Berichtdoor shadowranger » 24 nov 2013 07:54
Langzaam uitvallen is voor mij een teken dat er wat mis kan zijn met de afdichting van de motor, met name krukaskeerring(en). Heb je gezien of er dikke witte rook uit de uitlaat kwam toen je steeds langzamer ging? Dit duidt op een defect keerring achter de koppeling. Zo niet, kan het die achter de ontsteking zijn. In ieder geval zou ik beide vervangen.
Een andere manier om te zien of de keerringen defect zijn is het langzaam kicken van de motor. Als alles in orde is voel je weerstand bij elke compressieslag. Dat kan wat kracht vergen, dus als dat relatief makkelijk gaat is er zeker wat mis. Vandaar mijn vraag over het kicken. Wellicht kun je daar nu wat specifieker over zijn.
Vwb de ontstekingsproblemen, dat kan komen door een slechte massa of verbinding dop-bougiekabel-cdi/ bobine (afhankelijk welk type ontsteking je hebt). Maak een foto van de ontsteking (cdi/bobine), dan kan ik je wel vertellen welke ontsteking erin zit. In geval van een ijzeren bobine is het voor 99% een puntenontsteking. Kun je eens meten wat je uit de ontsteking voor spanning krijgt als je kickt? Wel de meter op een hoog wisselspanning selectie zetten!!
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn