• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos slaat plotseling af

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 28 mei 2011 23:03

Ik heb vorige week een 2e hands Tomos Quadro gekocht. Voor zover ik het kan zien, is 'ie helemaal standaard, op atw 26 en bromuitlaat na. De top is ongeveer 38 km/h op de teller, met matige tegenwind.

Nu had ik vandaag dat de snelheid ineens abrupt omhoog schoot, van 38 naar bijna 45, en meteen daarna begon de motor te haperen en sloeg 'ie af. Ik kon wel gelijk weer kicken (dus een warmloper zal het wel niet geweest zijn), maar hij wilde niet meer starten. Voor de zekerheid het kraantje maar op reserve gezet, en nog een paar keer kicken (en de choke erop) startte hij weer, maar toen ik 200 meter verderop moest stoppen voor het stoplicht sloeg 'ie weer af. Gelukkig wilde hij daarna weer starten, en kon ik verder rijden.

Mijn eerste gedachte was dat de benzine bijna op was, dus gelijk maar getankt. Ik kreeg er echter met moeite 2,5 liter in dus hij was nog absoluut niet leeg.

Wat zou het kunnen zijn? Het klinkt als een probleem in de brandstofaanvoer.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 29 mei 2011 10:40

Maak de carburateur eens schoon. Kan best zijn dat er een vuiltje in is gekomen en dat daarmee de mengsel lucht-brandstof verhouding veranderd is. Dit kan verklaren waarom de motor ineens inhoudt en afslaat.

Kijk meteen even naar de kleur van de bougie om te zien of je sproeiermaat goed is.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 29 mei 2011 16:19

Maak de carburateur eens schoon. Kan best zijn dat er een vuiltje in is gekomen en dat daarmee de mengsel lucht-brandstof verhouding veranderd is. Dit kan verklaren waarom de motor ineens inhoudt en afslaat.

Kijk meteen even naar de kleur van de bougie om te zien of je sproeiermaat goed is.
De bougie kreeg ik niet los met mijn sleutel, hij zit werkelijk muurvast. Nu heb ik maar een cheap-ass bougiesleutel met weinig hefboomeffect, dus daar kan het ook aan liggen.

De carburateur zag er van binnen en van buiten goed schoon uit, de sproeier was maat 49. Ik heb 'm voor de zekerheid even doorgeblazen.

Daarna ben ik een flink stuk gaan rijden, lange rechte stukken volgas, en dat ging probleemloos.

Wat ik later nog bedacht, was dat het gisteren, toen hij dus tot 2x toe afsloeg, flink regende. Ik had nog niet eerder in de regen gereden met deze Tomos. Wellicht is de bougiedop (of het rubbertje) niet helemaal waterdicht meer, en als bougie nat wordt kan de motor ook afslaan.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 29 mei 2011 18:27

Met een bromuitlaat heb je vaak ook een heel iets grotere sproeier nodig, anders kan je een warmloper krijgen als je te arm rijdt. Het kan idd zijn dat je last van vocht hebt als het niet helemaal waterdicht is en in het rubber blijft zitten. Ik heb zelf een bougiedop zonder rubber en kan daar mee door een storm rijden.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 29 mei 2011 19:21

Met een bromuitlaat heb je vaak ook een heel iets grotere sproeier nodig, anders kan je een warmloper krijgen als je te arm rijdt. Het kan idd zijn dat je last van vocht hebt als het niet helemaal waterdicht is en in het rubber blijft zitten. Ik heb zelf een bougiedop zonder rubber en kan daar mee door een storm rijden.
Ik geloof niet dat het een warmloper was, eerlijk gezegd. Ik heb wel eens een warmloper gehad (met een andere Tomos), en toen sloeg 'ie echt af met een schurend geluid, en kon ik de kickstart pas weer intrappen nadat alles een beetje was afgekoeld. Nu kon ik wel gewoon kicken (dus de cilinder zat niet vast), maar wilde 'ie gewoon niet aanslaan. Bovendien kon de boel onmogelijk erg warm zijn. Ik was net van huis gegaan met een nog koude brommer, en had amper een km gereden.

De reden dat ik dacht aan de regen als mogelijke oorzaak is dat ik vroeger een Puch Maxi had (zo'n 14 jaar geleden alweer) die ook afsloeg als het hard regende. Nadat ik de bougiedop van een nieuw rubbertje had voorzien was het probleem weg.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 29 mei 2011 19:24

ik denk ook dat het gewoon vocht was, maar het was maar een waarschuwing. Als ie prima rijdt zo dan niets aan doen he.
Behalve een nieuwe bougiedop dan. :)

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 08 jun 2011 10:18

ik denk ook dat het gewoon vocht was, maar het was maar een waarschuwing. Als ie prima rijdt zo dan niets aan doen he.
Behalve een nieuwe bougiedop dan. :)
Het probleem lijkt steeds erger te worden. Het gebeurt nu ook al bij droog weer, dus met een evt lekke bougiedop heeft het niets te maken.

Zolang ik continue heel langzaam rij (onder de 30) is er niets aan de hand, maar ga ik harder rijden dan gaat de motor een geluid maken alsof de benzine bijna op is, en slaat 'ie af. Als 'ie dat "bijna afslaan" geluid begint te maken wil het soms nog helpen als ik tijdig gas terugneem en langzamer ga rijden, maar als ik dan bijv. moet stoppen voor een stoplicht slaat 'ie alsnog af. En vervolgens moet ik heel veel kicken (met de choke erop) voordat 'ie weer start. Ik heb de carburateur al bekeken, die ziet er schoon uit van binnen, en de sproeier doorgeblazen. De bougie heb ik helaas niet kunnen inspecteren, die zit zo muurvast dat hij er niet uit wil. Het handvat van mijn bougiesleutel is zelfs afgebroken toen ik 'm wilde losdraaien.

Wat zou het kunnen zijn? Het lijkt mij een probleem met de brandstoftoevoer.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 08 jun 2011 10:21

Ook de benzinefilter uit de carb en uit de tank gehad, en schoongemaakt?
En het is toch belangrijk om even naar de bougie te kijken, of deze de goede kleur heeft.
Als je met een te kleine sproeier blijft rijden kan je een warm of vastloper krijgen.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 11 jun 2011 16:43

Ik heb de Tomos teruggebracht naar de bromboer waar ik 'm 2e hands gekocht had. Zowel het uitvallen als de aan de voorzijde lekkende uitlaat bleken te komen door een lekke oliekeerring. Deze is vervangen en het probleem is verholpen. Opvallend is dat hij nu niet alleen beter rijdt (minder trillen) en soepeler schakelt, maar ook ineens een stuk harder gaat! De top was aanvankelijk ongeveer 40 op de teller, nu haalt hij 50! En dat met (voor zover ik kan zien) alleen atw 26 en een bromuitlaat.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 jun 2011 16:56

Met een lekke keerring verlies je compressie/vacuum in je carter. Nogal logisch dat ie nu dan harder gaat.
Het zou me verbazen als ie dat niet deed.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 11 jun 2011 17:11

Met een lekke keerring verlies je compressie/vacuum in je carter. Nogal logisch dat ie nu dan harder gaat.
Het zou me verbazen als ie dat niet deed.
Ja, maar ik wist niet dat dat zoveel scheelde. Mijn andere Tomos is nagenoeg identiek (behalve dan dat 'ie een snoruitlaat heeft ipv brom) en die haalt met moeite 32, heeft minder trekkracht, en produceert aanzienlijk meer geluid. En dat terwijl 'ie maar 1,5 jaar oud is, en die 2e hands Quadro is bijna 7 jaar oud.

brombertje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 11 jun 2011 17:17

Snoruitlaat, geeft sowieso veel minder vermogen. Bromuitlaatje en grotere sproeier, en ontsteking op bromstand geeft al genoeg om ruim over de 40 te gaan met een kleiner atw zoals 26.
En aan die Quadro kan ondertussen ook al veel veranderd zijn. Dat weet je nooit, tenzij je het zelf nakijkt.

En ik heb ook olie aan de voorkant van mijn uitlaat. Misschien is het toch ook een lekke keerring ipv lekke pakking/uitlaat die niet 100% past. Gelukkig kan ik een 2e brommer overkopen en in orde maken, dan kan ik mijn blok eens reviseren want die is nu ook gaar.

Cosmokramer
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Cosmokramer » 14 jun 2011 18:09

Nou, 2 dagen probleemloos gereden. maar de problemen komen weer terug. Vooral met een koude motor wil hij maar moeizaam blijven lopen, zodra je stopt met gas geven valt 'ie uit. En de lekkage bij de uitlaatpakking (die nota bene net vervangen is) is ook weer druppelsgewijs aan het terugkomen. Deze week maar weer terug naar de bromboer. Zucht.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers