• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

tomos maximale wisselspanning

Vragen over de ontsteking, of hoe je de toeter aansluit?! Stel ze hier
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 02 jun 2012 20:15

hallo allemaal,

ik wil graag weten hoeveel wisselspanning uit een tomos blokje komt?? ik heb namelijk begrepen dat je ook zonder spanningsregelaar je lampen kan schakelen. je lampen zijn wel constant aan maar dat boeit me niet.

en bestaan lampen voor een tomos met 24 v ??

gr

kotje
Omhoog


Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 03 jun 2012 13:23

Er zijn wel 24 volt lampen te koop (niet specifiek Tomos), alleen weet ik dat niet zeker voor de koplamp.

Waarom zou je zonder spanningsregelaar willen rijden? Zolang ik mijn Tomos heb (en dat is al heeel lang) heb ik nog nooit een spanningsregelaar defect gehad. Gewoon 1tje monteren dus.

Vwb je vraag, in principe hoort er rond de 12 volt wisselspanning uit je blok te komen (gele draad). De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de pieken uitgefilterd worden. De zwarte draad is voor ontsteking en komt tegen de 75-80 volt aan!! Gebruikt die nooit om de lampen aan te sluiten.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 03 jun 2012 22:04

bedankt voor je reactie man. het is namelijk zo dat ik tijdje terug een nieuwe spanningsregelaar gekocht heb en heb aangesloten maar mijn lampen werken nog steeds niet.

dus ik ben nu beetje klaar met draden controleren en spanningsregelaar door meten enzoo.

dus als ik je verhaal goed begrijp kan ik gewoon mijn gele draad die uit de blok komt plus een bruine draad voor de aarde gebruiken om zonder spanningsregelaar mijn lampen te kunnen schakelen?? klopt dat wat ik zeg??

en de gele draad die uit het blok komt kan nooit hoger dan 12 V worden??

gr

kotje
Laatst gewijzigd door kotje op 03 jun 2012 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 03 jun 2012 22:46

uit het blok komt wel hoger dan 12V uit de spanningsregelaar niet.

Voorlamp is niet voor 24V achterlicht wel.
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 03 jun 2012 22:53

dat dacht ik zelf ook man. ik heb namelijk een keertje de gele en rood/wit draden gemeten en dat was 17 V voor dat die de spanningsregelaar in ging.

toen heb ik het op de uitgang van de spanningsregelaar gemeten en daar meet ik bijna niks. het waren milievoltjes.

dus daarom wil ik van die k***t spanningsregelaar af en lekker constant met lichten aan rijden.

maar moet wel allemaal zeker weten hoeveel volt maximaal uit het blok komt??

gr

kotje
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 03 jun 2012 23:13

Had je de meter nog op wisselspanning staan toen je na de spanningsregelaar ging meten?
Sommige regelaars geven wissel en anderen gelijk (voor accu) en als je op de verkeerde stand gaat meten kom je ook bij die gekke getallen uit

Ik had ook eens perongeluk op gelijk gemeten, ook iets van 0.1V toen zetten ik hem op wissel en kwam boven de 20 uit
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 04 jun 2012 09:18

ik heb na de spanningsregelaar op gelijk gemeten als ik goed heb.

gr

kotje
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 04 jun 2012 10:11

Kan zijn dat je een spanningsregelaar hebt die wissel doorgeeft.
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 04 jun 2012 21:38

dat ga ik snel controleren kerel.
maar als we terug komen op mijn vraag of ik zonder spanningsregelaar mijn lampen kan schakelen, is het mogelijk zonder dat mijn lampen steeds stuk gaan?

ik wil heel erg graag hier over duidelijkheid.

gr

kotje
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 05 jun 2012 09:17

Voor de achterlicht is er wel een 24V lamp te kopen maar voor het voorlicht NIET.
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 05 jun 2012 09:29

dat is mooi om te horen man.

maar het is dus mogelijk om de gele draad en de bruine draad gebuiken om mijn lampen te schakelen zonder door te branden??

gr

kotje
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 06 jun 2012 10:07

Let op wat ik zeg, achterwel wel voorlicht niet.
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 06 jun 2012 21:12

sorry man. niet goed gelezen.
maar er zijn dus geen andere opties ??

maar wat jij misschien hoeveel volt max uit komt??

gr

kotje
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 06 jun 2012 22:33

Zonder spanningsbegrenzer komt er veel te veel uit, zit soms zelfs boven de 24 heb ik het gevoel
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 06 jun 2012 23:44

heb jij misschien ooit zelf wel gemeten of heb je ergens gelezen??

gr

kotje
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 07 jun 2012 21:37

nooit gemeten of gelezen, maar aan de felheid van mijn achterlicht te zien en de felheid van een vrachtwagenlicht concludeer ik....
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 07 jun 2012 23:56

als ik het nu even goed begrijp, is dat jij ook zonder spanningsregelaar gereden hebt??

hoe had je toen de voorlicht geschakeld dan??

gr

kotje
Laatst gewijzigd door kotje op 08 jun 2012 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 08 jun 2012 18:49

nooit gemeten of gelezen, maar aan de felheid van mijn achterlicht te zien en de felheid van een vrachtwagenlicht concludeer ik....
Dit slaat dus als een tang op een varken. Appels met peren vergelijken. De constructie van een 24 volt lamp is anders als van een 12 volt!

Waarom kun je niet gewoon even meten wat er aan spanning op de gele draad staat als de motor draait? Je kan toch wel een multimeter lenen bij de buren?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
15melvin15
Diehard
Berichten: 1323
Lid geworden op: 20 okt 2011 21:14
  • Citeer

Berichtdoor 15melvin15 » 08 jun 2012 20:27

Dan moet ik met een multimeter in de hand, en nog 2 handen voor de + en - te meten en nog een hand om te rijden, ik zal de + en - ook wel op een andere manier vastmaken, maar moet dan nogsteeds top rijden met 1 hand aan het stuur.

Ik weet hoe een 24V lamp brand, ik werk nl als monteur in een vrachtwagengarage en mijn achterlicht brand feller dan die aan een vrachtwagen!!!

Ik rijd idd zonder spanningsregelaar en heb nog geen fatsoenlijk voorlicht, heb er zelf maar wat ledjes ingemaakt.

Ik ga nog een 24V verstraler halen:D
Omhoog

kotje
Tomosforummer
Berichten: 113
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:25
  • Citeer

Berichtdoor kotje » 08 jun 2012 22:46

maar kerel ik zou ook echt niet weten hoe ik tijdens rijden mijn maximale spanning moet meten?? misschien moet je maar is de achter kant van de tomosje omhoog laten tillen door iemand en dan lekker gassen. zo zou je de maximale spanning kunnen meten.

@15melvin15: kerel heb jij misschien een foto of een link waar je de 24 volt lamp voor de achterlicht gekocht hebt??

en als je binnen kort een lampje regelt voor de voorlicht laat me aub weten??

gr

kotje
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
30 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Elektra”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.