• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos 65cc afstelling en uitlaten

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
8 berichten • Pagina 1 van 1
SJ2006
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2023 19:23
  • Citeer

Berichtdoor SJ2006 » 04 feb 2024 18:15

Hallo forumleden,

Hieronder kort mijn setup

Officieel een Tomos A3 uit 2005 met een A55 blok
65cc airsal, met puch hogedrukkop voor 65cc
originele 15/15 dellorto carb met 15mm spruitstuk
Power filter
28mm MTB Bullit terugloop uitlaat
Malossi Snel Membraam
Ontsteking op bromstand
TWV 26-22

Ik ben bezig met het afstellen van mijn tomos. Ik lees overal dat je voor deze set up ongeveer sproeier 68 nodig zal gaan hebben. Ik heb toen een 68 polini sproeier gemonteerd. De tomos liep erg slecht, veel stotteren en de topsnelheid was niet hoger dan 60 km/u. Toen kwam ik uiteindelijk uit bij een 78 polini sproeier. De tomos loopt stationair goed, trekt goed op en heeft een topsnelheid van 74 km/u gps. Ik dacht hierbij toch meteen aan valse lucht vanwege de extreem hoge sproeier vergeleken met dezelfde soort set ups. Ik heb hiertoe alle pakkingen, de ring en bus in de carburateur evenals de keerring aan de ontstekingszijde vervangen. Na dit allemaal gedaan te hebben heb ik de deotest gedaan, maar er was geen valse lucht te bekennen. Toch vindt ik het erg vreemd dat er zo'n hoge sproeier in zit. De bougie is nu wel koffiebruin, maar dit heeft hij met elke sproeier, de kleur veranderd amper. Mijn vraag is dus of iemand hier ervaring mee heeft en wat eventueel misschien het probleem kan zijn.

Hierbij nog een vraag. ik wil graag een andere uitlaat aanschaffen. Ik zit te twijfelen tussen een technigas next r en een tecno estoril reverse. Een vriend van mij heeft namelijk precies dezelde set up, maar dan met sproeier 68 en een tecno estroril reverse uitlaat. Hij trekt onwijs hard op en heeft een topsnelheid van 85 km/u gps. Ik heb dus het idee dat er veel meer uit mijn tomos te halen valt. Zijn er dus mensen die ervaringen hebben met de twee bovenstaande uitlaten en welke van de 2 beter presteert. Ook is mijn vraag of de mtb bullit reverse (degene die nu op mijn tomos is gemonteerd) dan echt zo slecht presteert vergeleken met andere uitlaten. Bij deze dus graag jullie advies/ervaringen.

Alvast bedankt voor de reacties en eventuele hulp!
Omhoog


fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 05 feb 2024 15:00

Keerring acher de koppeling kan ook valse lucht aan zuigen, hij rookt dan veel witte rook als er nog voldoende atf olie in het blokje zit.
Olie niveau checken.
Omhoog

SJ2006
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2023 19:23
  • Citeer

Berichtdoor SJ2006 » 06 feb 2024 18:56

Het olie niveau is ietsjes lager, ik moet hem miss 10/15 graden kantelen totdat er olie uit het controle gat loopt. Verklaart dit dan ook meteen dat als de tomos warm is er allemaal zwarte spetters uit de uitlaat komen? Heeft er iemand ook nog ervaring met bovenstaande uitlaten. Wat is de beste uitlaat die ik kan kopen als ik een hoge top snelheid wil houden 75/80 km/u, maar alsnog hard wil kunnen optrekken?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 06 feb 2024 21:06

Bij een 2takt komt altijd wat vettigheid uit de uitlaat, als de keerring lekt komt er natuurlijk meer olie zooi eruit.

Geen ervaring met polini sproeiers, gebruik alleen de echte dell sproeiers met inc logo.

Uitlaat 1 dag omwisselen met de uitlaat van je vriend, en samen testen.

Een blokje met grote spoelers is niet geweldig met een cilinder met kleine spoelers.....flow lijkt dan nergens op.
Omhoog

SJ2006
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2023 19:23
  • Citeer

Berichtdoor SJ2006 » 11 feb 2024 12:04

Dus als ik een blok zou nemen met kleine spoelers voor mijn airsal 65cc dan zou mijn vermogen ook een stuk beter worden vanwege de betere flow?
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 12 feb 2024 09:28

Je kunt je ook afvragen waarom tuners de carters netjes aanpassen aan de cilinder om zo min mogelijk weerstand voor het mengsel te hebben.
Het spruitstuk van een Tomos is ook een leuk voorbeeld hoe het NIET moet, beter een recht spruitstuk monteren....is wel ff lastig met het afstellen van de carb.
Omhoog

SJ2006
Pindabrein
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 sep 2023 19:23
  • Citeer

Berichtdoor SJ2006 » 12 feb 2024 18:06

Daar zat ik inderdaad ook al over na te denken. Mijn vraag is dan ook of dat past. Als ik een recht 15mm spruitstuk plaats met een 15/15 dellorto past dit dan met mijn frame/benzine tank? Wat ik dus afleidt van uw antwoord is dat het verstandiger is om een Carter te kopen met kleine spoelpoorten zodat deze goed aansluiten op mijn cilinder en dan samen met een recht spruitstuk. Dit zal dus de flow heel erg verbeteren en daarmee ook de prestaties verhogen.
Omhoog

fons716
Hopeloos verslaafd
Berichten: 3874
Lid geworden op: 20 mar 2010 17:03
Locatie: Wijchen
Contacteer:
Contacteer fons716
Skype
  • Citeer

Berichtdoor fons716 » 12 feb 2024 20:47

Vroeger zat de carb met een recht spruitstuk recht achter de cilinder op de Tomosjes dus het past net.
Wel heb je een ander stelbocht / elleboog op de gasschuifdeksel nodig anders komt hij tegen het frame.
En een oud type luchtfilter met gaas filter en rubber....of een gaasfilter met een zwart kapje.

Om de carb te monteren moet het blokje een stuk kantelen of eronder uit....is met afstellen balen.

Een origineel recht spruitstuk is 12 mm en moet je opboren.
Deze is als 15mm https://www.tomos-parts.nl/spruitstuk-t ... GwEALw_wcB
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
8 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.