• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos start wel maar rijd niet weg

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
48 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 06 feb 2008 17:54

Hele as vervangen lijkt me en beetje overdreven. Je hoeft toch alleen de kooi achterop het tandwiel te zetten en de veer en rolletjes monteren.

Haal de segering eraf (met een passende tang), dan kun je de onderdelen zo vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 12 feb 2008 15:34

nou vandaag begonne met de nieuwe as te montere, koppeling er af gehaald daaran zou ik de twee andere assen er af moete halen maar dt ging niet omdat miojn kickstart as er nog op zat. Deze wou ik ook los halen maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid los. Moet ik dan tog een segereingtang kopen en gaat et dan makkelijker, wat moet je dan doen?!!

greetz
Thomazz

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 feb 2008 22:35

nou vandaag begonne met de nieuwe as te montere, koppeling er af gehaald daaran zou ik de twee andere assen er af moete halen maar dt ging niet omdat miojn kickstart as er nog op zat. Deze wou ik ook los halen maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid los. Moet ik dan tog een segereingtang kopen en gaat et dan makkelijker, wat moet je dan doen?!!

greetz
Spie van het pedaal losmaken en deze van de as loshalen. Daarna kun je de as eruit halen samen met de tussenas.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 13 feb 2008 10:08

vanwege alle ringen bij de kicksart as heb ik vandaga tog een seegeringe tang aangeschaft. nog tips bij het gebruiken er van?!
Thomazz

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 13 feb 2008 13:53

Jaa bijna alles is gelukt, alles zit bij mijn weten goed en ik kan weer rijden!! alleen nu is er een nieuw probleem tijdens het rijden maakt hij hele harden felle korte klappe.. maar vooral heel hard! hoe harder je rijd heo sneller de klappen zich herhalen.. iemand enige idee wat dit nu weer is:S
Thomazz

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 13 feb 2008 18:46

zuiger raakt de cilinder kop?

maar daar heb je niet aan gezeten dacht ik...

iig niet mee doorrijden. Harde klappen zijn nooit goed.

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 14 feb 2008 15:08

jah er is dus een tandje afgebroken bij mijn midden tandwiel,
Het grote tandwiel dat egt in het midden midden zit!!!! :(

zwaar klote want om die te vervangen moet het hele blok open worden gesplitst, is dit moeilijk en heel veel werk? Of kan ik beter op zoek naar een heel nieuw blok? wat kost een compleet blok ongeveer?

zit er nu ook over te denken om de SNOR brommer tog maar te gaan verkopen,
hij rijdt immers wel niet helemaal goed maar verder is alles prima en doet alles et. Shadowranger nog belangstelling? snor frame + kenteken en allemaal andere spullen natuurlijk ik hoor het wel van je ;)

greetz
Thomazz

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 feb 2008 16:14

Die klappen zijn dus van het afgebroken stukje dat "vermalen" is tussen de tanden.

Blokje splitsen is niet moeilijk, je moet er wel even de tijd voor nemen, iig heb je een complete pakkingset nodig (ook voor het midden). Ik heb het wel vaker gedaan, je moet alleen de onderdelen op volgorde leggen zoals ze eruit komen.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 14 feb 2008 16:55

Hoeveelheid werk valt wel mee, enige is dat de carter helften nogal vast komen te zitten door de jaren heen.

Wat ik toen heb gedaa is met een blokje hout op de ene helft tikken, totdat er beweging in komt. Die pas-busjes willen nogal eens gaan klemmen en moeilijk uit elkaar te krijgen zijn.

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 15 feb 2008 14:06

oke zou dus wel kunnen lukken, maar is het niet veel makkelijker om een nieuw blokje aan te schaffen?

viewtopic.php?f=5&t=6882

heb ik hier wat aan!?
Thomazz

lolo
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 15 feb 2008 16:12

een blokje uit elkaar halen is echt heel simpel, er zit niks in. Is goed voor je kennis leuk om te doen. Ook vervang je gelijk de pakkingen en maak je de lagers mooi gangbaar(wd 40) voor de rest ff schoonmaken en het is weer mooi. Gelijk nieuwe keerringen erin zetten en klaar. Alles ff op volgorde leggen en het moet goedkomen. Scheelt je veel geld.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 15 feb 2008 17:10

het is waarschijnlijk makkelijker een nieuw blokje te halen.

