomos
Vandaag even bezig geweest aan mijn brommer.
Ik ging van dit;
Naar dit;
En nu naar dit;
2011-01-14
Gaskabel schoot pas los, en toen ik probeerde mijn gashendel los te maken, sprong er ineens een stuk van de gashendel af , dus daar is een nieuwe voor besteld. En dit keer geen imitatie, maar origineel Tomos
Spoiler: show
2010-07-17
Spoiler: show
2010-07-17
Spatbord moest eraf zodat het nieuwe achterlicht erop kan...
Moet er alleen nu ook nog aan lassen, dus spuit hem gelijk opnieuw(was toch al één en al roest)
2010-07-20
Spatbord staat al in de primer, en de binnenkant is geverfd met chassis verf.
2010-07-22
Spatbord staat al in de zwarte glimmende verf.(moet alleen nog uitharden)
Wat zou er toch onder dat afgeplakte stuk zitten?
2010-08-05
Ik kon helemaal opnieuw beginnen omdat ik de verkeerde blanke lak had.
Dus nu maar zonder blanke lak.
Gelijk ook het voorspatbord gespoten.
Rvs beugeltjes gemaakt voor het voorspatbord.
Voor meer foto's zie de volgende spoiler
Spatbord moest eraf zodat het nieuwe achterlicht erop kan...
Moet er alleen nu ook nog aan lassen, dus spuit hem gelijk opnieuw(was toch al één en al roest)
2010-07-20
Spatbord staat al in de primer, en de binnenkant is geverfd met chassis verf.
2010-07-22
Spatbord staat al in de zwarte glimmende verf.(moet alleen nog uitharden)
Wat zou er toch onder dat afgeplakte stuk zitten?
2010-08-05
Ik kon helemaal opnieuw beginnen omdat ik de verkeerde blanke lak had.
Dus nu maar zonder blanke lak.
Gelijk ook het voorspatbord gespoten.
Rvs beugeltjes gemaakt voor het voorspatbord.
Voor meer foto's zie de volgende spoiler
Spoiler: show
2010-08-05
Vandaag even wat fotootjes geschoten, in een weiland hier in de buurt.
2010-10-14
Van de week even een fotootje geschoten.
2011-03-28
Zondag een rondje wezen rijden en een fotootje gemaakt
Vandaag even wat fotootjes geschoten, in een weiland hier in de buurt.
2010-10-14
Van de week even een fotootje geschoten.
2011-03-28
Zondag een rondje wezen rijden en een fotootje gemaakt
Spoiler: show
2010-08-21
Vandaag bij de fietsenmaker een digitale teller gehaald, het is de Sigma BC 509 geworden.
En gelijk gemonteerd, het werkt, en de brommer stoort niet op de teller.
En de bevestiging op het voorwiel.
Vandaag bij de fietsenmaker een digitale teller gehaald, het is de Sigma BC 509 geworden.
En gelijk gemonteerd, het werkt, en de brommer stoort niet op de teller.
En de bevestiging op het voorwiel.
Spoiler: show
2010-08-23
Had zaterdag schokbrekers binnen gekregen, dus die er vandaag op gezet
Ze zijn 32 cm lang en chroom
Had zaterdag schokbrekers binnen gekregen, dus die er vandaag op gezet
Ze zijn 32 cm lang en chroom
Spoiler: show
2010-09-01
Gister mijn cilinder uit elkaar gehaald, en je raad het al... 2 vinnen afgebroken maar het valt gelukkig niet erg op.
Alle pakkingen vervangen en alles schoon gemaakt, en gelijk de cilinder en kop gespoten, zodat het weer allebei dezelfde kleur is en niet 1 roestig en de ander niet.
Kop is gemonteerd zonder pakking (was die al, blijkbaar door de vorige eigenaar gedaan). Wel heb ik de kop en cilinder even licht opgeschuurd op een vlakke plaat om zeker de zijn dat het goed zou afsluiten. En na de deo-test bleek alles goed af te sluiten
Zeer slechte uitlaat pakking, lekte pas ook, en had dit verholpen door de boutjes wat strakker te draaien
Chaos!!!
De twee nu missende vinnen (al gespoten)
Totaal plaatje.
2010-09-06
Vandaag mijn "nieuwe" uitlaat gemonteerd, en een benzine lek verholpen .
Ik kwam gister thuis van een weekendje weg, en de hele garage stonk naar benzine. Heeft mijn brommer heel het weekend benzine staan lekken bij het slangetje, dus een nieuw slangetje erop met slangenklemmen.
De topsnelheid van de brommer is van 45 km/h naar 57 km/h gegaan(digitale teller) en ik heb nog niets aan de sproeier veranderd, hier zat 54 in, en heb het zo gelaten. Binnenkort maar even kijken hoe de bougie eruit ziet.
Het nieuwe slangetje.
Snor v.s. Techno Standaard Snel
En gemonteerd
2010-11-18
Vandaag even een powerfiltertje erop gezet, de bougiekleur is nu een soort van rood, dus ik denk dat ik nog 1 maat sproeier omhoog moet(sproeier had ik al van 54 naar 56 gedaan)
2010-12-16
Ten eerste het powerfilter is er weer af, maakte teveel herrie, en sproeier 56 was nog niet groot genoeg(trok heel slecht op) Dus powerfilter gelijk er weer af gehaald, en de grotere sproeier wel laten zitten, maar dat rijd juist fijner! Dus die blijft erin, de bougiekleur is nu ook mooier, en mijn brommer trekt iets beter op met sproeier 56 in plaats van 54 wat het in eerste instantie was.
Zo een halve maand rond gereden, en toen kreeg ik een probleem met de ontsteking, de vonk verdween en was er dan ineens weer... maar als ik een kilometer of 5 gereden had was het probleem weg.
Toen een andere bougie gemonteerd, en het probleem was een week weg. Probleem nog niet opgelost dus, daarna dus de bougiedop vervangen, nog steeds was het probleem er. Dus toen na ondertussen 2 weken op een slecht werkende brommer te hebben gereden een nieuwe bougiekabel gekocht. En hij loopt weer als een zonnetje!
Afgelopen zaterdag ook maar even de olie vervangen, er zat nog maar heel weinig olie in . Het olie vervangen heeft ook een paar positieve dingen met zich meegebracht: beter optrekken, minder herrie, en een iets hogere top(?). De moeite waar dus.
Genoeg geklets wat foto's
Champion waterdichte bougiedop met nieuwe bougiekabel(met een siliconen buitenkant)
De oude olie
Olie bijvullen
2011-02-11
Vorige week had ik mijn ketting gebroken, dus gelijk de volgend dag mijn ketting met tandwielen vervangen. Even wat fotootjes.
Voortandwiel losmaken
Nieuwe versus oude tandwiel
Zoals je kan zien mist het achtertandwiel een paar tanden
2011-03-18
Gister maar even het één en ander qua benzine toevoer onderhanden genomen, en dit mocht ook wel.
Eerst benzine uit de tank laten lopen
De carburateur naast een "15/15" welke ik nog even gemonteerd heb, maar kreeg hem niet goed afgesteld, dus heb de 14/12 er weer opgezet.
De oude benzine kraan, deze kon al een half jaar alleen maar open, en niet meer dicht, zit er nu dus één op die wel weer dicht kan
2011-04-12
Heb een week niet kunnen rijden omdat de ontstekingsspoel kapot bleek te zijn. Deze is nu dus vervangen, en doordat de vonk nu sterker is geworden als voorheen, moest er ook een grotere sproeier in de carburateur. Ben van sproeier 56 van 57 gegaan en heb 58 nog liggen als de motor nog steeds te weinig benzine krijgt.
Oude en nieuwe ontstekingsspoelen naast elkaar (de linker is de oude, het isolatie materiaal van de ontstekingsspoel vertoonde ook duidelijk smelt verschijnselen.
Gemonteerd
En tadaa draaiend
En de bougiekleur zoals die was met sproeier 56 (iets te lichte kleur naar mijn zin)
2011-29-04
Het éne probleem is opgelost en het volgende komt al weer.
Mijn brommer begon ineens olie te lekken, en de voortandwielkering bleek op/slecht te zijn.
Moet nu alleen nog even de olie weer bijvullen, want er is aardig wat weg gelekt
Olie was al te zien op die ring die de moer voor het voortandwiel blokkeert.
En ook op het voortandwiel
Zo zag het eruit.
Kering eruit en alles schoon gemaakt
Kering erin gezet met vloeibare pakking
Busje heb ik er ook met vloeibare pakking in gezet, en op aanraden van de brommerboer ook vloeibare pakking op het voortandwiel, aangezien imitatie tandwielen soms niet helemaal vlak zijn, en dat zorgt er dan ook voor dat er olie lekt.
Alles weer gemonteerd, heb na de foto nog wel het voortandwiel ingevet.
2011-06-20
En daar gingen we weer, had een lek band, maar nadat ik de band geplakt had wilde mijn brommer niet meer uit de eerste versnelling komen, dus toen maar alles open gemaakt.
En het was een zooitje in de versnellingsbak, heel de eerste koppeling was verrot.
De olie zag helemaal metaalkleurig (en was nog geen maand oud)
Dus ik wist al dat er echt iets kapot was, en toen ik de carterdeksel open maakte, zag ik dit.
En dit..
En dit...
En ook nog dit
De eerste koppeling was niet meer te redden, dus deze heb ik uit elkaar gehaald voor de veertjes, de rest was allemaal kapot/versleten,
Een dag later koppeling segmenten en alle kleine onderdelen gehaald die kapot waren en 2 busjes ATF en dat voor 58 euro
Dus alles goed schoongemaakt en terug gezet, de tandwielen van de secundaire as heb ik niet vervangen, aangezien de beschadigingen niet uitstaken, maar simpelweg brokjes waren die ontbraken, dit kan dus niet heel veel kwaad...
Nieuw vraagteken veertje, deze is vermalen te zien in de carterdeksel een paar foto's terug
De nieuwe koppeling(heb geen foto's waar die helemaal in elkaar zit.
Heb de versnellingsbak toen afgevuld met olie, en alles was weer goed, heb alleen nu wel dat knikker-geluid, maar dat kan gelukkig geen kwaad. Alleen nog binnenkort de olie weer verversen zodat echt alle ijzergruis uit de versnellingsbak weg is.
2011-08-29
Vlak voor de zomervakantie ging mijn brommer weer ineens olie lekken. Dit bleek de keerring te zijn die om de kickstart as zit en in het aandrijftandwiel zit. Gelukkig was het vakantie dus heb ik besloten om heel het blok uit elkaar te trekken en te 'reviseren' wat ook niet een gek idee was aangezien het blok al meer dan 20.000km gelopen heeft.
Hier is duidelijk te zien waar de olie vandaan komt, ik had alles schoon gemaakt en ben toen een poosje gaan rijden zodat het blok goed warm werd, zodat ik zeker wist dat ik niet voor niets die keerring ging vervangen.
Blok eronder vandaan en de cilinder verwijderen met een poelietrekker
Eén zeer slechte zuiger, deze wilde ik toch al vervangen dus had ik al gekocht.
Het blok na een avond demonteren
Het blok splitsen en de zuiger demonteren. Ook nog een poging om de krukas uit de rechtercarterhelft te krijgen, maar dit zorgde er alleen voor dat ik een stukje van me carter af brak
Doe dit dus niet na, want dan mag je je carter daarna weer gaan repareren en zit je krukas nog steeds in je carter vast
Toen ben ik een week op vakantie geweest en daarna ben ik weer verder gegaan.
Eerst maar mijn carter weer repareren. Ik heb het afgebroken stukje gewoon weer terug gelijmd met Loctite 3450
Eerst alles goed ontvet en toen gewoon lekker dik dicht gelijmd (het voordeel van dit spul is dat je het achter af kan schuren enz, dus al je teveel hebt gebruikt kan je dat weer wegwerken.
Toen mijn carter weer heel was ben ik langzaam weer begonnen aan het opbouwen.
De nieuwe zuiger even netjes afgewerkt, er zat hier en daar nog scherpe randjes van het gieten. Ook een poortmap gemaakt en stickers om de uitlaatpoort groter te maken.
Gekozen voor de sticker die ik het mooist had uitgesneden. En toen deze in de cilinder geplakt en met mijn Ferm Combitool net zo lang aan het slijpen/schuren gegaan totdat de uitlaatpoort aansloot met de sticker.
Toen kwamen mijn onderdelen binnen van Tomoshop.nl.
2 x Kroon Koppelingsolie ATF (110003) = € 6.00
1 x Naaldlager voortandwielas A35 035503 (110014) = € 13.50
1 x Afstandbus voortandwiel (70024) = € 4.00
1 x Borgring voortandwiel (70023) = € 1.00
1 x Naaldlager voortandwielas A35 035502 (110013) = € 14.00
1 x Keerringset Tomos A3/A35 (110001) = € 6.50
Dus toen kon ik aan de gang met die keerring die lekte. Deze zit in het aandrijftandwiel en is er haast niet uit te krijgen. Na een paar uur met een doorslag de lagertjes die daar zitten er proberen uit te tikken waren beide lagers zo kapot dat ik deze er niet meer uit kon tikken. (er zitten daar 2 lagertjes, de ene is een normaal lager, de ander is een lager met de keerring er aanvast) De lagertjes had ik toch al beide gekocht dus dat ze kapot gingen was niet erg. Toen ben ik maar naar het werk gegaan en heb ik het aandrijftandwiel in de draaibank gezet en beide lagertjes en keerring als het ware eruit gedraaid. Dit was binnen 5 minuutjes gedaan, ik had dit beter gelijk kunnen doen.
Helaas heb ik alleen een foto gemaakt van het opbouwen weer van het blok, en niet van het verwijderen van de lagertjes.
Tijdens het in elkaar zetten van het blok zijn alle pakkingen en keerringen vervangen. En alles is vreselijk goed schoon gemaakt. Ik heb alles schoon gemaakt met diesel, en daarna schoon gespoten met de compressor. Zodat ik zeker wist dat er nergens meer vuil zou zitten zodat ik op korte termijn niet weer mijn blok open moet maken.
Nog wat foto's van de uitlaatpoort.
Ik heb de uitlaat poort ook laten aansluiten op de bocht van de uitlaat
De cilinder gemonteerd. Ook heb ik mijn sproeier veranderd van 57 naar 59 vanwege de groter uitlaatpoort, maar het lijkt er op dat de sproeier nog iets kleiner mag. Voor de rest loopt het blok nu weer goed, top van +/- 60 (5 meer dan eerst) en het optrekken is wel wat beter geworden, de powerband begint nu bij 25kmh inplaats van 30kmh.
Blok is nu dus weer klaar om mij een jaar lang naar school toe te brengen. En dan gaan we maar eens kijken naar een andere nieuwere Tomos voor de schoolkilometers (want dan mag ik elke dag 35 km rijden in plaats van 25)
Gister mijn cilinder uit elkaar gehaald, en je raad het al... 2 vinnen afgebroken maar het valt gelukkig niet erg op.
Alle pakkingen vervangen en alles schoon gemaakt, en gelijk de cilinder en kop gespoten, zodat het weer allebei dezelfde kleur is en niet 1 roestig en de ander niet.
Kop is gemonteerd zonder pakking (was die al, blijkbaar door de vorige eigenaar gedaan). Wel heb ik de kop en cilinder even licht opgeschuurd op een vlakke plaat om zeker de zijn dat het goed zou afsluiten. En na de deo-test bleek alles goed af te sluiten
Zeer slechte uitlaat pakking, lekte pas ook, en had dit verholpen door de boutjes wat strakker te draaien
Chaos!!!
De twee nu missende vinnen (al gespoten)
Totaal plaatje.
2010-09-06
Vandaag mijn "nieuwe" uitlaat gemonteerd, en een benzine lek verholpen .
Ik kwam gister thuis van een weekendje weg, en de hele garage stonk naar benzine. Heeft mijn brommer heel het weekend benzine staan lekken bij het slangetje, dus een nieuw slangetje erop met slangenklemmen.
De topsnelheid van de brommer is van 45 km/h naar 57 km/h gegaan(digitale teller) en ik heb nog niets aan de sproeier veranderd, hier zat 54 in, en heb het zo gelaten. Binnenkort maar even kijken hoe de bougie eruit ziet.
Het nieuwe slangetje.
Snor v.s. Techno Standaard Snel
En gemonteerd
2010-11-18
Vandaag even een powerfiltertje erop gezet, de bougiekleur is nu een soort van rood, dus ik denk dat ik nog 1 maat sproeier omhoog moet(sproeier had ik al van 54 naar 56 gedaan)
2010-12-16
Ten eerste het powerfilter is er weer af, maakte teveel herrie, en sproeier 56 was nog niet groot genoeg(trok heel slecht op) Dus powerfilter gelijk er weer af gehaald, en de grotere sproeier wel laten zitten, maar dat rijd juist fijner! Dus die blijft erin, de bougiekleur is nu ook mooier, en mijn brommer trekt iets beter op met sproeier 56 in plaats van 54 wat het in eerste instantie was.
Zo een halve maand rond gereden, en toen kreeg ik een probleem met de ontsteking, de vonk verdween en was er dan ineens weer... maar als ik een kilometer of 5 gereden had was het probleem weg.
Toen een andere bougie gemonteerd, en het probleem was een week weg. Probleem nog niet opgelost dus, daarna dus de bougiedop vervangen, nog steeds was het probleem er. Dus toen na ondertussen 2 weken op een slecht werkende brommer te hebben gereden een nieuwe bougiekabel gekocht. En hij loopt weer als een zonnetje!
Afgelopen zaterdag ook maar even de olie vervangen, er zat nog maar heel weinig olie in . Het olie vervangen heeft ook een paar positieve dingen met zich meegebracht: beter optrekken, minder herrie, en een iets hogere top(?). De moeite waar dus.
Genoeg geklets wat foto's
Champion waterdichte bougiedop met nieuwe bougiekabel(met een siliconen buitenkant)
De oude olie
Olie bijvullen
2011-02-11
Vorige week had ik mijn ketting gebroken, dus gelijk de volgend dag mijn ketting met tandwielen vervangen. Even wat fotootjes.
Voortandwiel losmaken
Nieuwe versus oude tandwiel
Zoals je kan zien mist het achtertandwiel een paar tanden
2011-03-18
Gister maar even het één en ander qua benzine toevoer onderhanden genomen, en dit mocht ook wel.
Eerst benzine uit de tank laten lopen
De carburateur naast een "15/15" welke ik nog even gemonteerd heb, maar kreeg hem niet goed afgesteld, dus heb de 14/12 er weer opgezet.
De oude benzine kraan, deze kon al een half jaar alleen maar open, en niet meer dicht, zit er nu dus één op die wel weer dicht kan
2011-04-12
Heb een week niet kunnen rijden omdat de ontstekingsspoel kapot bleek te zijn. Deze is nu dus vervangen, en doordat de vonk nu sterker is geworden als voorheen, moest er ook een grotere sproeier in de carburateur. Ben van sproeier 56 van 57 gegaan en heb 58 nog liggen als de motor nog steeds te weinig benzine krijgt.
Oude en nieuwe ontstekingsspoelen naast elkaar (de linker is de oude, het isolatie materiaal van de ontstekingsspoel vertoonde ook duidelijk smelt verschijnselen.
Gemonteerd
En tadaa draaiend
En de bougiekleur zoals die was met sproeier 56 (iets te lichte kleur naar mijn zin)
2011-29-04
Het éne probleem is opgelost en het volgende komt al weer.
Mijn brommer begon ineens olie te lekken, en de voortandwielkering bleek op/slecht te zijn.
Moet nu alleen nog even de olie weer bijvullen, want er is aardig wat weg gelekt
Olie was al te zien op die ring die de moer voor het voortandwiel blokkeert.
En ook op het voortandwiel
Zo zag het eruit.
Kering eruit en alles schoon gemaakt
Kering erin gezet met vloeibare pakking
Busje heb ik er ook met vloeibare pakking in gezet, en op aanraden van de brommerboer ook vloeibare pakking op het voortandwiel, aangezien imitatie tandwielen soms niet helemaal vlak zijn, en dat zorgt er dan ook voor dat er olie lekt.
Alles weer gemonteerd, heb na de foto nog wel het voortandwiel ingevet.
2011-06-20
En daar gingen we weer, had een lek band, maar nadat ik de band geplakt had wilde mijn brommer niet meer uit de eerste versnelling komen, dus toen maar alles open gemaakt.
En het was een zooitje in de versnellingsbak, heel de eerste koppeling was verrot.
De olie zag helemaal metaalkleurig (en was nog geen maand oud)
Dus ik wist al dat er echt iets kapot was, en toen ik de carterdeksel open maakte, zag ik dit.
En dit..
En dit...
En ook nog dit
De eerste koppeling was niet meer te redden, dus deze heb ik uit elkaar gehaald voor de veertjes, de rest was allemaal kapot/versleten,
Een dag later koppeling segmenten en alle kleine onderdelen gehaald die kapot waren en 2 busjes ATF en dat voor 58 euro
Dus alles goed schoongemaakt en terug gezet, de tandwielen van de secundaire as heb ik niet vervangen, aangezien de beschadigingen niet uitstaken, maar simpelweg brokjes waren die ontbraken, dit kan dus niet heel veel kwaad...
Nieuw vraagteken veertje, deze is vermalen te zien in de carterdeksel een paar foto's terug
De nieuwe koppeling(heb geen foto's waar die helemaal in elkaar zit.
Heb de versnellingsbak toen afgevuld met olie, en alles was weer goed, heb alleen nu wel dat knikker-geluid, maar dat kan gelukkig geen kwaad. Alleen nog binnenkort de olie weer verversen zodat echt alle ijzergruis uit de versnellingsbak weg is.
2011-08-29
Vlak voor de zomervakantie ging mijn brommer weer ineens olie lekken. Dit bleek de keerring te zijn die om de kickstart as zit en in het aandrijftandwiel zit. Gelukkig was het vakantie dus heb ik besloten om heel het blok uit elkaar te trekken en te 'reviseren' wat ook niet een gek idee was aangezien het blok al meer dan 20.000km gelopen heeft.
Hier is duidelijk te zien waar de olie vandaan komt, ik had alles schoon gemaakt en ben toen een poosje gaan rijden zodat het blok goed warm werd, zodat ik zeker wist dat ik niet voor niets die keerring ging vervangen.
Blok eronder vandaan en de cilinder verwijderen met een poelietrekker
Eén zeer slechte zuiger, deze wilde ik toch al vervangen dus had ik al gekocht.
Het blok na een avond demonteren
Het blok splitsen en de zuiger demonteren. Ook nog een poging om de krukas uit de rechtercarterhelft te krijgen, maar dit zorgde er alleen voor dat ik een stukje van me carter af brak
Doe dit dus niet na, want dan mag je je carter daarna weer gaan repareren en zit je krukas nog steeds in je carter vast
Toen ben ik een week op vakantie geweest en daarna ben ik weer verder gegaan.
Eerst maar mijn carter weer repareren. Ik heb het afgebroken stukje gewoon weer terug gelijmd met Loctite 3450
Eerst alles goed ontvet en toen gewoon lekker dik dicht gelijmd (het voordeel van dit spul is dat je het achter af kan schuren enz, dus al je teveel hebt gebruikt kan je dat weer wegwerken.
Toen mijn carter weer heel was ben ik langzaam weer begonnen aan het opbouwen.
De nieuwe zuiger even netjes afgewerkt, er zat hier en daar nog scherpe randjes van het gieten. Ook een poortmap gemaakt en stickers om de uitlaatpoort groter te maken.
Gekozen voor de sticker die ik het mooist had uitgesneden. En toen deze in de cilinder geplakt en met mijn Ferm Combitool net zo lang aan het slijpen/schuren gegaan totdat de uitlaatpoort aansloot met de sticker.
Toen kwamen mijn onderdelen binnen van Tomoshop.nl.
2 x Kroon Koppelingsolie ATF (110003) = € 6.00
1 x Naaldlager voortandwielas A35 035503 (110014) = € 13.50
1 x Afstandbus voortandwiel (70024) = € 4.00
1 x Borgring voortandwiel (70023) = € 1.00
1 x Naaldlager voortandwielas A35 035502 (110013) = € 14.00
1 x Keerringset Tomos A3/A35 (110001) = € 6.50
Dus toen kon ik aan de gang met die keerring die lekte. Deze zit in het aandrijftandwiel en is er haast niet uit te krijgen. Na een paar uur met een doorslag de lagertjes die daar zitten er proberen uit te tikken waren beide lagers zo kapot dat ik deze er niet meer uit kon tikken. (er zitten daar 2 lagertjes, de ene is een normaal lager, de ander is een lager met de keerring er aanvast) De lagertjes had ik toch al beide gekocht dus dat ze kapot gingen was niet erg. Toen ben ik maar naar het werk gegaan en heb ik het aandrijftandwiel in de draaibank gezet en beide lagertjes en keerring als het ware eruit gedraaid. Dit was binnen 5 minuutjes gedaan, ik had dit beter gelijk kunnen doen.
Helaas heb ik alleen een foto gemaakt van het opbouwen weer van het blok, en niet van het verwijderen van de lagertjes.
Tijdens het in elkaar zetten van het blok zijn alle pakkingen en keerringen vervangen. En alles is vreselijk goed schoon gemaakt. Ik heb alles schoon gemaakt met diesel, en daarna schoon gespoten met de compressor. Zodat ik zeker wist dat er nergens meer vuil zou zitten zodat ik op korte termijn niet weer mijn blok open moet maken.
Nog wat foto's van de uitlaatpoort.
Ik heb de uitlaat poort ook laten aansluiten op de bocht van de uitlaat
De cilinder gemonteerd. Ook heb ik mijn sproeier veranderd van 57 naar 59 vanwege de groter uitlaatpoort, maar het lijkt er op dat de sproeier nog iets kleiner mag. Voor de rest loopt het blok nu weer goed, top van +/- 60 (5 meer dan eerst) en het optrekken is wel wat beter geworden, de powerband begint nu bij 25kmh inplaats van 30kmh.
Blok is nu dus weer klaar om mij een jaar lang naar school toe te brengen. En dan gaan we maar eens kijken naar een andere nieuwere Tomos voor de schoolkilometers (want dan mag ik elke dag 35 km rijden in plaats van 25)
Spoiler: show
2010-09-13
Aangezien ik bij de plaatselijke verfzaak geen plastic primer in een spuitbus kan krijgen, heb ik heb ik mijn zijkapjes maar met de hand geverfd. Ging nog best goed
Eerst de kapjes geschuurd, en oneffenheden van het gieten geplamuurd en weer geschuurd.
En toen geverfd
2010-09-18
De kapjes zijn gespoten en weer op de brommer gezet.
Ondanks dat de grondverf met een kwast is opgebracht, is het eind resultaat zeker niet slecht.
Aangezien ik bij de plaatselijke verfzaak geen plastic primer in een spuitbus kan krijgen, heb ik heb ik mijn zijkapjes maar met de hand geverfd. Ging nog best goed
Eerst de kapjes geschuurd, en oneffenheden van het gieten geplamuurd en weer geschuurd.
En toen geverfd
2010-09-18
De kapjes zijn gespoten en weer op de brommer gezet.
Ondanks dat de grondverf met een kwast is opgebracht, is het eind resultaat zeker niet slecht.
Spoiler: show
2010-09-20
Vandaag geprobeerd een lantaarn paal omver te rijden, is toch niet helemaal gelukt.
Gelukkig de lantaarn paal niet met mijn hoofd geraakt, maar alleen met mijn linkerhand
Dus de schade is/was, scheef stuur, krom voorspatbord, gekneusde hand, en wijsvinger.(en modder op me lamp )
Heeft me toch aan het denken gezet, dus om die snelle uitlaat te compenseren, qua veiligheid, komt er een voetrem op mijn brommer, duo steuntjes(mijn vriendin zette altijd haar voeten op de normale steunen en ik mijn voeten op de kapjes, maar dat kan niet met een voetrem), nieuwe lagers voor de achterbrug(zit 1cm speling op )
Nu foto's....
Krom voorspatbord, de bovenkant is naar beneden gebogen, is nu al weer recht.
Het stuur, rijd toch raar. Heb ik ook alweer recht gezet.
2010-09-23
Voetrem is deels gekocht, en word deels zelf gemaakt. Heb een 'Jan' voetrem 2de hands gekocht, maar het stangentje naar de rem word opnieuw gemaakt, en er komt een nieuw alu traanplaatje op. Wordt ook gelijk even mooi gespoten.
Alle andere spullen heb ik gekocht bij Scoot & Mini, die zijn vandaag binnen gekomen.
Gelijk ook maar ATF mee besteld en stikkers(alleen de stickers worden nageleverd)
Hier een foto van de voetrem(voor de verkoop). Ik zet morgen de voetrem in elkaar en zal dan even een nieuwe foto maken. (alles ligt al klaar, alleen de verf moet nog drogen)
2010-09-24
Vandaag de voetrem gemonteerd, nog best lang mee bezig geweest, aangezien ik een origineel filter heb, en de voetrem in het begin tegen het filter aan kwam .
Verschil tussen het nieuwe traanplaatje en de oude, speciaal voor Drestar(de oude ligt bovenop.)
Het nieuwe stangentje, op een andere manier gemonteer als 'Jan's manier' (duosteunen zijn ook te zien )
Niks uit het zijkapje moeten zagen, gewoon een 'spacer' tussen het moertje gedaan.
Totaal plaatje.
2010-10-11
Zaterdag het achterbruglager maar eens vervangen.
Brommer rijd nu weer super strak, buitenste bussen heb ik erin laten zitten, de rest is wel vervangen.
Zielige brommer
De nieuwe bus
Vandaag geprobeerd een lantaarn paal omver te rijden, is toch niet helemaal gelukt.
Gelukkig de lantaarn paal niet met mijn hoofd geraakt, maar alleen met mijn linkerhand
Dus de schade is/was, scheef stuur, krom voorspatbord, gekneusde hand, en wijsvinger.(en modder op me lamp )
Heeft me toch aan het denken gezet, dus om die snelle uitlaat te compenseren, qua veiligheid, komt er een voetrem op mijn brommer, duo steuntjes(mijn vriendin zette altijd haar voeten op de normale steunen en ik mijn voeten op de kapjes, maar dat kan niet met een voetrem), nieuwe lagers voor de achterbrug(zit 1cm speling op )
Nu foto's....
Krom voorspatbord, de bovenkant is naar beneden gebogen, is nu al weer recht.
Het stuur, rijd toch raar. Heb ik ook alweer recht gezet.
2010-09-23
Voetrem is deels gekocht, en word deels zelf gemaakt. Heb een 'Jan' voetrem 2de hands gekocht, maar het stangentje naar de rem word opnieuw gemaakt, en er komt een nieuw alu traanplaatje op. Wordt ook gelijk even mooi gespoten.
Alle andere spullen heb ik gekocht bij Scoot & Mini, die zijn vandaag binnen gekomen.
Gelijk ook maar ATF mee besteld en stikkers(alleen de stickers worden nageleverd)
Hier een foto van de voetrem(voor de verkoop). Ik zet morgen de voetrem in elkaar en zal dan even een nieuwe foto maken. (alles ligt al klaar, alleen de verf moet nog drogen)
2010-09-24
Vandaag de voetrem gemonteerd, nog best lang mee bezig geweest, aangezien ik een origineel filter heb, en de voetrem in het begin tegen het filter aan kwam .
Verschil tussen het nieuwe traanplaatje en de oude, speciaal voor Drestar(de oude ligt bovenop.)
Het nieuwe stangentje, op een andere manier gemonteer als 'Jan's manier' (duosteunen zijn ook te zien )
Niks uit het zijkapje moeten zagen, gewoon een 'spacer' tussen het moertje gedaan.
Totaal plaatje.
2010-10-11
Zaterdag het achterbruglager maar eens vervangen.
Brommer rijd nu weer super strak, buitenste bussen heb ik erin laten zitten, de rest is wel vervangen.
Zielige brommer
De nieuwe bus
Spoiler: show
2010-10-14
Gister chromen voorvork binnen gekregen en helemaal uit elkaar gehaald.
En vandaag gepoetst en alles weer in elkaar gezet, gelijk mijn oude stabilisator erop gezet om even te kijken of het allemaal mooi uitkomt
Alles uit elkaar op een handdoekje
Alles weer in elkaar en glimmend.
2010-11-01
Zaterdag eindelijk de voorvork geplaatst, was allemaal goed te doen, lagers waren nog goed dus kon ik laten zitten.
Behalve de alleronderste lagerschaal, deze kreeg ik met geen mogelijkheid van mijn oude voorvork of, dus ik heb hiervoor maar wel een nieuwe gepakt. Voorspatbord is er voorlopig even vanaf, want de verf wilde niet mee werken, en er zaten scheuren in de lak door mijn val.
One big choas
Weer bezig met alles monteren
Het eindresultaat
2010-11-18
Vandaag een sportstuur op mijn brommer gezet, wat iets beter past bij de chromen voorvork.
Alleen al die kabels
Gister chromen voorvork binnen gekregen en helemaal uit elkaar gehaald.
En vandaag gepoetst en alles weer in elkaar gezet, gelijk mijn oude stabilisator erop gezet om even te kijken of het allemaal mooi uitkomt
Alles uit elkaar op een handdoekje
Alles weer in elkaar en glimmend.
2010-11-01
Zaterdag eindelijk de voorvork geplaatst, was allemaal goed te doen, lagers waren nog goed dus kon ik laten zitten.
Behalve de alleronderste lagerschaal, deze kreeg ik met geen mogelijkheid van mijn oude voorvork of, dus ik heb hiervoor maar wel een nieuwe gepakt. Voorspatbord is er voorlopig even vanaf, want de verf wilde niet mee werken, en er zaten scheuren in de lak door mijn val.
One big choas
Weer bezig met alles monteren
Het eindresultaat
2010-11-18
Vandaag een sportstuur op mijn brommer gezet, wat iets beter past bij de chromen voorvork.
Alleen al die kabels
Spoiler: show
2011-01-10
Mijn oude achterdrager was lelijk, en ik vind zo'n ouderwetse blikken achterdrager erg mooi.
Dus vandaag begonnen met plamuren, daarna schuren, en daarna spuiten. Ik heb alle overbodige gaten dicht geplamuurd, en daarna alles is de primer gezet. Maar de hoogglans lak is mislukt door de kou.
Plamuren, en het steuntje al in de primer
Achterdrager in de primer
Ook nog even een nieuwe standaard erop gezet, was wel nodig.
2011-01-14
Was vandaag op tijd uit van school, dus alle tijd om te spuiten.
Ik heb ook gelijk wat slot schade gecamoufleerd, en het zadel verlaagd
Achterdrager in de verf.
Slot schade in de primer
En in de hoogglans. (heb het niet zo heel netjes gedaan, omdat de achterdrager er toch overheen komt, en ik verwacht er toch zo weer slot schade op te hebben.
Steuntje al geverfd, en speciaal spul erop gedaan zodat mijn achterdrager niet kan gaan trillen
Gemonteerd
Zadel is nu weer lager als het stuur, zoals het hoort. En het zit echt geweldig
2011-01-31
Er moest toch nog wel een achterbankje op, aangezien als me vriendin en ik ergens samen naar toe gaan het onzin is om met 2 brommers te gaan, en haar brommer trek het gewoon simpel weg niet met 2 personen.
Alleen al het bevestigingsmateriaal van mijn achterbankje was krom, dus ik denk ik haal het er even van af(om het recht te maken), blijk heel dat bankje verrot te zijn, dus die gaan moeders en ik repareren.
Mijn oude achterdrager was lelijk, en ik vind zo'n ouderwetse blikken achterdrager erg mooi.
Dus vandaag begonnen met plamuren, daarna schuren, en daarna spuiten. Ik heb alle overbodige gaten dicht geplamuurd, en daarna alles is de primer gezet. Maar de hoogglans lak is mislukt door de kou.
Plamuren, en het steuntje al in de primer
Achterdrager in de primer
Ook nog even een nieuwe standaard erop gezet, was wel nodig.
2011-01-14
Was vandaag op tijd uit van school, dus alle tijd om te spuiten.
Ik heb ook gelijk wat slot schade gecamoufleerd, en het zadel verlaagd
Achterdrager in de verf.
Slot schade in de primer
En in de hoogglans. (heb het niet zo heel netjes gedaan, omdat de achterdrager er toch overheen komt, en ik verwacht er toch zo weer slot schade op te hebben.
Steuntje al geverfd, en speciaal spul erop gedaan zodat mijn achterdrager niet kan gaan trillen
Gemonteerd
Zadel is nu weer lager als het stuur, zoals het hoort. En het zit echt geweldig
2011-01-31
Er moest toch nog wel een achterbankje op, aangezien als me vriendin en ik ergens samen naar toe gaan het onzin is om met 2 brommers te gaan, en haar brommer trek het gewoon simpel weg niet met 2 personen.
Alleen al het bevestigingsmateriaal van mijn achterbankje was krom, dus ik denk ik haal het er even van af(om het recht te maken), blijk heel dat bankje verrot te zijn, dus die gaan moeders en ik repareren.
Spoiler: show
2011-01-17
Wilde al best een poosje spaakvelgen, en nu ik dan 2 sloop-Tomossen heb staan, welke allebei spaakvelgen hebben is dit een mooie kans om mooie spaakvelgen onder mijn brommer te zetten.
De plannen: Velg word hoogglans zwart(spuiten of poedercoat ligt een beetje aan de kosten), de spaken worden chroom of RVS ligt er net aan wat het kost, en de naaf word met blanke lak gespoten of gepoedercoat. De remmen hebben ook wat aandacht nodig(goed schoon en gangbaar maken) en eventueel nog groeven erin, als dat echt helpt. De achtervelg licht al bijna helemaal uit elkaar, en moet nu goed schoon gemaakt worden.
Remblokken(zien er volgens mij nog goed uit)
Een heleboel onderdelen die in de WD40 liggen te weken
De velg en de bijpassende achterbrug(deze achterbrug is net iets anders als die voor de stervelgen).
2011-01-31
Beide spaakvelgen liggen nu helemaal uit elkaar. Spaken heb ik waarschijnlijk al gevonden.
Ik hoop alleen dan het poedercoaten niet duur is, want volgens mij blijft spuitlak niet heel goed zitten als je bandenlepels gebruikt.
De spaakvelgen uit elkaar
2011-02-11
Spaken zijn in de maak bij een spaken maker, heb voor RVS gekozen, velgen en achterbrug liggen bij de poedercoater, en heb zelf de naven al gespoten(alleen nog blanke lak). Heb ook een nieuw achtertandwiel voor deze velg gekocht(is anders als voor een aluminium stervelg) en 20 nieuwe lager balletjes.
Naven geschuurd en afgeplakt
In de grondlak
Nieuw achtertandwiel
Alles in de AluChrome en op de verwarming om goed uit te harden.
2011-02-21
Na een nogal lange stilte hier, zal ik toch maar even wat nieuws plaatsen.
De naven moeten opnieuw gespoten worden, omdat de blanke lak er weer eens een zooitje van heeft gemaakt.
VOORTAAN GA IK ECHT EEN PROEFSTUKJE SPUITEN .
Dus vandaag verafbijt gehaald, grondverf, en wheelspray zilver.(en dan hopen dat hier ook nog blanke lak overheen kan)
En mijn spaken zijn binnen het kost wat maar dan heb je ook wat
2011-02-28
Vrijdag had ik maar weinig school dus toen heb ik de naven gespoten en helemaal in elkaar gezet.
Ik had op dinsdag en woensdag al het spul in de verfafbijt gezet en in de primer gespoten.
Het is nu dus wachten op de achterbrug en de velgen, en dan hopelijk alles in de vakantie monteren
Alles op een handdoekje zodat de lak niet beschadigd
2011-03-07
Na lang wachten, kwam vandaag onze chauffeur op het werk met voor mij een heel mooi pakketje.
Velgen, en een achterbrug, ik moet zeggen, het ziet er mooi uit. Zo mooi kan ik niet zelf gaan spuiten(en het is nog relatief goedkoop) Het is gestraald en er zitten 2 lagen poedercoat op, ik moet nog even op de bon kijken of het ook verzinkt is maar eigenlijk maakt dat niet uit
Foto's
2011-03-09
Vandaag en gister bezig geweest met de voorvelg spaken, het is een hoop werk, en het is lastig.
Maar ik heb nu nog maar een halve milimeter horizontale en verticale slag, dus dat is nog maar een klein beetje.
Foto's!
De fantastische spaak opstelling
2011-03-18
Vandaag naar de brommer boer geweest voor remschoenen, na een hoop gekloot met dat remheveltje maar voor de beste oplossing gegaan, nieuwe remschoenen(de oude waren zover gesleten dat het asje van het remheveltje op zijn dooie punt kwam te staan ). Die man moest ze helemaal ergens ver weg opzoeken, maar hij had het nog
Nieuwe remschoen, naast een oude(het zijn remschoenen van zeer goede kwaliteit zei die man dus die gaan nog wel even mee )
In de naaf
Voorwiel gemonteerd
En het achterwiel gespaakt, alleen de slag er nog uithalen (in het achterwiel zitten ook nieuwe remschoenen)
2011-03-22
Voor de geïnteresseerde, zo heb ik de slag uit het achterwiel gehaald.
2011-03-24
Vanmiddag de achtervelg en achterbrug gemonteerd.
Verschil tussen de "nieuwe" en oude achterbrug
Alles een beetje losjes in elkaar
Carroserrie ringen met een stuk eraf geslepen zodat ze onder de bout passen van het achterbruglager.
Hier zitten normaal geen ringen, maar als je het goed wilt doen horen daar gewoon ringen tussen vind ik
Een stukje strip aluminium 30x8 achter de standaard om te zorgen dat die u-bouten niet de achterbrug in elkaar duwen (zou zonde zijn van de powdercoat
Proefritje gemaakt, en de achterrem werkt heel goed, en er is totaal geen speling meer op de achterbrug
2011-05-29
Kwam er vorige week zaterdag achter dat mijn achterwiellagers toch wel erg veel speling hadden.
Dus gelijk van de week nieuwe lagers gehaald, en ze er vrijdag in gezet.
Nieuwe lagers!
Lagers, Puch Mazi wielas, en borgplaatje voor tandwiel en M7 moertjes want dat mocht ook wel vervangen worden.
Vet met allemaal ijzer deeltjes van slijtage erin, echt toe aan vervanging dus...
Lagers eruit tikken
Nieuwe erin. Tandwiel zit hier ook weer vast met goede boutjes en een heel borgplaatje...
Netjes in het vet
Wielas is net iets te lang, maar laat het lekker zo.
De bijna door gescheurde lagerschaal... de andere lagerschaal was nog ietsjes beter
Wilde al best een poosje spaakvelgen, en nu ik dan 2 sloop-Tomossen heb staan, welke allebei spaakvelgen hebben is dit een mooie kans om mooie spaakvelgen onder mijn brommer te zetten.
De plannen: Velg word hoogglans zwart(spuiten of poedercoat ligt een beetje aan de kosten), de spaken worden chroom of RVS ligt er net aan wat het kost, en de naaf word met blanke lak gespoten of gepoedercoat. De remmen hebben ook wat aandacht nodig(goed schoon en gangbaar maken) en eventueel nog groeven erin, als dat echt helpt. De achtervelg licht al bijna helemaal uit elkaar, en moet nu goed schoon gemaakt worden.
Remblokken(zien er volgens mij nog goed uit)
Een heleboel onderdelen die in de WD40 liggen te weken
De velg en de bijpassende achterbrug(deze achterbrug is net iets anders als die voor de stervelgen).
2011-01-31
Beide spaakvelgen liggen nu helemaal uit elkaar. Spaken heb ik waarschijnlijk al gevonden.
Ik hoop alleen dan het poedercoaten niet duur is, want volgens mij blijft spuitlak niet heel goed zitten als je bandenlepels gebruikt.
De spaakvelgen uit elkaar
2011-02-11
Spaken zijn in de maak bij een spaken maker, heb voor RVS gekozen, velgen en achterbrug liggen bij de poedercoater, en heb zelf de naven al gespoten(alleen nog blanke lak). Heb ook een nieuw achtertandwiel voor deze velg gekocht(is anders als voor een aluminium stervelg) en 20 nieuwe lager balletjes.
Naven geschuurd en afgeplakt
In de grondlak
Nieuw achtertandwiel
Alles in de AluChrome en op de verwarming om goed uit te harden.
2011-02-21
Na een nogal lange stilte hier, zal ik toch maar even wat nieuws plaatsen.
De naven moeten opnieuw gespoten worden, omdat de blanke lak er weer eens een zooitje van heeft gemaakt.
VOORTAAN GA IK ECHT EEN PROEFSTUKJE SPUITEN .
Dus vandaag verafbijt gehaald, grondverf, en wheelspray zilver.(en dan hopen dat hier ook nog blanke lak overheen kan)
En mijn spaken zijn binnen het kost wat maar dan heb je ook wat
2011-02-28
Vrijdag had ik maar weinig school dus toen heb ik de naven gespoten en helemaal in elkaar gezet.
Ik had op dinsdag en woensdag al het spul in de verfafbijt gezet en in de primer gespoten.
Het is nu dus wachten op de achterbrug en de velgen, en dan hopelijk alles in de vakantie monteren
Alles op een handdoekje zodat de lak niet beschadigd
2011-03-07
Na lang wachten, kwam vandaag onze chauffeur op het werk met voor mij een heel mooi pakketje.
Velgen, en een achterbrug, ik moet zeggen, het ziet er mooi uit. Zo mooi kan ik niet zelf gaan spuiten(en het is nog relatief goedkoop) Het is gestraald en er zitten 2 lagen poedercoat op, ik moet nog even op de bon kijken of het ook verzinkt is maar eigenlijk maakt dat niet uit
Foto's
2011-03-09
Vandaag en gister bezig geweest met de voorvelg spaken, het is een hoop werk, en het is lastig.
Maar ik heb nu nog maar een halve milimeter horizontale en verticale slag, dus dat is nog maar een klein beetje.
Foto's!
De fantastische spaak opstelling
2011-03-18
Vandaag naar de brommer boer geweest voor remschoenen, na een hoop gekloot met dat remheveltje maar voor de beste oplossing gegaan, nieuwe remschoenen(de oude waren zover gesleten dat het asje van het remheveltje op zijn dooie punt kwam te staan ). Die man moest ze helemaal ergens ver weg opzoeken, maar hij had het nog
Nieuwe remschoen, naast een oude(het zijn remschoenen van zeer goede kwaliteit zei die man dus die gaan nog wel even mee )
In de naaf
Voorwiel gemonteerd
En het achterwiel gespaakt, alleen de slag er nog uithalen (in het achterwiel zitten ook nieuwe remschoenen)
2011-03-22
Voor de geïnteresseerde, zo heb ik de slag uit het achterwiel gehaald.
2011-03-24
Vanmiddag de achtervelg en achterbrug gemonteerd.
Verschil tussen de "nieuwe" en oude achterbrug
Alles een beetje losjes in elkaar
Carroserrie ringen met een stuk eraf geslepen zodat ze onder de bout passen van het achterbruglager.
Hier zitten normaal geen ringen, maar als je het goed wilt doen horen daar gewoon ringen tussen vind ik
Een stukje strip aluminium 30x8 achter de standaard om te zorgen dat die u-bouten niet de achterbrug in elkaar duwen (zou zonde zijn van de powdercoat
Proefritje gemaakt, en de achterrem werkt heel goed, en er is totaal geen speling meer op de achterbrug
2011-05-29
Kwam er vorige week zaterdag achter dat mijn achterwiellagers toch wel erg veel speling hadden.
Dus gelijk van de week nieuwe lagers gehaald, en ze er vrijdag in gezet.
Nieuwe lagers!
Lagers, Puch Mazi wielas, en borgplaatje voor tandwiel en M7 moertjes want dat mocht ook wel vervangen worden.
Vet met allemaal ijzer deeltjes van slijtage erin, echt toe aan vervanging dus...
Lagers eruit tikken
Nieuwe erin. Tandwiel zit hier ook weer vast met goede boutjes en een heel borgplaatje...
Netjes in het vet
Wielas is net iets te lang, maar laat het lekker zo.
De bijna door gescheurde lagerschaal... de andere lagerschaal was nog ietsjes beter
Michiel