Pagina 1 van 4
Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 30 jun 2008 21:57
door bohmsje
Hallo tomos-fanaten,
heb sinds kort deze tomos NTX gekocht via marktplaats.nl
Setup(helemaal standaard):
50cc
18mm bing
12mm spruitstuk
twv:???
Sproeier 58
Standaard uitlaat
Top: 50, precies
Rijdt super lekker, moet nog even een beetje wennen aan het schakelen, maar dat komt wel goed!
groeten, Bohmsje
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 30 jun 2008 22:06
door IxilTomos
Wat een prachtbrommer. Mazzelpik!
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 30 jun 2008 22:35
door sprint4S
welke pakking moet je hebben?
de pakking tussen het middenstuk en de rechter deksel?
dat zou eigenlijk tomosnummer: 205.615 zijn (maar aan dat nummer heb je eigenlijk niets...)
wat wil je over je blok weten?
even een paar simpele dingen:
motor: eencilinder,tweetakt,luchtgekoeld
boring: 38mm
slag: 43mm
versnelling: 5 versnellingen voetgeschakeld
ontsteking: CEV magneetontsteking
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 30 jun 2008 23:07
door PimW
Puik brommertje!

Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 00:37
door Iaccaloco
Cool!
Ik zag 'm al te koop staan, en ken hem nog van vroeger!
Da's echt al meer dan 17 Haar geleden voor me....
Jeugdsentiment!
Ik weet nog dat er(bij mijne iig.) tussen elke versnelling een vrij zat, héél raar effect was dat als je ermee reed....!
Veel plezier ermee, d'r zijn er niet veel (meer) van!

Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 10:56
door bohmsje
Bedankt voor de reacties!
@sprint4s: 5(!!!!!!?????) versnellingen????
weet jij dan ook hoe hard zo'n ding standaard loopt? Want zat in zen 3 al op de 50?!
en, weet jij dan ook, wat de standaard motorgegevens zijn???
ik pak voor de pakking gewoon een papiertje, en trek het over, en ga er mee naar de bromboer
en ik bedoel zeg maar, als je je cilinder hebt en daar recht bovenaan kijkt, en het blok erop hebt, dat rechter pakkingetje in het midden ongeveer, snappiej?
En ik bedoel met informatie erover, hoe ik bij die binnen-pakking kom, het ziet er van binnen niet hetzelfde uit als een tomos a35 blok, neem ik aan?
@Iaccaloco: klopt ja, versnelling 1 zit helemaal onderaan, daarboven vrij, daarboven, 2 3 4 5
weet iemand trouwen wat de originele tandwielverhouding moet zijn? en is de standaard carb 18mm of 12mm?
Ps: ik vraag hier maar raak, want er is verder op het internet NIKS over te vinden....
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 15:34
door dejko[SLO]
very nice NTX.in my country we dont have NTXs, but we have CTX,whic its all the same,except the engine.our has 80cc an it goes like crazy.you have ATX engine?am i right,i thing it goes 45?
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 15:37
door bohmsje
Oooww,,
I got 50cc, standard exhaust, standard airfilter, but a 18mm bing carburatur, which makes it go around the 70, i quess, in the 3th gear it allready went 55, so,
Do you know anything about these engine's? for example: is the carburatur standard 18mm? or should it be 12mm?
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 18:02
door PimW
@Iaccaloco: klopt ja, versnelling 1 zit helemaal onderaan, daarboven vrij, daarboven, 2 3 4 5
Hij bedoelt denk ik dat hij tussen elke versnelling even uit de versnelling kon schieten. Wat dus heel raar rijd.
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 18:21
door bohmsje
ja, daar zat ik ook even over na te denken, klopt wel
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 18:55
door Iaccaloco
@Iaccaloco: klopt ja, versnelling 1 zit helemaal onderaan, daarboven vrij, daarboven, 2 3 4 5
Hij bedoelt denk ik dat hij tussen elke versnelling even uit de versnelling kon schieten. Wat dus heel raar rijd.

Idd. ja.....
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 20:54
door dejko[SLO]
Oooww,,
I got 50cc, standard exhaust, standard airfilter, but a 18mm bing carburatur, which makes it go around the 70, i quess, in the 3th gear it allready went 55, so,
Do you know anything about these engine's? for example: is the carburatur standard 18mm? or should it be 12mm?
i know nearly everything aboat these engines.if you have the same engine like us you have bing18/12.actualy you have 18mm carburator blocked to 12mm.you cant unblock it by any way.
now,i dont know if you have BT50?i thing i saw some BT wheels on this forum but i dont know if you actualy have them.
in slovenia the best way to make ATX(or NTX-same engine) faster is to use BT50 cylinder and bing18/18(original BT50)and better exhaust.this will make your NTX go around 85-90.al that on 50ccm,without any porting or.borring the cylinder.on 38L piston.
viewtopic.php?f=9&t=8024
there you can see my ATX with BTengine setup.
BT and ATX/NTX cylinder are wery much the same on outside,so you wont be confused.
sory for bad english.i am doing my best

Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 01 jul 2008 22:26
door sprint4S
Blokken zijn (zoals wellicht bekend) haast gelijk aan AT50,ATX,BTX,
(de dekselpakking die ik laatst voor mijn AT50 nodig had,was hetzelfde als van een Tomos 4L)
nog een paar kleine gegevens...
Motor: 1,3KW
toeren: 4500
Compressie: 7:1
Topsnelheid: 40km
Carburateur: Bing 18/12/10
diameter: 12mm
sproeier: standaard 58,optineel 56,60,62,64,66,68
Ik rijd met mijn AT50, kompleet orgineel,
net nieuwe zuiger e.d en met sproeier 56,
maar ik vraag me af of ik de 50km ga halen (maar dat stoort mij niet)
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 02 jul 2008 03:09
door bohmsje
@ dejko[SLO]: Allright, but i have to registrate my Tomos first, and to do that, it must go 45, or under 50 km/h, so i dont want to go harder
@sprint: dus, er zit standaard 12mm onder?? met sproeier 56???
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 02 jul 2008 09:01
door dejko[SLO]
ok then register it first,then meke it fast

Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 02 jul 2008 10:40
door bohmsje
affirmative
maar, sport, ik las het verkeerd, er zit standaard wel een 18mm onder, 10mm doorlaat, en een 12 mm spruit, dat bedoel jij toch?
weet jij toevallig ook wat de twv moet zijn?
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 03 jul 2008 22:00
door sprint4S
maar, sport, ik las het verkeerd, er zit standaard wel een 18mm onder, 10mm doorlaat, en een 12 mm spruit, dat bedoel jij toch?
Om heel eerlijk te zijn,ik heb het nog nooit opgemeten,
ik heb het van de documentatie, maar het klinkt logisch...
weet jij toevallig ook wat de twv moet zijn?
Wat het standaard is, weet ik zo niet..
Ik ga er eens van uit dat mijn AT50 en ATX de orginele tandwielen hebben
(aangezien deze niet zo snel zijn)
heb nog een set "snelle"tandwielen liggen,zal binnenkort eens kijken welke dit zijn...
volgens de documentatie:
voorste tandwiel: 10, 11, 12, 13, 14, 15
achterste tandwiel: 33, 32, 31, 30
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 03 jul 2008 22:01
door sprint4S
maar, sport, ik las het verkeerd, er zit standaard wel een 18mm onder, 10mm doorlaat, en een 12 mm spruit, dat bedoel jij toch?
Om heel eerlijk te zijn,ik heb het nog nooit opgemeten,
ik heb het van de documentatie, maar het klinkt logisch...
standaard zit er een 58" sproeier in...
weet jij toevallig ook wat de twv moet zijn?
Wat het standaard is, weet ik zo niet..
Ik ga er eens van uit dat mijn AT50 en ATX de orginele tandwielen hebben
(aangezien deze niet zo snel zijn)
heb nog een set "snelle"tandwielen liggen,zal binnenkort eens kijken welke dit zijn...
volgens de documentatie:
voorste tandwiel: 10, 11, 12, 13, 14, 15
achterste tandwiel: 33, 32, 31, 30
Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 03 jul 2008 22:02
door Thomazzi
I no, wat heb jij een bruute brommer

Re: Mijn Tomos NTX
Geplaatst: 04 jul 2008 14:21
door bohmsje
haha, dankuwel
Sport, je hebt pb,
weet iemand anders maybe waar je de olie bij kan vullen?