Hey allemaal,
Het heeft even geduurd maar ik ben nu ook op het punt aangekomen om een eigen topic te openen.
Nadat ik mijn auto in 2010 had verkocht, wilde ik een brommer kopen zodat ik mijn schadevrije jaren zou behouden. Ik vond een Tomos altijd een gaaf brommertje. Zo gezegd zo gedaan en in april 2010 kocht ik mijn eerste Tomos. Achteraf gezien veel te duur en er moest nog veel aan gedaan worden.
Toen ik die brommer goed had afgesteld en beetje aan had gesleuteld, bleef het kriebelen. Toen besloot ik om een project te starten waarbij ik van niets iets zou gaan maken. De Tomos zou een combinatie tussen een soort old school achtige brommer en een straatracertje worden. Wit met zwart met gouden accenten moesten de brommer gaan versieren. Ik zag het al helemaal zitten
.
De speurtocht begon op marktplaats om een frame met snorkenteken op de kop te tikken. Het liefst zonder roest natuurlijk. Uiteindelijk heb ik bij één persoon het frame en motorblok gekocht. Het was een nieuw type motorblok met weinig kilometers.
Vervolgens voorvork, stuur, achterbrug en velgen bij verschillende personen via marktplaats gekocht. Dit zijn de enige onderdelen die ik tweedehand heb gekocht.
Ondertussen spaarde ik flink door om alle resterende onderdelen nieuw te kunnen kopen. Maandelijks plaatste ik een bestelling bij verschillende webshops waar ik uiteindelijk zo ongeveer 5 maanden over heb gedaan voordat ik alles in huis had. Dus ik had uiteindelijk dozen vol met Tomos onderdelen, ik kon nog net slapen in m’n slaapkamer haha.
Tijdens de vakanties begon het helse karwei om alle gebruikte onderdelen (frameonderdelen) te schuren en te spuiten. Wat een pokkewerk was dat zeg! Daar heb ik me goed op verkeken. Het frame was het meest frustrerende onderdeel om te spuiten. Druipers, barstende lak, noem het maar op. Maar uiteindelijk is het goed gekomen. Al met al ongeveer 8 a 10 liter verf in spuitbussen weggespoten, de verfwinkel was denk ik wel blij met me. Toen ik alles wat ik moest spuiten had gespoten, begon het monteren van alle onderdelen.
Vanaf dat moment ging het redelijk snel.
Totdat ik op vakantie ging stond de Tomos er zo bij;
Toen na vier weken had ik na veel bloed, zweet en nog net geen tranen m’n brommer af! Enkele specs:
-65cc Airsal met Puch HD kop
-280 mm Bobotech schokbrekers (260 mm waren helaas te kort waardoor de standaard over de grond sleepte)
-M-stuur
-zestonige claxon met gelijkrichter
-Op het moment van schrijven nog geen 15 kilometer op de teller
-Essentiele onderdelen in het blok vervangen (keerringen, veertjes etc)
-Gouden kroonplaat en onderplaat
-Gouden tandwiel
-Gouden demper (Biturbo uitlaat)
-15/15 Dell Ortho carburateur
-Ontgrensd spruitstuk
-Sproeier 70
-Vertanding 26/22
-50% roestvrijstale boutjes en moertjes gebruikt
-Alle onderdelen gloednieuw gekocht behalve frameonderdelen zoals het stuur, velgen, frame, voorvork en achterbrug.
- En meer
Omdat ik hem nog aan het inrijden ben heb ik nog geen topsnelheid kunnen meten, maar 60 km/u gaat hij zowiezo.
Hij rijdt heerlijk en ook op hogere snelheid rijdt hij zeer stabiel en zonder trillingen.
Fotoshootje:
Met dank aan:
Broer en vader voor de nodige steun op elektrisch, technisch en mentaal vlak
Scootparts.nl
Tomoshop.nl
Tomos Nederland B.V.
J.W. Kers te Apeldoorn
RG Scooter te Apeldoorn
De Brommershop
Espower.nl
Euroscooters.nl
Marktplaats.nl
Brona verfwinkel
Kentekenzaak