Hallo!
Na jaren van rondkijken en me vergapen aan al het moois op dit forum heb ik besloten zelf ook te laten zien waar ik op rij en wat me bezig houd. De reden dat ik nu een pagina aan maak is dat ik al sinds dat ik hem heb (sinds de zomer van 2012) ik hem uiteindelijk omgebouwd wil hebben tot een soort café racer en dat aan jullie wil laten zien.
Het is een Tomos Quadro met elektrische start uit 2005. Ik kocht hem helemaal standaard van een oudere meneer. Er stonden weinig kilometers op de teller en hij zag er nog perfect uit. Ik besloot echter direct dat 25 km/h niet snel genoeg was, dus er moest een Bullet op komen. Hij zag er toen zo uit:
Op den duur ook maar een duozitje en duostepjes aangeschaft om mijn vriendin wat gemakkelijker mee te kunnen nemen.
Wat later was de Bullet verroest en lelijk dus moest hij plaats maken voor een Techno krul.
Ook heb ik toen een bananenzadel en een lager m-stuur gemonteerd. Helaas zorgde dit wel voor een jungle aan bekabeling dat boven mijn stuur uitsteekt, maar dit nam ik voor lief.
Maar gelijk een powerfilter gemonteerd voor wat extra kabaal.
Toen de veren waren doorgezakt heb ik maar een setje YSS veren gekocht. Dit merk kende ik nog van de tijd dat ik scooter reed en was er toen ook erg tevreden over. Het was op de een of andere manier niet mogelijk de Techno op de normale manier op te hangen (ook niet via zo'n uitlaatsteun), dus maar geregeld met zo'n ophanging.
Een paar weken geleden kon ik voor een prikkie een brom Tomos overnemen, waar ik wat onderdelen vanaf heb gehaald en waar ik later nog wat verder mee aan de slag wil. Inmiddels is deze Tomos ontdaan van zijn carburateur en spruitstuk en zit dat op mijn Tomos.
Op dit moment staat de Tomos er zo bij. Helaas is hij redelijk verroest en smerig, maar daar wil ik in de lente wat aan gaan doen. (De rode zakdoek bij mijn koplamp is om de kabeltjes die onderin de cockpit steken te verdoezelen). Hier komt ook nog een andere oplossing voor.
Een poosje geleden heb ik via Marktplaats een setje spaakwielen voor een s25 kunnen kopen. Deze waren helemaal gaar, maar een vriend van me heeft ze voor me gestraald en gespoten. Moet ze nog even passend maken, dan kunnen de whitewalls erom heen en kunnen ze op de Tomos. Dit doe ik pas in de lente, omdat ik bang ben ze gelijk te veruïneren, mocht er nog een strenge februari aan komen.
De huidige set-up:
- Standaard 50cc cilinder met DMP hoge druk cilinderkop
- 14/12 carburateur
- ontgrenst spruitstuk
- powerfilter
- ontsteking op bromstand
- Techno krul uitlaat
- 26/33 vertanding
Hij rijd nu iets harder dan 40 km/h op de gps en trekt lekker op. Dit vind ik wel een fijne afstelling, omdat het een snor is wil ik hem toch niet al te hard hebben rijden.
Plannen:
- overspuiten
- spaakwielen monteren
- bekabeling bij stuur wegwerken
- cockpit aanpassen
- Homoet aanschaffen
Update 14-1-2014
De Techno krul uitlaat was erg lelijk geworden en was het geluid ervan ook wat beu. Heb er de chrome Bullit uitlaat die op de donor Tomos zat opgezet. Ook heb ik even (als een beunhaas) het cockpitje dichtgeplakt. Een langetermijnoplossing moet nog komen.
Update 27-1-2015
Poosje niks laten weten, maar ik ben ondertussen rustig aan verder gegaan met de Tomos.
De spaakwielen heb ik pas gemaakt en gemonteerd, de spatborden waren inmiddels zo verroest dat ik het achterspatbord heb gedemonteerd en het voorspatbord heb vervangen voor een chromen exemplaar.
Ook heeft de Bullit wederom plaats gemaakt voor een Techno Circuit uitlaat.
Zo staat de Tomos er momenteel bij:
Zoals je kunt zien is de achterbrug erg verroest. Ook zit er nogal wat speling op. Ik heb al een nieuwe as en bussen liggen, maar ik krijg de huidige bussen helaas niet los. Zodra dit gelukt is ga ik de achterbrug proberen te redden en de nieuwe as + bussen monteren.
Deze week krijg ik een kabelboom van een Tomos Standard binnen. Hierdoor kan ik de cockpit eraf halen en hopelijk zorgen voor een wat cleanere voorkant.
Update 30-1-2015
Vandaag bezig geweest de nieuwe kabelboom. Ik heb een kabelboom van een Tomos standard zonder knipperlichten geïnstalleerd. Hierdoor kon de cockpit weg en heb ik een deel van de kabels bij het stuur kunnen weghalen.
Al met al een stuk frisser ogende voorkant:
Update 16-6-2015
Afgelopen zondag op de rollerbank gezet. Reed 47 km/h.. Kost me weer mooi 120 euro. gelukkig mocht ik wel gewoon mijn kentekenbewijs meenemen.
Besloten dat ik hier geen zin meer in heb, dus heb de originele 14/9 carb weer tergugezet, evenals het originele luchtfilter, om wat minder op te vallen. Ook de originele cilinderkop teruggezet, maar dit zorgt er alleen maar voor dat hij weer minder hard op trekt. Hij rijdt nu nog steeds wat te hard, dus binnenkort nog maar even een wat groter achtertandwiel monteren.
Nou heb ik geen zin om straks 35 km/h te rijden en eruit te zien alsof ik met 100 over de weg glij, dus heb ik even nagedacht over wat ik dan zou willen met het uiterlijk. Dit is eruit gekomen:
Rijdt nu lekker comfortabel, meer een klassieke cruiser dan een café racer dus. Komende zomer maar eens kijken of ik nog een paar dagen heb om de hele brommer te spuiten en een nieuwe achterbrug te monteren.