Update!! Tomos naar Tsjechië - Scandinavië
Geplaatst: 13 jul 2009 15:33
Update:
Vorig jaar was een leuke trip, een 2000km naar Zweden met de Tomos en terug. Dit jaar besloot ik naar Tsjechië te gaan. Niet bij wijze van een road trip maar gewoon met de brommer als vervoermiddel.
Helaas heb ik niet zo veel foto's als vorige keer en ging het ook redelijk snel
.
Deze keer was helaas dus alleen..
Dag 1. -Het vertrek-
Om 4 uur 's ochtends opgestaan, om 5 uur weggereden.

Brommer volgepakt met benzine, gereedschap, kleding en overige nodige dingen. Ik heb vanalles meegenomen want stil komen te staan in het buitenland omdat er iets kapot/op was, daar had ik dus geen zin in.

Tegen de tijd dat de zon op was had ik er al weer 120km op zitten en kwam langs dit bordje, had er maar al te graag heen gewild.

Zo rond 9 uur 's ochtends reed ik Duitsland binnen, voor sommigen niet een hele prestatie, wel als je vanuit Utrecht komt.

Een uurtje of 7 's avonds, in Duitsland. Het is een hele vreemde ervaring om 's ochtends op je brommer weg te rijden en 's avonds in heuvelachtig terrein te zitten.
Niet veel later besloot ik te stoppen voor die dag, m'n kickstart was afgebroken (het haakse stuk, vraag me niet hoe maar het kan..) waardoor kicken erg lastig werd en ik was (vermoedelijk op een weg waar ik niet mocht rijden, autoweg ofzo) m'n kentekenplaat verloren.
Aan dat eerste kon ik op dat moment niets meer doen, voor dat tweede was een bezoekje aan de Polizei voldoende. Met een verklaring van de Polizei op zak ging ik op zoek naar een hotel.

Met het steenkolenduits "Ich suche etwes sehr billiges" kwam ik uiteindelijk hier terecht, een prima kamer voor €25.
Dag 2. -De Aankomst in Tsjechië-
Ondertussen was ik al een stuk van de geplande route afgeweken. De geplande route was 981km, ik zat op een kleine 15km van de route af. Gelukkig was dat niet het enige obstakel dat mij hinderde om snel verder te rijden, dat zou immers makkelijk zijn.
Om brandstofkosten te drukken had ik voor vertrek een atw22 er op gezet, in Nederland ging het prima, niets aan de hand.
Maar dan kom je in Duitsland en wordt het allemaal anders.


Dan kom je dit soort heuvels tegen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is uit de foto's maar dit waren redelijk steile heuvels, zo steil zelfs dat m'n arme Tomos het niet meer in de tweede versnelling trok, niet alleen had hij mij omhoog te sleuren (90kg), ook had ik een complete gereedschapsset, 10l benzine, 2l olie, 4l drinken, kleding en overige zooi bij me.
Dit soort hellingen zijn heerlijk om vanaf te rijden, ze zijn iets minder leuk om met 20km/u omhoog te rijden terwijl je eens in de zoveel tijd stopt omdat je bang bent dat je cilinder overvehit (het carter werd aan beide kanten warm genoeg dat water direct siste als het er op kwam) wat tot gevolg heeft dat je weer moet starten wat nogal een klus was (afgebroken kickstart weetjenog
)
Maar, dit alles mocht de pret niet drukken en doorrijden was de enige nuttige oplossing, want met stil zitten en mopperen kom je ook nergens.

Het was heerlijk weer in Duitsland, heuvels op de achtergrond, een prima plek om even pauze te nemen.
Ik zat nog geen 5 minuten van het weer, het uitzicht, het niet op m'n zadel te hoeven zitten en een drankje te genieten of er kwam iemand aangereden. Een man op een scooter. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik in gebrekkig steenkolenduits "Nederland" antwoordde viel z'n mond open van verbazing, zoiets had hij nog nooit gezien. Na wat gebabbel viel het hem op dat m'n kickstart niet helemaal was wat die hoorde te zijn en bood aan om mee te rijden naar zijn huis omdat hij daar een lasapparaat had en het mogelijk kon repareren. Met de gedachte "ach, zo slecht zijn die oost-duitsers niet en wat kan er nou helemaal fout gaan" ging ik met hem mee. Eenmaal aangekomen kwam zijn vrouw met de koffie en gingen we maar eens kijken of er het een en ander gerepareerd kon worden. Helaas, dit was niet mogelijk, het was niet te lassen (door hem, met zijn gereedschap etc), maar tijdens wat gebabbel kwam ter sprake dat hij ook een Tomos had. In een andere schuur stond een groene, nogal brakke, Tomos Flexer, met een complete, goede, kickstart.
Na enige uitleg te hebben gegeven over Tomosjes en de blokken hebben we zijn kickstart op mijn Tomos gezet en kon ik weer door, mits ik zodra ik weer in Nederland was de kickstart zou terugsturen, wat ik ook zal doen zodra m'n brommerboer weer open is na de zomerstop.
Uren en kilometers vlogen voorbij, Halle, Leipzig, Dresden, allemaal steden waar ik dwars doorheen gegaan ben.

Eindelijk was het dan zo ver, om kwart over 6 's avonds zat ik in Tsjechië, het land van goedkope benzine (en andere vloeistoffen
)
Helaas was het vanaf de grens nog een goede 200km rijden en met 35km per uur (en dat is nog optimistisch) zou het nog wel 6 uur duren. Vol goede moed reed ik Tsjechië in.
Tanken en olie bijvullen (oliekeerring vtw was kapot gegaan) en rijden maar, helaas de verkeerde kant op door de fantastische bewegwijzering. De verkeerde route die ik nam ging steil omhoog, nog meer rijden in de eerste versnelling dus; niets aan te doen helaas.
Na enig gecross over wegen waarvan je je afvraagt of er wel eens mensen rijden kwam ik uiteindelijk weer op de route, het werd inmiddels ook donker maar ik zou hoe dan ook die avond op de vakantielocatie aankomen.
Hoe verder oostwaards ik kwam, hoe mistiger het werd, ook straatverlichting was iets dat langs de weg niet zo veel voorkwam, ik ben door dorpen gereden die, zonder grap, maar 1 straatlamp hadden voor het hele dorp.
Toen ik ter hoogte van Jicin kwam, met nog 100km te gaan, begon de regen. Snel ben ik een tankstation in gevlucht, in de veronderstelling dat het nog wel droog werd. Niets was minder waar, ik kwam rond half 12 daar binnen en rond half 1 regende het nogsteeds. Ik besloot door te rijden, wetend dat het bij het vakantiehuisje droog was en hopend dat de regen binnen de heuvels bleef. (door de regen dus ook geen foto's meer, niet dat je veel kon zien in de nacht, maar het was mooi, donkere hemel, lichte mist, groot licht)
Na een uur door de ijskoude regen gereden te hebben, zonder regenkleding, hield de regen op. Bij het eerste het beste tankstation maar even snel de natte kleren uitgetrokken en droge kleren aangetrokken voor het laatste stuk.
Om 3 uur was het dan eindelijk zo ver, eindelijk op de plek die de komende week Thuis zou zijn.
Tussendoor ook even brommers
De terugreis Dag 1.
Na een week plezier en vertier was het tijd om terug te keren naar ons eigen platte land. De dag begon met regen en volgens het weerbericht zou de komende paar dagen de pleuris losbreken in Tsjechië met 13 graden celcius en veel regen door het hele land, ik MOEST weg.
Om 8 uur opgestaan, om 9 uur gingen 2 auto's weg en om half 11 ben ik maar op de brommer gestapt.
In het dorp naar de outdoor-store geweest en met gebaren duidelijk gemaakt dat ik een regenjas wou, de beste aankoop van de hele reis. Na een bakkie koffie om 11 uur, vrij laat, uiteindelijk weggereden.
De eerste paar uur had ik veel lichte regen, af en toe afgewisseld met zware regen, erg fijn dus.
Eenmaal in west Tsjechië begon het wat op te klaren, later die dag zou het daar ook gaan regenen.

Ik moest wachten voor een trein (eerste trein die ik gezien heb in Tsjechië die niet op een station was) en besloot even een foto te maken van het lokale station, ja dat stukje beton dat nog net zichtbaar is achter de slagboom is "Het Station"


De Duits-Tsjechische grens, eindelijk weer in een land waar ik mensen begreep (soort van
). Overigens was dit stuk wel erg planken want 220km in net 6 uur was ook voor mijn doen een belachelijk hoog gemiddelde, dit kwam waarschijnlijk doordat het veel heuvel af was en ik in Tsjechië m'n atw voor een 24 vervangen had (had m'n oude ketting en tandwielen ook maar meegenomen).
De blijdschap van het bereiken van Duitsland was van niet al te lange duur want er stonden nog 762 kilometers voor de boeg. Omdat het volgens het weerbericht ook in Duitsland vervelend weer zou gaan worden de dag er op ben ik maar weer als een gek doorgereden.

Op een gegeven moment valt de avond en dan krijg je dit soort beelden, prachtig om te zien, heerlijk om door te rijden. Met dit mooie plaatje kwam ook de realisatie dat het te laat werd om een hotel te gaan zoeken, het was 8 uur en ik zat op nog een uur rijden van een grote stad, dus verstand op 0 en doorrijden, de nacht in.

Anderhalf uur later om half 10 in Leipzig dacht ik heel even weer in Nederland te zijn..
Vanaf dat moment werd het heel snel heel koud, de Duitse nacht was erg koud en als je dan ook nog eens door heuvels langs rivieren gaat wordt het heel errug koud, maar dat maakte niets uit, ik moest en zou naar huis gaan, dat was het enige dat me op de been hield.
Het voordeel van 's nachts rijden is dat je geen Polizei tegenkomt (behalve die ene agent in dat ene dorpje waar heel toevallig een zone 30 was en waar je met 55 heuvelaf langsscheurt zonder kenteken
)
Rond 4 uur was ik weer in West-Duitsland en liep de lokale jeugd weer terug naar huis na een avondje zuipen in een dorp verder, was wel even oppassen omdat ze midden op de weg liepen.
Rond 7 uur gingen de tankstations weer open, tijd voor een bak koffie dus, even iets van warmte proberen te vangen was wel lekker want oncontroleerbaar rillend op de brommer zitten is ook geen pretje.

Om 11.50, bijna 25 uur na vertrek uit Tsjechië was het dan zo ver, Nederland. Ik was er bijna in 24 uur geweest maar een klein gevalletje "pech onderweg" gooide roet in het eten. Evengoed, Nederland, ik kon weer mensen verstaan, het landschap wat weer redelijk vlak is en de benzine die duur is.
Na enkele uren in de achterhoek te hebben rondgehangen (na zo veel uur, nederlandse wetgeving wat betreft brommers op de weg en wegbewijzering die niet altijd even handig is was ik even het spoor bijster) kwam ik uiteindelijk via Arhem weer op de
N244, de weg die me weer naar Utrecht zou leiden.
5 uur, eindelijk thuis...
Nawoord:
Ik moet zeggen dat het leuk is om te doen, maar ik iedereen afraad om zulke afstanden te rijden en vooral zo lang achter elkaar. Niet alleen word je moe, ook gaat je kont ongelofelijk pijn doen van dat Tomoszadel.
Verder, hulde voor het Tomos motortje! Het heeft vrijwel 30 uur volcontinu op vol gas gereden en vertoont geen kuren.
Problemenlijst
Geen enkele reis gaat zonder problemen, weescht hiervoor ook op uw hoede als u ook een reis wilt gaan maken:
- Lekke keerring achter het vtw.
- Slappe vering waardoor er nu een groef in mn band zit.'
- Afgebroken kickstart.
- Afgebroken motorscherm ophangpunt (vraag me niet hoe, dat weet ik niet).
- Doorgebrande koplamp (dimlicht is in het buitenland verplicht).
- Verloren kentekenplaat.
- Bagagetassen langs de weg geschuurd waardoor bagage en tassen beschadigd zijn.
Vorige reis in de spoiler
Vorig jaar was een leuke trip, een 2000km naar Zweden met de Tomos en terug. Dit jaar besloot ik naar Tsjechië te gaan. Niet bij wijze van een road trip maar gewoon met de brommer als vervoermiddel.
Helaas heb ik niet zo veel foto's als vorige keer en ging het ook redelijk snel

Deze keer was helaas dus alleen..
Dag 1. -Het vertrek-
Om 4 uur 's ochtends opgestaan, om 5 uur weggereden.

Brommer volgepakt met benzine, gereedschap, kleding en overige nodige dingen. Ik heb vanalles meegenomen want stil komen te staan in het buitenland omdat er iets kapot/op was, daar had ik dus geen zin in.

Tegen de tijd dat de zon op was had ik er al weer 120km op zitten en kwam langs dit bordje, had er maar al te graag heen gewild.

Zo rond 9 uur 's ochtends reed ik Duitsland binnen, voor sommigen niet een hele prestatie, wel als je vanuit Utrecht komt.

Een uurtje of 7 's avonds, in Duitsland. Het is een hele vreemde ervaring om 's ochtends op je brommer weg te rijden en 's avonds in heuvelachtig terrein te zitten.
Niet veel later besloot ik te stoppen voor die dag, m'n kickstart was afgebroken (het haakse stuk, vraag me niet hoe maar het kan..) waardoor kicken erg lastig werd en ik was (vermoedelijk op een weg waar ik niet mocht rijden, autoweg ofzo) m'n kentekenplaat verloren.
Aan dat eerste kon ik op dat moment niets meer doen, voor dat tweede was een bezoekje aan de Polizei voldoende. Met een verklaring van de Polizei op zak ging ik op zoek naar een hotel.

Met het steenkolenduits "Ich suche etwes sehr billiges" kwam ik uiteindelijk hier terecht, een prima kamer voor €25.
Dag 2. -De Aankomst in Tsjechië-
Ondertussen was ik al een stuk van de geplande route afgeweken. De geplande route was 981km, ik zat op een kleine 15km van de route af. Gelukkig was dat niet het enige obstakel dat mij hinderde om snel verder te rijden, dat zou immers makkelijk zijn.
Om brandstofkosten te drukken had ik voor vertrek een atw22 er op gezet, in Nederland ging het prima, niets aan de hand.
Maar dan kom je in Duitsland en wordt het allemaal anders.


Dan kom je dit soort heuvels tegen. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is uit de foto's maar dit waren redelijk steile heuvels, zo steil zelfs dat m'n arme Tomos het niet meer in de tweede versnelling trok, niet alleen had hij mij omhoog te sleuren (90kg), ook had ik een complete gereedschapsset, 10l benzine, 2l olie, 4l drinken, kleding en overige zooi bij me.
Dit soort hellingen zijn heerlijk om vanaf te rijden, ze zijn iets minder leuk om met 20km/u omhoog te rijden terwijl je eens in de zoveel tijd stopt omdat je bang bent dat je cilinder overvehit (het carter werd aan beide kanten warm genoeg dat water direct siste als het er op kwam) wat tot gevolg heeft dat je weer moet starten wat nogal een klus was (afgebroken kickstart weetjenog

Maar, dit alles mocht de pret niet drukken en doorrijden was de enige nuttige oplossing, want met stil zitten en mopperen kom je ook nergens.

Het was heerlijk weer in Duitsland, heuvels op de achtergrond, een prima plek om even pauze te nemen.
Ik zat nog geen 5 minuten van het weer, het uitzicht, het niet op m'n zadel te hoeven zitten en een drankje te genieten of er kwam iemand aangereden. Een man op een scooter. Hij vroeg waar ik vandaan kwam en toen ik in gebrekkig steenkolenduits "Nederland" antwoordde viel z'n mond open van verbazing, zoiets had hij nog nooit gezien. Na wat gebabbel viel het hem op dat m'n kickstart niet helemaal was wat die hoorde te zijn en bood aan om mee te rijden naar zijn huis omdat hij daar een lasapparaat had en het mogelijk kon repareren. Met de gedachte "ach, zo slecht zijn die oost-duitsers niet en wat kan er nou helemaal fout gaan" ging ik met hem mee. Eenmaal aangekomen kwam zijn vrouw met de koffie en gingen we maar eens kijken of er het een en ander gerepareerd kon worden. Helaas, dit was niet mogelijk, het was niet te lassen (door hem, met zijn gereedschap etc), maar tijdens wat gebabbel kwam ter sprake dat hij ook een Tomos had. In een andere schuur stond een groene, nogal brakke, Tomos Flexer, met een complete, goede, kickstart.
Na enige uitleg te hebben gegeven over Tomosjes en de blokken hebben we zijn kickstart op mijn Tomos gezet en kon ik weer door, mits ik zodra ik weer in Nederland was de kickstart zou terugsturen, wat ik ook zal doen zodra m'n brommerboer weer open is na de zomerstop.
Uren en kilometers vlogen voorbij, Halle, Leipzig, Dresden, allemaal steden waar ik dwars doorheen gegaan ben.

Eindelijk was het dan zo ver, om kwart over 6 's avonds zat ik in Tsjechië, het land van goedkope benzine (en andere vloeistoffen

Helaas was het vanaf de grens nog een goede 200km rijden en met 35km per uur (en dat is nog optimistisch) zou het nog wel 6 uur duren. Vol goede moed reed ik Tsjechië in.
Tanken en olie bijvullen (oliekeerring vtw was kapot gegaan) en rijden maar, helaas de verkeerde kant op door de fantastische bewegwijzering. De verkeerde route die ik nam ging steil omhoog, nog meer rijden in de eerste versnelling dus; niets aan te doen helaas.
Na enig gecross over wegen waarvan je je afvraagt of er wel eens mensen rijden kwam ik uiteindelijk weer op de route, het werd inmiddels ook donker maar ik zou hoe dan ook die avond op de vakantielocatie aankomen.
Hoe verder oostwaards ik kwam, hoe mistiger het werd, ook straatverlichting was iets dat langs de weg niet zo veel voorkwam, ik ben door dorpen gereden die, zonder grap, maar 1 straatlamp hadden voor het hele dorp.
Toen ik ter hoogte van Jicin kwam, met nog 100km te gaan, begon de regen. Snel ben ik een tankstation in gevlucht, in de veronderstelling dat het nog wel droog werd. Niets was minder waar, ik kwam rond half 12 daar binnen en rond half 1 regende het nogsteeds. Ik besloot door te rijden, wetend dat het bij het vakantiehuisje droog was en hopend dat de regen binnen de heuvels bleef. (door de regen dus ook geen foto's meer, niet dat je veel kon zien in de nacht, maar het was mooi, donkere hemel, lichte mist, groot licht)
Na een uur door de ijskoude regen gereden te hebben, zonder regenkleding, hield de regen op. Bij het eerste het beste tankstation maar even snel de natte kleren uitgetrokken en droge kleren aangetrokken voor het laatste stuk.
Om 3 uur was het dan eindelijk zo ver, eindelijk op de plek die de komende week Thuis zou zijn.
Tussendoor ook even brommers
De terugreis Dag 1.
Na een week plezier en vertier was het tijd om terug te keren naar ons eigen platte land. De dag begon met regen en volgens het weerbericht zou de komende paar dagen de pleuris losbreken in Tsjechië met 13 graden celcius en veel regen door het hele land, ik MOEST weg.
Om 8 uur opgestaan, om 9 uur gingen 2 auto's weg en om half 11 ben ik maar op de brommer gestapt.
In het dorp naar de outdoor-store geweest en met gebaren duidelijk gemaakt dat ik een regenjas wou, de beste aankoop van de hele reis. Na een bakkie koffie om 11 uur, vrij laat, uiteindelijk weggereden.
De eerste paar uur had ik veel lichte regen, af en toe afgewisseld met zware regen, erg fijn dus.
Eenmaal in west Tsjechië begon het wat op te klaren, later die dag zou het daar ook gaan regenen.

Ik moest wachten voor een trein (eerste trein die ik gezien heb in Tsjechië die niet op een station was) en besloot even een foto te maken van het lokale station, ja dat stukje beton dat nog net zichtbaar is achter de slagboom is "Het Station"



De Duits-Tsjechische grens, eindelijk weer in een land waar ik mensen begreep (soort van

De blijdschap van het bereiken van Duitsland was van niet al te lange duur want er stonden nog 762 kilometers voor de boeg. Omdat het volgens het weerbericht ook in Duitsland vervelend weer zou gaan worden de dag er op ben ik maar weer als een gek doorgereden.

Op een gegeven moment valt de avond en dan krijg je dit soort beelden, prachtig om te zien, heerlijk om door te rijden. Met dit mooie plaatje kwam ook de realisatie dat het te laat werd om een hotel te gaan zoeken, het was 8 uur en ik zat op nog een uur rijden van een grote stad, dus verstand op 0 en doorrijden, de nacht in.

Anderhalf uur later om half 10 in Leipzig dacht ik heel even weer in Nederland te zijn..
Vanaf dat moment werd het heel snel heel koud, de Duitse nacht was erg koud en als je dan ook nog eens door heuvels langs rivieren gaat wordt het heel errug koud, maar dat maakte niets uit, ik moest en zou naar huis gaan, dat was het enige dat me op de been hield.
Het voordeel van 's nachts rijden is dat je geen Polizei tegenkomt (behalve die ene agent in dat ene dorpje waar heel toevallig een zone 30 was en waar je met 55 heuvelaf langsscheurt zonder kenteken

Rond 4 uur was ik weer in West-Duitsland en liep de lokale jeugd weer terug naar huis na een avondje zuipen in een dorp verder, was wel even oppassen omdat ze midden op de weg liepen.
Rond 7 uur gingen de tankstations weer open, tijd voor een bak koffie dus, even iets van warmte proberen te vangen was wel lekker want oncontroleerbaar rillend op de brommer zitten is ook geen pretje.

Om 11.50, bijna 25 uur na vertrek uit Tsjechië was het dan zo ver, Nederland. Ik was er bijna in 24 uur geweest maar een klein gevalletje "pech onderweg" gooide roet in het eten. Evengoed, Nederland, ik kon weer mensen verstaan, het landschap wat weer redelijk vlak is en de benzine die duur is.
Na enkele uren in de achterhoek te hebben rondgehangen (na zo veel uur, nederlandse wetgeving wat betreft brommers op de weg en wegbewijzering die niet altijd even handig is was ik even het spoor bijster) kwam ik uiteindelijk via Arhem weer op de
N244, de weg die me weer naar Utrecht zou leiden.
5 uur, eindelijk thuis...
Nawoord:
Ik moet zeggen dat het leuk is om te doen, maar ik iedereen afraad om zulke afstanden te rijden en vooral zo lang achter elkaar. Niet alleen word je moe, ook gaat je kont ongelofelijk pijn doen van dat Tomoszadel.
Verder, hulde voor het Tomos motortje! Het heeft vrijwel 30 uur volcontinu op vol gas gereden en vertoont geen kuren.
Problemenlijst
Geen enkele reis gaat zonder problemen, weescht hiervoor ook op uw hoede als u ook een reis wilt gaan maken:
- Lekke keerring achter het vtw.
- Slappe vering waardoor er nu een groef in mn band zit.'
- Afgebroken kickstart.
- Afgebroken motorscherm ophangpunt (vraag me niet hoe, dat weet ik niet).
- Doorgebrande koplamp (dimlicht is in het buitenland verplicht).
- Verloren kentekenplaat.
- Bagagetassen langs de weg geschuurd waardoor bagage en tassen beschadigd zijn.
Vorige reis in de spoiler

Spoiler: show