• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tikken in mijn Tomos

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 19 apr 2008 15:15

Hoi,

Ik heb sinds een weekje ofzo een probleem met mijn Tomos. Als ik een stukje heb gereden, en ik stop bij een stoplicht bijvoorbeeld, gaat ie een beetje schokken. Ik heb het idee dat hij een beetje toeren gaan maken (niet heel erg hoog), en vervolgens schokt ie naar voren en begint ie weer opnieuw. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen. Bovendien hoor ik, als ik een beetje gas geef, een tik, en ik denk dat het uit de cilinder of het blok komt.

Ik moet er wel bij zeggen dat de ketting op dat moment erg los zat, en dat er geen olie in de carter zat vanwege een lekke keerring. Ik heb niet heel erg lang zonder olie gereden.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog


Gebruikersavatar
Daniël
Tomosforummer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 mar 2008 13:31
  • Citeer

Berichtdoor Daniël » 19 apr 2008 15:29

ik had hier ook last van,
in ieder geval als je bedoelt dat er een tik of geratel uit je carters komen (binnenin) dan had ik dat ook dan moet je even kijken of er niks is gebroken of versleten. dit heb ik gedaan maar niks gevonden toen ik hem weer in elkaar had was het alweer voorbij
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 19 apr 2008 15:32

Dat geratel in je carter is denk ik gewoon je koppeling. Normaal bij een tomos.
@canaQ: probeer eens je stationair af te stellen, misschien staat hij te hoog en dat ie daarom aan wilt rijden als je stil staat zonder gas te geven.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
Daniël
Tomosforummer
Berichten: 133
Lid geworden op: 26 mar 2008 13:31
  • Citeer

Berichtdoor Daniël » 19 apr 2008 16:25

nee het geratel was een ander geluid als de koppeling..
ik weet niet welk geluid canaq percies bedoelt
Omhoog

Gebruikersavatar
kevin__90
Tomos Supporter
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 dec 2007 16:02
  • Citeer

Berichtdoor kevin__90 » 19 apr 2008 16:49

dat er geen olie in de carter zat vanwege een lekke keerring. Ik heb niet heel erg lang zonder olie gereden.
vul eerst maar weer de olie bij.
Tomos quadro E-start
2001
tecno gp
15/15
26-22
mijn tomos
Omhoog

Gebruikersavatar
IxilTomos
Diehard
Berichten: 1005
Lid geworden op: 24 apr 2007 20:00
Locatie: Steenbergen
  • Citeer

Berichtdoor IxilTomos » 19 apr 2008 17:03

Schokken duidt op versleten koppelingsegmenten en/of vraagtekenveer.
Mijn Projectpage! - 65cc Polini, 17,5mm Dell'Orto PHBN, Bidalot C16 :D
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 19 apr 2008 18:00

Getik komt misschien door de zuigerveren?
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 20 apr 2008 11:25

Ik ga vanmiddag mijn Tomos even maken. Dat wil zeggen, een nieuwe keerring erin zetten, en olie bijvullen. Voor ik de olie erin gooi, zal ik even mijn carter open maken en kijken of er iets mis is met mijn koppeling ofzo.
Hoe kan ik zien of mijn koppelingsegmenten en/of vraagtekenveer kapot zijn?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 20 apr 2008 11:29

Als je vraagtekenveer kapot is zal die waarschijnlijk in 2 stukken zijn of helemaal gemalen tussen je tandwielen, dus als er niks meer op de plek zit waar hij eigenlijk zou moeten zitten zou ik er maar een nieuwe in zetten.
En als je kurk van je koppelingssegmenten op zijn, zijn deze ook aan vervanging toe.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

sicktuning
Vaste forummer
Berichten: 360
Lid geworden op: 24 sep 2006 16:31
  • Citeer

Berichtdoor sicktuning » 20 apr 2008 12:14

ik denk dat dat schokken komt doordat ie stationair idd te hoog staat wat tosser al zij
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 20 apr 2008 17:46

Dat ie stationair te hoog afgesteld staat lijkt me sterk. Ten eerste heb ik nooit de carb opnieuw afgesteld, en hij heeft altijd goed gelopen. Bovendien heb ik dit probleem niet als ie gewoon stationair draait, dan loopt ie perfect. Maar zodra ik (met remmen ingehouden) een beetje gas geef, gaat ie schokken (en dat schokken is niet vanwege het gasgeven zelf, want het schokken begint pas als ik gas heb losgelaten).

Maar ik heb nu de keerring vervangen, maar ik ben op het volgende probleem gestuit. Ik wil de ketting erop gaan leggen, maar hij blijkt ineens te lang te zijn. Ik heb het achterwiel zover mogelijk naar achter getrokken, vervolgens wil ik de ketting gaan spannen, maar die stelschroef komt niet tegen de achterbrug. Hierdoor kan ik de ketting dus niet strak spannen. Dit is het geval met allebei de stelschroeven.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb geprobeert om met deze twee plaatjes duidelijk te maken wat ik bedoel. Bij de onderste foto zie je dat de stelschroef tegen de achterbrug komt, dit is bij mij dus niet het geval.

Ik vind dit erg raar, want hij heeft hiervoor wel altijd strak gestaan. Hij zit verder goed gemonteerd, althans, hij zit gewoon om de twee tandwielen.
En omdat ik er morgen eigenlijk mee naar school moet, zou het heel fijn zijn als iemand een oplossing hiervoor heeft.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 20 apr 2008 17:49

Dus jij wilt zeggen dat wanneer je die spanners helemaal draait, zodat het breedtse stuk naar voren wijst, hij de achterbrug niet raakt??

Volgens mij kan dat nieteens...

Edit: ik heb t ff geprobeert en indd als je je wiel helemaal naar achter trekt un je de ketting niet meer spannen. Maar staat je ketting zo slap dan? Je moet op en neer ongeveer 1 cm speling hebben he.
Omhoog

Mc. Sim
Diehard
Berichten: 1386
Lid geworden op: 04 nov 2007 01:29
Locatie: Sint-Michielsgestel (NB)
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 20 apr 2008 17:59

Dan moet je het wiel weer verder naar voren zetten en er op leggen, en als ie te slap hangt een aantal schakkeltjes er tussen uit slijpen en dan spannen. Raar dat ie zo ineens niet meer past.. :roll:
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 20 apr 2008 18:08

Dus jij wilt zeggen dat wanneer je die spanners helemaal draait, zodat het breedtse stuk naar voren wijst, hij de achterbrug niet raakt??

Volgens mij kan dat nieteens...

Edit: ik heb t ff geprobeert en indd als je je wiel helemaal naar achter trekt un je de ketting niet meer spannen. Maar staat je ketting zo slap dan? Je moet op en neer ongeveer 1 cm speling hebben he.
Ja, idd. Als ik de spanners helemaal aandraai, raakt ie de achterbrug niet meer. En de speling is flink, als ik de ketting omhoog druk kan ie de achterbrug raken.

Maar ik vind het raar dat ik het wiel eerst naar voren moet doen. Want die stelschroeven drukken toch juist het wiel weer naar achter?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 20 apr 2008 18:17

Klopt, ze duwen de achteras naar achteren. Als je alles goed gemonteerd hebt (dus ketting over beide tandwielen) en dan de spanners aandraait, zou je de ketting strakker moeten zetten. Staan de spanners op zn strakst en heb je nog teveel speling, dan moet je de ketting inkorten. (Heb je niet toevallig een kleiner achtertandwiel gemonteerd ofzo?? :? )
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 20 apr 2008 18:37

Nee, heb niks anders gemonteerd. Maar ik heb even naar de ketting zelf gekeken, en daar zit tussen de schakeltjes een beetje speling. Dit is volgens mijn vader niet helemaal de bedoeling. Dus dan zou het gewoon aan de ketting zelf liggen. Dat lijkt mij ook vrij logisch, ondanks ik anders niks zou kunnen bedenken. Ik moet nog ergens een ketting hebben liggen, hopelijk kan ik die vinden. Ik zal nog even laten weten of dit geholpen heeft.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9685
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 apr 2008 18:56

Gebeurt wel eens vaker, maar heb je de spanners wel in het juiste gat op de as gezet???? :lol:
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 24 apr 2008 08:24

Gebeurt wel eens vaker, maar heb je de spanners wel in het juiste gat op de as gezet???? :lol:
Haha, ja hoor, hij zit gewoon in het juiste gat. Maar ik heb nu een schakeltje uit de ketting getikt, en nu zit ie weer prima. Als ik de nieuwe ketting vindt, leg ik die er weer op, maar tot die tijd voldoet dit wel. Ik ga komend weekend naar de koppeling en vraagtekenveertje kijken, want ik denk idd dat er daar ook iets mis zit.
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
canaQ
Tomosforummer
Berichten: 193
Lid geworden op: 21 apr 2007 17:57
Locatie: Waalre
  • Citeer

Berichtdoor canaQ » 10 mei 2008 14:58

Ik heb nu de carterkap aan de koppeling kant geopend. Maar hoe kan ik nu gaan kijken of er wat kapot is? Ik weet namelijk niet zo goed op welke punten ik hierbij moet letten.
Wat betreft de koppeling:
Afbeelding
De rood omcirkelde dingen zijn de koppelingsegmenten? Deze komen bij mij net niet tegen de buitenkant aan, er zit een grotere speling tussen als op de foto. Zijn deze dan versleten? En kunnen ze, als ze versleten zijn, de oorzaak zijn voor het geschok in mijn Tomos?
Let the good times roll big... ready or not!
Omhoog

Gebruikersavatar
Renault
Diehard
Berichten: 1723
Lid geworden op: 18 sep 2007 16:07
  • Citeer

Berichtdoor Renault » 10 mei 2008 16:24

Dat zijn de koppelingssegmenten ja. Dat ze er niet tegen aankomen is ook de bedoeling, als je namelijk toeren maakt gaat dat rond draaien en door de centrifugale krachten worden ze naar buiten geslingerd. 'De koppeling grijpt dan aan'. Zoals je ziet zit er kurk op, in jou geval is het voldoende wat ik zo zie. Is de kurk eraf dan kan het zijn dat hij gaat doorslippen.
Een huisarts weet van veel dingen een beetje. Een specialist weet van een beetje, heel veel. Ik ben een super- genie: ik weet van niks, alles.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
27 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.