Berichtdoor Techneut » 02 okt 2007 08:25
Geachte C. van Klaveren;
De uitlaatpoort verhogen geeft inderdaad wel meer vermogen op hoger toerental, maar het koppel zal er alleen maar door zakken. Het verbreden van de uitlaatpoort heeft hier wel enig effect op, maar niet meer dan enig.
Het tomosblok met membramen is origineel ontworpen met 2 sleuven in de zuigerwand aan de inlaatkant. Dit zorgt ervoor dat de inlaat niet afgesloten word als de zuiger omlaag komt. De inlaatpoortsturing word in dit geval helemaal overgelaten aan de membramen. Dit geeft op zijn beurt een veel hogere vullingsgraat en zowel koppel als vermogen zal toenemen.
Ik zou u de maten wel door kunnen geven, het is echter zo dat een standaard tomos zuiger met sleuven aan de inlaatkant weinig kost en een hoop moeite bespaard.
Wat uw laatste bericht betreft; een dikker voetpakking schuift de hele cilinder omhoog. Dus niet alleen de uitlaatpoort, maar ook de spoelpoorten. Dit brengt de stroming boven de zuiger in de war, en elk positief effect van het verhogen van de uitlaatpoort zal hierdoor teniet gedaan worden.
Met vriendelijke groeten:
Techneut
Naast het feit dat het mijn dagelijks werk is, vindt ik de tomos 1 van de laatste echte brommers die nog gebouwd wordt. Ik heb ondertussen bijna 20 jaar ervaring en een interne opleiding van tomos zelf gehad.