Pagina 1 van 1

heel heel, heel groot probleem

Geplaatst: 25 sep 2005 21:42
door oedje
hallo

ik heb laatst me cylinder weggehaald omdat ie vals lucht aanzoog, dus ik die 4 moertjes eraf draaien wil de linksondere niet eraf, dus ik draaien en draaien was ie dolgedraaid.

dus ik met een schroefendraaier tussen me kop en cylinder gaan duwen zodat ie weer die goeie schroefdraad te pakken krijgt.
met heel veel moete gelukt.

dus zie ik dat de onderste 2 zijn dolgedraaid.

dus ik denk gewoon ff nieuwe pinnen halen.
dus ik wd-40 erop spuiten, ff wachten.

en met een griptang eraf draaien.

de onderste 2 gingen redelijk makkelijk.maar de rechtsbovenste ging wat moelijker.
dus ik griptang wat strakker zetten, en nou heb ik dus me eigen kracht onderschat, want ik heb em er dus afgedraaid.

maar hoe moet ik dit oplossen????

en nou ligt dat ding al een paar dagen buiten, en is er water in et blok gekomen, hoe krijg ik dat et beste weg???

Geplaatst: 25 sep 2005 22:50
door zipper
Het water zit dus alleen maar in de carter.
Je kunt alles uit elkaar gaan halen maar ik zou zo snel mogelijk alles in elkaar zetten en als een gek gaan kicken. Ik denk dat het wel meevalt met het water en dat hij wel zal starten uiteindelijk. Vooral als hij warm wordt zal alles verdampen.

Geplaatst: 25 sep 2005 23:14
door poekelen
er uit dampen met een brander oid

Geplaatst: 26 sep 2005 06:53
door oedje
ja dus als ik me krukas beweeg dan hoort er wat olie mee te komen maar nu komt er olie en water mee.

en ik zou em heel graag in elkaar zetten maar die tapeind van me cilinder zit nog erin, hij is afgebroken.

Geplaatst: 26 sep 2005 07:58
door Milan
Die moet je dan met een kleine maat boor gaan uitboren, tot ie zegmaar uitelkaar valt in zijn schacht waar ie in zit. Als het niet lukt jeem dan een grotere maat boor. Zorg dat je boortje nietaf breekt want dan ben je verder van huis. Groeten Milan

Geplaatst: 26 sep 2005 19:03
door C. van Klaveren
Is dat tapeind helemaal vlak afgebroken, gelijk met het carter ?

In principe moet je `m uitboren. MAAR .... voor dat je daar mee begint.
1e Eerst een doekje in je carter leggen. zodat er geen vuil [ijzer, aluminium] in je carter kan vallen.
2e Sla eerst een center [met een centerpunt] in de midden van `t afgebroken tapeind. MOET ABSOLUUT PRECIES, ANDERS GA JE SCHEEF BOREN EN DAN HEB JE EEN NOG GROTER PROBLEEM.
3e Begin te boren met 1mm. Niet douwen op die boor anders breekt ie. De boor moet boren niet jij. Dan steeds iets groter tot 5 mm. Als het M6 tapeinden zijn.
Als het M8 is, dan tot 6,5 mm boren.

Als je het goed heb gedaan, dan met 1e - 2e - 3e tap de zaak weer ophalen.


tip: met keukenrol papier kan je goed je olie / water opdeppen tussen je krukaswangen door [met een spaak ( zit een haaks hoekje aan, blijft zo lekker `t papier zitten)]

heb geen tijd meer.

Geplaatst: 26 sep 2005 19:44
door oedje
maar ik weet niet of et m6 ofzo is ik weet alleen dat een maat 11 moer erop moet draaien.

maar alvastr bedankt voor jullie reacties

Geplaatst: 26 sep 2005 20:30
door SCHNITZEL
het is engels draad dus geen tap 6 ! als ut tap 6 was dan was ut moer 10
!

Geplaatst: 28 sep 2005 18:43
door oedje
en het is moer 11.

dus???

maar nu ben ik begonnen met boren maar hij zit niet precies in et midden.
wat kan ik nou et beste doen???

en als ik me olie gewoon uit et blok laat lopen komt het water dan ookg ewoon mee of blijft dat hangen??

Geplaatst: 28 sep 2005 19:37
door C. van Klaveren
Beste ....

Dat water komt gewoon mee.
Apropo: Hoe laat je dat er dan uit lopen?
Hang ie `m op of heb je het blok er onderuit gehaald.

Je hebt scheef geboort ! Met welke boormaat en hoe diep ?
Had je wel gecenterd.

Geplaatst: 28 sep 2005 20:00
door oedje
gewoon die aftap bout aan de onderkant eruit draaien.

dat gat is ongeveer een een paar mm. diep.

en omdat ie niet helemaal vlak is afgebroken is die gat nu iets meer naar linksonder dan in et midden. :(

Geplaatst: 28 sep 2005 20:21
door Tomie
De krukasruimte, is gescheiden van het primare tandwiel gedeelte. De krukaslagers worden gesmeerd door de mengsmering die je tankt. De koppelingsvloeistof is voor de koppeling, primaire vertanding en kickstartermechanisme. Deze koppelingsvloeistof komt niet bij je krukas. Water in de krukas ruimte kan je (blok er onder uit) er uit laten lopen. Met het blok onder het frame, doe je er een katoenen doek in proppen (met beleid) zodat deze het water op zuigt. Daarna zo snel mogelijk rijden met je brom, zodat de krukaslagers weer smering krijgen i.p.v. water. Zo kan je met wat geluk roest en andere ellende op krukas en lagers voor blijven. Kan je er absoluut niet mee rijden, giet er dan een beetje mengsmering in met een beetje extra tweetaktolie er bij gemengd. Is het hele zaakje al roestig, dan zul je het blokje moeten splitsen en de verroeste onderdelen vervangen.

Geplaatst: 28 sep 2005 23:14
door oedje
ik dacht dat de krukas ook gesmeerd werd door koppelingsolie.
maar dat lukt dan wel, maar dan zit ik met dat afgebroken tapeind.

ik wil zo snel mogelijk weer rijden zodat ie weet smeert maar ik kan moeilijk me cilinder met 3 tapeinden vastmaken.

Geplaatst: 29 sep 2005 00:06
door C. van Klaveren
Hoe groot is dat gat nu wat je geboort hebt ?
En had je nu eerst gecenterd ?

Gelieve de andwoorden goed te lezen en de vragen ook te beantwoorden.
Dan kunnen we verder.

Geplaatst: 29 sep 2005 18:04
door oedje
ik had niet gecenterd, en de gat is ongeveer een paar mm. diep.

Geplaatst: 30 sep 2005 02:47
door C. van Klaveren
Het belangrijkste wat je moest doen heb je achterwege gelaten. CENTEREN.
En ik weet nog steeds niet wat voor boortje je gebruikt heb.

Maar goed; Neem een boortje wat een halve mm groter is.
Dat wat je al geboort had is uit het midden gelopen. Naar beneden toe toch ?
Boor vanuit de richting waar het gaatje naar toe verlopen is voorzichtig terug naar de midden, Niet te hard drukken, de boor laten boren.
Steeds een iets grotere boor gebruiken, Kost tijd, maar wegbrengen kost meer.

Ik had nog geen tijd om te kijken wat voor schroefdraad er in zit.
[zit nu (`s nachts 3.00u) trouwens op m`n werk]

Wel eens van linkse tappen gehoord ?

Geplaatst: 02 okt 2005 13:09
door C. van Klaveren
Ik heb ff gekeken voor wat voor draad dat is.

Wel, het is simpel M7 schroefdraad.
Dat houdt in, dat je minimaal 5.6mm moet boren.
[maar 5.5mm mag ook]

Geplaatst: 02 okt 2005 18:20
door oedje
oke heel erg bedankt, ik ga het proberen.

heb er nu wel iets minder tijd voor omdat ik laatst een fox heb gekocht :P

maar ff tussendoor een fox uit 2003 met 4000 op teller voor 600 euro is tog best redelijk ??

maar nu ff weer ontopic,
ga het blok er maar es af halen kan meteen et water eruit.

en bedankt voor jullie reactie's

Geplaatst: 02 okt 2005 19:52
door poekelen
ja
een vriend van mij heeft een fox te koop voor 400 euro
bouwjaar is dacht ik 98..

Geplaatst: 02 okt 2005 22:24
door oedje
nee heb geen idee wat links tappen is.