zo werkt 2 takt niet. Het is niet tegendruk, maar een pulserende werking.
leer aub eerst goed 2takt / expansieuitlaten voordat je zoiets ook maar denkt

Let op dit is een citaat:
De powerband wordt door een groot deel beïnvloed door de uitlaat. Daarom kan er op een tweetakt niet zomaar een kachelpijp gezet worden. Op de meeste moderne tweetaktmotoren zit een expansie-uitlaat. Deze uitlaat werkt met resonanties die terug trillen door de conus en daardoor tegendruk bieden waardoor er minder onverbrand mengsel weg kan lekken. Vroeger werden er uitlaten met schotten gebruikt om tegendruk te creëren; deze werken echter minder goed dan een expansie-uitlaat.
De terugloopuitlaat die je vaak ziet op scooters is ook een expansie-uitlaat en het teruglopen van de demper is er alleen omdat de uitlaat anders te ver uit zou steken. Het teruglopen biedt verder geen extra vermogen.
Er is dus wel degelijk sprake van tegendruk.
De vraag is welke componenten juist de tegendruk bepalen,en van uit mijn visie en ervaring geschied dat ik de meeste gevallen vanaf de aansluiting vd cillinder,met andere woorden de bochtdiameter en vorm,het laatste deel (of het nu een viertakt of een tweetakt is maakt niet zoveel uit) geldt over het algemeen als geluidsdemper.
Natuurlijk is er bij een viertakt ook sprake van een pulserende werking (al gaat het hier over een 2 takt ,maar dat terzijde....),en ook daar geldt dat de manifold (in het nederlands spruitstuk) de hoeveelheid tegendruk bij een pulserende werking tot de juiste proporties geleid word.
Bij een enkele cillinder zoals bij een Tomos het geval is luisterd dat minder kritisch dan bij meerdere cillinders.
ER zijn vrij grote prijsverschillen bij de uitlaten,maar waar zit dan het grote verschil als het om de performance gaat??
Toch niet de naam?
De fraaiere afwerking?
Wat ik wil weten is welke bochtdiameter het meest geschikt is,en ook de lengte daarvan.
Kan iemand wat met deze info?:
http://www.btinternet.com/~mezporting/e ... ength.html
Ik weet hier namelijk niet zo veel raad mee
greetz Marco