Berichtdoor shadowranger » 07 okt 2008 17:43
Dat werd idd veel gedaan bij poortgestuurde cilinders, waaronder het ei-tje zoals die van tomos. Het gaat niet werken bij membraangestuurde inlaatpoorten. Het gaat erom dat de inlaatslag (timing) langer wordt (eerder open, later dicht) waardoor er meer mengsel wordt ingezogen. Dit resulteert in meer kracht waardoor de brommer een paar kilometer per uur sneller kon rijden. Ik weet uit eigen ervaring hoe kritisch het was dat de juiste lengte zuiger werd gemonteerd in mijn oude ei-cilinder. Ik heb diverse keren een zuiger van Puch meegekregen die te lang bleek te zijn. Nadat ik de lengte had aangepst naar de lengte van de originele zuiger was het weer goed.
Er zitten wel kanttekeningen aan. Als de timing niet klopt met de spoeling vanuit het carter naar de cilinder en de drukgolf die terug komt uit de uitlaat om niet teveel vers mengsel door te laten schieten in de uitlaat, gaat het motortje slechter lopen of wil helemaal niets meer doen. Er is zelfs kans op backfire in de carburateur, wat niet bevordelijk is voor dit onderdeel. Mits goed uitgevoerd is er idd wel wat winst te behalen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn