• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos valt uit en wilt niet starten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
17 berichten • Pagina 1 van 1
Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 23 nov 2013 14:38

Welke Tomos model heb je? a3
Wat is het bouwjaar? 2005
Sinds wanneer speelt dit probleem? gisteren
Wat is het probleem? tomos is tijdens het rijden uit gevallen en wilt daar na niet meer starten
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? 15/15 mm carb er op gezet en een spruitstukje

hoi ik heb een tomos a3

ik heb er gisteren new benzine in gedaan en naa 10 min rijden is hij tijdens het rijden uitgevallen en starte daar na niet meer.
ik heb een paar dingen beken zoals de vonk en sproeier en die zijn allemaal in orde. onder weg naar huis lopen probeerde ik hem rennend te starten. toe begon hij te starten maar niet hele maal.
wat zall hier de probleem zijn? :?
Omhoog


Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 23 nov 2013 15:12

misschien is de pakking van je spruitstuk niet helemaal goed? gezien je die net vervangen hebt?
probeer eens deo erop te spuiten, als hij het dan wel doet kan het zijn dat hij valse lucht trekt.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 23 nov 2013 15:20

ik heb de spruitstuk een week geleden vervangen en toen deed die het well is het moggelijk dat die dan opeens vals lucht krijgt?
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 23 nov 2013 15:22

en zall eens de deo proberen
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 23 nov 2013 15:40

ik heb de deo er op gespoten en start niet en ben weer naar de vonk gaan kijken en ik zag dat die vonkt maar soms niet
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 23 nov 2013 16:01

dan kan het zijn dat je bougie kapot is, ik zou hem gewoon eens vervangen, ze zijn gelukkig niet zo duur :)
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 23 nov 2013 16:19

ik heb hem pas vervangen samen met dat spruitstukje
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 23 nov 2013 16:20

en het is een b7hs bougie
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 23 nov 2013 16:26

Even terug naar het begin: Hoe is je motor uitgevallen?

- Ineens en doet het niet meer en zit alles vast.
- of steeds langzamer rijden en stationair valt ie uit
- hoe zit het met het kicken, gaat dit makkelijk of is daar geen verandering in ten opzichte van voor de uitval
- wat voor ontsteking zit erop, punten of electronisch?

Misschien is het wat handiger als je het hele verhaal verteld omtrent het uitvallen e.d. Nu kunnen we alleen gokken en dat levert wel antwoorden op, maar niet wat jij kan gebruiken om een oplossing te vinden voor je probleem.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 23 nov 2013 17:05

het begon steeds langzamer te rijden en viel uit voor dat ik tot stilstand kwam . niks zit vast kicken gaat makkelijk geen verandering weet niet wat voor ontsteking er opzit
Omhoog

Gebruikersavatar
freak
Vastgeroeste forummer
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 dec 2005 08:00
  • Citeer

Berichtdoor freak » 23 nov 2013 22:00

heb je al us in de bougie dop gekeken???
je hebt van die grappenmakers die er een stukje plastic in douwen :twisted: , dan krijg je ook dit soort grappen.
Omhoog

Gebruikersavatar
HiawoutaH
Tomosforummer
Berichten: 43
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:08
Locatie: zwolle
  • Citeer

Berichtdoor HiawoutaH » 23 nov 2013 23:16

Hallo Maurice
ga een poging wagen je te helpen ondanks ik net aan de tomos hobby begonnen ben.

*zou er vuil in de carborateur gekomen kunnen zijn met het vervangen van het spruitstuk.
misschien via de benzine?
carborateur schoonmaken is niet zo ingewikkelt sproeier/gasnaald/stationair gaatje

*vuil/prop in uitlaat cilindergat naar uitlaat.
en zo kan je nog wel wat dingen verzinnen maar als hij soms vonkt,dan weet je waar je eerst naar moet kijken lijkt mij zo.
mvg
Het was een grote vraagteken tot ik wist van het bestaan en de functie van het vraagtekenveertje.

2005 Youngster
standaard
2008 Rivival
standaard
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 24 nov 2013 00:09

ik heb een new dellotro 15 mm carb samen met die spruitstukje vorige week erop gezet.en ik heb die sproeier schoon gemaakt na dat die uit viel. en vandag heb ik de uitlaat er af gehaalt en het was niet verstoped en de packing was ook nog goed
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 24 nov 2013 07:54

Langzaam uitvallen is voor mij een teken dat er wat mis kan zijn met de afdichting van de motor, met name krukaskeerring(en). Heb je gezien of er dikke witte rook uit de uitlaat kwam toen je steeds langzamer ging? Dit duidt op een defect keerring achter de koppeling. Zo niet, kan het die achter de ontsteking zijn. In ieder geval zou ik beide vervangen.

Een andere manier om te zien of de keerringen defect zijn is het langzaam kicken van de motor. Als alles in orde is voel je weerstand bij elke compressieslag. Dat kan wat kracht vergen, dus als dat relatief makkelijk gaat is er zeker wat mis. Vandaar mijn vraag over het kicken. Wellicht kun je daar nu wat specifieker over zijn.

Vwb de ontstekingsproblemen, dat kan komen door een slechte massa of verbinding dop-bougiekabel-cdi/ bobine (afhankelijk welk type ontsteking je hebt). Maak een foto van de ontsteking (cdi/bobine), dan kan ik je wel vertellen welke ontsteking erin zit. In geval van een ijzeren bobine is het voor 99% een puntenontsteking. Kun je eens meten wat je uit de ontsteking voor spanning krijgt als je kickt? Wel de meter op een hoog wisselspanning selectie zetten!!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Maurice94
Pindabrein
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2013 22:00
  • Citeer

Berichtdoor Maurice94 » 26 nov 2013 15:35

ok srry voor het laate reactie
ik ben langs iemand met ervaring geweest en hij zij aan het gevoel van het kicken denk hij dat het de ontsteking is. helaas heb ik geen vliegwiel trekker of een zuigerstop dus ik kan geen goed foto er van krijgen :/ waar kan ik naw een vliegwiel trekker en zuigerstop krijgen

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9682
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 nov 2013 15:37

Aan het kicken kun je voelen hoe het met de compressie is gesteld. Dit heeft niets te maken met de ontsteking.

Zuigerstop en vliegwieltrekker kun je bij de lokale bromboer wel krijgen. Kosten niet zoveel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Maarten-Jan
Tomosforummer
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 feb 2014 14:51
  • Citeer

Berichtdoor Maarten-Jan » 27 feb 2014 14:53

Ik zou als ik jou was je stekkers even nalopen. Lijkt mij dat hij ergens niet goed contact maakt of sluiting maakt.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
17 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 3 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.