Berichtdoor shadowranger » 04 nov 2015 12:53
Zo te zien heb je een oud type 1e versnellingstandwiel, van een A3 blok. Hier zit de kooi, in tegenstelling tot de nieuwe typen, vastgeklonken op het tandwiel. Vervangen moet dus incl. tandwiel. Elk systeem heeft zo zijn voor- als nadelen. Zowel bij de 1 en 2 speed bakken (1e= snor, 2e= bromversie) werden deze gebruikt.
Ik heb de foto's eens in detail bekeken. Ik vind, zo vanaf de foto's te beoordelen, de innesteling nog meevallen maar dat kan ik ook mis hebben en door het perspectief misleid worden. Voel eens met je nagel of je een "randje" hebt (aan de hoge kant van het loopvlak = kleinste opening tussen kooi en as) daar waar de rollen contact maken met de kooi. Dit verhinderd het rolletje om helemaal goed te kunnen klemmen en het weerstandvrij werken van de vrijloopkoppeling. Je hoeft echt geen mm 's af te slijpen, alleen dat randje glad maken. En de kooi positie loopt taps toe naar de as, dus als het rolletje dan iets verder contact maakt is geen bezwaar.
Zijn de rollen nog wel mooi rond? Deze zijn aan slijtage onderhevig waar ze langs de as lopen en kunnen een pat kantje krijgen. Dit kun je controleren op een glasplaatje of ander glad oppervlak. Rolt deze mooi door met een klein tikje dan is de rol in orde. Bij twijfel gewoon vervangen.
Het vraagtekenveertje is cruciaal voor het soepel overschakelen tussen de versnellingen (2-speed) en het inschakelen van de 1e versnelling (zowel 1 als 2-speed). Wanneer het veertje gebroken is kan de bak wel werken, maar dit resulteert vaak in "vrijstand" of ruw schakelen. Een slap geworden of verkeerd gemonteerd veertje geeft dezelfde symptomen, al is het met een verkeerdom gemonteerd veertje de koppeling helemaal niet aangrijpt en de bak ahw in "vrij staat".
Tot slot, ik vermoed dat je nog een oud type aansluiting van het koppelingshart hebt, met de 2 platte kantjes aan de krukas. Normaal gesproken is deze sterker dan het vertande hart in de nieuwe typen. Kijk iig deze zaken na of er een mogelijkheid is dat krukas en hart over elkaar heen zouden kunnen draaien door uitlubberen. Ook hier geldt, zit er ruimte op, vervangen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn