• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Alex' BT-50 SchakelTos

Voor de gepimpte of helemaal originele Tomosjes van het forum.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
302 berichten
  • Pagina 9 van 16
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • …
  • 16
  • Volgende
brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 16 jun 2011 23:48

Over je carb:
carb6.JPG
carb6.JPG (21.54 KiB) 5720 keer bekeken
carb5.JPG
carb5.JPG (31.28 KiB) 5720 keer bekeken
Deze carbs hebben geen vacuumaansluiting, en heb je ook niet nodig.
De blauwe cirkels zijn voor koelvloeistof, die gebruik je ook niet, en omdat deze geen verbinding hebben met het het binnenste van de carb, hoef je die niet dicht te doen. Dat wordt gebruikt om de carb te verwarmen met de warmte van de cilinder, via de koelvloeistof.
De choke kan je uittrekken, en zo choken. Dichtdrukken is de choke er weer af.
Als je de goede hoofdsproeier hebt, zijn er nog een aantal dingen die aangepast kunnen worden.

Hoofdstationairschroef. Afstellen om stationair toerental goed te krijgen.
Benzine stationairschroef. Als de brommer smoort (wegvalt) bij volgas vanuit stationair, deze iets indraaien. Het makkelijkste is te beginnen om de schroef een stuk uit te draaien en dan volgas geven. Als de brommer dan doodvalt, langzaam de schroef indraaien. Per kwartslag afstellen totdat bij volgas, vanuit stationair, de brommer niet meer doodvalt.
De gasnaald afstellen. Als je de goede hoofdsproeier hebt, kan je de gasnaald nog afstellen om bij 1/4 tot 3/4 gas de benzine/luchtverhouding af te stellen zodat deze ook goed is. Dit doe je door het clipje te verstellen wat op de gasnaald zit.
Begin met de gasnaald in het midden. Ga op top rijden met vol gas, laat dan het gas een kwart terug vallen en kijk of je niet stottert/hapert, of het langzaam/snel/langzaam inhouden effect krijg. Als ie stottert, krijgt ie op 3/4 teveel gas, en dan kan je de naald naar beneden zetten. Dat doe je door het clipje omhoog te zetten op de naald, dan valt de naald lager in de carb.
En andersom, als ie gaat inhouden, dan doe je de clip omlaag totdat ie op 3/4 niet meer inhoudt. Daarna, als je dat gedaan hebt ga je kwart gas rijden, en kijken of hij stottert/hapert etc. Dat zou al vrij goed moeten zijn. Dan naar half gas gaan, en weer voelen hoe het rijdt.
Als hij op 1/4 gas, en half gas minder fijn rijdt dan 3/4, kan je de clip weer veranderen naar de positie ervoor. Altijd 1 gleufje hoger of lager gaan, en dan testen. Dan moet je op een gegeven moment wel de fijnste afstelling hebben, die voor het grootste gedeelte van 1/4 tot 3/4 gas goede resultaten geeft. Als je echt heel veel verschil hebt tussen 1/4, en 3/4 qua gevoel, dan zou je eventueel nog een andere naald kunnen nemen met een andere vorm. Meestal is dat niet echt nodig, tenzij je echte perfectie wilt.
Als dat is gedaan, weer even testen of volgas geven vanuit stationair nog goed werkt, anders weer heel even afstellen.
Als je de carb helemaal afgesteld hebt, en hij met koude motor en koud weer slecht start, kan je de choke uittrekken en die gebruiken.
Soms heb je standaard een te grote chokesproeier, en verzuip je m met choken. Dat merk je snel genoeg. Dan kan je nog een kleinere chokesproeier halen.

Over dat zwarte, dat noemen ze een kelk. Die kan eraf geschroefd worden, en een (eventueel speciaal gefreesde op maat gemaakte) race kelk op schroeven. Gewoon een goede filter op zetten, die niet extreem veel lucht doorlaat, dat heb je niet nodig en verbruikt ook meer. Racekelken etc is leuk, als je na elke race een nieuwe cilinder kan betalen. ;)
Omhoog


Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 17 jun 2011 10:20

haha ik had het al een beetje uitgevogeld, het is wel wat anders dan zo'n SHA dingetje

:lol:

maar thanks brombertje, nu snap ik em
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 17 jun 2011 13:41

Bij PHBN, PHBG, PHVA (rondschuif carbs in het algemeen) kan je veel meer afstellen dan die vlakschuif dingen zoals SHA's.
Je bent er echt een dag mee bezig, maar als je het goed hebt, rijdt het ook perfect. (totdat je merkt dat je wel erg veel koppel hebt en dingen de soep in gaan omdat zo niet ze geweldig meer zijn, zoals bij mijn brommer :( )
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 24 jun 2011 14:11

ok, alles vast gebeund,hopelijk luchtdicht (misschien even echt busje laten draaien hier of daar)

Foto's :D :
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 24 jun 2011 16:19

Afbeelding

Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 24 jun 2011 19:03

iedereen zit met zo'n verbazing te kijken dat ze niets meer uit hun toetsenbord krijgen...
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 24 jun 2011 20:24

Of niemand vindt het zo bijzonder....
Ziet er wel leuk uit. Net een maatje groter dan mijne...behalve de cilinderinhoud.... :P
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 24 jun 2011 21:27

Ziet er goed uit man nu alleen nog monteeren :P
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 24 jun 2011 21:46

Ziet er goed uit man nu alleen nog monteeren :P
hopelijk zondag alles erop zetten met Gurt
Omhoog

poekelen
Admin
Berichten: 2604
Lid geworden op: 25 dec 2004 01:07
Locatie: apeldoorn
Contacteer:
Contacteer poekelen
Website
  • Citeer

Berichtdoor poekelen » 24 jun 2011 21:49

waarom met gurt?
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 24 jun 2011 22:21

Je moet iemand hebben om je schroevendraaiers vast te laten houden, en aan te geven als je ze nodig hebt.

sommige hebben iemand nodig die de schroevendraaiers kan gebruiken
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 25 jun 2011 13:47

waarom met gurt?
Gurt is mijn lieftallige assistent
Spoiler: show
en heeft er nog meer verstand van
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 27 jun 2011 11:16

update:

alles zit erop, ging soepel en hij loopt

maar niet goed, met welke sproeier dan ook (75-98) ik denk dat de ontsteking vervroegd moet worden,

ook is de zuiger vercracked en pastte degene die ik gekocht had niet, dus word nog lang verhaal.
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 29 jun 2011 19:22

ok, heb nu sproeier 96 (!!!) met Choke

en dan...

boekt ie als een gek (8000 toeren), 70 +

maar ik ga er niet (meer) mee rijden, want de zuiger hoor je gewoon ratelen (die is gaar)

maar god wat was het vet :D
Omhoog

Gebruikersavatar
JesseJeremy
Vastgeroeste forummer
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:34
Locatie: Enschede
  • Citeer

Berichtdoor JesseJeremy » 29 jun 2011 19:52

Dat gaat lekker lees ik. Neem fatsoenlijke zuiger dan, kan je weer rijden. Is zonder om er niet op te rijden toch?
Rust in vrede onze grote vriend Jan de Lasser

Pack'r number 2
Youngster 2008 Sold
Tomos A35 verkocht in onderdelen
Pack'r Kapot gereden door een achterlijke bezorgscooter
China bike Cadeau gedaan aan het broertje van Pascal
Vespa SI Sold
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 29 jun 2011 20:01

Dat gaat lekker lees ik. Neem fatsoenlijke zuiger dan, kan je weer rijden. Is zonder om er niet op te rijden toch?
ik wacht op het pakketje O+

en sproeier 102 gelijk erin (slurp slurp <O~ )
Omhoog

Gebruikersavatar
Alex..
Diehard
Berichten: 1688
Lid geworden op: 06 okt 2010 21:05
Locatie: Amsterdam
  • Citeer

Berichtdoor Alex.. » 29 jun 2011 20:04


Link


rijdend filmpje komt nog wel als nieuwe zuiger er is
Omhoog

Gebruikersavatar
2pac
Diehard
Berichten: 2012
Lid geworden op: 02 okt 2009 13:43
Locatie: Rilland
Contacteer:
Contacteer 2pac
Website
  • Citeer

Berichtdoor 2pac » 29 jun 2011 22:05

lekker man ben benieuwd naar rijdnd filmpje
-Rust in vrede Jan de lasser-

Tomos是颇有几分不同你知道
Omhoog

Gebruikersavatar
tomos
Diehard
Berichten: 1135
Lid geworden op: 25 jul 2008 21:32
Locatie: soerendonk
  • Citeer

Berichtdoor tomos » 30 jun 2011 10:03

valse lucht,
vind 8000 toeren ook niet zo heel veel..
tsss, remmen is angst.

gang is alles!
Omhoog

brombertje
Diehard
Berichten: 1255
Lid geworden op: 16 jan 2011 19:45
Locatie: Duiven
  • Citeer

Berichtdoor brombertje » 30 jun 2011 10:37

Idd, 8000 rpm haal je makkelijk. Dat haal ik nog wel met A55 cilinder en atw 22/24, met te groot atw (31) gaat ie al naar de 10.000 rpm. (overtoeren). Dan rij ik ook 65, met 8100 rpm. Jouw schakel moet wel meer dan dat kunnen halen, al hoef je niet zo hoog in rpm, omdat je bij schakel beter af bent met veel koppel.
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
302 berichten
  • Pagina 9 van 16
    • Ga naar pagina:
  • Vorige
  • 1
  • …
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • …
  • 16
  • Volgende

Terug naar “Straat Tomossen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.