• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Een volle krukas

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 23 okt 2008 00:34

Geachte forumlezers,

Ik ben vandaag weer de hele dag met de Tomosjes bezig geweest. En nu lijkt het er op dat het wel eens nodig kon zijn dat ik het linker lager (6001) van de hoofdas (ter zijnertijd) moet gaan vervangen.
Ik heb er aan gevoeld (binnen assen liggen nu op m`n bureau) en het lager draait niet helemaal fris meer. [Misschien dat hoge gierend geluid als hij 40 - 50 rijdt ]
Ook maakt mijn Tomosje wat meer geluid (typisch Tomos) als je er achteruit mee loopt. {Voor de goede orde; Dat doet de Tomos van mijn vrouw niet}
a. Wie weet waar dat geluid bij het achteruit rijden vandaan komt ?

EN .... terwijl ik overdenk om terzijner tijd dat lager te vervangen. (Wil ik overigens een tonnen lager inzetten)
bedacht ik: zou ik er dan niet gelijk een volle krukas in plaatsen. Dan is mijn vraag aan jullie ...
b. Wie heeft daar ervaring mee. [Niet met het inzetten natuurlijk] Maar met de vermogens winst.

In afwachting van jullie ervaring(en) en\of kennis verblijf ik hoogachtend,
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 23 okt 2008 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 23 okt 2008 09:09

Geachte heer van Claveren,

Ik wou even melden, dat ik dit probleem met achteruitlopen van mijn Tomos ook heb, hoewel ik het nieuwere Streetmate model hebt, is de motor zelf (Carter) bijna identiek, op wat dingetjes na.

Het is een soort van geluid van een speelgoed autotje die je voor en achteruit duwt. is het niet?

met een volle krukas heb ik geen ervaring. K' Weet alleen dat de carterdruk dan omhoog gaat wanneer de zuiger naar ODP gaat waardoor het mengsel sneller/harder? in de cylinder wordt geduwd? Ik weet ook niet of, wanneer de zuiger omhoog gaat, en nieuw mengsel trekt, meer mengsel aanzuigt omdat ook als er carter vaccuum is dat dit ook meer wordt. Lijkt me dat zowel carterdruk als cartervacuum omhoog gaat, misschien iets fellere gasreactie enzo?

Maar meer kan ik hier niet over zeggen, maar als je zo veel mogelijk power wilt hebben is het zeker te proberen. :)

Graag wou ik nog melden, over het typische tomos geluidje, ik vind dit erg vervelend, vooral omdat ik straks weer een normale originele uitlaat koop die best stil is, maar wel een mooi geluidje maakt. Als ik dan dat jankende geluid weer uit mijn motorblok hoor komen dan vind ik dat gewoon erg vervelend.

Het geluid met gewoon rijden, speelt op zodra de koppelingsschoentjes tegen het koppelingshuis komen. Het geluid gaat dan ook mee met de 1e en 2e versnelling. (Van laag naar hoog, en weer van laag naar hoog)
als ik stationair sta hoor ik het niet, geef ik iets gas zonder dat mijn koppeling aangrijpt heb ik het ook niet.
Bij mij zouden het de lagers kunnen zijn? dan vraag ik me af, bij welke as?
Pimped up Tomos Streetmate user :)

Developing || Tomos Streetmate A55 - Tuning and Service Manual ||

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 24 okt 2008 00:12

Waarde Marctraider en andere forummers,

Het voorbeeld van `t autootje is goed gevonden.
Op dit moment heb ik de 2 assen uit mijn Tomosblokje gehaald.
a. Om uit te vissen waar `t hoge gieren vandaan komt bij de snelheid van 40 >>> 50 Km p/u. Uit mijn
dossier komt naar voren dat het van het grote lager (van de hoofdas) in het rechter carterdeksel komt.
[ Doch het linker lager van de hoofdas (welke in de linker carterhelft zit) klinkt en voelt slechter aan ].
b. Om uit te vissen of `t achteruit rij geluid ergens uit de buurt van die 2 assen komt.
c. Om uit te vissen hoe het nu precies werkt in dat blokje en het te fotograferen.
d. Om de eventuele loze ruimte`s op de assen (tussen de componenten) op te vullen.
e. Om als ik het weer in elkaar zet, te testen of ik de papieren pakking achterwege kan laten door alleen
(blauwe) Loctite tussen de aluminium delen te gebruiken.
f. En gelijk daarmee wissel ik de koppelingen om of de (min of meer nieuwe) koppeling van mijn vrouw`s
Tomosje bij draagt tot minder herrie in mijn Tomosje. {Het zou kunnen}

Het zou kunnen om de volgende reden. Ik ben heden ochtend met het Tomosje van mijn vrouw wezen rijden om een testje uit te voeren. (Is zeer geslaagd, komt in Opvoeren)
En daar viel het mij op dat haar Tomosje bij de snelheid tussen 40 en 50 een hoog gierend geluid maakte. En dat was voorheen toch niet zo. Er moest wat veranderd zijn in haar blokje ? En dat was zo, ik had de koppelingen omgezet.
Dus dat wordt rijden met mijn Tomosje en dan weet ik of het van mijn koppeling af komt.
Maar even geduld, ik zet hem a.s. zaterdag wel weer in elkaar.
Anderzijds blijft, dat ik in m`n archiefje meerdere meldingen heb staan die over de lagers praten (Waar ik zelf ook achter sta) Maar de ene oorzaak behoeft kennelijk niet de andere te zijn.
Ik ben aan het onderzoeken en één ding heb ik al gevonden.
Als je de 2 assen er uit trekt (Let op, dat er op de trapas nog een vulring van 2mm zit aan de vliegwielkant), dan blijft het VTW gewoon op zijn plaats zitten (met ketting). {Je moet wel `t kickstartpendaal er af halen}
Dat houdt in, dat dan het gehele externe aandrijf gedeelte intact blijft.
Als je nu aan het achterwiel draait dan draait alles t\m grote aandrijftandwiel (zit de aantrapas normaliter doorheen geschoven) in het carter.
En opvallend daarbij was dat dat geheel absoluut geruisloos ronddraaide. Ergo: daar komt geen enkel geluid vandaan.

Om even terug te komen op de laatste alinea van Marctraider, over de koppelingschoentjes. Misschien zijn het wel niet de lagers, maar op e.o.a. manier de koppeling zelf. We zullen het misschien weten als ik mijn blok weer in elkaar heb en ga proefrijden.

Tot zover ff gereageerd, met vriendelijke groet verblijf ik

En … wie iets meer weet over een volle krukas in een Tomos ….. graag.
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 24 okt 2008 09:08

C. v. Klaveren,

Het is dat ik weinig tijd heb om telkens mijn blokje open te halen mede omdat ik naar mijn werk moet elke dag, anders had ik zelf ook geprobeerd om te ontdekken waar het nou aan ligt. Het maakt eigenlijk weinig uit voor ons waar het geluid zich bevind. Ik bedoel, het kan bij jou de ene lager zijn, bij mij de ander. Maar dat tenzijde.

Nog even een vraagje aan jou, of jij dit ook hetzelfde hebt; Zoals ik al eerder beschreef, zodra de koppeling aangrijpt en de 1e koppeling begint te werken, komt het geluid... een soort mosquito (Mug) geluid dat heel vibrerend en fluctuerend is, maar wel geleidelijk met de snelheid van de 1e versnelling ook hoger wordt. Zodra de 2e koppeling aangrijpt gaat het gewoon verder, alleen het geluid wordt weer lager en gaat weer geleidelijk aan omhoog. Tjah op top snelheid hoor je dit niet, echt meer als je in lage toeren rijd nog.

Omdat ik het op beide versnellingen hebt, is het onwaarschijnlijk dat het dan aan de koppelingsschoentjes ligt. Dan zou toevallig beide koppelingsschoentjes zijn versleten? (Het is een betrekkelijk nieuw blok, en geluidje is er altijd geweest.

De overbrenging naar de 1e en 2e tandwielen van de versnellingen lijkt me ook sterk, de tanden komen gewoon tegen elkar maar zouden niet moeten schuren, en sinds de vertanding ook anders is, lijkt het me sterk. Geluid blijft hetzelfde.

De lagers van de kruk-as, misschien? het heeft wel te maken met hoe veel toeren die rijd, omdat hij weer terugzakt in toeren naar de 2e versnelling wordt het geluid ook minder. linker of rechter krukas lagers? of helemaal rechts, in het rechter carter kap?

Wel heb ik ook een soort gierend geluid op top, maar dit is WEER iets anders. En dit is zo miniem, dit boeit me ook niet zo.

Paul123
Pro Forummer
  • Citeer

Berichtdoor Paul123 » 25 okt 2008 09:43

Interne vertanding zal het niet zijn, aangezien tomos daarvoor voor een schuine vertanding heeft gekozen.
Het resultaat is dat er meer axiale druk op de interne vertanding komt, maar wel een minder "gierend" geluid voortkomt.

Ik zou het geluid toch meer van de lagers of de koppelingen zoeken.

Een oplossing?
Zorgen dat de koppelingen vrije loop hebben, dit kan dmv bijvoorbeeld de eerste koppeling de demonteren (Gaat het gierende geluid bij de eerste versnelling weg). Of met smeert het gehele koppelingshuis met iets vets in (balhoofdvet mischien?) zodat ook de 2de versnelling vrije loop heeft.
Icm met een extra laag carterolie, moet men zo toch wel kunnen uitsluiten waar het gierende geluid is.

Veel succes van mijn kant uit,

Dennis
Doe gezond, rook een appel.
Afbeelding

henk kasten
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor henk kasten » 25 okt 2008 19:16

Ik denk persoonlijk dat het typische tomos-gieren afkomstig is van de rechte tandwielen, denk bijvoorbeeld aan de achteruit in een auto, die heeft ook vaak zo'n typische joel, de tandwielen van de achteruit zijn dan ook recht vertand, terwijl de versnellingen vooruit een schuine vertanding hebben.

@ Paul123, In een a35 blok zijn alleen de tandwielen van de tweede versnelling schuin vertand, de tandwielen van de eerste versnelling en die van de eindvertraging zijn beide recht vertand. Voor mijn gevoel giert een a35 blok dan ook het hardst in de eerste versnelling.

Bij het tomos a3 blok is daarintegen alleen de eindvertraging recht vertand, de versnellingstandwielen zijn schuin vertand. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een a3 blok minder hard joelt dan een a35 blok.

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 27 okt 2008 13:09

Mijn tomos streetmate heeft gewoon vertandingen zoals een A35 blok heeft, maar maakt bij elk tandwiel toch evenveel geluid.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 27 okt 2008 20:45

Geachte Forummers mijn reactie op bovenstaande,

Mijn practische bijdrage in de (bij)geluid aangelegenheid is, dat ik heden middag op moe d`r Tomosje ben gaan proefrijden. (Met de wat afgevlakte Bromkop (met koppakking) er op gezet.) [Voor me gevoel geen echt beter resultaat, maar daar over later.] En omdat het resultaat achter bleef, richte ik me op het geluid.(Omdat voor mij ook een hot item is) Als hij even op gang is gaat hij het typische Tomos geluid weergeven. (niet te hard). Maar bij 37 tot 44 gaat hij wat gieren. Doch niet zo hard dat je er aan gaat storen. Zou ook niet mogen natuurlijk, want er staat pas 1400 Km op de teller. Mijn eigen Tomos maakt duidelijk harder geluid, maar ik ben er mee bezig. De tandwielen liggen nog steeds op m`n bureau. Ik heb wel iets gevonden, maar de lopen wat klussen door elkaar heen. [Vannacht o.a. de 3 koppen afgevlakt en dan moeten ze nog afgewerkt worden, gerubriseerd en getest worden] Dus ik ben bezig, maar het kost tijd.
En voor de goede orde: De tandwielen in de beide Tomosjes zijn gelijk en toch maakt hij van mij meer geluid.
Maar goed, dat is het probleem wat ik op wil lossen.
Keeshaven

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 02 nov 2008 18:42

even nog een vraagje aan c. van klaveren.

U zegd in het begin van het topic dat u van plan bent om "tonnen" lagers te plaatsen. mijn vraag is: wat bedoeld u me "tonnen lagers"?

mvg, Sjaakvanvoorschoten
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

Mc. Sim
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Mc. Sim » 02 nov 2008 18:49

Lagers met ipv kogels (zoals de standaard in je tomos) "tonnen". Zelfde werking ongeveer maar toch wat anders.
Tomos a35 (snor)----------------------- Gila Sprinter

sjaakvanvoorschoten
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor sjaakvanvoorschoten » 02 nov 2008 19:57

en wat zijn tonnen? (ik weet niet veel in dit opzichte) en zijn deze beter?
dingen die ik verkoop
roze racer verkocht.
ik haat hitteband :(
motto voor het beunen:
als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :)

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 nov 2008 01:02

Geachte svv en andere forummers

Tonnenlagers zijn a.h.w. kogellagers met stalen rolletjes er in. Die zijn vele malen sterker dan kogellagers (en ook duurder), gewoon omdat het raak en\of draagvlak van die rolletjes veel groter is.

Met genoegen gemeld en vriendelijke groet, weltrusten.
Keeshaven

Marctraider
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Marctraider » 03 nov 2008 10:39

Zijn deze ook in de maten van Tomos verkrijgbaar dan? En zoja, gewoon bij de lokale brommerboer?

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 03 nov 2008 18:04

Waarde marctraider,

Ik weet niet of ze zomaar te verkrijgen. Want ik denk dat bijna niemand uit de bromfiets wereld er om vraagt.

Mogelijk dat je Bromboer zo`n lager voor je wilt bestellen.

Zelf haal ik lagers bij een speciaal zaak in de spaanse polder bij R.dam.

Met vriendelijke groet verblijf ik
Keeshaven

koena3
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor koena3 » 06 nov 2008 00:06

bij speciaal zaak van lagers.. kan je ze halen..soort naaldlager dan eigenlijk maar dan groter..maar hoeveel speling zit daar op als ze uit de doos komen?
tomos is goedkoop maar niet veel aandacht in onderdelen

daar in tegen puch maxi wel
maar die zijn weer altijd aanduwen en dat is ook niks en met kickstart is kei duur

Ingmar.
Pro Forummer
Contacteer:
Contacteer Ingmar.
Website
  • Citeer

Berichtdoor Ingmar. » 06 nov 2008 00:29

juiste benaming voor de "tonnenlagers" is cilinder lagers

zelf denk ik dat het niet lukken gaat heb een beetje rond gekenen maar er zijn een paar verplichte puntjes
zoals

pen dikte krukas=17mm
lagerschaal diameter(in het carter)= 40mm
breete lagerschaal = 12mm

dat is de st maat dus maar cilinderlager zijn doorgaans grooter en dikker dan kogellagers

en nog een belangrijk puntje ter atentie is het maximale toerental van het lager

dit is van een 6203 c3 lager

Max. toeren per minuut (tpm) Oliesmering : 21000 / Vetsmering : 17000

naar het rode moet je kijken dat moet minimaal wel zoon 16000 zijn voor een brommertje als je daar niet bij in de buurt komt heb je kan dat je laget kan exploderen
Niet meer bepaald actief hier!

Vragen of spullen nodig?

https://www.facebook.com/Istyletuning
https://www.facebook.com/weldingmonkey

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 07 nov 2008 00:13

Waarde ingmar,

Ik noem dit waardevolle informatie.

Wat het lager aangaat welke ik wil vervangen, die zit aan de linkerzijde op de hoofdas. Bekend onder het nr. 6006.

Als het een beetje meezit zal ik in de 2e helft van volgende week er naar op zoek gaan. (Het blokje ligt nu open voor andere uitpluizerijen)

Met dank voor de bijdrage
Keeshaven

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij