• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos rijd alleen op choke help

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 08 feb 2012 14:53

Hallo ik heb pas een tomos a35 25 km
Gekocht maar hij rijd alleen op choke
En wanneer de choke deraf gaat dan valt tie uit
En als ik ook blinf gas geven dan komt er veel
Rook uit en je ziet bij de uitlaat dat vuur uit komt ( hij knalt ook)

Wat kan ik hier aan doen

Gr mr-santosh

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog


Gebruikersavatar
Xclusive
Tomosforummer
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mar 2010 19:07
  • Citeer

Berichtdoor Xclusive » 08 feb 2012 15:43

Is je mengverhouding wel goed? Misschien moet je er een kleinere sproeier opzetten.
Hoe lang heb je dit probleem al?
Ik ben koning :koning:
Omhoog

Gebruikersavatar
TheStealthSpy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 798
Lid geworden op: 24 okt 2010 16:09
  • Citeer

Berichtdoor TheStealthSpy » 08 feb 2012 15:56

Er moet juist een grotere sproeier in. Verder kan de ontsteking ook verkeerd staan -> stel deze af.
Tomos Standard Snor (2010):
Std 50cc met Bromzuiger.
DMP HD-kop.
Org. membraan.
Dellorto 14/12 @ 56.
14mm schuin spruitstuk (uitgeb).
Std luchtfilter (ontgr).
Std snel uitlaat.
Pick-up ontsteking.
26/26.

Snelheid: 51 KM/H (GPS)

RIP Jan de Lasser
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 08 feb 2012 18:26

Ik heb hen al een weekje en hij doet dat van begin

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 08 feb 2012 18:28

Er moet juist een grotere sproeier in. Verder kan de ontsteking ook verkeerd staan -> stel deze af.
En hoe moet je onsteking afstellen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Borcheld11
Diehard
Berichten: 1014
Lid geworden op: 30 mar 2011 21:03
Locatie: Enschede
Contacteer:
Contacteer Borcheld11
Website
  • Citeer

Berichtdoor Borcheld11 » 08 feb 2012 18:37

Er moet juist een grotere sproeier in. Verder kan de ontsteking ook verkeerd staan -> stel deze af.
En hoe moet je onsteking afstellen?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Zie wiki :wink:
Well I'll let you on on a secret
Today is the day we take it deep again
Back to when it was more than a sound, more than a fashion statement
More than a cool thing to be doing
Just some blow your mind state of music
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 08 feb 2012 21:25

eerst kleur van je bougie bekijken en dan sproeier aanpassen,knallen klinkt alsof de onsteking niet goed staat.is het 1 met elektronische onsteking of met puntjes?
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 08 feb 2012 22:43

eerst kleur van je bougie bekijken en dan sproeier aanpassen,knallen klinkt alsof de onsteking niet goed staat.is het 1 met elektronische onsteking of met puntjes?
De bougie ziet er zwart uit en wat bedoel je met puntjes

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 09 feb 2012 18:27

Ik heb een 14/12 cab
En op me sproeier staat 12

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 09 feb 2012 19:33

bougie
Bijlagen
IMG_0311.JPG
bougie
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 09 feb 2012 19:40

koop eens een nieuwe bougie en kijk wat hij dan doet,doet hij nog het zelfde dan luchtfilter er achter weg en weer testen met je vinger beetje spelen voor het gat achter in je carburateur.
Omhoog

Gebruikersavatar
klein_opdondertje
Vaste forummer
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 mei 2010 08:32
Locatie: harderwijk
  • Citeer

Berichtdoor klein_opdondertje » 09 feb 2012 19:42

met puntjes bedoel ik contactpunten kun je zien zitten als je naar je vliegwiel kijkt.door de spleten in je vliegwiel dan he.
google maar eens contactpunten tomos.
Omhoog

ome henk
Tomosforummer
Berichten: 138
Lid geworden op: 11 feb 2010 18:51
  • Citeer

Berichtdoor ome henk » 10 feb 2012 00:03

Als er vlammen uitkomen en knallen staat je ontsteking te laat of je contactpuntjes zijn ver op,staan deze goed is de condensator niet meer goed,als je een contactpunten onsteking hebt.
Heb je een electrische ontsteking staat je grondplaat te ver ,iets terugzetten naar het bovenste teken van de bromstand.

Henk
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 11 feb 2012 02:54

ik heb een andere bougie gezet maar op choke heeft hij geen kracht en zonder choke geeft tie automatis gas en als je rem hoor je dan een ratelend geluid van de ketting dan valt tie uit
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2012 10:52

Als je motor uit zichzelf gas geeft kan dit oorzaak zijn van:

- een te strak afgestelde gaskabel. Stel dit opnieuw af met de nippels bij je gashandvat.
- Een te ver ingedraaide stationairschroef. Stel het stationair toerental af bij warme motor door de schroef op de juiste stand te zetten.

Een combinatie van bovenste 2 is ook mogelijk.

Ik begrijp uit je verhaal dat ie niet afslaat als je de choke eraf haalt en het achterwiel vrij kan draaien. Mocht dat wel het geval zijn, dan kan een te kleine sproeier ook het probleem veroorzaken maar dan zou de motor gewoon te weinig brandstof krijgen.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 11 feb 2012 14:03

bedankt.

hij geeft nu niet automatische gas meer.
ik heb een deo test gedaan toen die op choke stond maar geen valse lucht.
op choke heeft tie geen kracht dus ik kan niet wegrijden met choke
alleen zonder.

als die van de choke afkomt dan dan doet ie het wel goed voor 5sec en als ik gas los laat
dan gaat dan gaat de kracht weg tot dat ie is uitgevallen.

behalve als ik met me choke speel als ik volgas rij en de heletijd choke derop deraf zet dan gaat die kracht wel omhoog .
ik kijk straks of mijn uitlaat is verstopt.
owja en ik had een nieuwe bougie erin gestopt maar ik haal hem eruit en hij is helemaal zwart door olie

ik heb net gekeken ik hem
d25 a5 blok
sproeier 50
spruitstuk 12 mm

enig idea wat dat kan zijn?
Laatst gewijzigd door Mr-santosh op 11 feb 2012 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2012 14:15

Aangezien je verhaal mbt de choke tijdens het rijden, vermoed ik een slechte afstelling met de sproeier. Gezien de klacht dat ie met choke wel kracht heeft en zonder niet --> grotere sproeier monteren. Dat de bougie nu op je foto nat en zwart is komt doordat deze steeds op de choke is gebruikt. Dit geeft geen goede indikatie.

Vwb de opmerkingen die hierboven al zijn geventilieerd, kijk eens naar de afstelling van de ontsteking. Bij snorfietsen is de ontsteking naar het BDP gedraaid (onderste streepje op het carter) terwijl je op bromstand (bovenste streepje) meer gasreactie krijgt (=betere verbranding) en iets meer trekkracht mits goed afgesteld.

Ik ga ervanuit dat er origineel nog een 14/9 carburateur op zit en daar hoort een 49-51 sproeier in te zitten. Dat kun je controleren door het zwarte bakje van je carburateur af te schroeven en op de zijkand van de koperkleurige schroef naar de maat te zoeken. Deze kan ook losgetrilt zijn, dus check of deze ook vastzit. Verder is het voor ons wel interessant om te weten wat je gehele setup is (luchtfilter met/ zonder begrenzer, spruitstuk schuin of recht en eventuele begrenzer, wat staat er op de rechter koelvin op de kop (d25?) en wat voor type bougie gebruik je nu?, etc...)
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 11 feb 2012 15:14

Aangezien je verhaal mbt de choke tijdens het rijden, vermoed ik een slechte afstelling met de sproeier. Gezien de klacht dat ie met choke wel kracht heeft en zonder niet --> grotere sproeier monteren. Dat de bougie nu op je
foto nat en zwart is komt doordat deze steeds op de
choke is gebruikt. Dit geeft geen goede indikatie.


Vwb de opmerkingen die hierboven al zijn geventilieerd, kijk eens naar de afstelling van de ontsteking. Bij snorfietsen is de ontsteking naar het BDP gedraaid (onderste streepje op het carter) terwijl je op bromstand (bovenste streepje) meer gasreactie krijgt (=betere verbranding) en iets meer trekkracht mits goed afgesteld.

Ik ga ervanuit dat er origineel nog een 14/9 carburateur op zit en daar hoort een 49-51 sproeier in te zitten. Dat kun je controleren door het zwarte bakje van je carburateur af te schroeven en op de zijkand van de koperkleurige schroef naar de maat te zoeken. Deze kan ook losgetrilt zijn, dus check of deze ook vastzit. Verder is het voor ons wel interessant om te weten wat je gehele setup is (luchtfilter met/ zonder begrenzer, spruitstuk schuin of recht en eventuele begrenzer, wat staat er op de rechter koelvin op de kop (d25?) en wat voor type bougie gebruik je nu?, etc...)
[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mr-santosh op 11 feb 2012 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 11 feb 2012 17:52

Dan zou ik voor een grotere sproeier kiezen (bijv. 53-56, moet je kijken welke jouw brommer het lekkerst op wil draaien) en de ontsteking zowiezo naar bromstand zetten ivm het verbrandingsproces in de cilinder.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Mr-santosh
Tomosforummer
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2012 14:28
  • Citeer

Berichtdoor Mr-santosh » 11 feb 2012 22:12

Aangezien je verhaal mbt de choke tijdens het rijden, vermoed ik een slechte afstelling met de sproeier. Gezien de klacht dat ie met choke wel kracht heeft en zonder niet --> grotere sproeier monteren. Dat de bougie nu op je foto nat en zwart is komt doordat deze steeds op de choke is gebruikt. Dit geeft geen goede indikatie.

Vwb de opmerkingen die hierboven al zijn geventilieerd, kijk eens naar de afstelling van de ontsteking. Bij snorfietsen is de ontsteking naar het BDP gedraaid (onderste streepje op het carter) terwijl je op bromstand (bovenste streepje) meer gasreactie krijgt (=betere verbranding) en iets meer trekkracht mits goed afgesteld.

Ik ga ervanuit dat er origineel nog een 14/9 carburateur op zit en daar hoort een 49-51 sproeier in te zitten. Dat kun je controleren door het zwarte bakje van je carburateur af te schroeven en op de zijkand van de koperkleurige schroef naar de maat te zoeken. Deze kan ook losgetrilt zijn, dus check of deze ook vastzit. Verder is het voor ons wel interessant om te weten wat je gehele setup is (luchtfilter met/ zonder begrenzer, spruitstuk schuin of recht en eventuele begrenzer, wat staat er op de rechter koelvin op de kop (d25?) en wat voor type bougie gebruik je nu?, etc...)
Ik heb een
Tomos A5
14/12 Cab
Sproeier 50
Spruitstuk 12 mm (schuine spruitstuk)
Luchtfilter zonder begrenzer denk ik
Bougie NKG B8HS
Standaard uitlaat denk ik
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.