• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Nieuwe uitlaat->slaat nu af op top

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
JoChef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JoChef » 09 apr 2015 10:33

Welke Tomos model heb je? Revival
Wat is het bouwjaar? 2002
Sinds wanneer speelt dit probleem? Gisteren
Wat is het probleem? Ik heb een snelle uitlaat geplaatst onder mijn revival. Het is een Bosch en hij lijkt 2 druppels water op een Tecno uitlaat. Ik heb deze uitlaat geplaatst in plaats van mijn orginele (ik had gek genoeg een snor pijp?) en hij gaat nu bijna 60 maar na een minuut op top snelheid slaat hij keihard af. De rest van de dag loopt hij dan vrij langzaam.
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? Ja de uitlaat

Hallo Tomos Forum, ik ben Rudy en ik ben nieuw hier. Ik ben 23 jaar en ik heb sinds 2 weken een Revival gekocht want ik wilde er altijd een hebben. Hij was helemaal standaard en liep ongeveer 40 op de TomTom dus ik vond dat het tijd werd om hem iets sneller te laten lopen. Dit lukte maar voor heel even. Hieronder mijn probleem.

Ik heb een snelle uitlaat geplaatst onder mijn revival. Het is een Bosch en hij lijkt 2 druppels water op een Tecno uitlaat. Ik heb deze uitlaat geplaatst in plaats van mijn originele (ik had gek genoeg een snor pijp?) en hij gaat nu bijna 60 maar na een minuut op top snelheid slaat hij keihard af. De rest van de dag loopt hij dan vrij langzaam. Dit speelt nu 2 dagen. Mijn revival is verder helemaal origineel. Hieronder de (denk ik) originele setup.

Model : Tomos Revival blauw en zou uit 2002 moeten komen.
carburateur : Del Orto Sha 14.12P
Sproeier : 56 als ik het goed lees
Uitlaat : orgineel met S bocht -> naar bosch/tecno
Luchtfilter : orgineel (a35)
Blok : A52 / A5

Sinds de 1e keer dat dit probleem optrad heb ik de carburateur helemaal schoongemaakt en een benzine filtertje geplaatst. Dit heeft er voor gezorgd dat ik weer even kon rijden maar toen gebeurde het weer. Van cilinders en zuigers weet ik nog niks, ik ben nog stap voor stap alles aan het leren. Ik heb al een nieuwe bougie liggen ik moet alleen nog even de juiste dop hebben om hem om te kunnen wisselen.

Iemand ideeën of suggesties?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2015 11:13

Met keihard afslaan bedoel je dat ie helemaal vastslaat? Ik zou eens kijken naar de kleur van je bougie-electroden. Zijn deze wittig/ grijs dan kan het zomaar zijn dat je nu een grotere sproeier nodig hebt vanwege de andere uitlaat of je hebt ergens valse lucht. De electroden moeten mooi koffie-met-melk-bruin zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

JoChef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JoChef » 09 apr 2015 20:40

Dank je wel voor de snelle reactie!

Ik heb vanochtend een dop gekocht om de bougie eruit te kunnen halen maar de elektrode was roestbruin. Wat ook gek was, is dat de "piek"(zoals bij een kerstboom) van de bougies verschillen. Die in mijn brommer is heel dun en heeft schroefdraad en die nieuwe, die trouwens niet past, die heeft een popnagel achtige bovenkant.

Vandaag trouwens mijn oude uitlaat teruggeplaatst, en hij rijdt echt perfect. Ik heb alleen nog geen idee wat de oorzaak is.

En met keihard afslaan bedoel ik dat vrij letterlijk. Als je bijvoorbeeld geen benzine meer hebt loopt ie rustig uit. Maar bij mij maakt hij heel kort flink over toeren en daarna hoor je een beetje tandwielgeknars geluid, en voel je een stevige schok en kort daarna sta je stil. 5 minuten later start hij dan vrij lastig en loopt ie heel onstabiel en traag. Als je een dag wacht begint dit proces van voor af aan.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 10 apr 2015 08:33

Klinkt mij toch als een soort van vastloper/ warmloper.

Vwb de bougie, dat achterkantje (wat jij de "piek" noemt) kun je eraf schroeven, dat hebben de fabrikanten gedaan omdat nooit zeker is welke aansluiting qua dop is gebruikt. Welke merk en hittegraad heb je nu erin zitten en welk merk en hittegraad is de nieuwe? Misschien kun je het nog eens proberen met de nieuwe bougie of dit verschil geeft en hoe deze kleurt na 2 kilometer volgas.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

JoChef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JoChef » 12 apr 2015 09:23

Dank je wel voor de tip. Ik heb zojuist dat bovenkantje eraf geschroefd dus ik ga zo weer mn uitlaat omwisselen en die bougie ook gelijk. Ik had er een NGK R8HS inzitten, en nu die doe ik er nu weer in. Ik ben benieuwd naar de kleur.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 12 apr 2015 09:55

Die bougie die je erin had zitten is geen goede. De warmtegraad is verkeerd en het is een zogenaamde weerstand (R) type, of is dit een typefout en is het een B8HS. Het type wat in de Tomos hoort is een B6 of 7 (standaard).

JoChef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JoChef » 12 apr 2015 11:19

Je hebt gelijk, ik had het verkeerd getypt. Wat erin zat was een BPR8HS NGK R type en ik heb hem vanochtend vervangen met een B8HS van NGK.

Vanochtend ook weer de tecno/bosch eronder gelegd en getest met de nieuwe bougie. De eerste 4 kilometer ging goed. Daarna thuis gekomen en bougie gecheckt. Zag er koffie achtig uit. Daarna toch weer gaan testen, en na ongeveer weer 4 kilometer (bijna thuis) sloeg hij af, waarna hij een seconde later weer aansloeg en ik rustig verder kon rijden.

Veranderingen: Bij de 2e rit trok hij veel langzamer dan bij de eerste rit. En na dat hij afsloeg en weer aansprong reed ie al helemaal langzaam. Hij sloeg daarna trouwens niet meer af, ook niet bij stationair. Ik merkte ook dat het blok echt goed heet was.

Ik heb zojuist ook even een foto gemaakt van de bougies. De rode is de oude, en de blauwe is de nieuwe.

En nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken!Afbeelding

SlowRide
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SlowRide » 12 apr 2015 12:04

Je oude bougie kan nog mooi koffie bruin zijn door je oude uitlaat he. Ik zou toch even je sproeier controleren en een grotere plaatsen als dat nodig is. Maak het zelden mee dat na het plaatsen van een andere uitlaat er verder niks gedaan hoeft te worden kwa afstelling.
Mijn vermoeden is dat hij te weinig mengsmering krijgt nu en gewoon steeds warm loopt. De kleur van je nieuwe bougie kan ik nog niet echt beoordelen maar ziet er wat licht uit maar dat kan aan mij liggen :P

JoChef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JoChef » 12 apr 2015 14:52

Ik denk ook wel dat er wat gedaan moet worden betreft afstelling maar ik heb geen idee wat. dus tips zijn super welkom :) en de kleur op de foto klopt precies, hij is erg licht van kleur. kun je je bougie schoonmaken? Zodat ik de volgende keer weer kan kijken naar de kleur?

En welke sproeier raden jullie aan bij mijn revival? Carb is dellorto 14.12p (of andersom), spruitstuk loopt schuin dacht ik, en als ik het goed heb is de huidige sproeier 56. Oh en is een openlucht filter verstandig ja of nee? het gaat mij niet om geluid of vermogen maar eerder dat mijn blok gewoon mooi loopt en voldoende lucht krijgt.

SlowRide
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SlowRide » 12 apr 2015 17:31

Ik zou sproeiertjes halen tot maat 60 en gewoon gaan proberen.
Je hoeft in principe geen open luchtfilter te halen. Dat is alleen nodig als je met je sproeier zo hoog moet gaan zitten dat de standaard luchtfilter niet meer genoeg is.
Op mijn scooter was dit toentertijd sproeier 114. Maarja dat was een scooter met een carburateur van 21mm.

JoChef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JoChef » 12 apr 2015 20:36

Heel erg bedankt voor de tip dus laat de tips en reacties maar binnenstromen hoor, alles info is welkom. Helaas kan ik pas woensdag naar de brommerzaak om de sproeiers te halen dus dat word maar eventjes wachten. Verder wil ik wat vragen over bougies. Namelijk welke van NGK heb ik nodig? Ik heb nu een B8HS, is dit goed of is er iets beters?

SlowRide
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor SlowRide » 13 apr 2015 09:12

Zoals shadowranger al zei zou ik naar een B6HS gaan of een B7HS.
Het cijfertje staat voor de hittegraad. Bij bijvoorbeeld hittegraad 10 (B10HS) Zit er veel keramiek in de bougie waardoor hij veel meer warmte af geeft aan de cilinderkop. Hierdoor houd de bougie het langer vol tegen hoge temperaturen. Deze worden bijvoorbeeld gebruikt bij sprint scooters omdat ze anders de bougie eruit klappen omdat die gewoon te heet wordt. Op een standaard Tomos zou ik voor een NGK B6HS gaan. Als je Tomos een beetje opgevoerd is door hem te ontgrenzen bijvoorbeeld en een snel uitlaatje te plaatsen kan je voor de B7HS gaan.

JoChef
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor JoChef » 14 apr 2015 20:37

Vandaag waren mijn sproeiers binnen gekomen en ik heb dus gelijk spoeier 58 erin gezet. Mijn dank is groot! Hij slaat niet meer af, en ik heb hem flink getest. Wel merkte ik dat na 10km hij super langzaam optrekt op heuvels en voor mijn gevoel schakelt ie niet terug.

Toch, het probleem is verholpen, dus bedankt!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers