De blauwe cirkels zijn voor koelvloeistof, die gebruik je ook niet, en omdat deze geen verbinding hebben met het het binnenste van de carb, hoef je die niet dicht te doen. Dat wordt gebruikt om de carb te verwarmen met de warmte van de cilinder, via de koelvloeistof.
De choke kan je uittrekken, en zo choken. Dichtdrukken is de choke er weer af.
Als je de goede hoofdsproeier hebt, zijn er nog een aantal dingen die aangepast kunnen worden.
Hoofdstationairschroef. Afstellen om stationair toerental goed te krijgen.
Benzine stationairschroef. Als de brommer smoort (wegvalt) bij volgas vanuit stationair, deze iets indraaien. Het makkelijkste is te beginnen om de schroef een stuk uit te draaien en dan volgas geven. Als de brommer dan doodvalt, langzaam de schroef indraaien. Per kwartslag afstellen totdat bij volgas, vanuit stationair, de brommer niet meer doodvalt.
De gasnaald afstellen. Als je de goede hoofdsproeier hebt, kan je de gasnaald nog afstellen om bij 1/4 tot 3/4 gas de benzine/luchtverhouding af te stellen zodat deze ook goed is. Dit doe je door het clipje te verstellen wat op de gasnaald zit.
Begin met de gasnaald in het midden. Ga op top rijden met vol gas, laat dan het gas een kwart terug vallen en kijk of je niet stottert/hapert, of het langzaam/snel/langzaam inhouden effect krijg. Als ie stottert, krijgt ie op 3/4 teveel gas, en dan kan je de naald naar beneden zetten. Dat doe je door het clipje omhoog te zetten op de naald, dan valt de naald lager in de carb.
En andersom, als ie gaat inhouden, dan doe je de clip omlaag totdat ie op 3/4 niet meer inhoudt. Daarna, als je dat gedaan hebt ga je kwart gas rijden, en kijken of hij stottert/hapert etc. Dat zou al vrij goed moeten zijn. Dan naar half gas gaan, en weer voelen hoe het rijdt.
Als hij op 1/4 gas, en half gas minder fijn rijdt dan 3/4, kan je de clip weer veranderen naar de positie ervoor. Altijd 1 gleufje hoger of lager gaan, en dan testen. Dan moet je op een gegeven moment wel de fijnste afstelling hebben, die voor het grootste gedeelte van 1/4 tot 3/4 gas goede resultaten geeft. Als je echt heel veel verschil hebt tussen 1/4, en 3/4 qua gevoel, dan zou je eventueel nog een andere naald kunnen nemen met een andere vorm. Meestal is dat niet echt nodig, tenzij je echte perfectie wilt.
Als dat is gedaan, weer even testen of volgas geven vanuit stationair nog goed werkt, anders weer heel even afstellen.
Als je de carb helemaal afgesteld hebt, en hij met koude motor en koud weer slecht start, kan je de choke uittrekken en die gebruiken.
Soms heb je standaard een te grote chokesproeier, en verzuip je m met choken. Dat merk je snel genoeg. Dan kan je nog een kleinere chokesproeier halen.
Over dat zwarte, dat noemen ze een kelk. Die kan eraf geschroefd worden, en een (eventueel speciaal gefreesde op maat gemaakte) race kelk op schroeven. Gewoon een goede filter op zetten, die niet extreem veel lucht doorlaat, dat heb je niet nodig en verbruikt ook meer. Racekelken etc is leuk, als je na elke race een nieuwe cilinder kan betalen.
