Berichtdoor shadowranger » 17 aug 2007 20:25
Zoals ik al eerder heb geschreven, afstellen van de punten. Opening van de punten en het tijdstip van ontsteken. Btw, heb je eraan gedacht een beetje hittebestendig vet (bijv kopervet) aan het viltje te doen? Dat verminderd de slijtage van de oploopnok van je punten. Het viltje zit op de grondplaat rechts van de punten achter het vliegwiel. Vergeet ook niet de punten te ontvetten voor montage anders werken ze niet.
Opening van de punten stel je als volgt af: Draai de centrale bout van je punten iets los totdat je met een schroevendraaier deze kan verdraaien in de inkepingen. Draai aan je vliegwiel totdat je de punten maximaal open staan. Meet deze met een voelermatensetje (niet magnetisch ivm je vliegwiel). De opening moet tussen 0,35 en 0,45 mm liggen. Stel deze eerst af. Staat deze goed dan de centrale schroef weer borgen.
Nu kun je je ontstekingstijdstip afstellen (moment van openen van de punten).
Zoek met de dunne achterzijde van een schuifmaat het BDP (Bovenste Dode Punt of hoogste punt van de zuiger) op. Dat doe door de achterzijde van je schuifmaat in het bougiegat te steken. Draai het vliegwiel linksom totdat je het BDP hebt. Trek van de afgelezen maat 1,8 tot 2,0 mm af. Dat is de voorontstekingmaat. Zet je schuifmaat vast op de voorontstekingsmaat en plaats deze weer in het bougiegat. Misschien doe je er verstandig aan een tweede persoon te vragen dit te doen. Draai nu je vliegwiel nogmaals linksom totdat je met de zuiger opnieuw tegen de dunne achterkant van de schuifmaat aan "tikt". Markeer op het vliegwiel een punt dat overeenkomt met een markering op je carter. Draai je vliegwiel nogmaals linksom en klem een vloeipapiertje tussen de punten. Om het tijdstip van openen te bepalen draai je vliegwiel linksom totdat het vloeipapiertje tussen de punten niet meer klemt. Controleer dit door naar de markeringen op je vliegwiel te kijken. Komen deze overeen, dan staat het tijdstip goed. Anders moet je je grondplaat verdraaien. Linksom voor later tijdstip, rechtsom voor eerder.
't Is een geduldwerkje, raffel het niet af. Het is zeker te doen.
Suc6.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)
Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn