In deze howto laat ik zien hoe je je ijzeren kappen kan houden als je een schuin spruitstuk wil.
De ruimte die dan ontstaat tussen de bovenkant van je kappen en je frame bedek ik met traanplaat. Vind je dit niet mooi, dan kan je er natuurlijk ook iets anders op doen. Je kan er ijzer op doen dat je later de kleur van je brommer spuit, maar dat mag je allemaal zelf weten.
Benodigdheden:
1x een Tomos met schuin spruitstuk en ijzeren kappen die er niet op passen
1x een stuk traanplaat of ander materiaal naar keuze, min. afm.: 10x40 cm.
1x een klein stripje aluminium afm.: 2x5 cm
4x bouten die je kan verzinken (staat mooier) (1 wat langere voor aan de zijkant)
2x moeren en ringetjes voor op die bouten
1x een vlindermoer
1x een stukje plakband
1x een pijpje van ø1 cm, lengte: 3cm.
1x een boormachine met een boortje, zelfde maat als de boutjes (bij mij 6.5) en een grotere boor voor het verzinken
2x vijlen, een ronde en een platte
1x een stukje karton om uit te meten
Je begint met het goedbuigen van het rechter ophangpunt. Als het goed is is die verbogen om ruimte te maken voor de carburateur. Deze moet je nu zo buigen, dat de bovenkant horizontaal loopt, en zo ver mogelijk naar buiten. Bij mij ziet dit er zo uit:
Nu pak je het stripje aluminium, je boort een gat in de ene kant, aan het randje, en bevestigt het vervolgens aan het linker ophangpunt met een moer en een bout. Zo, dat het haaks staat op het frame, naar buiten steekt zegmaar. Laat dan je kap op dat stukje aluminium en op je rechter ophangpunt rusten. Als het goed is, zie je via het rechter gaatje in je kap (waarmee je vroeger je kap vastzette) je chokehendel. Later ga je dit gaatje groter maken om toch je choke nog te kunnen gebruiken. Lijn je kap dan uit zodat hij helemaal recht zit, parallel loopt met je frame (staat wel zo mooi). Dan kan je dus via het linkergat een rondje uittekenen op het stukje aluminium, waar je dan later een gaatje boort om je kap mee te bevestigen. Ziet er dan zo uit:
Het rechter ophangpunt kan je als het goed is nog gebruiken als ophangpunt. Gok waar het gaatje ongeveer zit, en boor op die plek een gat in je kap:
Boor en vijl dan het oude gaatje uit. Dit zie je ook op de vorige foto, en de volgende. Maak hem groot genoeg om met je vinger erdoorheen de choke in te drukken:
Als je de kap nu laat rusten op je twee nieuwe ophangpunten, zie je bij je choke dit:
Nu kan je met het karton gaan uitmeten hoe groot en welke vorm je traanplaat gaat krijgen.
Na wat passen, meten en knippen heb je een goede vorm gekregen. Het gaat hier alleen om de vorm, dus om de gaten en je chokegat hoef je je nog geen zorgen te maken. Wat wel al moet gebeuren is een gleuf voor je gaskabel uitmeten en uitknippen. Dit krijg je dan
Zoiets dan.. Dit teken je vervolgens uit op het traanplaat (de achterkant, in spiegelbeeld, is wel zo makkelijk) en zaag/slijp/vijl het uit. Maak ook de gleuf voor je gaskabel nu. Nu leg je je kap op de ophangpunten, en kijk je of je traanplaat overal goed aansluit. Vijl net zolang tot hij goed past, of tot je geen zin meer hebt. Zo ziet dit er dan uit: (de gaten worden later pas geboord)
En op je brommer zo:
Teken nu op je traanplaat volgende gaatjes uit en boor ze: Twee van het aluminium stripje, een bij je oude ophangpunt, en het gat voor je choke. De laatste twee en één van de eerste kan je uittekenen via je kap, de andere moet uitmeten via je frame. Je chokegat moet weer net zo worden als bij je kap, maar dit kan je zo door je kap uittekenen, als je hem erop legt. Hier een paar plaatjes:
Voila, je vinger kan er doorheen. Nu is je traanplaat en je kap dus klaar om te bevestigen.
Dit is beetje een omslachtige klus, maar met logisch nadenken is het zo gepiept:
Je doet eerst het traanplaat en het aluminium stripje aan elkaar vast met een bout:
Nu doe je het vlindermoertje alvast bij het rechter ophangpunt met een stukje plakband. Dit moet van tevoren gebeuren, omdat je er later niet meer bij kan. Het is de bedoeling dat het vlindermoertje tegengehouden word door de bocht in je ophangpunt, en zo dus niet mee kan draaien als je het boutje vastdraait. Als je hem losdraait is het hetzelfde, het moet alleen ff op zijn plek worden gehouden voordat je het boutje begint erin te draaien. Zo dus:
Btje vaag, maar ik hoop dat jullie het principe begrijpen.
Nu pak je dus je kap, waar het traanplaat met 1 bout al aan vast zit, en je houd het op zijn plek. Dan draai je de rechterbout erin, die met het vliegmoertje dus, tot hij helemaal goed zit.
Dan alleen nog het linker ophangpunt; als het goed is kan je daar gewoon met je vingers het moertje onder houden, en dan de bout door het traanplaat, het stripje aluminium en vervolgens door het ophangpunt, en dan vastdraaien met het moertje. Dan zit de kap dus grotendeels goed vast, en de oplettende lezeraars hadden het natuurlijk allang door: het boutje aan de zijkant nog! Daar heb je de wat langere bout voor nodig, en het pijpje. De bout past nog gewoon via het gat aan de zijkant in dat ophangpunt aan je frame, alleen zit er nu veel te veel ruimte tussen om goed vast te zetten. Daarom doe je dus een pijpje tussen het ophangpunt en je kap, zodat je hem echt vast kan draaien:
Ik heb een of ander loodgieterspijpje gebruikt, maar je kan vanalles gebruiken, van pvc tot je ouders trouwringen (als ze een beetje breed genoeg zijn) en dan ben je dus klaar hè!!!!
Als je iets niet snapt of vaag vind ofzo: vragen kan altijd voeg me maar toe of wat… Hoe het met een choke begrenzer zit, dat je er met je vinger ook zo bij kan dat je je choke handmatig omhoog kunt doen, weet ik niet, maar dit lijkt me een niet al te groot probleem.. Gewoon je ori chokegat bewerken, wat meer naar links uitbreiden dan moet dat ook lukken.. gebruik je fantasie!!
Ik hoop dat jullie er minstens een heel klein beetje aan hebben!!!
Mazzels en © by Mr.Dar-Q