Beste medeforummers, ik weet niet of jullie dit herkennen, maar zelf ben ik vrij perfectionistisch en dus wil ik mijn trouwe tomos ook graag perfect hebben. Er kan altijd wel wat verbeterd worden, maar een paar punten kom ik met de zoekfunctie niet uit. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen.
Ik nu heb:
Een tomos standard snor uit 2012. Gekocht bij een oud vrouwtje met 350km op de klok in 2017. Vrijwel nooit gebruikt, reed toen wel al 35, maar alleen als je heel lang op een hete dag rechtdoor reed. Hij ging namelijk 25, en ineens kwam er een soort verlate powerband waardoor die van 25 naar 35 trok (ik vermeld dit omdat ik zelf geen idee had hoe dat kon en jullie een beetje een idee van de tomos hebben).
Vorig jaar heb ik gedaan: ontsteking op bromstand, nieuw membraan, nieuwe keerringen, verse carter olie, nieuwe bougie, en nieuw airsel zuigertje.
Afijn; waar ik nu nog niet uit kom zijn de volgende punten en dus mijn vragen aan jullie:
- choke: ik lees vaak dat mensen starten op de choke, even wegrijden op de choke, en vervolgens hem er afhalen als de tomos goed rijd. Bij mij kan ik starten op de choke, vervolgens valt hij uit stationair. Enkel bij gasgeven blijft hij aan maar spruttelt en wegrijden op de choke kan totaal niet. Hoe kan dit zo verschillen t.o.v. andere tomosjes?
- stationair: als ik dan op de choke start en die er af haal, dan blijft de tomos niet stationair lopen. Enkel bij een paar keer gas geven blijft hij uiteindelijk 20 seconden lopen en valt dan weer uit. Ook als hij warm is valt hij na 30 seconden uit stationair. (De stationairschroef staat al wat ingedraaid, loopt wel mooi).
Ik heb sproeier 50 in de standaard carb, bougie is mooi koffiebruin. Is het een kwestie van die kleiner doen? Ik ben dan bang dat hij dan te weinig mengsel krijgt met volgas
Lang verhaal, maar hopelijk duidelijk overzicht van de tomos en hopelijk kunnen jullie helpen!