• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Snap er geen drol meer van

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 08 apr 2007 22:32

Hallo allemaal,

ik zit met het probleem dat mijn tomos stottert op zijn top, dan zal enkele van jullie zeggen, benzine probleem ---> grotere sproeier.. dat heb ik gedaan en het heeft een omgekeerd effect.
toen ik eerst mijn tomos had met standaard luchtfilter en een standaard snel uitlaatje (sproeier 52) reed ie goed en trok die in 1 x door naar de top.
Daarna heb ik een powerfilter erop gezet en hij liep gelijk kut.. daarna kreeg ik bullet uitlaat en ik bleef het probleem houden, zelf met std luchtfilter. daarna wilde ik tog met powerfilter goed rijden dus had ik sproeier 54 en 56 gekocht.. 54 tijdje erin gehad en liep nog steeds niet goed , later 56 erin gedaan en toen stotterde die alleen maar meer.
dus toen heb ik 52 erin gedaan en liep gelijk een stuk beter.
Maar met nog steeds het probleem van het stotteren op de top.

nu was ik 2 dagen geleden bezig met 54 er weer in te doen, stottert ie nog niet eens op de helft van de top... ik 52 er weer in doen en er veranderde niks. toen heb ik caberateur schoongemaakt en hielp ook niks.. toen deed ik powerfilter erop ipv std luchtfilter en gelijk een stuk beter maar nog steeds veel stotteren op de top.

Nu is mijn vraag waar het aan kan liggen.
Ontsteking/contactpunten: denk het niet omdat hij dan altijd zou moeten stotteren ipv alleen op de top
Caberateur: is schoon dus ligt het denk ik ook niet aan
Benzine kraan: zou het hier aan kunnen liggen?

wie helpt mij uit de brand?
Omhoog


Gebruikersavatar
Orio
Tomosforummer
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 mar 2007 19:34
Locatie: Leiden
  • Citeer

Berichtdoor Orio » 08 apr 2007 23:03

Met powerfilter zou je toch voor een grotere sproeier moeten gaan. Let op de kleur van je bougie, dat geeft een indicatie of de sproeier groter of kleiner moet worden.
Kijk hier eens:

viewtopic.php?t=1890
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 08 apr 2007 23:45

kleur bougie is gewoon koffiebruin, en ik snap dat je met een powerfilter een grotere sproeier erin moet doen maar als je mijn verhaal leest klopt dat dus niet
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2007 21:43

En waarom zou het niet aan de contactpunten kunnen liggen? Bij maximaal toerental heb je kans dat deze gaan "zweven". Dat wil zeggen, dat ze niet of amper de kans krijgen te sluiten voor het opwekken van een nieuwe vonk. Daaroor krijg je geen vonk of te zwak, waardoor de motor stotterd en de snelheid zover omlaag gaat totdat de punten weer "normaal" kunnen sluiten voor het opwekken van een vonk.

Omdat je zegt dat hij alleen op top stotterd, denk ik hieraan. Check toch maar de punten (opening en tijdstip).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 09 apr 2007 22:50

Aha thnx. Ik ben alleen totaal niet bekend met de contact punten. zitten die bij de ontsteking? en hoe kan ik ze checken?
Alvast bedankt.
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 09 apr 2007 23:11

Kijk hier maar.

Suc6

Edit, de voorontsteking is altijd 1,8 tot 2,0 mm. Het moment van openen kan het beste gemeten worden met een vloeitje tussen de punten als je de BDP+ 1,8 mm hebt bepaald. Komt dit overeen met de gemarkeerde punten op de zijkant van je vliegwiel en een punt in je carter dan staat deze goed. Als je geen markering hebt kun je deze ook zelf aanbrengen met een Eddingstift oid.

Edit 2: Markeer altijd eerst de oude waarden, dan kun je altijd terug naar de beginsituatie als het je niet lukt.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 10 apr 2007 10:10

Oke thnx maar wat is een vloeitje? :oops:
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Gebruikersavatar
Volty
Oldschool
Oldschool
Berichten: 1404
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:03
  • Citeer

Berichtdoor Volty » 10 apr 2007 13:23

stukje papier waar je shag mee rolt.. vloeipapier ;)
Afbeelding
Tomos a35 'Homos' Kreidler Florett TRS BMW 318i Baur TC BMW 1502 project
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 10 apr 2007 14:30

Ooh Op die fiets,, lol
Tomos rijdt weer!
Omhoog

ex-gast
Vaste forummer
Berichten: 270
Lid geworden op: 11 jan 2006 12:15
Locatie: groningen
Contacteer:
Contacteer ex-gast
Website
  • Citeer

Berichtdoor ex-gast » 10 apr 2007 18:41

Hallo allemaal,

ik zit met het probleem dat mijn tomos stottert op zijn top, dan zal enkele van jullie zeggen, benzine probleem ---> grotere sproeier.. dat heb ik gedaan en het heeft een omgekeerd effect.

jah dat heeft idd een omgekeerd effect

als je tomos op top stotterd dan is dat in 99% van de gevallen een TE GROTE sproeier en moet hij juist KLEINER !!

ga daar eerst eens mee aan de slag en ga dan pas aan je ontsteking prutsen
there is no substitute for cubic inches
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 10 apr 2007 19:15

Klopt maar als je eerst maatje 52 hebt en een bullet uitlaat + powerfilter erop gooit, is het logisch dat je een grotere sproeier moet tog?
en ook met sproeier maatje 52 liep ie al kut dus..
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Sleutelaar
Tomosforummer
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 mar 2007 12:19
  • Citeer

Berichtdoor Sleutelaar » 11 apr 2007 13:27

pak met de powerfilter eens maatje 56 of 57.
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 11 apr 2007 15:22

56 had ik al geprobeerd en liep alleen maar slechter (dus eerder stotteren)
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Gebruikersavatar
kevin
Vaste forummer
Berichten: 333
Lid geworden op: 23 feb 2006 21:32
Locatie: Oisterwijk (NB)
Contacteer:
Contacteer kevin
Website
  • Citeer

Berichtdoor kevin » 16 apr 2007 14:39

@ shadowranger
ik heb hetzelfde probleem gehad
bij mij lag het idd aan de stand van de contactpunten
dus dat an zeker wel ook al stottert hij alleen op top.
http://www.minarellitomos.web-log.nl
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 16 apr 2007 14:46

Ik ben bij de brommerboer geweest, had namelijk lekke band en ik vroeg aan hem of hij even daarna kon gaan kijken.. maar hij zei: ''Je hebt een elektrische ontsteking dus daar kan ik niet veel aan doen'' :shock:
Tomos rijdt weer!
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 16 apr 2007 18:08

Je kan nog proberen je ontstekingstijdstip iets te vervroegen (meer naar bromstand) om op top misschien nog wat resultaat te krijgen. Ik geef je echter niet de garantie dat dit dè oplossing is.

Meestal is het een combinatie van factoren (niet 1 ding specifiek) wat het stotteren veroorzaakt.

Kwestie van uitproberen. En je bromboer kan ook elektronische ontsteking stellen, hoor :P , maar zelf doen is leuker (en goedkoper).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

Gebruikersavatar
freaky_Tomos
Diehard
Berichten: 1623
Lid geworden op: 03 okt 2005 20:49
Locatie: ypenburg/den haag
  • Citeer

Berichtdoor freaky_Tomos » 16 apr 2007 18:23

met een powerfilter moest ik meteen 10maten groter.

van 50 naar 60
kreidler powur in et schuurtje
Omhoog

Fragfest
Tomosforummer
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 okt 2005 08:11
  • Citeer

Berichtdoor Fragfest » 16 apr 2007 22:37

Yup heb standaard tomos sport + bullet = sproeier 60

maar ontsteking klinkt logischer zeker omdat je zegt dat de kleur goed is.
Omhoog

Gebruikersavatar
dodo
Vaste forummer
Berichten: 293
Lid geworden op: 27 mar 2006 19:42
Locatie: amersfoort
  • Citeer

Berichtdoor dodo » 16 apr 2007 23:00

gwn ff de hele tijd je onsteking iets verdraainen totdat ie niet meer stottert dan loopt ie goed.

had ik eerst ook met me tos en liep daarrna perfect
Omhoog

Gebruikersavatar
Bram112
Vaste forummer
Berichten: 404
Lid geworden op: 15 sep 2006 23:56
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 16 apr 2007 23:06

Ja nou iig heb ik mn tomos weer terug, band geplakt:P
Maar ik heb er zo weinig verstand van die ontsteking dat ik er zelf niet aan ga pieren, btw mn kickstart zit muurvast als een huis.
iig heb ik een nieuwe pakking gekocht voor de caberateur (wist geen eens dat die bestond) en sproeiertje 60.. ik denk trouwens wel dat het een brandstof probleem is omdat het stotteren verminderd en weggaat naar mate hij warmer wordt. dus bij meer warmte wordt de brandstof dunner etc. dus ik ga even pieren weer met die sproeiers en dan laat ik het snel weten..
Btw nieuwe foto''s bij de fotogalerij
Tomos rijdt weer!
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
22 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.