Boven een dooie link!
deze is wel te vinden:
http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downlo ... 282%29.pdf
Verwarrend blijft het begrip warme of koude bougie, vooral als je kijkt naar de warmtegraad in de tabel.
Waarschijnlijk (iets anders kan ik niet bedenken) is dit de capaciteit om de warmte af te voeren, dus, hoe hoger het getal, hoe kouder de bougie.
Bij de nieuwe aanduiding van Bosch geldt: hoe hoger het getal, hoe warmer de bougie. W10 is dus een hete, W3 een koude bougie.
Bij NGK denken ze er hier iets anders over. Hoe hoger het getal in de code, hoe kouder de bougie. B4 is dus een hete, B9HS een koude bougie. Handig hè?
Waar het nu om draait, wordt je motor eigenlijk te heet, dan heb je dus een bougie nodig die wat meer warmte af kan voeren, anders wordt je bougie te heet. Onder normale omstandigheden zou deze bougie wat kouder zijn, dit noemen we dan een koude bougie.
Wordt je motor niet heet genoeg, dan blijft je bougie ook te koud waardoor die bv zwart wordt van de koolaanslag.
Nu heb je een bougie nodig die niet zo veel warmte afvoert, dit noemen we dan een warme bougie.
Snap je het nog?
Voorbeeld: een langzaam pruttelend snorfietsje, die nooit meer dan 2 km rijdt, kan wel een warme bougie gebruiken, je kiest dan bv. NGK B5HS.
Een flink opgevoerde brommer, met ook nog eens een 70cc blok wordt veel heter, daar heb je dus een koude bougie voor nodig, je kiest dan bv. NGK B8HS.
En alles wat daar tussen zit, kies je voor een bougie die daar tussen zit.
Kijk naar de kleur: te zwart is te koud, te licht is te warm.