• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Hoe snel kan hij in 1e versnelling?

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 05 mar 2008 19:22

De vraag zoals de titel.
Ik heb mijn koppelingsveren ingekort en de koppeling segmenten lichter gemaakt.
Dit omdat hij bij de 12km/u al overschakelde, en mijn tomos bij hogere toeren meer koppel heeft.
Nu gaat hij ongv 20km/u en dan schakeld hij pas naar zun 2.
Dit is al stukken beter!!! Ik had het veel eerder moeten doen.
Alleen nu wil ik nog harder in zijn een.
Als ik topsnelheid rijd maakt hij veel meer toeren dan hij ooit in zijn 1 rijd.
Dus ik neem aan dat ik ook de 25km/u makkelijk kan halen en daarmee is het aantal toeren in de 2e versnelling al een stuk hoger waardoor hij natuurlijk weer beter doorrijd.
Hoe hard kan mijn tomos eigenlijk in zijn 1?
Ik heb nu zo de vertanding dat hij 60km/u rijd. Kan ik daarmee de 30km/u in zijn 1 halen?

Oja nog 1 vraag : mijn bougie kleur neigt meer naar donker rood, wat betekend dit?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog


Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 05 mar 2008 20:53

Ik heb gehad dat ik 30 toch zeker wel haalde in de 1, wel met flinke toeren, maar trok destijds echt soepel door, ook in de 2, als 1 vloeiende beweging. Menig std/ontgrenst scootertje moest het afleggen tegen de tomos, met 1515 en tecno CC + aangepaste koppeling :D :P
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 05 mar 2008 21:08

Toch nog maar wat lichter maken dan, want de veer zit er wel strak omheen :D
Denk niet dat ik die strakker krijg, is 3cm af en als ik hem er omheen doe rekt ie hier en daar al wat uit...
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

Gebruikersavatar
Givano
Vaste forummer
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 jan 2008 00:09
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor Givano » 05 mar 2008 21:13

hoe maak je je segmenten dan lichter alsk vragen mag?
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 05 mar 2008 21:16

Gaten in boren.
Ik heb bij deze eerst de gaten verzonken dat 3x.
Ik weet namenlijk niet hoe gevoelig het is, de volgende keer ga ik de gaten groter boren.
Ook kan er nog wat van het schoentje af waar de kurk op zit, is ook weer 3x een beetje :)
Denk wel aan de balans van de 3 sigmenten!
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

Gebruikersavatar
Givano
Vaste forummer
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 jan 2008 00:09
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor Givano » 05 mar 2008 21:21

hmm snap het ni helemaal , is geen haast bij maar als je hem nog een keer uit elkaar hebt .

of je dan een fototje kunt maken ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 05 mar 2008 22:16

Hier zie je een koppeling. Er zitten in elk sigment 2 gaten.
1 gat daarvan word gebruikt als scharnierpunt, daar zit dus een asje in.
De andere kant zie je een gat zitten, deze maak ik groter, verzinken etc.
En alles wat er nog meer af kan gaat er af om hem lichter te krijgen.
Dus hoe lichter hij is hoe sneller hij moet draaien om uit te zetten.
Als gevolg dat hij meer toeren draaid en harder gaat in zijn 1e versnelling.
Let wel op! Op de foto zie je de koppeling die gebruikt word bij het wegrijden, dus niet van 1e naar 2e versnelling.

Afbeelding
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 05 mar 2008 22:34

Dus de voorste is de eerste versnelling.

Denk er ook aan dat de slijtage zal toenemen als je de koppelingsveer verkort of de segmenten verlicht. Maar dat is altijd het compromis dat je sluit ;)
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 05 mar 2008 23:05

Zou het toenemen? De eerste koppeling geloof ik wel ja, die slipt dan veel langer door.
Maar de 2e koppeling gaat uitzetten op een ander toerengebied.
Het is niet dat hij langer doorslipt dan voorheen, hij schakeld alleen later. ( bij mij dan ) :D
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 05 mar 2008 23:11

ja ik heb t over de eerste koppeling. Die gaat pas bij hogere toeren aangrijpen. Dit betekend dat hij harder op t koppelingshuis komt. En de voering op de segmenten is niet zo heel sterk dus dat gaat uiteindelijk scheuren. Maar daar gaan wel weer paar maandjes overheen hoor.

Inprinciepe geld voor de 2e versnelling t zelfde, want die grijpt ook pas bij hogere toeren aan, waardoor de kracht op de segmenten groter zal zijn.

Tomos werkt namelijk op basis van een centrufugale koppeling. Dit betekend dat de sterkte van de veren en het gewicht van de segmenten bepalen wanneer de segmenten aangrijpen, en hoe hard.
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 05 mar 2008 23:24

Ik denk dat dat bij de 2e koppeling wel mee zal vallen.
Aangezien hij niet langer door slipt als voorheen.
En de koppeling het zelfde is als de 1e koppeling, terwijl de eerste koppeling standaard al veel meer te verduren heeft.En die is er voor gemaakt, dus zal de slijtage bij de 2e koppeling reuze mee vallen.
Althans dat hoop ik :twisted:
Ik kan het niet echt testen aangezien ik de geschiedenis niet weet van de koppeling ( 2e hands )
Maar ik kan het in de gaten houden hoe lang hijmee gaat. Ik rij 200 km per week.
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

PimW
Koffie
Koffie
Berichten: 3866
Lid geworden op: 23 feb 2007 18:19
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 06 mar 2008 00:00

ik reed een half jaar met enkel ingekorte veren. En erg veel rijd ik nou ook weer niet. Dus je merkt t gouw genoeg :)
Omhoog

henk kasten
Tomosforummer
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 sep 2006 12:53
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 06 mar 2008 16:08

ik wilde nog even toevoegen, de helft van je topsnelheid is meestal een aardig goede vuistregel, dus schakelen bij 30 als je een top van 60 hebt. Wil je het echter precies hebben dan kun je het volgende doen. Haal het carter los en verwijder de koppeling van de 2e versnelling. Vervolgens kapje d'r weer op en testrijden. Je rijdt dan dus alleen met je 1e versnelling. Vervolgens kijken tot welke snelheid je komt in de eerste, en vervolgens je koppeling daarop afstellen. Is wel wat meer werk maar dan weet je wel zeker dat het goed zit.

succes ermee
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 07 mar 2008 18:52

Das ook een goed idee.
Ik rij nu ongv 23km/u in zijn 1e versnelling, het is een verschil van dag en nacht!
Alleen, ik krijg de veer niet strakker.Als ik hem ingekort terug wil zetten rek ik hem uit :(
Heb nog het een en het ander afgezaagd van de koppeling, zodat deze lichter is.
Na 5 keer open en dichten van mijn rechter blok helft is mijn pakking aardig verziekt, dus eerst effe nieuwe halen.

Hoe krijg ik de veer nog strakker?
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

Gebruikersavatar
Givano
Vaste forummer
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 jan 2008 00:09
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor Givano » 07 mar 2008 19:03

maak is een foto van je koppeling. mischien doe ik het ook wel.

foto zegt meer dan 1000 woorden.
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 07 mar 2008 19:41

Ok , hier een foto.
Is met foon gemaakt dus kwali is niet super.
Met rode circels : gaten verzonken en iets ruimer geboord. En stuk van de koppeling afgezaagd.
Dit scheelde me ongv 3km/u.
ook zie je bij de pijl dat mijn veer begint uit te rekken.
Dit kwam door het terug plaatsen van de veer, deze zit erg strak.

Afbeelding
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9684
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 07 mar 2008 20:52

Je hebt de maximale (plastische) grens bereikt waar je veer werkt. Ga je nog verder heb je kans dat de veer breekt. Verder laten dus...
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 08 mar 2008 14:16

Ik heb nieuwe veren besteld, misschien zijn deze stugger dan de oude veren.
Ik zie het verder wel, tot nu toe ben ik er aardig tevreden over!
Gaat nu als een speer. 8)
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog

timmans
Tomos Supporter
Berichten: 169
Lid geworden op: 28 okt 2007 12:35
Locatie: Boxtel
  • Citeer

Berichtdoor timmans » 08 mar 2008 15:18

Let er wel op als je er nieuwe veren in doet dat je er 1 strakke en 1 iets minder strakke veer is. De strakke veer moet volges mij in de 1e versnelling en die minder strakke in de 2e maar dat weet ik niet 100% zeker...
Omhoog

Gebruikersavatar
AxelAlex
Tomosforummer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 feb 2008 21:56
Locatie: Zuid Holland
  • Citeer

Berichtdoor AxelAlex » 08 mar 2008 18:09

In het Tomos bestel boek was er maar 1 soort veer.
Dus ik heb er daar 2 van besteld. Heb ik dus nu 1 goede en 1 verkeerde?
Of horen ze beide het zelfde te zijn?
Ik probeer mijn Tomos te laten lopen.
Maar mijn Tomos laat mij lopen...... : )
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
23 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.