• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Verschil in Bobine`s ?

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
DriverG
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DriverG » 17 jan 2008 11:14

Hallo heren,
Mijn vraag : zit er verschil in de Bobines voor een Tomos Snor en Tomos Brommer ??, mijn onstekingsprobleem is nog niet helemaal opgelost, n.l. ik HAD een Iskra 16784 - 40 op mijn snor, waarvan ik denk dat hij kapot is, ik kreeg van de brommerboer een ( tweedehands )Iskra 16784-085 , en hij wilde weer starten, maar loopt niet echt lekker en stopt er af en toe mee ( OOK NA HERHAALDELIJK BIJSTELLEN )......moet ik nu twijfelen of OOK niet de tweedehands Bobine niet goed is OF is er terdege een verschil in nummering of wattage o.i.d. ???, de vonk ( ALS HIJ HET DOET ) is krachig en helder blauw !!!
PS:
Het ligt niet aan de massa, want daar heb ik goed naar gekeken !!!

TomosTuningWassenaar
Diehard
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 17 jan 2008 17:40

de bobines van brom en snor zijn zo ver ik weet hetzelvde. er zijn voor bromfietsen en scooters natuurlijk wel andere soorten bobines met andere voltages maar dat weet ik niet precies hoe dat zit.
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jan 2008 18:45

Naar mijn kennis bestaan er twee typen bobines, te weten voor punten/ puntloze ontsteking en voor elektronische ontsteking. Onderling zijn die kastjes niet uitwisselbaar.

Wat vaak voorkomt is dat men het vliegwiel niet goed terugplaatst op de as, ik doel daarbij op het spietje. Als het vliegwiel niet goed gemonteerd is komen de magneten op het verkeerde moment bij de spoelen langs. De opgewekte elektra zal onvoldoende kracht hebben ontwikkeld. Met als gevolg dat de motor niet goed loopt. Eea moet goed op elkaar afgesteld staan.

Verder is het van belang dat de overige delen van de ontsteking (punten, condensator, bougie en -kabel) goed zijn afgesteld en niet lekken of defect zijn.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

TomosTuningWassenaar
Diehard
Contacteer:
Contacteer TomosTuningWassenaar
Website
  • Citeer

Berichtdoor TomosTuningWassenaar » 18 jan 2008 18:55

ow, dat wist ik niet, mischien loopt mijn tomos ook zo raar. hoe weet je welke bobine je nodig hebt? ik heb zo'n modern achtige bobibe en elektro ontst.
Derbi Senda DRD 03
Ik ben niet verwend hoor

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 18 jan 2008 19:17

In dat geval heb je dus zo'n kastje: Deze hoort idd bij de nieuwste type ontsteking (dicht, klein vliegwiel).

Afbeelding

Dat kan defect zijn, maar vaak wordt het probleem veroozaakt door slechte massaverbinding, slecht kontakt, oude bougie, kabel, etc. Ook kan de afstelling van ontsteking (grondplaat) en mengsel het probleem veroorzaken

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

DriverG
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DriverG » 20 jan 2008 14:18

Wat vaak voorkomt is dat men het vliegwiel niet goed terugplaatst op de as, ik doel daarbij op het spietje.
Sorry hoor, maar als er sleutelaars ? zijn die een vliegwiel niet goed terugplaatsen ( hoe ze dat dan ook voor elkaar
krijgen met een VASTE spie ), dan kunnen ze beter helemaal niet zelf sleutelen.

Van Tomos Nederland heb ik geleerd dat de Ontstekings Spoel in heel veel gevallen de oorzaak is en niet zozeer de bobine.....een spoel kan n.l verzwakken, en ook de tijds aftelling is wel belangrijk voor het GOED lopen van de motor, maar een brommer loopt al gauw, en als je er GOED DE TIJD voor neemt ( denk in 10en van millimeters per keer ) en je hebt een goede spoel kun je hem perfect afstellen, het kost even wat tijd,.. maar dan doet hij het ook goed.

Voor de echte techneuten onder ons, wisten jullie dat er per omwenteling van de krukas 2 vonken zijn, een keer voor BDP ( de werkzame vonk ) en een keer voor ODP ( de verloren vonk )
In feite zou je de spoelenplaat precies 180 graden kunnen draaien zonder dat het effect heeft op de werking van je motor

De rotor (vIiegwie) heeft 4 magneetpolen (twee magneten).
In de ontstekingsspoel worden twee periodes wisselspanning per krukasomwenteling opgewekt
Het positieve spanningsdeel laad de condensator in de CDI op.
Na de wisseling van positief naar negatief spanningsdeel wordt de thyristor aangestuurd. De condensator ontiaad zich over de primaire spoel van de bobine. Door induktie onstaat de vonkspanning in de secundaire spoel.
Dit betekend dat er bij elke wisseling Er zijn twee vonken per omwenteling ,van plus- naar minspanning een vonk ontstaat
1. Een vonk als de zuiger voor het BOP staat: De werkzame vonk 2. Een vonk als de zuiger voor ODP staat:De “verloren” vonk.

Simpel he !!

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 jan 2008 23:19

Sorry hoor, maar als er sleutelaars ? zijn die een vliegwiel niet goed terugplaatsen ( hoe ze dat dan ook voor elkaar
krijgen met een VASTE spie ), dan kunnen ze beter helemaal niet zelf sleutelen.
Je wil niet weten hoeveel van die "sleutelaars" ik inmiddels heb moeten voorzien van een nieuw vliegwiel omdat de spie gewoon afgedrukt stond in de conische zitting!!!.
Voor de echte techneuten onder ons, wisten jullie dat er per omwenteling van de krukas 2 vonken zijn, een keer voor BDP ( de werkzame vonk ) en een keer voor ODP ( de verloren vonk )
In feite zou je de spoelenplaat precies 180 graden kunnen draaien zonder dat het effect heeft op de werking van je motor
Dit zou alleen gelden voor electronische ontsteking van het nieuwste type. Voor puntenonsteking en puntloze onsteking gaat dit niet op.

DriverG
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor DriverG » 22 jan 2008 14:12

[/quote] Dit zou alleen gelden voor electronische ontsteking van het nieuwste type. Voor puntenonsteking en puntloze onsteking gaat dit niet op.[/quote]

Je hebt gelijk..sorry , had ik moeten vermelden, Kan ik nou ook wel inpakken of mag ik blijven ????...lol

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers