• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Pistonclip bij krukas gekomen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
bieowbie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:34
  • Citeer

Berichtdoor bieowbie » 22 jul 2017 14:45

Bij het terugplaatsen van de pistonclip is het mis gegaan, de pistonclip schiet de krukas in. Ik heb erg goed gekeken maar ik ga de clip er niet uitkrijgen, hoe kan ik hier bij komen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? :?
Omhoog


ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 22 jul 2017 17:15

heb je een foto? probeer zo'n buigbare magneet stang. anders word het blok splitsen of blok op de kop houden, denk dat eerste. voortaan altijd doek in carter dan voorkom je dit
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 jul 2017 10:22

Als de pistonclip niet magnetisch is gaat dat met de magneet niet werken. In het gunstige geval blok met opening omlaag houden en met perslucht proberen de clip eruit te blazen. Anders idd splitsen. Niet laten zitten!!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bieowbie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:34
  • Citeer

Berichtdoor bieowbie » 24 jul 2017 10:21

Zo'n buigbare magneet stang zal helaas niet werken, het zal het blok splitsen worden. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Even een google search gedaan maar zo 123 geen duidelijke (voor dummies) stappenplan kunnen vinden. Misschien is het verstandig dit door iemand te laten doen? Ik heb inmiddels wel enige kennis opgedaan maar ik weet niet of het voldoende is om hiermee zelfstandig het blok uit elkaar te halen.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 jul 2017 18:06

Kortweg komt t erop neer dat je de inhoud van de versnellingsbak eruit moet halen en de cilinder. Ook het blok moet onder het frame uit.

Achter het koppelingshuis en verder achter de tandwielen zitten inbusbouten. Als je die losdraait kun je na alles gedemonteerd te hebben het blok splitsen. Let goed op waar eventuele ringen zitten!! Maak foto's van hoe t in elkaar zit en koop een complete pakkingset met keerringen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 24 jul 2017 18:48

inderdaad wat shadowranger zegt!
hier een video van een revisie van een tomos blok, kan je beetje kijken hoe het in elkaar zit; https://youtu.be/TnpfQ9KDvV0
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

bieowbie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:34
  • Citeer

Berichtdoor bieowbie » 25 jul 2017 13:47

Een pakkingset makes sense maar waar heb ik nieuwe keerringen voor nodig?
Omhoog

mathijsfr
Tomosforummer
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 mei 2017 09:07
Locatie: Utrecht
  • Citeer

Berichtdoor mathijsfr » 25 jul 2017 14:44

Keerringen zijn voor eenmalig gebruikt. Op het moment dat ze loskomen (wat gaat gebeuren tijdens het splijten) dan sluiten ze niet meer goed af. Misschien als je mazzel hebt wel, maar nieuwe erop zetten als t blok toch gespleten is gaat veel makkelijker dan wanneer je ze eraf gaat beunen als het blok weer op z'n plek zit. Bovendien kosten ze toch bijna niks ;)
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 jul 2017 18:21

Is blok splitsen niet een beetje 'last resort'?

Ik wilde het even proberen, blokje gepakt, circlip er in en kijken of dat er weer uit wilde. Stukje ducktape op krukas geplakt, blok op z'n kop, kruk draaien en floep, kwam er netjes uit.

kleine 'maar' Mijn blok was droog (geen olierestanten) Zou op zich niet zo veel moeten uitmaken maar toch, even spoelen met een spuitje benzine doet het misschien ook wel.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 25 jul 2017 22:38

Is blok splitsen niet een beetje 'last resort'?

Ik wilde het even proberen, blokje gepakt, circlip er in en kijken of dat er weer uit wilde. Stukje ducktape op krukas geplakt, blok op z'n kop, kruk draaien en floep, kwam er netjes uit.

kleine 'maar' Mijn blok was droog (geen olierestanten) Zou op zich niet zo veel moeten uitmaken maar toch, even spoelen met een spuitje benzine doet het misschien ook wel.
ik zei ook al of op de kop houden, maar werd niet op gereageerd
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 25 jul 2017 23:03

Je zei ook 'denk dat eerste' Shadow zei het ook al maar als de uitkomst is, haal je blok maar uit elkaar... wat maakt dat dan uit :)

Volledig onnodig.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

ivowieman
Vastgeroeste forummer
Berichten: 614
Lid geworden op: 18 aug 2016 14:09
Contacteer:
Contacteer ivowieman
YouTube
  • Citeer

Berichtdoor ivowieman » 26 jul 2017 23:45

Je zei ook 'denk dat eerste' Shadow zei het ook al maar als de uitkomst is, haal je blok maar uit elkaar... wat maakt dat dan uit :)

Volledig onnodig.
hij zegt ook dat hij in de krukas zit dus dan is op de kop niet echt iets...
TS al vooruitgang?
gang is alles, rem is angst
ik kan happy hardcore op z'n tijd wel waarderen.
goeie Ivo :)
mooi lassen is een luxe
Omhoog

bieowbie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:34
  • Citeer

Berichtdoor bieowbie » 27 jul 2017 11:08

Nog geen voorruitgang, zaterdagmiddag staat gepland om het blok lost te halen.
Omhoog

Shadowkipje
Tomosforummer
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2016 00:25
Locatie: Goes, Zeeland
  • Citeer

Berichtdoor Shadowkipje » 28 jul 2017 00:59

even mama's stofzuiger gebruiken. misschien kan je m opzuigen :lol: :wink:
Tomos A3 S25
- Airsail 50 cc
- hogedruk kop
- spruitstuk 15mm
- dellorto sha 14/9 mm carb
- sproeier 53
- gaasfilter + zwart kapje
- standaard snel uitlaat zonder demper
- twv 26/24
Top = 56 km/h op de rollenbank
8) :-P
Omhoog

bieowbie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:34
  • Citeer

Berichtdoor bieowbie » 13 aug 2017 20:56

Vandaag het blok gedemonteerd, dit ging allemaal vlekkeloos, ik heb zelfs de pistonclip uit het blok gekregen zonder deze te hoeven splitten. Nadat ik de pistondclip had heb ik alles weer terug gemonteerd echter wilde de tomos hierna niet starten, na wat dingen gecheckt te hebben zag ik dat de benzinekraan lekte. Toen ik deze strakker wilde draaien brak hiervan de moer af :?. Ik heb inmiddels al een andere benzinekraan besteld maar ik weet dus niet zeker of het probleem hier ook daadwerkelijk in zit, wat denken jullie? Wat zijn logische stappen om na te lopen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 14 aug 2017 08:04

Als een motor niet wil starten kan dat liggen aan 3 dingen:
- geen brandstof
- geen vonk
- geen goede lucht-brandstofverhouding

Ik neem aan dat de kraan het probleem niet zal zijn aangezien je deze gaat vernieuwen. Daarmee zal er voldoende brandstof naar de carburateur gaan.

Het volgende is de vonk. Staat de ontsteking a) op tijd, b) bougie in orde, c) geen kortsluiting op de stopschakelaar (geen vonk) of spoel(en) doorgefikt. Als dit in orde is gaat nog punt 3 op:

Het lucht-brandstofmengsel moet precies goed zijn om de motor te kunnen laten draaien. Wanneer er aan 1 van de 2 voorwaarden (lucht of brandstof) niet wordt voldaan zal je motor niet starten. Aangezien je de cilinder eraf hebt gehad is potentieel verdacht de pakkingen, misschien toch ook de krukaskeerring(en) en aansluitingen van de carburateur en spruitstuk, in de volksmond "valse luchtlekkage" genoemd. Loop deze zaken even na en bij twijfel vervangen. Vwb de cilindervoetpakking, is dit de juiste en sluit deze goed aan op het carter en de cilinder (dus geen A55 pakking op een A35 blok en vice versa...), alle oude pakkingresten zijn weggehaald (zelf een flintertje kan al voor problemen zorgen)? Vwb je carburateur/ spruitstukaansluiting, als je een SHA Dellortho hebt, kijk eens of er een rubberen ring achter de witte vulbus zit en dat deze goed afsluit op het spruitstuk (ver genoeg erop schuiven). Meestal is dat dè oorzaak voor luchtlekkage.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bieowbie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:34
  • Citeer

Berichtdoor bieowbie » 15 aug 2017 14:41

Zojuist de nieuwe benzinekraan gemonteerd, de Tomos start nu weer maar valt na +/- 20 seconden weer uit, als ik gas geef valt de Tomos direct uit. Het lijkt er op dat er ergens valse lucht zit. Ik denk dat het bij het einde van het spruitstuk, bij het membraan zit. Tijdens het monteren van de carburateur leek het spruitstuk namelijk een beetje mee te bewegen :?

Wat voor ring hoort er bij de carburateur / spruitstuk te zitten, hier zit namelijk geen ring bij mij?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 aug 2017 08:06

Ligt eraan, er zijn 2 mogelijkheden:

- witte vulbus met kraag (nylon) en een rubber afdichting erachter (los)
- vulbus die volledig in de aansluiting van de carburateur zit.

Kijk eens bij de exploded views in de wiki over welke onderdelen we het hebben.

In ieder geval moet de spleet, die ter hoogte van de schroef zit waarmee je de carburateur vastzet, afgedicht zijn anders krijg je valse lucht. Je kan dmv de "deotest" kijken of en zo ja waar je motor reageert op het spuiten van deo oid. Uiteraard niet bij de inlaatzijde van de carburateur spuiten, maar rondom de plekken waar je vasle lucht kan vermoeden. Afhankelijk van het gebruikte middel, gaat je motor sneller of juist langzamer lopen. Iig, reactie = valse lucht.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

bieowbie
Pindabrein
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jul 2017 14:34
  • Citeer

Berichtdoor bieowbie » 24 aug 2017 12:05

Gister het mebraan incl. de pakkingen en bouten rondom vervangen, dit heeft het uitvallen opgelost. De Tomos moet nu alleen nog verder worden afgesteld, er zijn namelijk nog wat kleine problemen; Stationair blijft hij te hoge toeren draaien, ook als ik de luchtschroef helemaal heb uitgedraaid. En als de Tomos op volle snelheid rijdt voel je af en toe een soort van vermogen verlies/hapering. Waar zou dit nog aan kunnen liggen?
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 aug 2017 17:41

Stationair kan ook een te strak gestelde kabel zijn. Draai hiervoor de stelnippels zover terug dat je met de stelschroef op de carburateur kan werken. De kabelspeling trek je er met de stuurnippel bij je handvat eruit.

Vwb het inhouden, wellicht is dit een ontstekingskwestie. Staat je ontsteking op tijd en zijnnalle componenten in orde? Wat geeft de kleur van je bougie aan als je 2 km hebt gereden?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.