• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

welke top icm hd kop en atw verhoudingen

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
51 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 06 jul 2013 23:18

hoi allemaal

ik heb een tomos s25 met ei cilinder met de volgende setup

cilinder inlaat ontgrenst ( nu 15mm )
spruitstuk opgeboord naar 14mm
15/15 carburateur
bullit uitlaat
netjes afgesteld zonder valse lucht met sproeier 60 erin
de valse lucht is gecheckt met remreiniger

nu wil ik er een hd kop op zetten van een puch

echter gaat het mij meer om een hogere topsnelheid wegens veel lange stukken
maar wel met nog een redelijke trekkracht

ik ben zelf 1.98m lang en weeg 120kg

mijn tomos loopt nu met de huidige setup 35km/h
dit is zonder de hd kop en andere vertanding

nu is mijn vraag welk atw kan ik het beste nemen

ik wil best wel wat trekkracht inleveren
maar hij moet wel het viaduct opkomen natuurlijk
nu heeft hij daar geen enkel probleem mee
hij gaat gewoon met 35 het viaduct op

een voorwaarde is wel dat de top ook stijgt
ik heb namelijk met mijn aerox gehad dat door mijn 13/44 vertanding de top op 90 bleef hangen door te weinig vermogen om hem verder door te trekken

terwijl hij bij een vriend van mij door ging naar de 110km/h doordat hij lichter weegt

eigenlijk dus het max snelheid dat mogelijk is met vertanding aanpassen

origineel is volgens mij tandwiel 31 toch

alvast bedankt

gr ruud
Omhoog


Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 07 jul 2013 00:33

Als hij nu het viaduct opgaat zonder op snelheid in te leveren, en je gaat ook nog een HD kop erop zetten.
Ik zou is proberen met 4 tandjes minder.

Hij lijkt nu voldoende vermogen te hebben om zelfs omhoog zijn snelheid vast te houden. de HD kop zal hem nog meer geven.
4 tandjes minder zal ie wel iets minder trekken, maar je top zal een stukje hoger komen. Mogelijk valt ie dan wel iets terug omhoog. maar denk niet dat ie stil valt.

tandwielen zijn niet zo heel erg duur, kan er ook 2 of 3 kopen en experimenteren.
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 07 jul 2013 20:29

ik zou idd zoals mike aangeeft een tandwiel 28 proberen, behoud je trekkracht en je gaat met top omhoog.
en die hd kop gwn monteren kost een 10tje en je met het met trekkracht goed
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 09 jul 2013 09:17

hoi

ik heb net de tandjes ff geteld en er zit al een tandwiel 26 op gemonteerd.
is het dan beter dat ik een tandwiel 22 erop zet en dan ws icm een hd kop.
en hoeveel snelheid komt er gemiddeld ongeveer bij per tandje kleiner.

thanx allemaal

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2013 09:59

gem. 1-2km/uur per tand.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 09 jul 2013 15:24

hoi

ik heb net een 22 tands atw besteld en ook een puch hoge druk kop

denken jullie dat ik de sproeier aan zal moeten passen naar een grotere
of is dit meestal niet het geval

ik doe sowieso ff een bougie testje

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 jul 2013 18:39

Sproeier verander je alleen in geval van andere uitlaat, carburateurgrootte of filtertype. Niet in alle gevallen is dat nodig, ligt aan de kleur van je bougie. Voor een HD kop of andere twv is het zeker niet nodig.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 09 jul 2013 21:56

nouja je gaat meer toeren draaien met dat andere achtertandwiel dus moet je even kijken hoe de tomos erop reageert want mss een maatje groter kan
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 09 jul 2013 22:02

nouja je gaat meer toeren draaien met dat andere achtertandwiel dus moet je even kijken hoe de tomos erop reageert want mss een maatje groter kan

Hij gaat kleiner, dus minder toeren :)

Maar idd gewoon eerst aankijken
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 09 jul 2013 23:12

hoi

en kan ik er gewoon een *standaard pakking tussen zetten
of moet ik met meerdere pakkingen de squish goed afstellen

mijn cilinder is *standaard maar wel de inlaat begrenzer ring eruit gefreest ( ws hier niet op van toepassing )

thanx

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
MrMike
Tomosforummer
Berichten: 161
Lid geworden op: 23 okt 2012 10:15
Locatie: Den Bosch
  • Citeer

Berichtdoor MrMike » 10 jul 2013 00:48

Je hebt die dunne ijzeren pakkingen, daar zou k eerst even mee checken of de squish goed is.
Je hebt ook die dikke papieren met een metalen ring. Daarmee zou je geen problemen moeten hebben.

Dat je squish dan te groot is is niet zo erg aangezien het een HD kop is, en hij dus sowieso veel meer compressie heeft.
Maar het mooiste is natuurlijk zo goed mogelijk afstellen.

Mike
"Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen."

"Netheid is voor de domme, een Genie beheerst de Chaos."
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 10 jul 2013 20:01

hoi allemaal

ik heb net alles gemonteerd en hij loopt ongeveer 5km/h harder
nu dus 35,8km/h op mijn fietsteller

best wel een tegenvaller
ik had er meer van verwacht

ik zit nu te denken aan een airsal 65cc cilinder icm de huidige setup

hoe hard zou dit lopen rekening houdend met mijn gewicht van 120kg en mijn lengte van 1.98
ik vang echt veel wind op helaas

thanx

gr ruud
Omhoog

brother
Diehard
Berichten: 1056
Lid geworden op: 18 mei 2011 22:02
Locatie: waalwijk
  • Citeer

Berichtdoor brother » 10 jul 2013 20:30

met een 65 cc een goed uitlaat, grotere carbrateur en juiste cilinder kop is er 80+ uit te halen
maar als je goed wil trekken en een top van rond 50 wilt zou ik een techno cuircuit 70cc hd kop en een 14/12 nemen.en juiste bougie hitte graad.
maar je kan ook een 50 snel nemen dan zit je nog aan de huidige aantal cc inhoud en die kunnen net zo hard lopen als een 65cc alleen is het trekvermogen wel minder als bij een 65
tomos S25 loopt over de 50
tomos A3/S25 liep ook 50 is nu een test frame voor me gerepareerde blokken
tomos qautro brom zit 70cc met 16mm snelheid 75 en heeft waterkoeling!
project: viewtopic.php?f=68&t=18117
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 10 jul 2013 21:10

mijn bedoeling is om met deze setup een leuke snelheid te behalen

dit zit er nu al op

15/15 carburateur dellorto
spruitstuk opgeboort naar 14mm
techno bullit uitlaat
puch 50cc hd kop
22 tands atw
cilinder inlaat begrenzer eruit

maar waar ik dus bang voor ben is dat als ik dus voor een 50cc snel ga dat mijn blokje dan alsnog de kracht niet heeft om verder door te trekken

ik wil graag mijn techno bullit behouden ivm de *standaard look en weinig geluid
ik heb er geen vertrouwen meer in om te investeren in aanpassingen voor mijn originele cilinder

en ons ma doet al flink moeilijk omtrent nieuwe onderdelen dus vandaar gelijk groot aanpakken

of heeft een 50 snel wel veel meer power dan mijn *standaard ei cilinder

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 10 jul 2013 23:05

Koop gewoon een betere uitlaat, veel ga je er niet verder uitpersen als je een bullet blijft houden. Is een leuk low budget uitlaatje maar daar blijft het bij.

Als je een beetje standaard look wil houden kan je een techno bos nemen, heeft betere prestaties en lijkt meer origineel van een afstandje dan een bullet.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 11 jul 2013 08:57

hoi

ik zit toch nog steeds te denken aan een 50 snel cilinder erop
dit ook wegens dat mijn krukas een 65cc ook niet leuk gaat vinden

maar stel ik neem een andere uitlaat
welke moet ik dan nemen

de homoet en de next r vallen sowieso af
deze zijn te duur voor een projectje met een oud tomosje

ik heb in de tabel in de wiki gekeken en daar staat de bullit nog niet eens zo slecht kwa topsnelheid uitlaten
ik denk dus dat mijn bullit uitlaat voor topsnelheid prima is

de tecno bos lijkt me ook geen goede keus want kwa topsnelheid valt tie volgens de tabel nog lager uit dan mijn bullit

http://wiki.tomosforum.nl/index.php/Uitlaat_kiezen

dmv het kleine tandwiel blijven de toeren een stuk lager en heb ik dus ook geen middel / hoogtoerige uitlaat nodig
ik wil geen geld meer investeren voor aanpassingen om meer uit mijn originele ei cilinder te halen

het wordt dus sowieso een 50cc snel cilinder en indien nodig een andere uitlaat maar het liefst gewoon mijn bullit natuurlijk

alvast bedankt

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 11 jul 2013 10:37

Een bos gaat harder dan een bullet. Maar als jij niet op wilt vallen dan moet je gewoon niet opvoeren. Als ze je pakken ben je toch wel de sjaak op de roller.

Als je bang bent om gepakt te worden moet je gewoon standaard gaan rijden.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

buitertje
Vastgeroeste forummer
Berichten: 806
Lid geworden op: 07 aug 2011 19:00
Locatie: nieuw-weerdinge
  • Citeer

Berichtdoor buitertje » 11 jul 2013 10:58

en krukas maakt niet uit hoor voor 65cc dat kan gewoon

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

ruudjuh92
Tomosforummer
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 jun 2013 22:21
  • Citeer

Berichtdoor ruudjuh92 » 11 jul 2013 12:24

Een bos gaat harder dan een bullet. Maar als jij niet op wilt vallen dan moet je gewoon niet opvoeren. Als ze je pakken ben je toch wel de sjaak op de roller.

Als je bang bent om gepakt te worden moet je gewoon standaard gaan rijden.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

ik ben niet bang om gepakt te worden hoor
als ze mijn papieren innemen is het een middagje werk en ik kan weer de weg op
dat is het probleem niet

ik heb een aerox gehad die 122 op de testbank liep
dus ik rijd al 5 jaar flink opgevoert rond

het is alleen dat ik niet wil dat tie te veel geluid gaat maken
en tevens vind ik de looks van een tecno bullit gewoon mooi

het is echter wel een probleem dat ons ma het opvoeren alleen goedkeurt als de kosten relatief gezien laag blijven
het is namelijk de tomos van ons pa, maar deze rijd er nooit op

het is mijn bedoeling dat als ik de 55 - 60 km/h haal dat het dan voldoende is
maar zou ik deze snelheid halen met mijn setup en een airsal 50 snel icm met mijn gewicht en lengte

als ik een andere uitlaat koop dan moet het een uitlaat zijn die veel verschil maakt tov nu kwa snelheid
dus een die goed past bij de 50 snel

als ik met die bullit gewoon de 55 - 60 km/h kan halen is het gewoon prima

ik geloof ook wel dat de tecno bos een goede uitlaat zal zijn maar kwa vorm lijkt het mij geen uitlaat die een wereld van verschil zal maken

als ik dan voor een andere uitlaat zou gaan dan wordt het een terugloop uitlaat
echter wil ik dit liever niet doen wegens dat ik dan wegens geluid definitief moet stoppen met mijn project van ons ma

dat is dus de reden dat ik graag mijn bullit uitlaat wil behouden

gr ruud
Omhoog

Gebruikersavatar
homoetje
Diehard
Berichten: 1629
Lid geworden op: 18 dec 2011 16:38
Locatie: Hoogland
  • Citeer

Berichtdoor homoetje » 11 jul 2013 12:32

Met een 50cc gietijzer haal je die snelheid makkelijk hoor. Daar hoef je geen 50 snel voor te kopen.

En teruglopers maken zelfs bijna geen geluid, ik had de demperwol er deels uit gehaald omdat ik hem bijna niet hoorde.

Maar als jij geen andere uitlaat wil dan kan ik je niet verder helpen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
51 berichten
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.