Maar je leert er absoluut niets van en het kost je een bak geld. Beter scoor je een ander tandwiel en reviseer je meteen je blokje. Dan heb je er veel meer plezier van en bespaar je nog geld ook :')

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 15 feb 2008 18:16

oke, hebben jullie dan ook wat meer info, ik haal gwn het blok onder mijn tomos vandaan en dan?!

hoe begin ik.. cilinder dr af? etc..
Thomazz

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 15 feb 2008 19:08

Je zal je blok moeten splitsen.

Je haalt je blok onder je brommer vandaan (eerst olie druit) en legt em ergens op een tafel waar je er gemakkelijk bij kunt. Je carburateur kan je er ook al vanaf halen.

Nu haal je de rechter carter kap eraf en verwijder je de koppeling en alle andere vertanding. Om de kopp. los te draaien moet je eerst je zuiger blokkeren, dit doe je met een zuigerstop.
Als je alles uit je rechter carter hebt gehaald zie je een stuk of 6 inbussen zitten. Draai die ook los. Aan de buitenkant van je blok zitten ook nog een paar inbusjes die het middencarter bij elkaar houden, zoek die op en draai ze los.
(zorg dat je alle boutjes/inbusjes bij elkaar houd en stop ze in gelabelde zakjes ofzo)

Nu kan je je cilinder verwijderen.
Nu heb je dus een blok waarvan het middencarter alleen nog maar bij elkaar word gehouden door pasbusjes. Die kunnen nog wel eens gaan klemmen. Zorg dat het blokje stevig ligt en tik de carter helften uit elkaar met een blokje hout en een hamer . Doe dit wel voorzichtig.

Als je dit hebt gedaan heb je je blok gesplitst. Nu zie je dat tandwiel zitten en kan je hem vervangen.
Je zult ook je linkercarterkap eraf moeten halen zodat je overal goed bij kunt. Hiervoor hoef je alleen je kickstart eraf te halen.
Zorg er bij het uit elkaar halen voor dat je alles op de volgorde legt waarmee t uit je blok kwam. Zo kun je het later gemakkelijk weer in mekaar zetten. Maak eventueel foto's van hoe het in elkaar zat.

Als laatste tip heb ik dat je je blokje voor het sleutelen gewoon helemaal schoon maakt. Dit werkt een stuk lekkerder en bespaard je troep die overal tussen gaat zitten.

lolo
Tomos Supporter
  • Citeer

Berichtdoor lolo » 15 feb 2008 19:12

je kan ook eerst je cilinder eraf halen, moet je alleen door je drijfstang een dikke sterschroefendraaier doen oid.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 15 feb 2008 19:28

ja een dikke want anders klemt hij alsnog niet. Een verlengstuk van je ratel werkt trouwens heel goed daarvoor. Moet je wel eerst je lager verwijderen anders maak je die kapot. :')

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 16 feb 2008 22:41

oke allemaal duidelijk, ik doe het wel via een zuigerstop:P

maar je kan dus je ontsteking gewoon laten zitten als je hem vanaf de rechter kant openhaalt, dit ben ik wel van plan want dat heb ik de afgelope week een keer of 5 gedaan:P
Thomazz

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 16 feb 2008 23:30

als je je krukas laat zitten kan je je ontsteking ook wel laten zitten denk ik. Miss dat het wat lekkerder werkt zonder.

skater_07
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor skater_07 » 17 feb 2008 12:20

krukas laten zitten?

waar zit die dan, dat is tog dat ding wat in je cilinder gaat en waar je zuiger aan vast zit?

njah ik wil het in de vakantie allemaal gaan proberen, heb er veel zin in zeker met dit met mooie weer hahaha..
Thomazz

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 17 feb 2008 19:19

krukas is indd waar je zuiger aan vast zit. ziet er zo uit:
Afbeelding

Hij zit geperst dus je krijgt hem er niet zomaar uit. Maar ga in de vakantie maar gewoon proberen, is indd erg leuk om te doen en als je er niet uitkomt vraag je het hier gewoon.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
48 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki