• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

uitvallen

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
13 berichten • Pagina 1 van 1
Jossuh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jossuh » 19 dec 2006 22:16

Ik heb sinds 3 weken een tomos a35 quadro
Hij reed perfect , najaa hij gierde wel als ik snel wegtrok maar dat was niet zon groot probleem.
Maar nu als ik hem start(ik start hem altijd met shoke) en ik klik me shoke er weer af loop die nog ongeveer 5 sec en dan valt die uit.
This ook niet dat die langzaam uitvalt nee gewoon pats boem uit.
Nieuwe bougie is al geprobeerd.
iemand suggesties?

Bram112
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Bram112 » 19 dec 2006 22:53

Misschien komt het door de kou, ik heb er ook wel last van..
In ieder geval langer de choke erop houden en anders stationair schroef aandraaien (die schroef met een veertje die aan je caberateur zit)
Tomos rijdt weer!

Fragfest
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Fragfest » 20 dec 2006 07:56

In die 3 weken al een keer getankt?

Misschien is je sproeier vuil, zou kunnen verklaren waarom hij wel met choke loopt.

voor de rest..set-up?

Jossuh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jossuh » 20 dec 2006 09:35

Jah ik heb in die drie week al 3 x getankt ongeveer maar toen ik hem kocht moest ik hem ook al op de shoke starten.
maar ik moet er wel bij zeggen de bougie was zwart en nat.
Ik weet dat dat niet goed is maar zou het probleem ook kunnen liggen aan dat de mening van het lucht verkeerd zit?

Fragfest
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Fragfest » 20 dec 2006 11:55

Spreekt elkaar een beetje tegen..
Zwarte bougie = teveel benzine.
Alleen met choke lopen = te weinig benzine

hmm.. weet niet zo 1.2.3. de oplossing, laat het over aan de meer ervaren brommer sleutelaars hier.

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 dec 2006 14:47

Misschien is er iets dichtgekoold? Door drukopbouw in je uitlaattraject "stikt" de motor in zijn eigen uitlaatgassen. En die verbranden niet meer voor een tweede keer. Tevens word je nieuwe mengsel niet volledig in de verbrandingskamer gespoeld, waardoor je een verminderde explosie hebt van het verbrande mengsel. Daardoor loopt je motor steeds langzamer en stopt uiteindelijk door gebrek aan kracht.

Dat je op de choke nog wel de motor aankrijgt heeft er meer mee te maken dat je geforceerd meer mensel in de cylinder probeert te krijgen. Voel maar aan de achterzijde van je uitlaat. Komt daar nog wel genoeg druk uit?
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Jossuh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jossuh » 20 dec 2006 20:34

k denk niet dat dat mogelijk is ik heb namelijk een nieuwe uitlaat eronder

jeroen1993
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor jeroen1993 » 20 dec 2006 20:36

Misschien is er iets dichtgekoold? Door drukopbouw in je uitlaattraject "stikt" de motor in zijn eigen uitlaatgassen. En die verbranden niet meer voor een tweede keer. Tevens word je nieuwe mengsel niet volledig in de verbrandingskamer gespoeld, waardoor je een verminderde explosie hebt van het verbrande mengsel. Daardoor loopt je motor steeds langzamer en stopt uiteindelijk door gebrek aan kracht.

Dat je op de choke nog wel de motor aankrijgt heeft er meer mee te maken dat je geforceerd meer mensel in de cylinder probeert te krijgen. Voel maar aan de achterzijde van je uitlaat. Komt daar nog wel genoeg druk uit?
ik heb volgens mij ook soort van dichtgekoolde uitlaatpoort, hoe kan ik dat weg krijgen? dremel ofzo?
of kan sproeier verstopt zijn. heb een 2 speed automaat ofzo(a3) hij loopt ff maar asl ik gas wil geven stottert die en valt uit. maar had het eerst nie, ik ga nog ff carb er af halen denk zelf dat er een stukje aangezogen wordt. en drm maar ff doet.

Jossuh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jossuh » 20 dec 2006 20:39

ik heb volgens mij ook soort van dichtgekoolde uitlaatpoort, hoe kan ik dat weg krijgen? dremel ofzo?
of kan sproeier verstopt zijn. heb een 2 speed automaat ofzo(a3) hij loopt ff maar asl ik gas wil geven stottert die en valt uit. maar had het eerst nie, ik ga nog ff carb er af halen denk zelf dat er een stukje aangezogen wordt. en drm maar ff doet.
Uitlaat uitkolen

Hier is de uitleg,

Hier kan ik kort over zijn. Haal de uitlaat van je brommer en haal eventueel de demper eraf (de demper moet eraf). Neem een fles brandspiritus en giet een paar scheuten in de uitlaat. Houdt beide einden van de uitlaat dicht en schud dan een halve minuut met de uitlaat. Dan giet je de uitlaat leeg in een lege fles of pot. Dan doe je een flinke scheut brandspiritus in de uitlaat en dat steek je in de brand. Steek de spiritus aan met een lucifer met gestrekte arm. Als het brand neem dan voldoende afstand, want de uitlaat kan af en toe vuur spuwen en dat kan twee meter hoog komen. DUS ECHT OPPASSEN!
Wacht tot het spiritus is opgebrand. Ga niet blazen in je uitlaat, want dan kan de vlam door de uitlaat heen schieten en krijg je de vlammen in je gezicht. Nadat de spiritus is opgebrand ga je met een rubber hamer tikjes geven op de uitlaat en komt de roetaanslag als het goed is los. Deze schut je uit de uitlaat. Je kan de uitlaat nu nog even een keer naspoelen met spiritus. Daarna laat je de uitlaat helemaal leeglopen en monteer je hem weer op je brommer.
Heb je een losse demper (Leovinci, Proma Circuit en Techno Racing) dan kun je de demper ook nog even doorspoelen. Nu zal niet alle spiritus eruit lopen, want die blijft hangen in de dempingskanalen. Die spiritus gaat er vanzelf uit tijdens het rijden.

Heb je voor de rest je benzinefilter en carburateur ook al schoongemaakt??

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 21 dec 2006 09:48

k denk niet dat dat mogelijk is ik heb namelijk een nieuwe uitlaat eronder
Te kleine sproeier misschien? Had je dit ook al met je vorige uitlaat?

@jeroen1993: Uitlaatpoort ontkolen doe je voorzichtig met een houten spateltje (ik gebruik vaak ijslollystokjes). Soms bij hardnekkige aanslag kun je een fittingschroevensdraaier gebruiken, maar pas op dat je de zuiger of cylinderwand niet beschadigd. Zorg er ook voor dat alle koolresten uit de verbrandingskamer zijn voordat je je motor weer start.

Maar meestal heb je de kop er toch al afliggen. Druk de zuiger in de onderste stand en krab met beleid te koolaanslag uit je uitlaatpoort vanuit de uitlaatzijde (die moet er dus af).
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Jossuh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jossuh » 21 dec 2006 18:27

ik zou het niet weten want toen ik hem kocht ( 3 week geleden ) zat er net een nieuwe uitlaat onder.
Maar als je sproeier te klein is is je bougie toch niet zwart en nat?

Boekbak
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Boekbak » 21 dec 2006 20:37

nee dan is hij grijs en droog.
*-Snor tomos 2005 Model Standard-*
*-70cc airsal (oud type)-*
*-26/24-*
*15/15 Dellorto*
*12mm Spruit*
*Hunter Sport High*
*-Power1 Powerfilter-*
Goed voor:
*-70+ echte km/h's-*

Jossuh
Pindabrein
  • Citeer

Berichtdoor Jossuh » 21 dec 2006 20:38

Dus het blijkt nogsteeds een onopgeloste kwestie..
Nog meer mensen die een idee hebben?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
13 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen