• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Afgevlakte bromkop

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 28 okt 2008 18:53

Nou heb ik dus bij leertouwer gevraagd om een bromkop. Ik kreeg er 1. Ik vond al dat de verbrandingskamer er anders uitzag dan ik gezien had op foto's, maar hij zou goed zijn. Eenmaal thuis kom ik erachter dat hij afgevlakt is, en niet zo'n beetje ook.

Afbeelding

Afbeelding

Nou was het dus zo dat als ik hem gemonteerd had dat me zuiger ertegenaan kwam.

Ik terug naar leertouwer, zegt leertouwer dat ik er gewoon een paar voetpakkingkjes onder moet doen. Ik dacht oke, dat is dus die pakking onder je kop, dus ik er 3 kopen. Probeer ik het nog een keer, merk ik dat hij valse lucht trekt, ik denk huh. Ik beetje rondneuzen op forum. Zie ik dat een voetpakking dus onder je cilinder moet, en een koppakking onder je kop (logisch!)

Mijn vraag is dus nu zou ik gewoon nog een 2e koppakking erop doen, of zal ik op 1 of andere manier proberen me cilinder los te halen en daar 2 voetpakkingkjes (ofzo) eronder doen? Ik heb dit nog nooit gedaan en het lijkt me best moeilijk (wat ik gelezen heb)

Squish afstellen lukt niet want ik heb geen:
- (Digitale) schuifmaat
- Stukje (soldeer)tin

Het beste lijkt het me gewoon nog een koppakking te kopen en die erop te doen?

cross-tomos
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer cross-tomos
Website
  • Citeer

Berichtdoor cross-tomos » 28 okt 2008 18:57

ik zou niet akkoord gaan met leertower.
ze moeten toch goeden produchten leveren.
zo niet geld terug vind ik.
was eerst ook met me polini membraam bij de puch shop.
ik kreeg die nieuwe opgestuurd en moet de oude terug sturen.
FC VOLENDAM
me brommer zie je op: viewtopic.php?f=9&t=10848

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 28 okt 2008 18:59

Dat was ook mijn eerste gedachte, maja als het snel is opgelost met een pakkinkje vind ik het best. Ook woon ik niet dichtbij, ik was vandaag bij een vriend die er woont.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 28 okt 2008 19:34

Die kop is dus afgevlakt.

Dit betekend dat hij scheef kan zijn (want recht afvlakken is erg moeilijk, zeker als je zo ver gaat). Er bestaat dus altijd een kans dat dit zelfs met extra pakkingen niet goed gaat werken.
Meerdere koppakkingen zou ik sowieso al niet doen en als je dan ook nog eens niet in staat bent je squish te meten...

Mij lijkt de beste optie niet te gaan lopen klooien maar gewoon een ander kop te vragen bij leertouwer. Eentje waar niet mee geklooid is.

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 28 okt 2008 19:36

Ja ik heb nog is gelezen, squish meten lijkt me niet zo moeilijk, leen wel ergens de materialen, maar ik denk wel dat hij recht is. Denk niet dat leertouwer kromme koppen verkoopt.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 29 okt 2008 00:26

Waarde Adtje16
Het ontbreekt me aan tijd. Maar ff gauw. Maakt 2 koppakkingen van een melkpak. Neem een originele aluminium koppakking, doe die 2 melkpak. boven en onder er tegenaan en leg ze zo tussen cilinder en kop. Ga dan even kijken of hij zonder tikken draait.

Ik heb afgelopen maandagnacht mijn 3 koppen afgevlakt en dat is heel wat verder gegaan dan jou kop.
En daarvan zit de HD-kop bij moe er al 2 dagen op. Maar ... haar cilinder staat 1mm hoger en er zit 1 aluminium koppakking tussen. [Die laatste moet er nog tussen uit, maar daar is gewoon geen tijd voor]

EN ..... leg die kop even op waterproef schuurpapier en schuur even, dan kan je zien of hij vlak is.

Afbeelding

Even gereageerd, met vriendelijk groet verblijf ik, tot over een paar dagen
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 29 okt 2008 12:25

De foto doet het niet. Ik zal binnenkort is kijken naar de melkpak oplossing.

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 29 okt 2008 20:54

Bij deze,

Ik heb 2 pakkingen van een melkpak gemaakt en die om de originele pakking heen gedaan (zoals c van klaveren zegt) Nog steeds blijft het getik.

Later maar is mijn cilinder los gehaald en 3 voetpakkingen geplaatst. Er zat er nog geen een, nu dus 3 nieuwe.

Tot mijn verbazing merk ik zeer weinig van de trekkracht en iets hogere top. Terwijl ik dit wel merkte zonder de 3 voetpakkingen (maar dan tikte de zuiger tegen de kop aan, wat weer niet goed is)

Het getik is er nog steeds een heel klein beetje, morgen maar is kijken of mijn zuiger mijn kop heeft geraakt. Zo ja, dan weet ik niet wat te doen.

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 29 okt 2008 23:59

Beste Adje 16,
Ik ben een antwoord aan het schrijven hoe te doen, maar ik haal het niet meer. Doe het volgende nu. Zet even de originele kop er op en rij er mee.
Ga langs de bromboeren of garage`s en vraag of ze een stukje origineel pakking-materiaal hebben, met een dikte van 1mm. ( Niet stoppen voor je het hebt }
Ik kom terug in deze reactie met mijn verhaal, heb even geduld, d`r staat al wat op papier.

Als `t goed is kan je de foto`s nu allemaal zien van mij.

Met vriendelijke groet verblijf ik,

(2/10/08) Verderop staat mijn vervolg schrijven.
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 02 nov 2008 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

Gietor
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Gietor » 30 okt 2008 09:25

ej kerel ik zou gewoon terug gaan naar leertouwer voor 1 die wel goed is ;) wat heb je er voor betaald bij die afzetters ?

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 30 okt 2008 14:39

Bij nader inzien,

Vandaag maar is mijn kop eraf gehaald na misschien 1 a 2 kilometer gereden te hebben. Feateau:

Afbeelding

Dit ziet er niet al te best uit. Toch is het getik alleen maar als ik een heel klein beetje gas geef, en is het daarna gelijk weg, ook bij stationair lopen tikt hij niet. De zuiger komt amper boven mijn cilinder plus koppakking uit. Met een extra hele dunne pakking zal het probleem misschien wel opgelost zijn. Maar ik heb al 3 voetpakkingen onder mijn cilinder. En een extra koppakking word niet aangeraden, ook is een koppakking vrij dik. Eigenlijk heb ik een hele dunne koppakking nodig. Maar die mogen toch alleen van metaal zijn?

ruttos
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor ruttos » 30 okt 2008 15:13

een puch 50cc pakking is heel dun en van metaal dus miss dat je die is moet proberen.
mijn schooltossie :
viewtopic.php?f=9&t=8526&p=100532#p100532

mijn racertje :
viewtopic.php?f=9&t=9512&p=118970#p118970

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 30 okt 2008 15:16

En die past zeker weten op een tomoscilinder?

leerling1
Vaste forummer
Contacteer:
Contacteer leerling1
Website
  • Citeer

Berichtdoor leerling1 » 30 okt 2008 17:15

Ja die past zeker omdat de diameter hetzelfde is en de tapeinden eveneens
tomos wizzrd is klaar!!

kijk>>>>viewtopic.php?f=9&t=8282<<<<

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 31 okt 2008 15:05

Nou merk ik de laatste paar dagen dat het stinkt in de garage. Wat blijkt, mijn kop lekt. Er hangt een klein druppeltje aan de onderkant van mijn kop. En een klein plasje eronder. Waar kan dit aan liggen? Lees het hele topic om te weten te komen wat ik allemaal gedaan heb.

PimW
Koffie
Koffie
Contacteer:
Contacteer PimW
Website
  • Citeer

Berichtdoor PimW » 31 okt 2008 18:08

Hij is gevlakt dus kan scheef/krom zijn.

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 31 okt 2008 22:41

Beste luitjes,

Het lek probleem is (waarschijnlijk) opgelost, ik had mijn benzinekraan niet goed genoeg aangedraaid. Daardoor sijpelde het langzaam via mijn cilinder op de grond. o|O

Maar nu zit ik nog steeds met het oude probleem. Hoe ga ik het (af en toe horende) getik tegen de kop oplossen. Nog een extra voetpakking: is 4. Of een extra koppakking, en dan van Tomos of Puch, zoals mij eerder werd aanbevolen.
Bij somigge mensen is het zo dat hun zuiger tegen de kop aan tikt, zal ik dit ook hebben als ik de orginele kop behoud, of moet je daarvoor een extra (dikke) koppakking gebruiken bijvoorbeeld die van Puch?
Nu las ik net dit, is een Puch koppakking nou dik of dun, of zijn er dunne en dikke?

Graag hoor ik van jullie :)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 01 nov 2008 08:51

4 voetpakkingen lijkt me een beetje teveel van het goed en dan sluit het boeltje ook niet meer af.

Misschien zit je probleem wel in de krukas ipv je kop, met name big-end en small-end lagers kunnen gaan tikken. Nu je een kop erop zet die meer copressie geeft, kunnen die geluiden ineens optreden.

Meet eens de squish op tussen kop en zuiger met een stukje tin, dat geeft ook al een heel ander beeld. Kopbouten kruislings en met dezelfde kracht aandraaien ook. Steekt de bougie niet teveel uit dat deze tegen de zuiger klapt? Staat de ontsteking juist afgesteld? (detonatie/ pingelen door een te vroege of late ontsteking)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

C. van Klaveren
Vastgeroeste forummer
  • Citeer

Berichtdoor C. van Klaveren » 02 nov 2008 09:39

Beste Adje 16

Helaas moest je even wachten op mijn reactie, maar praktische, technische en familiale zaken nemen nu eenmaal ook tijd. Ik hoop dat je mij afgewacht hebt.
Als je goed is zijn mijn foto`s te zien, ook daar hebben we verandering in aan gebracht.
Verder heb ik je info weer gelezen en raad ik je aan het volgende te doen.
Pak het min of meer professioneel aan, in zover je mogelijkheid ligt. (Of wil leggen)
Dus niet ff gauw dit of dat doen, maar neem de tijd en schrijf op wat je doet.

We weten dat je een afgevlakte HD-kop niet zomaar op een Tomos cilinder kan plaatsen. Dan komt de zuiger gegarandeerd tegen de kop aan.
Dus er moeten maatregelen getroffen worden (Als je met zo`n kop te maken krijgt) om van dit minpunt een pluspunt te maken.

Begin nu met het meten van de cilinderkop. D.w.z. (in dit geval) de diepte van de HD-kop. Dan heb je tenminste een gegeven.

Hoe doe je dat: Leg de kop plat op een vlakke ondergrond. Zet nu een schuifmaat, met de achterkant, op het bougiegat en meet nu met de achterkant van een schuifmaat (Door het bougiegat heen) de diepte.
Bij een onbewerkte HD-kop is de diepte 22½ mm. De theoretische inhoud van die verbrandingsruimte is 5 cc. De praktische inhoud is ± 6 cc. [Dan zit de bougie er in en die vergroot de inhoud van de kop]
Welke diepte heb jij gemeten ?

Nu het volgende: Hoe vlak is die kop ?
Schuur hem wat op, op een stuk waterproef schuurpapier. { Zie voorgaande foto }
Als je dat een aantal minuten hebt gedaan, veeg dan de onderkant schoon en bekijk hem nauwkeurig. Nu kan je zien op welke plekken de kop iet wat fijn geslepen is.
Als er (kleine) plekken zijn, net langs de verbrandingsruimte, die niet geraakt zijn, dan weet je gelijk waar hij lekt. Of er zitten daar nog wat groeven van het afvlakken, ja …. dan moet er gewoon wat professioneler, verder afgevlakt worden. Totdat het goed is.

Nou is dat in eerste instantie niet meer zo`n dramatisch karwei als vroeger.
Zelf was ik nog geen 15 min. bezig en ik had 4½ mm van mijn Snorkop afgeslepen. Dat was natuurlijk wel op een bandschuurmachine en die heeft niet iedereen in de schuur staan.
Maar een schuurmachientje heeft toch menigeen. En jij hoeft ook geen 4½ mm er af te slijpen.
Dus als er wat oneffenheden in die kop zitten, ga dan als volgt verder.
Zet die kop onderste boven in een bankschroef of klem hem anders vast. Neem een schuurmachientje met fijn schuurpapier (180 of 240) en schuur die kop vlak met steeds draaiende bewegingen. Ik had ook wat groeven in een van de afgevlakte koppen en heb dat behandeld volgens bovenstaande methode en heb daar wat foto`s van genomen.
De kop met de groeven.
Afbeelding

Zo slijp ik ze fijn.
Afbeelding

En als het na verloop van tijd wat geworden is [met die kop] dan begin je aan de eindfase.
Verwissel dan het gewone schuurpapier voor waterproef schuurpapier ( ± 180) op het machientje, ALLEEN gebruik dan geen water maar olie als vloeistof met schuren.

Afbeelding

Kijk na verloop van tijd of het nu door jou bewerkte vlak ook wat geworden is. Een ieder weet voor zich zelf, als hij naar zijn eigen werk kijkt, of het nu goed is …. ja of nee.

Dan zijn er nog 2 dingen te doen.
a. Even de randen van de verbrandingskamer breken. ( schuurpapiertje er langs halen)
b. En opnieuw weer de hoogte meten. ( alles minder dan 22,5 mm moet er in eerste instantie aan pakking tussen [aan de onder en/of bovenkant] van de cilinder.
Later kan je de definitieve keus maken, als je alles op je gemak uitgetest hebt.

Mocht je nu al zover zijn dat je de stap zet om, gezien het probleem met de cilinderkop, gelijk de cilinder op te verhogen, doe dan het volgende.
Haal de cilinder er af en kijk wat voor vorm de voetpakking heeft. Haal de bestaande voetpakking los of koop een nieuwe. Ga op zoek naar origineel pakkingmateriaal (en niets anders) van 1mm dik. Leg de originele voetpakking op `t stukje originele pakkingmateriaal en teken en snij de 1mm voetpakking uit. Maak er altijd één extra.
Ook erg makkelijk is het hebben van een setje hol pijpjes, waarmee je ronde gaten in een plat materiaal kan slaan. ( Mijn setje koste € 2,50 in zo`n goedkope winkel )
Schuif de voetpakking over de tapeinden heen en leg hem op het carter. Kijk of het goed en precies past. Pas hem eventueel aan.
Leg de pakking vervolgens op de voet van de cilinder en pas dan de spoelpoorten aan.
Als dat allemaal in orde is kan de cilinder, met de 1mm dikke voetpakking, weer terug geplaatst worden. Wanneer hij zit moet je voor je eigen informatie, de zuiger in de bovenste stand zetten en even een liniaaltje over de bovenkant van de cilinder heen halen. Dan constateer je hoeveel de zuiger boven de cilinder uit komt.
Neem nu een koppakking en ga er even overheen met een stukje waterproef schuurpapier.
Bekijk nu je cilinderkop. Zoals ik hem zag (op foto) in het eerste schrijven van jou in dit artikel moet ik zeggen dat het er niet zo goed uit zag. De zwarte rafelige kring rondom de verbrandingsruimte geeft al aan dat hij niet goed aansluit op de cilinder. (Zelf geef je ook aan dat jou cilinderkop blijft lekken) Dus dat vraagt om maatregelen.
Wel ….. eerder in dit artikel staat al ruim beschreven hoe je dat moet doen. Als je dat goed gedaan hebt kan je met een gerust gevoel jou reeds (door een ander) afgevlakte HD-kop op de cilinder plaatsen.

En als laatste; ik smeer altijd wat Loctite (blauwe silicone kit) op de koppakking, dan zit het potdicht.

Tot zover mijn verhaal over een afgevlakte Bromkop, ook wel HD-kop genoemd.
Zo heb ik het bij mijn vrouw d`r Tomosje gedaan en hij rijdt als een duvel uit een doos.

Nog wat reactie op wat voorgaande info. Als je benzine onder je tomosje vindt zit het niet goed bij je carburateur of slangetje, kraan aansluiting. Dat is toch makkelijk te verhelpen. Hij staat te stinken en dat geeft ongenoegen thuis. (om een futiliteit)
Verder: Hij kan inderdaad wat pingelen door de hogere compressie. (Heb ik zelf ook last van)

Met genoegen gedaan
Laatst gewijzigd door C. van Klaveren op 30 jul 2013 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Keeshaven

adje
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor adje » 02 nov 2008 12:15

Beste C. van Klaveren

Hartstikke bedankt voor de hulp. Het lekken bleek gelukkig aan de benzine kraan te liggen die niet goed was vastgedraaid.

Helaas heb ik het meeste van de benodigde gereedschappen niet. Binnenkort ga ik even wat (fijn?) waterproof schuurpapier halen om te kijken of hij wel vlak geschuurd is. Ook haal ik (als ik het kan vinden) 1mm dik pakking papier. Verder haal ik voor de zekerheid nog een extra koppakking, (misschien 2, een dikke en een dunne?) En misschien zelfs nog wel een voetpakking (mocht ik die 1mm dik pakking papier niet kunnen vinden.

Nog maar is me kop schoongemaakt, erop gezet en even gereden. Hierbij nog 2 foto's van hoe het eruit zag na nog geen kilometer gereden te hebben, het lek is aan de onderkant. De onderste foto is wat vaag...

Afbeelding

Afbeelding

Dit duid op een lekke koppaking en/of scheve kop?
Laatst gewijzigd door adje op 02 nov 2008 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
24 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen