Allereerst:nu heb ik nog een n00b vraag. hoe weet ik of ik een electrische ontsteking heb, of hebben alle tomossen elecktrische ontstekingen (ivm ontsteking op bromstand zetten). ik heb een tomos e35 bouwjaar rond 1996.
Je hebt een contactpunten ontsteking, alle tomosjes rond het bouwjaar 2003 hebben elektronische ontsteking.
ja, jammer dat die van mij geen elecktische ontsteking is.Als je electronische ontsteking hebt is het gemakkelijk. Maak je vliegwiel los (moer) en trek deze van de krukas met een vliegwieltrekker.
Nu zie je de grondplaat met vier spoelen. Deze zit vast met twee of drie kleine boutjes. Op het carter zie je links van de ontstekingsplaat twee strepen staan en een ervan staat in lijn met een markering op de grondplaat. Je kan de grondplaat verdraaien door de kleine boutjes los te draaien en de grondplaat te verdraaien naar de markering in het carter dat de bromstand is. Dit is het bovenste streepje.
Nu monteer je het vliegwiel weer (let erop dat de spie in de uitsparing komt) en draai de moer weer vast.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen, zo staat het ook in de How-To, dus ik begrijp niet wat je niet snapt.
ja, graag.viewtopic.php?f=56&t=715&p=5373#p5373
Dat is dus een losse contactpunt ontsteking. Die zit normaal dus aan de zijkant van je blok achter je linker kap.
De krukas steekt door het gat in het midden en het voelertje dat je ziet zitten aan de contactpunten wrijft daar tegenaan. Omdat je krukas daar ietwat ovaal is zal er dus wat druk op dat voelertje komen te staan. Zo worden dus de punten geopend. De hele ontsteking zit dus achter het vliegwiel. Dat is een grote ronde schijf die voor en om de ontsteking zit.
Als ik het allemaal monteer zal ik nog wat foto's maken, maar miss dat je het verhaal in de faq nu al wat beter begrijpt.
Pim
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten