De afgevlakte koppen. 5-11-08
Bij deze mijn info over de door mij afgevlakte koppen. (2 Snorkoppen en 1 Bromkop)
De meeste onder ons kennen het begrip de afgevlakte kop wel. Maar wat brengt dat te weeg ? En hoe verkrijg je een goede afgevlakte kop ? En wat is het voordeel ?
Om te beginnen moet je natuurlijk weten wat je te weeg brengt, als je de cilinderkop afvlakt. In weze maak je de cilinderkop inhoud kleiner. Dus het brandstofmengsel wordt meer samengeperst. Het komt onder een hogere druk te staan en de explosie is groter als het, middels de bougievonk, ontploft.
Nu kan je niet doorgaan met het samen persen, want dat kost in ons geval drijfstangen. Maar met enige doordachtheid en securiteit krijg je (gratis) je Tomosje beter, sterker en sneller lopend.
Hoe hoog is de compressie normaal gesproken en hoe hoog moet hij worden.
Bij een Snor Tomos is dat fabrieksmatig 1 : 6 en bij een Brom Tomos 1 : 10
Hieraan is te herkennen dat de fabriek de compressiedruk ook gebruikt om de Brom uitvoering sterker te laten zijn dan de Snor uitvoering.
Hoe verkrijg je die Hoge Druk kop met een gewone Snorkop ?
Zo`n 45 jr geleden stond ik een hele dag te vijlen en te slijpen (met waterproef schuurpapier) om wat mm`s van me Tomos kopje af te krijgen. Maar gelukkig hoeft dat niet meer.
Ik heb het nu zelfs machinaal gedaan. (Makkelijk en zuiver). Maar ik begrijp natuurlijk ook wel dat niet iedereen een grote bandslijpmachine heeft staan, maar er is een alternatief.
Ga op zoek naar een slijptol. Misschien heb je er zelf een of de buurman of binnen de familie.
Trek een isolatieband (tape) om je cilinderkop heen. En wel zo`n 3,5mm van de rand vandaan. Dan heb je een maat, tot waar je moet slijpen.
De compressie zou in mijn geval zo`n 1 : 11 moeten worden. In normaal begrijpbaar Nederlands houdt dat in, dat de verbrandingsruimte in de cilinderkop 11x zo klein moest worden als de cilinder inhoud. Of te wel 50 cm³ : 11 = 4,5 cm³
Nou kan ik een lang verhaal houden hoe je eerst de inhoud van de kop uitrekent, maar daar zit bijna niemand op te wachten. Het gaat er om hoe je richting de 4,5 cm³ komt.
De ervaringen uit het verleden hebben mij uitgewezen dat elke mm die je de kop afvlakt ± 1 cm³ scheelt. Als je nu weet dat de theoretische inhoud van een Snorkop 8,33 cm³ is, dan kan je simpel bedenken dat je er bijna 4 mm af moet halen om aan de 4,5 cm³ te komen.
Als je bij de 3,5mm grens bent gekomen met afslijpen (Zie bovenstaande foto), ga dan over op de tweede stap. (Ik hoop dat je de kop een beetje recht hebt afgeslepen) Neem dan een schuurmachine ter hand. Tegenwoordig heeft iedereen wel iemand binnen de familie die zo`n ding heeft. Ter ondersteuning laat ik even op een foto zien hoe ik dat gedaan heb. ( Mijn cilinderkoppen hadden ook een nabehandeling nodig. En ik deed het zo op de aanrecht bij moeders )
Dat was met gewoon fijn schuurpapier. En toen dat er mee door kon ging ik over op waterproef schuurpapier en olie. (zie volgende foto)
Na de nodige tijd ziet de Snorkop er uit als onderstaande foto. (met koppakking)
Ter herinnering nog even de normale Snorkop. [Met Loctite 5926 afgekit geweest]
En zoals hij er uit ziet als je alleen de verhoging weg haalt. Wat meestal gebeurt als men de Snorkop gaat afvlakken. Dat scheel in weze maar 1 cm³ en de druk wordt slechts 1 : 6,6
Maar het moet gezegd: Het scheelt wel. En het is ook voelbaar. Maar het zet geen zoden aan de dijk.
Maar nu over de Bromkop.
Bij de Bromkop speelt de vorm van de verbrandingsruimte een rol. Die vorm is door de doorontwikkeling van cilinderkoppen zo ontstaan. Wij kunnen met onze capaciteiten aan die vorm geen verbeteringen aanbrengen. We kunnen hooguit de verbrandingsruimte kleiner maken. Maar heeft dat zin ? De inhoud is fabrieksmatig al 5 cm³. ( Verhouding 1 : 10 )
Door de hoge rand en de daarmee verband houdende vorm van de verbrandingsruimte kan je niet ongestraft de Bromkop afvlakken. Wanneer je 1mm van de kop afhaalt hou je 4,5 cm³ aan inhoud over. Maar tevens haal je de squihs ruimte boven de zuiger weg en de kans dat de zuiger tegen de kop aan komt is bijna zeker. En om een aanvaring tussen zuiger en kop te voorkomen moet er altijd een koppakking tussen. Ergo: Om effect te verkrijgen bij het afvlakken van een Bromkop zal je er meer als 1mm af moeten halen. Maar dan komt het volgende probleem om de hoek kijken. Hoeveel meer ? En heeft dat wel zin ?
Als ik terug kijk in de geschiedenis ging men tot een compressie van 1 : 13 in de racerij. Teruggerekend bij een cilinderinhoud van 50cm³, geeft dat een verbrandingsruimte van 3,8 cm³.
Om andere redenen en ook ten behoeve voor iedereen heb ik mijn Bromkop iets verder afgevlakt dan de opstaande rand. En daarna de inhoud gemeten met olie.
Ten behoeve van de realiteit deed ik die meting met de bougie er in. Inhoud bleek 4,5 cm³.
Als je hem nu zo op de cilinder zou zetten krijg je te maken met een compressie van 1 : 11.
Nog even los van het feit, dat de zuiger tegen de kop aan zou komen.
Maar omdat ik onze moe d`r Tomos cilinder 1mm opgehoogd heb, met een 1mm dikkere voetpakking en er ook nog een koppakking tussen zit, zal ik niet aan die verhouding komen.
En ik zal dan ook niet het probleem van de kopstoot meemaken.
De kop zoals hij nu bij moe op de Tomosje zit. Hij is iets verder afgevlakt als de opstaande rand. En de squihsrand is ook verdwenen. Omdat weer enigszins te redden heb ik met een vijltje van uit de rand het weer wat schuin gevijld. (Helaas is dat niet goed te zien )
maar wat ik wel heb bereikt is: Mijn\haar spoelpoorten staan wat langer open waardoor de energie uit mijn cilindertje over het hele toerengebied wat groter is. Doch dat werkt alleen als je de verbrandingsruimte van de kop op 4 tot 4,5 cm³ gebracht hebt.
Maar de conclusie (en mijn advies) over het afvlakken van een Bromkop.
De doorsnee Tomosrijder moet daar niet aan beginnen, het brengt niets.
Wat je wel kan doen en mogelijk is: koop een tube siliconekit loctite 5926. Slijp met een vel waterproef schuurpapier de Bromkop en de cilinder bovenkant glad. Smeer daarna wat siliconekit op de glad afgeslepen vlakken en zet het geheel zonder koppakking in elkaar.
Dan heb je die zaak ook geoptimaliseerd. (En resultaat)
Tot zover mijn bijdrage, doe er je voordeel mee