• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

carburateur tuning

Gaat de snorfiets of bromfiets te zacht? Lees hier of stel een vraag over tuning!
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Gebruikersavatar
Rick
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:54
Locatie: Beuningen (gld)
  • Citeer

Berichtdoor Rick » 22 dec 2006 19:47

Ik heb het internet afgespeurd en heb dit gevonden:

Carburateur tuning:

-hoe korter de afstand tussen venturibuis en
verbrandingskamer hoe sneller de gaspedaalreactie

- hoe kleiner de carburateur (diameter) hoe sneller
de gasreactie, maar des te kleiner de powerband

- hoe groter de inlaat hoe breder de potentiele
powerband, maar hoe slechter de gasreactie

- hoe meer gepolijst de inlaatkant, hoe meer luchtvolume
en hoe hoger de luchtsnelheid over de venturi en hoe
breder de powerband

- meer gewerveld de verzamelleiding en de carburator
voorbij de venturibuis, beter de mengeling en daarom,
nauwkeuriger de gaspedaalreactie en breder de machtswaaier.

- hoe meer gewerveld het spruitstuk en de carburateur na de
venturi, hoe beter de vermenging, des te nauwkeuriger de
gasreactie en de breder de powerband.

-hoe beter het carter kan worden gevuld, hoe beter de
powerband, maar langzamer de gasreactie

- hoe scherper de hoek op de gasschuif, hoe fijner de
gascontrole, ten koste van lage toeren kracht, en omgekeerd
hoe vlakker de hoek van de gasschuif , de lager de eindreactie

-hoe meer circuits (luchtmensgel,versnellingspomp,midrange
lucht, choke, schuif, naald)Hoe breder de powerband
en hoe beter de gasreactie.

- natuurlijk de carburateur goed afstellen

Dit heb ik gevonden op een amerikaans forum, en heb
het alleen even vertaald en in eigen woorden gezet.
ik hoop dat iemand er iets aan heeft, ik ga het na kerst
toepassen op me eigen brommer, en zal mijn bevindingen posten.
TOMOS QUARDRO
* Uitlaatpoort bewerkt
* Techno Estoril
* 14mm Spruit geflowed
* Snelheid : geen teller
Omhoog


Gebruikersavatar
Boekbak
Vaste forummer
Berichten: 403
Lid geworden op: 18 mei 2006 12:06
Locatie: Sassenheim
  • Citeer

Berichtdoor Boekbak » 22 dec 2006 21:47

dan kan je het beter in de How To topic zetten lijkt mij?
wel leuke info trouwens.
*-Snor tomos 2005 Model Standard-*
*-70cc airsal (oud type)-*
*-26/24-*
*15/15 Dellorto*
*12mm Spruit*
*Hunter Sport High*
*-Power1 Powerfilter-*
Goed voor:
*-70+ echte km/h's-*
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 22 dec 2006 21:54

weetje rick, tis grotendeels onzin wat jij hier post.

btw std tomos carb is de meest basis vorm, rommel dus.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
MiloBuur
Tomosforummer
Berichten: 101
Lid geworden op: 18 sep 2006 19:09
  • Citeer

Berichtdoor MiloBuur » 23 dec 2006 14:47

niet zo haten...
iemand doet z'n best om andere mensen te helpen met nuttige informatie en dan moet je het meteen afdoen als rommel.. :?
beetje lullig.
(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste Bunny into your
(")_('') signature to help him gain world domination.
Omhoog

Gebruikersavatar
Rick
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:54
Locatie: Beuningen (gld)
  • Citeer

Berichtdoor Rick » 23 dec 2006 17:56

kijk, dat vind ik nou ook, ik probeer het te delen, ben blij zullen best mensen zijn die er wel iets aan hebben, ik vind toch dat tunen op dit forum taboe is, waarom weet ik ook niet... :roll:
TOMOS QUARDRO
* Uitlaatpoort bewerkt
* Techno Estoril
* 14mm Spruit geflowed
* Snelheid : geen teller
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 23 dec 2006 20:05

Ik heb het internet afgespeurd en heb dit gevonden:

Carburateur tuning:

-hoe korter de afstand tussen venturibuis en
verbrandingskamer hoe sneller de gaspedaalreactie
oke klein foutje, er moet staan gasreactie.

- hoe kleiner de carburateur (diameter) hoe sneller
de gasreactie, maar des te kleiner de powerband
powerband wordt voornamelijk door je uitlaat bepaald. De powerband is de regio toeren waarin de cil het effectiefste werkt. Hoe kleiner de carburateur hoe beter het mengt, raar maar waar.


- hoe groter de inlaat hoe breder de potentiele
powerband, maar hoe slechter de gasreactie
Grotere inlaat = meer mengsel = meer power. Er staat ook potentieel, de rest vd cil moet wel gebaseerd zijn op die grotere inlaat en een andere uitlaat. Je gaat niet ineens veel sneller als je de inlaat maximaal maakt, en de rest vd setup hetzelfde houdt. De gasreactie waarom zou die slechter worden? Gasreactie is gewoon het moment van gas geven, en het daadwerkelijke stijgen van toerental. Ik krijg de indruk dat jij de gasreactie als iets magisch ziet, waardoor je veel sneller zal gaan. Beetje Allus MHR modus.

- hoe meer gepolijst de inlaatkant, hoe meer luchtvolume
en hoe hoger de luchtsnelheid over de venturi en hoe
breder de powerband
Het polijsten van de inlaatkant is nogal een veelbesproken onderwerp. Het ziet er mooi uit, theoretisch heeft de lucht minder weerstand en zal je een snellere gasreactie hebben. Denk dan aan millisecondes. De hogere luchtsnelheid kan voor meer mengsel zorgen, maar dit is wsl niet eens merkbaar op een testbank. De powerband zal echt niet vooruit gaan op dit polijstwerk. Nog geen 50 rpm verschil denk ik.

- meer gewerveld de verzamelleiding en de carburator
voorbij de venturibuis, beter de mengeling en daarom,
nauwkeuriger de gaspedaalreactie en breder de machtswaaier.
Hoe meer gewerveld is meer weerstand. Dat wil je niet hebben, het vertraagt de gasreactie. En wtd is een machtswaaier? heb je babelfish gebruikt om te vertalen?

- hoe meer gewerveld het spruitstuk en de carburateur na de
venturi, hoe beter de vermenging, des te nauwkeuriger de
gasreactie en de breder de powerband.
idem, powerband word hier echt niet breder door.

-hoe beter het carter kan worden gevuld, hoe beter de
powerband, maar langzamer de gasreactie
Betere cartervulling is meer mengsel wat ontbrandt = meer power. Gasreactie, theoretisch door de betere vulling zou je juist vooruitgang moeten merken want je hebt meer mengsel in dezelfde ruimte, dus het is er eerder.

- hoe scherper de hoek op de gasschuif, hoe fijner de
gascontrole, ten koste van lage toeren kracht, en omgekeerd
hoe vlakker de hoek van de gasschuif , de lager de eindreactie
Fijnere gascontrole klopt. Je kan de schuifpositie beter bepalen. Waarom zou er op lage toeren dan minder kracht zijn? enige verschil is toch de hoek vd gasschuif?

-hoe meer circuits (luchtmensgel,versnellingspomp,midrange
lucht, choke, schuif, naald)Hoe breder de powerband
en hoe beter de gasreactie.
Versnellingspomp? Ik denk dat je bedoelt hoe meer opties op de carb hoe fijner hij af te stellen is? Dit is alleen maar positief voor de mogelijke prestaties ja.

- natuurlijk de carburateur goed afstellen

Dit heb ik gevonden op een amerikaans forum, en heb
het alleen even vertaald en in eigen woorden gezet.
ik hoop dat iemand er iets aan heeft, ik ga het na kerst
toepassen op me eigen brommer, en zal mijn bevindingen posten.
Waarom tjoenen hier een taboe is? Er zitten een paar mensen met verstand, en nog veel meer die onzin praten. Helaas worden die laatste personen vaker geloofd, en weer 5000 x nagepraat. Zo kan je hier niet serieus over echte tuning praten.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
Boekbak
Vaste forummer
Berichten: 403
Lid geworden op: 18 mei 2006 12:06
Locatie: Sassenheim
  • Citeer

Berichtdoor Boekbak » 23 dec 2006 20:34

Daarom heb je het pro forum op http://www.brommerforum.nl
Dat is meer tuners praat, daarom dat wij daar geen toegang hebben, en hellracer wel. Want die heeft er verstand van, punt uit :P

Misschien een idee voor dit forum? dat je je moet bewijzen voordat je bij de PF gedeelte kan komen. (wel basic stuff. Bijv geen 3 delige carter spul :P ) want dan zit er maar 1 member in dat forum.

Leek mij wel een leuk idee, dan kan je de community uitbreiden dmv een grotere deelname groep te betrekken, want dan komen misschien ook meer gevorderde BF'ers hier naartoe omdat die hier dan ook weer wat kunnen melden.

:wink:

Het is maar een :idea:
*-Snor tomos 2005 Model Standard-*
*-70cc airsal (oud type)-*
*-26/24-*
*15/15 Dellorto*
*12mm Spruit*
*Hunter Sport High*
*-Power1 Powerfilter-*
Goed voor:
*-70+ echte km/h's-*
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 23 dec 2006 20:42

BF is een forum met duizenden leden, met maar een paar mensen die er verstand van hebben. Daar word er al amper gereageerd, laat staan hier, het lijkt mij vooralsnog geen goed idee. Want wat is echt tjoening? Afwerken van de cil basis of echt grondig aanpassen? Het is een goed idee, maar er moet wel behoefte aan zijn. En dat lijkt me totaal niet van toepassing op dit moment, helaas.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Joop56
Vastgeroeste forummer
Berichten: 905
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:05
Locatie: Heelsum
Contacteer:
Contacteer Joop56
Website
  • Citeer

Berichtdoor Joop56 » 24 dec 2006 04:28

Lucas heeft gelijk.
Hoeveel mensen zijn er die een tomos zo optimaal willen/gaan tunen?

Juist, dat zijn er niet veel.
Afbeelding
Omhoog

Gebruikersavatar
Boekbak
Vaste forummer
Berichten: 403
Lid geworden op: 18 mei 2006 12:06
Locatie: Sassenheim
  • Citeer

Berichtdoor Boekbak » 24 dec 2006 13:51

Nee het hoeft ook niet grondig tuning te zijn, gewoon de wat moelijkere dingen die niet in opvoeren of algemeen gedeelte thuis horen. Bijv een Pro Gedeelte voor Het kleine vragen topic ofzo. Dus niet "wat voor maat sproeier moet ik hebben?" maar gewoon grondigere dingen. Daar kan bijv al problemen met ontsteking, krukas opvullen en grondigere dingen binnen in het blok bij horen. Mij leek het wel een leuk idee, daar trek je mischien toch wat meer mensen mee.

en het PF van BF.nl heeft gewoon even een mega *KICK* Nodig
*-Snor tomos 2005 Model Standard-*
*-70cc airsal (oud type)-*
*-26/24-*
*15/15 Dellorto*
*12mm Spruit*
*Hunter Sport High*
*-Power1 Powerfilter-*
Goed voor:
*-70+ echte km/h's-*
Omhoog

rens_k
  • Citeer

Berichtdoor rens_k » 24 dec 2006 17:38

hellracer, ik wil even mn mening zeggen, maar je zeikt altijd iedereen meteen af als ze met iets komen.
je kunt het ook wat voorzichter brengen, want als ik zo zou reageren kreeg ik weer een ban. :wink:
Omhoog

Gebruikersavatar
Vuile Beunkoe
Oldschool
Oldschool
Berichten: 2665
Lid geworden op: 14 dec 2004 13:02
Contacteer:
Contacteer Vuile Beunkoe
Website
  • Citeer

Berichtdoor Vuile Beunkoe » 24 dec 2006 19:32

Ja en waarom doe ik dat toch? Er wordt zoveel geblaat waarvan er gewoon niks waar is, wat helaas wel geloofd wordt door de meerderheid vd leden. Ik word gewoon een beetje geïriteerd door die reacties die niet onderbouwd worden, en waar niet meer over nagedacht is dan ik typ en post meteen.

ontopic maar weer? Dit kan ook via pb als je je ei zo nodig kwijt moet.
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Omhoog

Gebruikersavatar
Rick
Tomosforummer
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 jan 2006 11:54
Locatie: Beuningen (gld)
  • Citeer

Berichtdoor Rick » 26 dec 2006 13:00

je hebt gedeeltelijk gelijk, je zult er niet veel van merken, sommige dingen niks, maar ja, alle beetjes helpen. en ik vind het heel goed dat je commentaar geeft, dit is toch ook de bedoeling van een forum, elkaar helpen... ?
het is weliswaar op een botte manier, maar zo helpen we wel.
TOMOS QUARDRO
* Uitlaatpoort bewerkt
* Techno Estoril
* 14mm Spruit geflowed
* Snelheid : geen teller
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Opvoeren”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.